سه شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-18
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

“حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال” | رشد ۱۱۱ درصدی سرمایه شرکت بیمه دی/ افزایش سرمایه ۲ هزار میلیارد تومانی به ثبت رسید | سیاست‌های شش‌گانه بهره‌وری ایمیدرو در راستای برنامه هفتم توسعه | “حلوالند” پیشگام در تحول “حلوای ایرانی” | قدردانی استاندار آذربایجان‌غربی از اقدامات بانک تجارت |

کد خبر: 38036
تاریخ انتشار: 29 آذر 1401 - ۱۲:۲۳

الزام گسترش فرهنگ بیمه در جامعه

با توجه به ناآگاهی مردم نسبت به صنعت بیمه و مدیریت ریسک با بهره گیری از بیمه، لازم است فرهنگسازی بیمه از سنین پایه صورت پذیرد.

فرهنگ اقتصاد _ برای آنکه چالش‌ها و مشکلات را حل کنیم، ابتدا باید شناخت دقیقی از آن‌ها داشته باشیم و سپس در جلسات مستمر و کارشناسی، به نتایج تاثیرگذاری دست یابیم و در نهایت به ارایه راهکار و اجرای دقیق آن بپردازیم. نکته بسیار مهمی که در خصوص مدیریت چالش‌ها و مشکلات مطرح می‌شود، فرهنگسازی است. اگر امروزه با مسایل بسیاری دست به گریبان هستیم و راهکار درستی برای آن در دست نداریم، بی شک ریشه در ضعف فرهنگی دارد. فرهنگسازی در همه زمینه‌ها لازم است، اما در برخی بخش‌ها با جدیت بیشتری مطرح است.

نیاز جدی به فرهنگسازی در بیمه

جدی‌ترین بخشی که نیاز به فرهنگسازی دارد، صنعت بیمه است. امروزه در حالی که کشور روی گسل زلزله قرار دارد و یکی از بزرگترین کشور‌های زلزله خیز هستیم، میزان بیمه برای مقابله با خسارت‌های زلزله عدد قابل توجهی را شامل نمی‌شود. در حالی که کشورمان همه ساله تجربه تلخ سیل را تجربه می‌کند و حتا بار‌ها شاهد بوده ایم که خودرو‌های ساکنان شهر‌ها بر امواج سیل به حرکت در می‌آید و خسارت می‌بیند، اما میزان بیمه حوادث چنگی بدل نمی‌زند. در شرایطی که کشورمان در منطقه گرم و خشک قرار دارد و میزان بارش‌ها همه ساله کاهش می‌یابد، اما کشاورزان رغبتی به بیمه بیمه محصولات کشاورزی ندارند. این موارد و بسیاری موارد دیگر نشان می‌دهد که درک درستی از بیمه وجود ندارد.

زنگ بیمه در مدارس

اکنون مسوولان صنعت بیمه به این نتیجه رسیده اند که باید فرهنگسازی صورت بگیرد، اما واقعیت این است که گویا فرهنگسازی برای سنین بالا کارساز نیست و باید از سنین پایین صورت پذیرد. به همین دلیل توضیحاتی در کتاب‌های درسی در خصوص اهمیت بیمه مطرح شده و علاوه بر آن زنگ بیمه نیز همه ساله در ۱۹ آذرماه در مدارس کشور به صدا در می‌آید. در این رابطه روابط عمومی شرکت بیمه دی اعلام کرد که در سال‌های اخیر طرح «زنگ بیمه» با هدف توسعه‌ی فرهنگ بیمه و آموزش مفاهیم بیمه‌ای در سنین پایه از سوی بیمه مرکزی ابلاغ شده و در این راستا شرکت بیمه دی طی استقبال و همراهی با برنامه‌ی فوق، در مدارس استان کرمانشاه به فعالیت پرداخته است. باوندپور مدیر بیمه دی در استان کرمانشاه در این باره گفت: برگزاری چنین مراسمی که با نمایش، مسابقه، اهدای جوایز، کتاب و محصولات فرهنگی همراه است، می‌تواند ضمن ایجاد شادی و نشاط در میان دانش آموزان، موجب آشنایی ایشان با مفاهیم بیمه‌ای شده و ضریب نفوذ بیمه در سراسر کشور را تقویت کند.

ضرورت گسترش فرهنگسازی

اگرچه زنگ بیمه در یکی از مدارس بسیاری از استان‌ها به صدا در می‌آید، اما واقعیت‌های بیمه و نهادینه نشدن فرهنگ بیمه نشان می‌دهد که این رویکرد کفایت نمی‌کند و باید فرهنگسازی با گستردگی بیشتری صورت پذیرد. اینکه فقط در یک مدرسه از استان زنگ بیمه را شاهد باشیم، تاثیرگذاری لازم را ندارد، زیرا جامعه مخاطب محدود است. بنابر این لازم است در قالب برنامه ریزی‌های بزرگتر، زنگ بیمه در مدارس بیشتری به صدا در بیاید. فراموش نکنیم که هرچقدر خاطره خوش بیشتری از بیمه در ذهن کودکان شکل بگیرد، ناخودآگاه علاقه و ارادت کودکان به بیمه بیشتر می‌شود. مهمتر اینکه برای سال آینده لحظه شماری می‌کنند تا روز زنگ بیمه فرا برسد.

اهمیت تعامل با آموزش و پرورش

اگرچه بیمه برای شرکت‌های بیمه گر از اهمیت خاصی برخوردار است، اما باید این حساسیت برای دیگر دستگاه‌ها نیز ایجاد شود و برای ایجاد حساسیت، لازم است جلسات تخصصی برگزار شود. از آنجا که بیمه بدنبال فرهنگسازی از سنین پایه است، مدارس در اولویت قرار دارد که برای این مهم، می‌بایست مسوولان آموزش و پرورش به حساسیت لازم برسند. بنابر این بیمه دو مسوولیت سنگین بر عهده دارد. اول اینکه مدیران و مسوولان آموزش پرورش را نسبت به اهمیت بیمه حساس کند و پس از آن مسوولان آموزش و پرورش در برنامه‌های آموزشی به فکر فرهنگسازی صنعت بیمه بیفتند و آن را اجرایی کنند.

ارتباط بیمه با مردم در کتاب درسی

خوشبختانه صنعت بیمه به عنوان یک درس در یکی از کتب درسی گنجانده شد، اما سوال اینجاست که فقط در یک مقطع و یک سال کفایت می‌کند؟ واقعیت این است که باید صنعت بیمه به بهانه‌های مختلف در مدارس تبلیغ شود. می‌توان بیمه آتش سوزی را در یک مقطع تحصیلی، بیمه کشاورزی را در یک مقطع، بیمه خودرو را در یک مقطع و خلاصه در هر مقطعی یکی از بیمه‌ها را تبلیغ و اهمیت آن را تشریح کرد.

آموزش چهره به چهره

یکی از اتفاقاتی که در مدارس آموزش و پرورش صورت می‌گیرد، آموزش چهره به چهره یا بازدید‌های میدانی است. بدین معنا که مشاغل مختلف به دعوت مدارس، سرکلاس درس حاضر می‌شوند و نسبت به مشاغل خود توضیحاتی ارایه می‌دهند یا دانش آموزان به کارخانه‌ها برای بازدید می‌روند. در این رابطه مدیران بیمه‌ای نیز می‌توانند در بین دانش آموزان حاضر شوند و بیمه را به دانش آموزان توضیح و آموزش دهند یا به مراکز تجمیع خودرو‌های تصادفی، ساختمان‌های فروریخته و دیگر اقشار و بخش‌های زیان دیده بروند و از نزدیک در جریان قرار گیرند.

تاخیر جایز نیست

به هر صورت باید مردم را نسبت به بیمه آگاه کرد و برای این مهم از هر راهکاری بهره گرفت. اگر مردم بدانند که تا چه اندازه در آستانه ریسک قرار دارند و تا چه اندازه بکارگیری بیمه می‌تواند این ریسک را مدیریت کند، بی شک به استقبال بیمه خواهند رفت و یک تعامل دوسویه و منفعتی متقابل بین مردم و بیمه برقرار خواهد شد.

برچسب ها: صنعت بیمه, فرهنگ بیمه

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/38036

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • بازدید میدانی دکتر مبرزی؛ تأکید بر حمایت از کارکنان و بهبود فرآیندهای عملیاتی
  • متقی‌نیا: تکریم ایثارگران، پاسداشت اقتدار و امنیت امروز کشور است
  • هموار شدن تامین مالی ارزی پتروشیمی با عرضه ۵۰ میلیون یورو اوراق مرابحه ارزی توسط بانک ملی ایران
  • نقش حیاتی بانک توسعه تعاون در جهش تولید و نهادینه‌سازی فرهنگ تعاون در صنایع پتروشیمی
آخرین اخبار
  • بانک رفاه آماده تأمین مالی طرح های پتروشیمی است
  • تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی، راهبرد توسعه استان بوشهر است
  • “حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال”
  • منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس آماده میزبانی از سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی
  • عرضه فوق العاده پلی پروپیلن با هدف تامین نیاز بازار
  • پتروشیمی جم موفق به اخذ مجوز رسمی ارائه خدمات درمانی از وزارت بهداشت شد
  • رشد ۱۱۱ درصدی سرمایه شرکت بیمه دی/ افزایش سرمایه ۲ هزار میلیارد تومانی به ثبت رسید
  • سیاست‌های شش‌گانه بهره‌وری ایمیدرو در راستای برنامه هفتم توسعه
  • درخشش شرکت ملی مس در میدان بهره‌وری؛ دریافت تندیس برنزین پیشتازان بهره‌وری معادن و صنایع معدنی درخشش شرکت ملی مس در میدان بهره‌وری؛ دریافت تندیس برنزین پیشتازان بهره‌وری معادن و صنایع معدنی
  • دکتر حسین‌زاده: ورود صندوق‌ها به خدمات رفاهی مسکن؛ نقطه عطفی در تاریخ سبد خدماتی است/گام بزرگ و عملی در راستای مسکن دار شدن بازنشستگان نفت/۳ تفاهم‌نامه مسکن برای بازنشستگان نفت امضا شد/ وام‌های ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیونی در راه است/ پرداخت مناسبتی روز تکریم بازنشستگان محقق خواهد شد
  • “حلوالند” پیشگام در تحول “حلوای ایرانی”
  • گامی راهبردی در کاهش ارزبری و ارتقای دقت آنالیز محصولات صادراتی
  • گشایش نماد «شارپیلن» در بورس اوراق بهادار تهران
  • قدردانی استاندار آذربایجان‌غربی از اقدامات بانک تجارت
  • تسهیلات سریع و بدون ضامن در بانک کارگشایی / پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه و مرابحه با وثیقه طلا

منهای اقتصاد
  • “حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال”
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • در دیدار مهندس جعفرپور با فرماندار شهر تهران برهم‌افزایی نهادها برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری تأکید شد
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس
  • روز شلوغ همراه اول در دومین روز از نمایشگاه کیش اینوکس
  • آغاز ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • همراه اول میزبان هکاتون تخصصی امنیت هوش مصنوعی

فیلم
    محمد شریعتمداری از دلایل کسب رتبه تاریخی هلدینگ خلیج‌فارس در رده‌بندی معتبر جهانی ICIS می‌گوید


     
    گزارشی از دومین روز حضور «هلدینگ خلیج فارس» در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین…
    اجلاس بین المللی نقش دیپلماسی در توسعه اقتصادی منطقه آزاد ماکو
    شبی خاطره‌انگیز با رسیتال پیانو محمدرضا ظریف در تالار رودکی
    فرهنگ اقتصاد _ شامگاه جمعه، دهم اسفند ماه، تالار رودکی میزبان رسیتال پیانو محمدرضا ظریف، نوازنده چیره دست و هنرمند نامی، به همراه گروه نوازندگان همراه ایشان…
    مراسم معنوی شب قدر در مجتمع پتروشیمی اروند با حضور مدیران ارشد و مسئولین شهرستان برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی اروند، در این مراسم که شامگاه نوزدهم ماه رمضان با حضور کارکنان مجتمع پتروشیمی…
    گامی در جهت هم‌افزایی نظام بانکی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی بانک دی، این نشست که با هدف تقویت تعاملات بین‌بانکی و بررسی زمینه‌های همکاری مشترک برگزار شد، فرصتی برای تبادل نظر پیرامون راهکارهای بهینه‌سازی فرآیندهای…
    در بازدید محمد شریعتمداری از هشتمین نمایشگاه ساخت داخل تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در عسلویه چه گذشت؟


عکس
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب