پنج شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-13
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

از کارت رفاهی تا فکتورینگ و سامانه SCF؛ ابزارهای نوین بانک رفاه کارگران برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی | رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس | ثبت نام خودروی وارداتی هیبریدی در بانک ایران زمین | بانک ملت و توانیر تفاهمنامه همکاری امضا کردند / هوشمندسازی مدیریت مصرف انرژی با حمایت بانک ملت | حراست، مرزبان سازمان و شریک راهبردی کسب‌وکار در عصر تکنولوژی است |

کد خبر: 38036
تاریخ انتشار: 29 آذر 1401 - ۱۲:۲۳

الزام گسترش فرهنگ بیمه در جامعه

با توجه به ناآگاهی مردم نسبت به صنعت بیمه و مدیریت ریسک با بهره گیری از بیمه، لازم است فرهنگسازی بیمه از سنین پایه صورت پذیرد.

فرهنگ اقتصاد _ برای آنکه چالش‌ها و مشکلات را حل کنیم، ابتدا باید شناخت دقیقی از آن‌ها داشته باشیم و سپس در جلسات مستمر و کارشناسی، به نتایج تاثیرگذاری دست یابیم و در نهایت به ارایه راهکار و اجرای دقیق آن بپردازیم. نکته بسیار مهمی که در خصوص مدیریت چالش‌ها و مشکلات مطرح می‌شود، فرهنگسازی است. اگر امروزه با مسایل بسیاری دست به گریبان هستیم و راهکار درستی برای آن در دست نداریم، بی شک ریشه در ضعف فرهنگی دارد. فرهنگسازی در همه زمینه‌ها لازم است، اما در برخی بخش‌ها با جدیت بیشتری مطرح است.

نیاز جدی به فرهنگسازی در بیمه

جدی‌ترین بخشی که نیاز به فرهنگسازی دارد، صنعت بیمه است. امروزه در حالی که کشور روی گسل زلزله قرار دارد و یکی از بزرگترین کشور‌های زلزله خیز هستیم، میزان بیمه برای مقابله با خسارت‌های زلزله عدد قابل توجهی را شامل نمی‌شود. در حالی که کشورمان همه ساله تجربه تلخ سیل را تجربه می‌کند و حتا بار‌ها شاهد بوده ایم که خودرو‌های ساکنان شهر‌ها بر امواج سیل به حرکت در می‌آید و خسارت می‌بیند، اما میزان بیمه حوادث چنگی بدل نمی‌زند. در شرایطی که کشورمان در منطقه گرم و خشک قرار دارد و میزان بارش‌ها همه ساله کاهش می‌یابد، اما کشاورزان رغبتی به بیمه بیمه محصولات کشاورزی ندارند. این موارد و بسیاری موارد دیگر نشان می‌دهد که درک درستی از بیمه وجود ندارد.

زنگ بیمه در مدارس

اکنون مسوولان صنعت بیمه به این نتیجه رسیده اند که باید فرهنگسازی صورت بگیرد، اما واقعیت این است که گویا فرهنگسازی برای سنین بالا کارساز نیست و باید از سنین پایین صورت پذیرد. به همین دلیل توضیحاتی در کتاب‌های درسی در خصوص اهمیت بیمه مطرح شده و علاوه بر آن زنگ بیمه نیز همه ساله در ۱۹ آذرماه در مدارس کشور به صدا در می‌آید. در این رابطه روابط عمومی شرکت بیمه دی اعلام کرد که در سال‌های اخیر طرح «زنگ بیمه» با هدف توسعه‌ی فرهنگ بیمه و آموزش مفاهیم بیمه‌ای در سنین پایه از سوی بیمه مرکزی ابلاغ شده و در این راستا شرکت بیمه دی طی استقبال و همراهی با برنامه‌ی فوق، در مدارس استان کرمانشاه به فعالیت پرداخته است. باوندپور مدیر بیمه دی در استان کرمانشاه در این باره گفت: برگزاری چنین مراسمی که با نمایش، مسابقه، اهدای جوایز، کتاب و محصولات فرهنگی همراه است، می‌تواند ضمن ایجاد شادی و نشاط در میان دانش آموزان، موجب آشنایی ایشان با مفاهیم بیمه‌ای شده و ضریب نفوذ بیمه در سراسر کشور را تقویت کند.

ضرورت گسترش فرهنگسازی

اگرچه زنگ بیمه در یکی از مدارس بسیاری از استان‌ها به صدا در می‌آید، اما واقعیت‌های بیمه و نهادینه نشدن فرهنگ بیمه نشان می‌دهد که این رویکرد کفایت نمی‌کند و باید فرهنگسازی با گستردگی بیشتری صورت پذیرد. اینکه فقط در یک مدرسه از استان زنگ بیمه را شاهد باشیم، تاثیرگذاری لازم را ندارد، زیرا جامعه مخاطب محدود است. بنابر این لازم است در قالب برنامه ریزی‌های بزرگتر، زنگ بیمه در مدارس بیشتری به صدا در بیاید. فراموش نکنیم که هرچقدر خاطره خوش بیشتری از بیمه در ذهن کودکان شکل بگیرد، ناخودآگاه علاقه و ارادت کودکان به بیمه بیشتر می‌شود. مهمتر اینکه برای سال آینده لحظه شماری می‌کنند تا روز زنگ بیمه فرا برسد.

اهمیت تعامل با آموزش و پرورش

اگرچه بیمه برای شرکت‌های بیمه گر از اهمیت خاصی برخوردار است، اما باید این حساسیت برای دیگر دستگاه‌ها نیز ایجاد شود و برای ایجاد حساسیت، لازم است جلسات تخصصی برگزار شود. از آنجا که بیمه بدنبال فرهنگسازی از سنین پایه است، مدارس در اولویت قرار دارد که برای این مهم، می‌بایست مسوولان آموزش و پرورش به حساسیت لازم برسند. بنابر این بیمه دو مسوولیت سنگین بر عهده دارد. اول اینکه مدیران و مسوولان آموزش پرورش را نسبت به اهمیت بیمه حساس کند و پس از آن مسوولان آموزش و پرورش در برنامه‌های آموزشی به فکر فرهنگسازی صنعت بیمه بیفتند و آن را اجرایی کنند.

ارتباط بیمه با مردم در کتاب درسی

خوشبختانه صنعت بیمه به عنوان یک درس در یکی از کتب درسی گنجانده شد، اما سوال اینجاست که فقط در یک مقطع و یک سال کفایت می‌کند؟ واقعیت این است که باید صنعت بیمه به بهانه‌های مختلف در مدارس تبلیغ شود. می‌توان بیمه آتش سوزی را در یک مقطع تحصیلی، بیمه کشاورزی را در یک مقطع، بیمه خودرو را در یک مقطع و خلاصه در هر مقطعی یکی از بیمه‌ها را تبلیغ و اهمیت آن را تشریح کرد.

آموزش چهره به چهره

یکی از اتفاقاتی که در مدارس آموزش و پرورش صورت می‌گیرد، آموزش چهره به چهره یا بازدید‌های میدانی است. بدین معنا که مشاغل مختلف به دعوت مدارس، سرکلاس درس حاضر می‌شوند و نسبت به مشاغل خود توضیحاتی ارایه می‌دهند یا دانش آموزان به کارخانه‌ها برای بازدید می‌روند. در این رابطه مدیران بیمه‌ای نیز می‌توانند در بین دانش آموزان حاضر شوند و بیمه را به دانش آموزان توضیح و آموزش دهند یا به مراکز تجمیع خودرو‌های تصادفی، ساختمان‌های فروریخته و دیگر اقشار و بخش‌های زیان دیده بروند و از نزدیک در جریان قرار گیرند.

تاخیر جایز نیست

به هر صورت باید مردم را نسبت به بیمه آگاه کرد و برای این مهم از هر راهکاری بهره گرفت. اگر مردم بدانند که تا چه اندازه در آستانه ریسک قرار دارند و تا چه اندازه بکارگیری بیمه می‌تواند این ریسک را مدیریت کند، بی شک به استقبال بیمه خواهند رفت و یک تعامل دوسویه و منفعتی متقابل بین مردم و بیمه برقرار خواهد شد.

برچسب ها: صنعت بیمه, فرهنگ بیمه

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/38036

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • تبدیل پسماند پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس به بتن سبک و دانش جهانی
  • شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس، واحد تولیدی نمونه صادرکننده استان خوزستان شد
  • ناصر تقوایی درگذشت؛ آرامش بدون حضور دیگران!
  • بازسازی و بومی‌سازی ولوهای فرسوده در پتروشیمی اروند
آخرین اخبار
  • از کارت رفاهی تا فکتورینگ و سامانه SCF؛ ابزارهای نوین بانک رفاه کارگران برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس
  • ثبت نام خودروی وارداتی هیبریدی در بانک ایران زمین
  • بانک ملت و توانیر تفاهمنامه همکاری امضا کردند / هوشمندسازی مدیریت مصرف انرژی با حمایت بانک ملت
  • حراست، مرزبان سازمان و شریک راهبردی کسب‌وکار در عصر تکنولوژی است
  • جایزه برنده ۵ میلیارد ریالی دوازدهمین دوره قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان اهدا شد
  • روایت اعداد از صادرات شفاف پردیس
  • نشست وزیر صمت با فعالان اقتصادی و تجار ایرانی در تاشکند
  • ضرورت تدوین ابزارهای نوین تامین مالی و ابزارهای بازار سرمایه برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن
  • اوراق رهنی ابزاری جهت تامین مالی ساخت و عرضه مسکن
  • دختران افتخارآفرین فوتسال ایران با همراهی بانک صادرات ایران رهسپار مسابقات جهانی شدند
  • تفاهم‌نامه همکاری بانک صادرات ایران و توانیر برای چهارمین سال پیاپی تمدید شد
  • امضای دو تفاهم‌نامه همکاری بانک دی در Kish Invex 2025
  • بازدید مقامات اقتصادی از غرفه بانک دی در نمایشگاه Kish Invex 2025
  • تحقق اهداف توسعه‌ای سازمان منطقه آزاد کیش با حمایت بانک رفاه کارگران

منهای اقتصاد
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس
  • روز شلوغ همراه اول در دومین روز از نمایشگاه کیش اینوکس
  • آغاز ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • همراه اول میزبان هکاتون تخصصی امنیت هوش مصنوعی
  • همکاری همراه اول و توانیر با هدف تحول دیجیتال در صنعت انرژی ایران
  • حضور همراه اول در نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق
  • محور حضور همراه اول در کیش اینوکس ۱۴۰۴

فیلم
    ورود رآکتور اوره به سایت  پتروشیمی هنگام
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی شرکت پتروشیمی هنگام، این تجهیز کلیدی که قلب واحد تولید اوره را تشکیل می‌دهد، پس از عبور از مراحل حمل و جابه‌جایی تخصصی، اکنون در محدوده سایت…
    حضور شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در نمایشگاه پتروشیمی اهواز ۱۴۰۳
    فرهنگ اقتصاد _این نمایشگاه به عنوان رویدادی مهم و مستقل، فرصتی ویژه برای گردهمایی متخصصان، صنعتگران و سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی فراهم کرد و پتروشیمی…
    پایان خوش ایران اکسپو ۲۰۲۵ برای بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران / انتخاب گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان شرکت برتر صادرات گرا در اختتامیه این رویداد
    الزام ساختمان‌های نوساز به احداث نیروگاه خورشیدی پشت بامی
    فرهنگ اقتصاد _ محسن ذبیحی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت توانیر با سازمان نظام مهندسی ساختمان در اواخر مرداد امسال، اظهار داشت: در این تفاهم نامه مقرر…
    از نزدیک بودن زمان عرضه اولیه پتروشیمی اروند تا رشد درآمد پتروشیمی پارس
    برگزاری آیین پایانی سوگواره ملی «عکس عاشورایی» در گچساران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی گچساران، این سوگواره ملی با استقبال بی‌نظیری همراه بود؛ ۴۱۸ عکاس خوش‌ذوق از سراسر کشور، ۳ هزار و ۱۷۳ اثر خود…
    کاهش هزینه‌های تولید پتروشیمی هنگام، با طرح نوآورانه احداث تصفیه‌خانه چندمنظوره
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی هنگام، این تصفیه‌خانه، قابلیت تأمین کامل آب DM مورد نیاز واحد آمونیاک در زمان در سرویس نبودن…


عکس
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب