شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴ 2025-12-06
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات هوشمند مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول | تصادف وحشتناک خانواده سقاب اصفهانی و انتظار تحول در حمل و نقل ریلی | گسترش تعاملات با فعالان حوزه اقتصادی در زنجان/ بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های خدماتی حوزه ساختمان | نیمی از تسهیلات ساخت کشور در قبضه بانک مسکن | درخشش بانک صادرات ایران با ۴ طلا و ۲ نقره در نوزدهمین المپیاد فرهنگی، ورزشی ایثارگران شبکه بانکی |

کد خبر: 38036
تاریخ انتشار: 29 آذر 1401 - ۱۲:۲۳

الزام گسترش فرهنگ بیمه در جامعه

با توجه به ناآگاهی مردم نسبت به صنعت بیمه و مدیریت ریسک با بهره گیری از بیمه، لازم است فرهنگسازی بیمه از سنین پایه صورت پذیرد.

فرهنگ اقتصاد _ برای آنکه چالش‌ها و مشکلات را حل کنیم، ابتدا باید شناخت دقیقی از آن‌ها داشته باشیم و سپس در جلسات مستمر و کارشناسی، به نتایج تاثیرگذاری دست یابیم و در نهایت به ارایه راهکار و اجرای دقیق آن بپردازیم. نکته بسیار مهمی که در خصوص مدیریت چالش‌ها و مشکلات مطرح می‌شود، فرهنگسازی است. اگر امروزه با مسایل بسیاری دست به گریبان هستیم و راهکار درستی برای آن در دست نداریم، بی شک ریشه در ضعف فرهنگی دارد. فرهنگسازی در همه زمینه‌ها لازم است، اما در برخی بخش‌ها با جدیت بیشتری مطرح است.

نیاز جدی به فرهنگسازی در بیمه

جدی‌ترین بخشی که نیاز به فرهنگسازی دارد، صنعت بیمه است. امروزه در حالی که کشور روی گسل زلزله قرار دارد و یکی از بزرگترین کشور‌های زلزله خیز هستیم، میزان بیمه برای مقابله با خسارت‌های زلزله عدد قابل توجهی را شامل نمی‌شود. در حالی که کشورمان همه ساله تجربه تلخ سیل را تجربه می‌کند و حتا بار‌ها شاهد بوده ایم که خودرو‌های ساکنان شهر‌ها بر امواج سیل به حرکت در می‌آید و خسارت می‌بیند، اما میزان بیمه حوادث چنگی بدل نمی‌زند. در شرایطی که کشورمان در منطقه گرم و خشک قرار دارد و میزان بارش‌ها همه ساله کاهش می‌یابد، اما کشاورزان رغبتی به بیمه بیمه محصولات کشاورزی ندارند. این موارد و بسیاری موارد دیگر نشان می‌دهد که درک درستی از بیمه وجود ندارد.

زنگ بیمه در مدارس

اکنون مسوولان صنعت بیمه به این نتیجه رسیده اند که باید فرهنگسازی صورت بگیرد، اما واقعیت این است که گویا فرهنگسازی برای سنین بالا کارساز نیست و باید از سنین پایین صورت پذیرد. به همین دلیل توضیحاتی در کتاب‌های درسی در خصوص اهمیت بیمه مطرح شده و علاوه بر آن زنگ بیمه نیز همه ساله در ۱۹ آذرماه در مدارس کشور به صدا در می‌آید. در این رابطه روابط عمومی شرکت بیمه دی اعلام کرد که در سال‌های اخیر طرح «زنگ بیمه» با هدف توسعه‌ی فرهنگ بیمه و آموزش مفاهیم بیمه‌ای در سنین پایه از سوی بیمه مرکزی ابلاغ شده و در این راستا شرکت بیمه دی طی استقبال و همراهی با برنامه‌ی فوق، در مدارس استان کرمانشاه به فعالیت پرداخته است. باوندپور مدیر بیمه دی در استان کرمانشاه در این باره گفت: برگزاری چنین مراسمی که با نمایش، مسابقه، اهدای جوایز، کتاب و محصولات فرهنگی همراه است، می‌تواند ضمن ایجاد شادی و نشاط در میان دانش آموزان، موجب آشنایی ایشان با مفاهیم بیمه‌ای شده و ضریب نفوذ بیمه در سراسر کشور را تقویت کند.

ضرورت گسترش فرهنگسازی

اگرچه زنگ بیمه در یکی از مدارس بسیاری از استان‌ها به صدا در می‌آید، اما واقعیت‌های بیمه و نهادینه نشدن فرهنگ بیمه نشان می‌دهد که این رویکرد کفایت نمی‌کند و باید فرهنگسازی با گستردگی بیشتری صورت پذیرد. اینکه فقط در یک مدرسه از استان زنگ بیمه را شاهد باشیم، تاثیرگذاری لازم را ندارد، زیرا جامعه مخاطب محدود است. بنابر این لازم است در قالب برنامه ریزی‌های بزرگتر، زنگ بیمه در مدارس بیشتری به صدا در بیاید. فراموش نکنیم که هرچقدر خاطره خوش بیشتری از بیمه در ذهن کودکان شکل بگیرد، ناخودآگاه علاقه و ارادت کودکان به بیمه بیشتر می‌شود. مهمتر اینکه برای سال آینده لحظه شماری می‌کنند تا روز زنگ بیمه فرا برسد.

اهمیت تعامل با آموزش و پرورش

اگرچه بیمه برای شرکت‌های بیمه گر از اهمیت خاصی برخوردار است، اما باید این حساسیت برای دیگر دستگاه‌ها نیز ایجاد شود و برای ایجاد حساسیت، لازم است جلسات تخصصی برگزار شود. از آنجا که بیمه بدنبال فرهنگسازی از سنین پایه است، مدارس در اولویت قرار دارد که برای این مهم، می‌بایست مسوولان آموزش و پرورش به حساسیت لازم برسند. بنابر این بیمه دو مسوولیت سنگین بر عهده دارد. اول اینکه مدیران و مسوولان آموزش پرورش را نسبت به اهمیت بیمه حساس کند و پس از آن مسوولان آموزش و پرورش در برنامه‌های آموزشی به فکر فرهنگسازی صنعت بیمه بیفتند و آن را اجرایی کنند.

ارتباط بیمه با مردم در کتاب درسی

خوشبختانه صنعت بیمه به عنوان یک درس در یکی از کتب درسی گنجانده شد، اما سوال اینجاست که فقط در یک مقطع و یک سال کفایت می‌کند؟ واقعیت این است که باید صنعت بیمه به بهانه‌های مختلف در مدارس تبلیغ شود. می‌توان بیمه آتش سوزی را در یک مقطع تحصیلی، بیمه کشاورزی را در یک مقطع، بیمه خودرو را در یک مقطع و خلاصه در هر مقطعی یکی از بیمه‌ها را تبلیغ و اهمیت آن را تشریح کرد.

آموزش چهره به چهره

یکی از اتفاقاتی که در مدارس آموزش و پرورش صورت می‌گیرد، آموزش چهره به چهره یا بازدید‌های میدانی است. بدین معنا که مشاغل مختلف به دعوت مدارس، سرکلاس درس حاضر می‌شوند و نسبت به مشاغل خود توضیحاتی ارایه می‌دهند یا دانش آموزان به کارخانه‌ها برای بازدید می‌روند. در این رابطه مدیران بیمه‌ای نیز می‌توانند در بین دانش آموزان حاضر شوند و بیمه را به دانش آموزان توضیح و آموزش دهند یا به مراکز تجمیع خودرو‌های تصادفی، ساختمان‌های فروریخته و دیگر اقشار و بخش‌های زیان دیده بروند و از نزدیک در جریان قرار گیرند.

تاخیر جایز نیست

به هر صورت باید مردم را نسبت به بیمه آگاه کرد و برای این مهم از هر راهکاری بهره گرفت. اگر مردم بدانند که تا چه اندازه در آستانه ریسک قرار دارند و تا چه اندازه بکارگیری بیمه می‌تواند این ریسک را مدیریت کند، بی شک به استقبال بیمه خواهند رفت و یک تعامل دوسویه و منفعتی متقابل بین مردم و بیمه برقرار خواهد شد.

برچسب ها: صنعت بیمه, فرهنگ بیمه

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/38036

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • مدیریت تعامل خصمانه، استراتژی آمریکا در مقابل ایران
  • افتتاح رسمی پتروشیمی ارغوان گستر ایلام به‌زودی و راه‌اندازی پتروشیمی صدف خلیج فارس تا پایان سال
  • بازدید مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس از پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل در منطقه آغاجاری
  • صرفه‌جویی ۶۵ میلیون یورویی در صنعت مس با بومی‌سازی تجهیزات راهبردی
  • سرانه فضای آموزشی شهر بندرامام خمینی، ۱.۳ متر مربع کمتر از میانگین کشوری است/ با اجرای طرح‌های مدرسه‌سازی، به دنبال ارتقای استانداردهای آموزشی در این شهرستان هستیم
  • بیمه‌ دی با رشد فروش ۹۵ درصدی رکورد زد
  • بازدید دکتر عبدالعلی‌زاده از شرکت پتروشیمی اروند / تأکید بر نقش پتروشیمی‌ها در اقتصاد دریا‌محور و توسعه اجتماعی منطقه
آخرین اخبار
  • افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات هوشمند مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول
  • تصادف وحشتناک خانواده سقاب اصفهانی و انتظار تحول در حمل و نقل ریلی
  • اجرای پروژه PHSER در پتروشیمی الماس ماهشهر برای اولین بار در کشور به‌عنوان الگویی بین‌المللی
  • نشست تحقیق و توسعه هلدینگ پارسیان در پردیس؛ بررسی ارتقای کارگروه به مرکز تخصصی R&D
  • پتروشیمی بندر امام پیشگام جمع‌آوری گازهای مشعل و کاهش ناترازی گاز کشور است
  • ۳ اقدام کلیدی مجلس دوازدهم برای حمایت از صنعت پتروشیمی
  • گسترش تعاملات با فعالان حوزه اقتصادی در زنجان/ بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های خدماتی حوزه ساختمان
  • نیمی از تسهیلات ساخت کشور در قبضه بانک مسکن
  • درخشش بانک صادرات ایران با ۴ طلا و ۲ نقره در نوزدهمین المپیاد فرهنگی، ورزشی ایثارگران شبکه بانکی
  • پیام تبریک مدیرعامل بانک دی به مناسبت روز بیمه
  • بانک دی، چگونه زودتر از پیش‌بینی‌ها به نقطه تحول رسید؟
  • آغاز مرحله جدید ارتقای بهره‌وری با گفت‌وگوی مستقیم با همکاران / گامی نو در ارتقای خدمات مالی و ارتباطات سازمانی
  • خانواده شهدا ستون‌های عزت و معنویت این کشورند
  • بروزرسانی زیرساخت‌ها و ارتقاء سامانه‌های بانک تجارت در بامداد جمعه ۱۴ آذر
  • محصولات اعتباری بانک تجارت در خدمت صنایع مولد استان خوزستان

منهای اقتصاد
  • افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات هوشمند مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول
  • درزگیر درب و پنجره و پرده مناسب منجر به کاهش ۵۰درصدی هدر رفت گرماو سرما و کاهش ورود صدا به خانه می شود
  • ثبت رکورد بالاتر از ۴ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه ۵G همراه اول
  • خودروهای سواری کمتر از ۲۰ درصد مقصر آلودگی هوا؛ نیروگاه ها و ناوگان دیزلی عامل اصلی
  • برگزاری همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ICT با مشارکت همراه اول
  • ناصر مسعودی خواننده‌ پیشکسوت موسیقی گیلان درگذشت
  • هادی مرزبان هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران درگذشت

فیلم
    قدم به قدم تا اتمام عملیات تعویض خط ۲۵۰۰ آب دریای آریا ساسول در ناحیه آبگیر شرکت مبین انرژی خلیج فارس + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس، سید علی هادوی ادامه داد: تا این لحظه عملیات…
    یک استراتژی برد-برد برای مصرف گاز خانوار + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ دکتر علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، اعلام کرد: در سال گذشته، این شرکت تقریباً یک‌سوم سال را با قطعی برق و گاز مواجه بود؛ اما امسال با…
    برگزاری دوره آموزشی "توسعه ی قابلیت های سازمانی - PCSR " در شرکت پتروشیمی نوری
    فرهنگ اقتصاد _ در این دوره که به میزبانی اداره آموزش شرکت و با همکاری امور راهبرد، عملکرد و ریسک برگزار شد مفاهیم مرتبط با استراتژی و معماری…
    مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی اروند تیرماه ۱۴۰۴
    رویکرد جدید وزارت ارتباطات به نقش آفرینی پست بانک در حمایت از اقتصاد دیجیتال در دولت وفاق ملی + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: پست بانک ما باید در اختیار اقتصاد دانش بنیان،…
    هدف اصلی فروش شرکت ارزش ماندگار خلیج فارس، تامین مالی پروژه‌های بر زمین مانده هلدینگ است
    جهش در تولید و درآمد ۱۰ ماهه بوعلی/ موفقیت‌های پیاپی پتروشیمی بوعلی سینا
    فرهنگ اقتصاد _ بر پایه گزارش منتشر شده در کدال، در دیماه سال جاری، حجم تولید پتروشیمی بوعلی سینا با ۱۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۱۸۵,۴۸۹ تن…


عکس
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب