چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ 2025-12-24
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

بانک سپه موفق به دریافت نشان حامی مدرسه‌سازی ایران شد | بانک پاسارگاد؛ پشتیبان زنجیره تأمین داخلی با گشایش بیش از ۶۳ هزار میلیارد ریال اعتبار اسنادی داخلی در آبان‌ماه۱۴۰۴ | کارت هوشمند نخبگان اقتصادی خدمتی متمایز برای فعالان اقتصادی شاهد و ایثارگر | پرداخت بیش از ۶.۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در آذر ماه سال جاری | دعوت بانک توسعه صادرات ایران از مشتریان برای شرکت در نظرسنجی صیانت از مشتریان بانکی |

کد خبر: 5658
تاریخ انتشار: 16 مهر 1399 - ۱۳:۲۹

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران: کشور به سامانه احراز هویت یکپارچه نیاز دارد

مرتضی اکبری گفت: نیاز به یک احراز هويت عميق و يکپارچه در کشور داريم. لازم است سازوكاري طراحي شود تا شناسايي يك بار براي هميشه انجام شده و نهادهاي مختلف همه به آن مراجعه كنند. اگر چنين اتفاقي رخ دهد و همه نهادها با يك لينك به يكديگر متصل شوند، بسياري از مشكلات كنوني حل مي‌شود.

به گزارش فرهنگ اقتصاد-اکبری  گفت: بانک مهر ایران بانکداری خرد انجام می‌دهد و در طول هر سال تعداد زیادی از مشتریان، طرف قرارداد این بانک قرار می‌گیرند. اگر بانک به‌صورت سنتی فعالیت خود را ادامه دهد، با حجم زیادی از مشتریان روبرو می‌شود و ظرفیت فیزیکی لازم برای ارائه خدمات به آن‌ها را نخواهد داشت. مسئله این بود که خدمات بانک مهر ایران باید به‌صورت گسترده و به تعداد بالایی از مشتریان ارائه می‌شد و بانکداری سنتی پاسخگوی آن نبود.

وی این‌طور ادامه داد: در بانک مهر ایران به این سمت رفتیم که خدمات خود را بر بستر دیجیتال ارائه کنیم. نخستین اقدام این بود که افتتاح حساب هر فرد بر بستر دیجیتال انجام شود. فاز بعدی نیز ارائه خدمات و تسهیلات بانکی بر این بستر بود تا مراجعات مردم را کاهش دهیم. از آنجایی که وام‌های بانک مهر ایران مبالغ اندکی دارد، در صورتی که این تسهیلات به‌شکل سنتی و با ملزم کردن مشتری برای مراجعات متعدد به شعبه ارائه شود، موجب ایجاد نارضایتی برای وی می‌شود. در نتیجه باید سرعت و کیفیت ارائه خدمات بانک مهر ایران را افزایش می‌دادیم.

مدیرعامل بانک مهر ایران درباره ریسک‌های ارائه خدمت احراز هویت دیجیتال، گفت: نظام بانکی بخشنامه‌محور است و بانک‌ها باید بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های از پیش تعیین شده عمل کنند. ویژگی دیگر سیستم بانکی تجربه‌محور بودن است و هر فرد بر اساس آنچه از افراد قبلی فرا گرفته، کارش را پیش می‌برد. در نتیجه خلاقیت در سیستم بانکی کمتر مشاهده می‌شود. ریسک‌پذیری پایین مدیران برای پذیرش ریسک‌ها کار را دشوار می‌کند.

اکبری در همین رابطه افزود: بانک‌ها با پول سروکار دارند که ذاتاً پدیده پرریسکی است. از فردی که در این حوزه فعالیت می‌کند، انتظار می‌رود تمام جوانب یک تراکنش را در نظر گیرد. اگر یک مدیر کوچک‌ترین اشتباهی انجام دهد، مسئولیت سنگینی بر عهده وی خواهد بود. پذیرش کارهای نو از سوی بدنه سازمان نیز یکی از چالش‌های سیستم بانکی در این حوزه است.

وی با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده از سوی نهاد ناظر، گفت: قانون‌گذار موضوعات مختلف را به‌شدت رصد می‌کند و اگر کوچک‌ترین مشکلی رخ دهد، انگشت اتهام به سوی مجریان طرح نشانه می‌رود. این مسئله باعث می‌شود مدیرانی که در حوزه بانکی فعالیت می‌کنند، کمتر خطر کرده و خود را درگیر فعالیت‌های نوآورانه کنند. این افراد صبر می‌کنند یک حوزه دیگر یا یک بانک دیگر فعالیتی را انجام دهد تا پشت سر آن حرکت کنند.

اکبری در پاسخ به مقایسه سیستم بانکی با بورس و پیشرو بودن بورس در این حوزه، اظهار کرد: مشکل اساسی که در کشور وجود دارد این است که رگولاتورهای مختلفی داریم و هر کدام بر اساس محیطی که دارند تصمیم‌گیری می‌کنند. برخی از این رگولاتورها به‌صورت روان کار می‌کنند و برخی دیگر، خیر. شاید سازمان بورس با احراز هویت دیجیتال راحت‌تر کنار آمده یا اینکه ناگزیر به پذیرش آن بوده است. بیماری کووید۱۹ به‌یک‌باره شیوع پیدا کرد و از سوی دیگر بازار سرمایه نیز فعال شد و حجم زیادی از مردم متقاضی فعالیت در آن شدند. در این شرایط رگولاتور این بخش ناچار به کوتاه آمدن از برخی سخت‌گیری‌های قبلی می‌شود. در حالی که برای سیستم بانکی چنین فشاری ایجاد نشد.

وی اظهار کرد: رگولاتور باید تحت تأثیر محیط قرار گیرد تا از یک سری سخت‌گیری‌ها کوتاه بیاید. تغییرات فناوری به‌شدت بالاست و از سوی دیگر هزینه‌های مردم در حال افزایش است. حوزه‌های بانک، بورس و بیمه هر یک جداگانه احراز هویت را انجام می‌دهند؛ در صورتی که لزومی ندارد چنین کاری انجام شود. هنگامی که فرد در سیستم بانکی احراز هویت می‌شود، قطعاً این کار به سخت‌گیرانه‌ترین شکل انجام شده و دیگر نیازی نیست که بورس هم احراز هویت کند.

اکبری این‌طور ادامه داد: در سامانه سجام داده‌ها را از قبل جمع‌آوری می‌کنند و هنگامی که می‌خواهند احراز هویت انجام دهند، همان داده‌ها را بازخوانی می‌کنند. هنگامی که فرد کد شبا ارائه می کند، تمام نتیجه تراکنش‌های فرد در نهایت وارد حساب مربوطه می‌شود. در غیر این صورت سایر فعالیت‌های فرد در بورس اهمیت زیادی ندارد. با این حساب وقتی فرد کد شبا را از سیستم بانکی دریافت کرده، احراز هویت مجدد مفهومی ندارد.

وی با بیان اینکه معتقدم بورس موازی‌کاری کرده، گفت: بورس مجدداً مسیری را رفت که پیش از این طی شده بود. این کار در حوزه‌های دیگر هم داریم. نهادهای مختلف در این حوزه‌ها به یکدیگر اعتماد ندارند. شاید نیاز به یک قانون جامع بالادستی و رگولاتورهایی متحد باشد تا برای تمام این حوزه‌ها تصمیم بگیرند. نمی‌توان انتظار داشت یک رگولاتور برای بورس تصمیم بگیرد و برای هر یک از حوزه‌های مالی دیگر نیز رگولاتورهای مختلف دیگری تصمیم‌گیری کنند.

اکبری یادآوری کرد: با رویکرد کنونی هزینه‌های مردم به شدت افزایش یافته است. تکرارهای مجدد نیز یکی از تبعات چنین رویکردی است. این موضوع باعث شده هر فردی موضوعات را تنها در حوزه خود ارزیابی کند و از منظر بالادستی نبیند. نیاز به یک احراز هویت عمیق و یکپارچه در کشور داریم. لازم است تا سازوکاری طراحی شود تا شناسایی یک بار برای همیشه انجام شده و نهادهای مختلف همه به آن مراجعه کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد و همه نهادها با یک لینک به یکدیگر متصل شوند، بسیاری از مشکلات کنونی حل می‌شود. در این قسمت یک خلأ بزرگ وجود دارد که تا حل نشود، بسیاری مشکلات به وقت خود باقی خواهد ماند.

مدیرعامل بانک مهر ایران درباره اینکه چرا بانک‌ها اطلاعات مشتریان خود را در اختیار سایر نهادها قرار نمی‌دهند، گفت: در سیستم بورس نیز وضعیت به همین صورت است. این موضوع نیاز به یک قانون بالادستی دارد. نمی‌شود بر محرمانه بودن اطلاعات تأکید کرد و سپس از بانک‌ها خواست که اطلاعات مشتریان را در اختیار سایر نهادها قرار دهند. باید در این موضوعات بازاندیشی شود تا مشخص شود کدام یک قابلیت اجرایی شدن دارد.

منبع: روابط عمومی بانک مهر

برچسب ها: بانک مهر, بانک مهر ایران

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/5658

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • اسامی شعب فعال بانک مسکن در روز سه شنبه چهارم آذرماه اعلام شد
  • توجه شرکت ملی مس به حوزه سلامت، الگویی برای سایر صنایع است
  • اجرای سریع و دقیق طرح جمع‌آوری گازهای مشعل در راستای سیاست‌های کلان دولت/ تکمیل مراحل باقیمانده این طرح ملی، نیاز به تلاشی همه‌جانبه دارد
  • برگزاری مرحله دوم ممیزی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در حوزه فناوری اطلاعات بیدبلند خلیج فارس
  • رشد قارچ‌گونهٔ الیگارشی و باندهای مافیای قدرت در ایران
  • اهمیت تنوع‌بخشی به سبد تامین برق در شرکت ملی مس با هدف پایداری تولید
  • تاکید بر بازنگری در سیاست موسسه درباره سرمایه گذاری مستقیم در پروژه های ساختمانی
آخرین اخبار
  • فتح سکوهای افتخار؛ یک قهرمانی و سه نایب‌قهرمانی برای ورزشکاران شهید تندگویان
  • بانک سپه موفق به دریافت نشان حامی مدرسه‌سازی ایران شد
  • بانک پاسارگاد؛ پشتیبان زنجیره تأمین داخلی با گشایش بیش از ۶۳ هزار میلیارد ریال اعتبار اسنادی داخلی در آبان‌ماه۱۴۰۴
  • برای نخستین‌بار فاصله نرخ فروش با نرخ آرگوس به ۵ دلار رسید و بارگیری پاییز رکورد زد
  • کارت هوشمند نخبگان اقتصادی خدمتی متمایز برای فعالان اقتصادی شاهد و ایثارگر
  • پرداخت بیش از ۶.۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در آذر ماه سال جاری
  • دعوت بانک توسعه صادرات ایران از مشتریان برای شرکت در نظرسنجی صیانت از مشتریان بانکی
  • بانک توسعه صادرات ایران، همراه مطمئن شرکت‌های فناور در مسیر صادرات
  • نقش کلیدی بانک مسکن درتحقق سیاست‌های بخش مسکن/ ضرورت شناسایی فرصت های جدید در راستای تحقق اهداف
  • نشست راهبردی مدیریت جدید موسسه اعتباری ملل با استاندار و نماینده مجلس استان کرمان، با هدف توسعه فعالیت های اقتصادی
  • رکوردشکنی جدید پتروشیمی مارون در آذرماه؛ تولید ۱۰۱.۵ درصدی ظرفیت اسمی
  • دومین جلسه BRM در پتروشیمی پردیس؛ تمرکز بر داده، تولید و تصمیم‌سازی
  • انجام ارزیابی نظام مدیریت عملکرد در پتروشیمی بوعلی سینا
  • همراه اول نشان حامی مدرسه‌سازی کشور را دریافت کرد
  • تحقق زودهنگام اهداف تحول در بانک دی؛ سود پایدار جای زیان نشست

منهای اقتصاد
  • همراه اول نشان حامی مدرسه‌سازی کشور را دریافت کرد
  • تمدید فراخوان ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • توسعه سامانه هوش مصنوعی بومی صنعت نفت با همکاری همراه اول
  • شب‌نشینی یلدا با بسته مکالمه نامحدود و اینترنت همراه اول
  • افتتاح نخستین فروشگاه مشترک همراه اول و دیجی‌کالا در قلب بازار دیجیتال تهران
  • روز شلوغ مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول در هفته پژوهش و فناوری
  • تحول دیجیتال راه‌آهن؛ از هم‌افزایی با همراه اول تا تعریف شراکت راهبردی فناورانه

فیلم
    کسب رتبه دوم فروش پتروشیمی بندرامام در بازار بورس کالا و انرژی بین شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس
    فرهنگ اقتصاد _ در هفت ماهه نخست امسال، پتروشیمی بندرامام با ثبت فروش بیش از ۲ میلیون و ۸۰ هزار تن، رشد چشمگیر ۳۴ درصدی نسبت…
    نشست خبری تامین مالی ارزی «پروژه نورد گرم 2» فولاد مباركه اصفهان/ ویدئو
    جابجایی موفقیت‌آمیز مخزن ۸.۵ تنی در پتروشیمی اروند؛ گامی بلند در ارتقای صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، عملیات حساس و پیچیده جابجایی یک مخزن ۸.۵ تنی با حجم ۲۵ مترمکعب در واحد EdC شرکت…
    گزارش عرضه اولیه شرکت پتروشیمی اروند
    ورود بلندترین تاور پروژه پتروشیمی دهدشت به سایت این شرکت
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی پتروشیمی دهدشت، این تاور یکی از تجهیزات اصلی پروژه است و نقش مهمی در فرایندهای تولیدی پتروشیمی ایفا خواهد کرد.

    ورود این…
    اعطای وام خرید لوازم خانگی و دیجیتال در بانک ایران زمین
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین؛ متقاضیان می توانند به شعب بانک ایران زمین در سراسر کشور مراجعه و ضمن تکمیل فرم اعطای تسهیلات طرح یارا، تا سقف…
    امضای تفاهم‌نامه پتروشیمی شهید تندگویان و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در حضور رئیس‌جمهور
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌المللی پتروشیمی شهید تندگویان همزمان با سفر دکتر مسعود پزشکیان به استان خوزستان…


عکس
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب