مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی :
توسعه فرهنگ بیمه، یک ضرورت اجتناب ناپذیر همگانی است
گفتگو از: جلال بهمنی
«مصطفی زندی»، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی ج.ا.ا.، در گفت و گویی اختصاصی، دیدگاههای خود را در مورد چالشها و فرصتهای صنعت بیمه داری با مخاطبان "فرهنگ اقتصاد" به اشتراک گذاشته است که در ادامه از نظر این مخاطبان می گذرد. آقای زندی معاونت مرکز روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی را در کارنامه کاری خود دارد.
به نظر شما معرفی مدیران موفق و برتر روابط عمومی صنعت بیمه، باید چه شاخص هایی داشته باشد؟
در این رابطه نمی توان بدون تعیین شاخص ها و سنجه های از قبل تعیین شده صحبت کرد فارغ از این مبحث، الگوهای مدیریتی در سطوح، ابعاد و حوزه های گوناگون، مختلف هستند و براین اساس ممکن است شاخص ها و معیارهایی که در یک حوزه تاثیر گذارند در حوزه دیگری تهدید آمیز باشند. هرچند که این مباحث به حوزه علوم انسانی و اداری و رفتاری مرتبط می شوند ولیکن در حوزه ای مثل ارتباطات و روابط عمومی این شاخص ها باید درمحورهایی چون فرهنگ سازی، تبلیغات، اطلاع رسانی، ترویج و ترغیب به عنوان مباحث کلی و تعریف و تبیین زیر فرایندهای مختلف و متناسب با وظایف و ماموریت های سازمانی و دستگاهی ساماندهی شود. روشن است که تهیه و تنظیم این شاخص ها در صنعت بیمه باید براساس نظرات اساتید مرتبط و هم چنین صاحب نظران حوزه اختصاصی تنظیم شود.
به نظر من در حوزه ی روابط عمومی یک مدیر موفق باید جامع نگر باشد نگرش جامع هم در بخش ارتباطات و هم در بهره گیری از تمامی امکانات در دسترس می تواند کمک موثری به موفقیت یک مدیر در این حوزه داشته باشد چراکه روابط عمومی در ارتباط با تمامی بخش های یک سازمان هم در درون و هم در بیرون است.
اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، چه اقداماتی برای فرهنگ سازی مقوله بیمه در جامعه انجام داده است؟
همانگونه که در سئوال قبلی گفته شد: این مباحث در حوزه های مختلف رویکردهای مختلفی را می طلبد، صنعت بیمه کشور هم پس از رصد و مطالعه شرایط موجود ضمن پایبندی به قوانین و مقررات برنامه ریزی های لازم را برای رسیدن به شرایط مطلوب از طریق علمی و با استفاده از ابزار و امکانات مختلف انجام می دهد. به گونه ای که تقریبا کلیه فرایندهای بیمه ای ابتدا در پژوهشکده بیمه و مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته و با انجام مطالعات تطبیقی و تحلیلی، نسبت به تصمیم سازی در حوزه های مختلف اقدام می کند، در همین راستا بیمه مرکزی فعالیت های خود را براساس برنامه های تدوین شده مانند برنامه تحول در صنعت بیمه، مجموعه اقدامات راهبردی و برنامه های استراتژیک تنظیم کرده و بر همین مبنا برنامه های خود را در سطوح میان مدت و کوتاه مدت عملیاتی می کند.
این موضوع در رابطه با وظایف ارتباطاتی و فرهنگی نیز مصداق پیدا می کند به گونه ای که اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی هم درامتداد برنامه ها و اسناد بالادستی نسبت به تهیه و تنظیم سند توسعه فرهنگ بیمه اقدام کرده است و مطالب این سند به عنوان چراغ راه، مسیر آتی را به فعالان عرصه فرهنگی و ارتباطاتی نشان می دهد. این سند مطابق با تحولات تکنولوژیک هر دوسال یکبار با بهره گیری از نظرات صاحب نظران ارتباطی و بیمه ای مورد بازنگری قرار می گیرد .برنامه های سالانه روابط عمومی هم بر اساس این برنامه تنظیم و اجرا می شود.
یکی از مهم ترین اصول این برنامه تاکید بر مساله ترویج به عنوان یکی از عناصر کلیدی توسعه فرهنگی است در این مقوله، رویکرد اتخاذ شده بیمه تمرکز بر آموزش مفاهیم بیمه ای از طریق نهادهای رسمی فرهنگ سازی در کشور است مطابق با این رویکرد و در تعامل راهگشا با وزارت آموزش و پرورش بعنوان یک نهاد رسمی فرهنگ سازی موثر و پایه ای در کشور تاکنون بیش از ۱۱۵ مطلب بیمه ای در کتب درسی دانش آموزان در مقطع متوسطه اول و دوم گنجانده شده است و با این اقدام بیش از۷ میلیون دانش آموز با مفاهیم بیمه ای آشنا می شوند. برای مقطع ابتدایی هم با توجه به سطح دانش آنها رویکرد اتخاذ شده حضور در مدارس و برقراری ارتباط رو در رو با تعریف و اجرای برنامه هایی مانند نمایش، برگزاری مسابقه و اهدای کتاب های بیمه ای مختص کودکان است که با این روش هم در صدد هستیم تا حدود ۷میلیون نفر از دانش آموزان این مقطع نیز با کمک و همراهی صنعت بیمه با مفاهیم و ضرورت بیمه آشنا شوند.
البته این موضوع باعث نشده که ما سایر مخاطبان را فراموش کنیم بلکه از طریق رسانه ها، ابزار و فنون ارتباطی مانند تهیه و چاپ کتاب، تهیه اینفو گرافی، پوستر، تیزر، انیفو موشن، انیمیشن و … و با استفاده از کانال هایی مانند روزنامه ها، خبر گزاریها، سایت ها، رسانه های نوظهور، تبلیغات محیطی، برگزاری و مشارکت در نمایشگاهها و همایش ها و …. برای اقشار مختلف مردم برنامه های متنوعی اجرا شود.
همانطور که اشاره شد برنامه های مختلف از طریق نهادهای فرهنگ سازی رسمی منجمله آموزش و پرورش، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم از طریق ارتباط و تفاهم با دانشگاهها و … در حال انجام است.
چه ظرفیت های متقابل همکاری برای توسعه فرهنگ بیمه متصور هستید؟
به هرصورت اجرای هر برنامه فرهنگی و تبلیغاتی با هر روش و تکنیکی مستلزم بکار گیری همه ابزارها و فنون مختلف است که مسلم است بدون همکاری و هماهنگی سایر دستگاهها مانند وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش و … امکان پذیر نیست بنابراین برای تهیه و تنظیم برنامه تاثیر گذار و اطمینان بخش حتما باید زمینه های همکاری متقابل و متعامل با این دستگاهها فراهم گردد تا بتوان از ظرفیت ها و توانمندیهای آنان برای بهبود فعالیت ها بهره گیری کرد. هرچند که دراین زمنیه همکاری های خوبی در جریان است ولی تقویت این همکاریها در نهایت منجر به توسعه فرهنگ در همه زمینه ها به ویژه بیمه خواهد شد که تاثیر خودر ا در برنامه های خرد و کلان جامعه بر جای خواهد گذارد.
هم چنین روشن است که انجام و اجرای برنامه های تبلیغاتی و فرهنگی و اطلاع رسانی بدون بهره گیری از ظرفیت عظیم و تاثیر گذار سازمان صدا وسیما انجام نمی شود چرا که این سازمان به عنوان رسانه ملی برترین تاثیر را بر افکارمی گذاردو با تعداد مخاطبان زیادمی تواند در توسعه فرهنگ در همه زمینه ها کمک شایان توجهی را بکند. در همین زمینه انتقاد جدی را که می توان متوجه این سازمان کرد اینکه متاسفانه با گذشت قریب به صد سال ازحضور بیمه در ایران بصورت رسمی و نزدیک به ۵۰ سال از تاسیس بیمه مرکزی، صدا وسیما هنوز به این مقوله به عنوان یک نیاز برای مردم توجه نمی کند و اهتمام شایسته ای را برای انعکاس خدمات این صنعت در جامعه انجام نمی دهد. در صورتی که اگر به این موضوع بصورت جدی چه در برنامه های خبری و چه در برنامه های تولیدی پرداخته شود علاوه بر ایجاد آسایش وآرامش در جامعه، زمینه های لازم برای اطمینان از سرمایه گذاری های خرد و کلان بوجود خواهد آمد.
تفاوت مدیریت روابط عمومی در شرایط حاضر با قبل چیست؟
ماهیت کار بیمه ایجاب می کند که متناسب با نیازهای جامعه حرکت کرده و بر اساس آنها نسبت به تهیه و تنظیم محصولات و خدمات بیمه ای اقدام کند. این موضوع در حوزه روابط عمومی دارای مصداق های بهتری است مسلما همانگونه که شیوه و رویکرد روابط عمومی هادر پنج سال پیش با شرایط فعلی قابل مقایسه نیست، شیوه های انتخاب شده امروز برای پنج سال و شاید هم کمتر آتی منسوخ می شود.سرعت و تحولات تکنولوژیک در دنیا شیوه های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را نیز تغییر داده است. مخاطبان امروزه عجول اند و با مخاطبان صبور و با حوصله دیروز بسیار متفاوت هستند، و همین موضوع ایجاب می کند که برای مخاطبان امروز محتوای امروزی تهیه کرد، با تحلیل و تفسیر و مقاله و… که محتوای محبوب روزهای نه چندان دوردیروز بود، قطعا نمی توان مخاطبان امروز را قانع کرد، آنها شاید کمتر اهل مطالعه باشند.
از طرف دیگر شکل و شیوه های بهره گیری از رسانه ها نیز بسیار متفاوت است امروزه عصر حاکمیت روزنامه و مجله و کتاب و حتی تلویزیون و رادیو نیست هرچند نمی توان از اینها نیز غافل شد ولی عقل و منطق می گوید باید بر رسانه ها و ابزارهای نوظهور مانند موبایل و شبکه های اجتماعی رنگارنگ تمرکز بیشتری داشت. همان گونه که گفته شد باید متناسب با تحولات حرکت کرد و متناسب با آنها محتوا و سناریو نوشت. نباید از قافله علم عقب ماند و باید پا به پای دنیا حرکت کرد.
چه انتظاری از مسئولین جهت توسعه و تسهیل صنعت بیمه داری دارید؟
همانگونه که قبلا هم گفته شد یکی از ارکان اصلی گسترش هر مفهومی در جامعه، ایجاد یک همبستگی اجتماعی است که اتفاقا صاحب نظران از آن به عنوان یکی از کارکردهای رسانه ها نیز یاد می کنند. ما معتقدیم که توسعه فرهنگ نیازمند بهره گیری از همه ظرفیت های بالقوه در هر جامعه ای است. نگاهی به تحولات کشور نیز نشان می دهد که به اندازه کافی به صنعت بیمه توجهی نشده است. ما معتقدیم آنقدر که با ارکان و اضلاع اقتصادی دیگر مانند بانک و سرمایه پرداخته شده است به بیمه توجهی نشده است در صورتی که بیمه یکی از ارکان اصلی برای ضمانت سرمایه گذاری هاست، منکر کوتاهی های احتمالی اهالی صنعت بیمه در این زمینه نیستم ولیکن معتقدم که وقت حمایت از این صنعت مظلوم نیز فرارسیده است. عرض کردم شیوه ها و روشهای مختلفی برای توسعه فرهنگ وجود دارد یکی از آن شیوه ها نهاد سازی است که در بیمه می تواند مثلا در اجباری کردن برخی از بیمه ها و یا کاهش برخی از عوارض قانونی از حق بیمه ها باشد. قطعا گسیل کردن سرمایه های راکد و سرمایه گذاری در بخش بیمه هم باعث ایجاد آرامش برای آینده سرمایه گذار خواهد شد و هم موجبات رونق صنعت بیمه داری را فراهم می کند. متعاقب آن گسترش فرهنگ بیمه و بهره گیری تک تک هموطنان از خدمات بیمه ای را شاهد خواهیم بود و در این صورت است که نیاز مردم به استفاده از تسهیلاتی مانند وام کم بهره یا قرضالحسنه در زمان بروز بحران هایی مانند سیل و زلزله و آتش سوزی و حوادث کمتر خواهدشد چرا که در این شرایط می توان از خدمت بی منت صنعت بیمه بهره برد.
صنعت بیمه داری چه اقدامات و برنامه هایی را در سال جهش تولید در دستور کار دارد؟
صنعت بیمه به نوعی خود را مخاطب اصلی این شعار می داند. در همان روزهای ابتدایی نیز از چهار محور «ایجاد سازوکارهای لازم برای عرضه ضمانتنامه های مورد نیاز بخش تولید توسط موسسات تضمین»، «توسعه بیمه های اعتبار برای پوشش ریسک فروش اعتباری کالاهای تولیدی داخل»، «توسعه پوشش بیمه کیفیت محصول و سایر مسوولیت های مرتبط با بخش تولید» و «ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای در زمینه مدیریت ریسک به بخشهای تولیدی» به عنوان مهم ترین برنامه های خود در سال جاری برای تحقق شعار اعلام کرد.
شیوه های سیاست گذاری کلان اقتصادی در کشور به گونه ای طراحی شده که سهم هریک از اضلاع از پیش تعیین شده و امکان رشد و یا سقوط شاخص ها چندان ساده نیست و تغییر در این شاخص ها مستلزم برنامه ریزی و هماهنگی های فرابخشی است.
با تعریف و تعیین «جهش تولید» به عنوان شعار محوری سال ۱۳۹۹ انچه که اهمیت می یابد بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه صنعت بیمه است که باید با حمایت همه ارکان به بالفعل تبدیل شود و این مهم بدون بهره گیری از خدمات این صنعت برای همه حوزه های تولیدی امکانپذیر نیست.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: