یکشنبه ۷ دی ۱۴۰۴ 2025-12-28
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

بانک ملی پیشرو در خروج از بنگاه داری/ از ثبات مالی تا مدرسه‌سازی؛ گام‌های مثبت بانک ملی | سهم ۶۷ درصدی منابع ارزان قیمت در سپرده های مردمی بانک کشاورزی تا پایان آذر ۱۴۰۴ | بانک کشاورزی، ستون پشتیبان تولید و اقتصاد محلی است | بانک توسعه تعاون در نقش حامی مالی تحول هوشمند بخش تعاون | آغاز اجرای طرح بخشودگی جرائم دیرکرد ره ‌آورد ایران ‌زمین |

کد خبر: 6289
تاریخ انتشار: 16 آبان 1399 - ۱۵:۴۴

سخنرانی دکتر ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در چهارمین همایش توسعه فرهنگ صنعتی

فرهنگ و فراصنعت

عصر فراصنعت عصر اشتراک گذاری، جمع سپاری، نوآوری های باز و عصر تحقیق و توسعه های برون سازمانی است.

به گزارش فرهنگ اقتصاد-چهارمین همایش توسعه فرهنگ صنعتی با هدف آشناسازی، فرهنگ سازی و جریان سازی تاثیر فرهنگ بر صنعت و همچنین صنعت بر فرهنگ کشور شکل گرفته است. بلوغ این همایش به گونه ای بوده است که در چهارمین دوره آن هدف گذاری بر موضوعات مدیریتی و فرهنگ صنعتی در محورهای گوناگون است. در این زمینه رویکردها و مقالات خوبی به دبیرخانه همایش رسیده است که امید است جهت برنامه ریزی های صنعتی و مطالعات صنعتی و فرهنگی تاثیر گذار باشد.
جهان امروز با عبور از عصر صنعت وارد فضای فراصنعتی شده است. فرهنگ راه و روش هر قوم وملیتی برای زندگی است. به عبارت دیگر فرهنگ مجموعه ای از ساخته ها، پرداخته ها، آداب و رسوم، عقاید و هنرها و دانستنی هایی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. در فرهنگ صنعتی عموما به دو سطح بر می خوریم: در سطح خرد با توقع، منویات و منشوری که یک گروه یا سازمان یا شرکت طراحی می کنند و به آن پایبندند روبرو هستیم. این عناصر در ابتدا در اساسنامه توسط هیات موسس گردآوری می شود. اما سطح دیگر سطح کلان است که شامل یک تعهد جمعی است که در همه سطوح سازمانی و فراسازمانی اتفاق می افتد و نیازمند یک نظام و سیستم برای فرهنگ سازی است. این فرهنگ سازی در توسعه کشور حائز اهمیت است. در سطح کلان، نظام ملی نوآوری، نظام های آموزشی، و نظام های کلان کشوری به صورت درهم تنیده آموخته هایی را منتقل می کنند تا فرهنگ صنعتی شکل گیرد.
از زمانی که انسان از عصر کشاورزی به عصر صنعت منتقل شد، به نیروی کار مناسبی احتیاج داشته است که بر اساس الزامات و زیرساخت هایی شکل گرفته که پیش از آن وجود نداشت. تعهد به زمان، نظم و انضباط، ایجاد ساختارهای فرآیندی، خلاقیت، دقت عمل و تفکر از آن جمله است. بعد از دوره کشاورزی این تخصص ها بودند که شکل گرفتند. از این رو برای ورود به عصر صنعت، آموزش و توانمند سازی در رشته ها و تخصص های مختلف باید صورت می گرفت. این آموزش ها به خودی خود به معنای ایجاد فرهنگ است. فرهنگی که به تدریج به وجود می آمد. به این ترتیب دانشی که کسب می شد در انحصار آن بنگاه یا کسب و کار باقی می ماند. سیستم های تحقیق و توسعه داخلی بودند. همان طور که هنوز در بسیاری موارد به همین ترتیب عمل می شود. این امر تبدیل به فرهنگی شد که “هر کس باید داشته خود را حفظ کند” و در هر سازمان فرهنگ سازمانی مختص به خود آن سازمان ایجاد شد که تقریبا انحصاری بود. دانش های کسب شده در اختیار عده ای خاص بود و نظامی صنعتی، متکی بر منابع در همه جای جهان شکل گرفت. کشورهای صنعتی این منابع شامل منابع انسانی و منابع غیر انسانی را در اختیار خود گرفتند تا چرخ صنعت خود را حرکت دهند. فرهنگ سازی به تدریج و گام به گام برای صنعت و از طریق آموزش و توانمندسازی محقق شد. اصولا در عصر صنعت آموزش نقشی محوری ایفا کرده است. در عصر صنعت انحصارها و دانش های درون سازمانی به وجود آمد و توسعه پیدا کرد و انباشت و انباره های ذهنی انحصاری شکل گرفت.
موضوعی که اکنون با آن مواجهیم مبحث خروج از عصر صنعت و ورود به عصر فرا صنعت است. انقلاب های مختلفی در این راه طی شده است. انقلاب اول صنعتی تاکید بر انرژی بخار و صنایع برگرفته از انرژی مکانیکی بود. در انقلاب صنعتی دوم تاکید بر صنعت الکتریسیته و انبوه سازی و کارخانه سازی های مدرن و صنعت مونتاژ بود. انقلاب صنعتی سوم مبحث تحول دیجیتال و انقلاب اطلاعات و فناوری اطلاعات بود. از انقلاب سوم به بعد انسان از صنعت به فراصنعت عبور کرد. انقلاب صنعتی چهارم” Industry 4.0 ” است که طی آن درهم آمیزی فناورانه متعدد رخ می دهد به صورتی که تاثیرات گسترده ای را در همه چیز و به ویژه در ذات بشر می گذارد. به صورتی که به عنوان مثال وقتی ما با موضوعی به نام دستکاری ژنتیکی مواجهیم با ماهیت وجودی انسان مواجه هستیم. بنابراین این در هم آمیزی های فناورانه ویژگی های خوبی را ایجاد کرده اما خطراتی را نیز به همراه آورده است. در عصر فراصنعت فرهنگ سازی نیز به صورت در هم تنیده درآمده است. اگر در دوره صنعتی، فرهنگ سازی به صورت تدریجی اتفاق می افتاد؛ در دوره فرا صنعتی فرهنگ و فناوری به صورت در هم تنیده بوده و به یکباره تزریق می شوند. هر کجا فناوری نوظهوری شکل می گیرد تاثیرات سریعی بر فرهنگ جهانی دارد.
عصر فراصنعت عصر اشتراک گذاری، جمع سپاری، نوآوری های باز و عصر تحقیق و توسعه های برون سازمانی است. برخلاف عصر صنعت که همه چیز متکی به منابع بود، در عصر فراصنعت همه چیز متکی بر دانش و فناوری است. در عصر صنعتی تاکید بر تولید و نیروی کار و بهره وری و رقابت پذیری بود اما در عصر فراصنعتی تاکید بر خدمات است. و حتی تولید در برخی نظریات به عنوان کالا مطرح می شود. با شکل گیری پلتفرم ها و کسب و کارهای پلتفرمیک و مشاغل نوپدید، نوآوری در عصر فراصنعت به شکلی درآمده که هر کس در هر نقطه، منابعی را که در دسترس دارد استفاده می کند و مجددا کاری که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کند. به عبارت دیگر سرریز دانش دیگران در قالب نوآوری باز استفاده می شود. هنگامی که نوآوری تدریجی با درهم آمیزی با خدمات، منجر به ایجاد خدمت جدید می شود، به خدمت افزایی دست پیدا می کنیم. خدمت افزایی در کسب و کارهای پلتفرمیک مشاهده می شود. زمانی بین تولید کننده و مصرف کننده بروکرها یا واسط های فناورانه حضور داشتند اما اکنون سیستم ها و نت ورک ها هستند که با تراکنش هایشان خلق ارزش می کنند. انواع پلتفرم های خدمت افزا شامل خدماتی، مشاوره ای، خرید و فروش ها، و پرداخت ها در فضای کنونی قابل مشاهده و در حال کسترش یافتن هستند. از این رو، هزینه ها پایین آمده و مشاغل جدید شکل گرفته است. فرهنگ خاص این پلتفرم ها به سرعت وجود آمد و به اذهان چسبیده شد. به صورت خلاصه تفاوت فرهنگ در حال شکل گیری در فراصنعت و فرهنگ صنعتی را می توان در سرعت شکل گیری و عدم تدریج در فرهنگ فراصنعتی دانست. اگر این مساله مورد توجه و کنترل قرار نگیرد، طبیعی است که مسائل فراگیری را در پی خواهد داشت. تکنولوژی های جدید دارای یک فرهنگ تهاجمی و تحمیلگر ارزش ها هستند. از سوی دیگر جوانان فرهنگ پذیری بالایی در این زمینه از خود نشان می دهند. بنابراین تاثیر فرهنگی فراصنعت نسبت به دوره ی صنعتی سریعتر، وسیعتر، انعطاف پذیرتر و دارای خطر انحطاط جوامع است.
حال سوال اینجاست که چگونه می توان در دوران فراصنعتی می توان یک فرهنگ خوب ایجاد کرد؟ و یا در هنگام پذیرش یک فرهنگ مهاجم چه کارهایی را باید انجام داد تا با حفظ کرامت انسانی بتوان توسعه فناورانه داشته باشیم؟ در این خصوص کشورهای مختلف رویکردهای مختلفی داشته اند. برخی با رها کردن این موضوع تسلیم تاثیرات فرهنگی فناوری عصر فرا صنعت شدند. نمونه این کشورها کشورهای غربی هستند. برخی دیگر از کشورها پارادایم های جدیدی را ایجاد کرده و در ادبیات سازی و فرهنگ سازی آن کوشیده اند تا بتوانند ضمن پذیرش فرهنگ های نوظهور بتوانند تهاجم آن را نیز کنترل کنند. به عنوان مثال ژاپن پس از ” Industry 4.0 ” پارادایم جامعه ۵.۰ را در سال ۲۰۱۶ مطرح کرد. در این جامعه محوریت را به انسان اختصاص داد. و به گونه ای آن را طراحی کرد که همه فناوری ها در خدمت انسان باشد و انسان بتواند به عنوان یک ابرنیرو کنترلی جدی بر فناوری داشته باشد. و در همه سیستم ها این انسان است که به عنوان تحلیلگر نهایی توانایی پذیرش و یا رد دارد.
بازیگران اصلی جامعه ۵.۰ علی رغم وجود فناوری، انسان و منابع انسانی هستند. مفهوم جامعه ۵.۰ یک پارادایم ساختنی را تداعی می کند و نه پارادایمی یافتنی. به عبارتی دیگر باید به جای انفعال در برابر فناوری باید شروع به ساخت جهان و جامعه ای با اهداف معین نمود که از فناوری ها کمک می گیرد. مهمترین شاخص های طراحی شده در جامعه ۵.۰ بحث های اجتماعی و رفاهی، جلوگیری از پیر شدگی جامعه، زیست محیطی، تاب آوری ومسئولیت اجتماعی است. به عبارت دیگر، مسیر نهایی توسعه فرهنگی جوامع توسط جوامع محلی و دولت ها هدف گذاری می شود و از فناوری نیز در این راه استفاده می شود. رهبران این جوامع باید وظیفه و نقش خود را دنبال کنند. حل این گونه مسائل توسط یک گروه یا دولت یا حاکمیت امکان پذیر نیست، بلکه همه اعضای جامعه باید به عنوان کل سیستم به مشارکت گرفته شوند تا هدایت و جمع سپاری اتفاق افتد. این گونه در قالبی برنامه ریزی شده می توان از تکنیک ها و فنون نیز استفاده کرد تا کمترین اثر منفی و بازدارندگی ایجاد شود.
نقش بازیگران دیگر که همان مردم هستند در این زمینه بسیار پر رنگ است. مردم باید در نوآوری ها و تسهیم دانش کمک و نقش آفرینی کنند. متداوما پژوهش و رصد اجتماعی باید رخ دهد تا دستکاری های فرهنگی و موانع، شناسایی گردند تا برنامه ریزی های مورد نیاز صورت پذیرد.

برچسب ها: دکتر ابوالفضل کیانی, صنعت, فرا صنعت, فرهنگ

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/6289

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • پرداخت بیش از ۱۲.۳هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی در ۸ماه
  • تقویت نظارت و جلوگیری از خطاهای اعتباری محور آموزش‌های تخصصی پست‌بانک ایران
  • بازدید کارشناسان شرکت چینی «آنکان» از پتروشیمی اروند و بررسی راهکارهای فنی مشترک در حوزه کلرآلکالی
  • سمینار تحول صنعت ایران در چهار دهه برگزار شد
  • افزایش حجم تبادلات تجاری ایران و ترکیه به ۱۰ میلیارد دلار
  • فاز نخست نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی هریس اواخر سال آینده وارد مدار می‌شود
  • تاکید بر توسعه همکاری‌های بانک سینا و فولاد هرمزگان در دیدار مدیران عامل بانک‌ و شرکت
آخرین اخبار
  • احیای موفق غشاهای اولترافیلتراسیون واحد تغلیظ لاتکس EPVC
  • دکتر سیدمصطفی فیض، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت مس و رویداد ایده‌های نوآورانه و فناورانه زنجیره ارزش مس
  • هشتم دی، یادآوری یک صنعت ارزش آفرین
  • بانک ملی پیشرو در خروج از بنگاه داری/ از ثبات مالی تا مدرسه‌سازی؛ گام‌های مثبت بانک ملی
  • سهم ۶۷ درصدی منابع ارزان قیمت در سپرده های مردمی بانک کشاورزی تا پایان آذر ۱۴۰۴
  • بانک کشاورزی، ستون پشتیبان تولید و اقتصاد محلی است
  • بانک توسعه تعاون در نقش حامی مالی تحول هوشمند بخش تعاون
  • آغاز اجرای طرح بخشودگی جرائم دیرکرد ره ‌آورد ایران ‌زمین
  • حمایت ۲۸.۰۰۰ میلیارد ریالی بانک رفاه کارگران از توسعه انرژی‌‌های تجدیدپذیر در سال جاری
  • آمادگی بانک برای ارائه خدمات مالی به شرکت‌های بزرگ در قالب بانکداری شرکتی
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین جشنواره حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک سپه اعلام شد
  • تامین گاز پتروشیمی طرحی نو می‌طلبد
  • بانک صادرات ایران؛ پیشگام در تعامل با مشتریان با ثبت «عملکرد خوب» در فواد۱۲۸
  • اعطای بیش از ۱۳۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات ساخت مسکن طی هشت ماهه سال جاری / احداث ۱۶هزار واحد مسکونی با تسهیلات بانک مسکن
  • پتروشیمی بوعلی سینا مدرسه ۱۲ کلاسه می‌سازد

منهای اقتصاد
  • “ترانه‌های خیال‌انگیز”؛ بازخوانی نغمه‌های ماندگار ایران با صدای فاضل جمشیدی
  • امضای تفاهم همکاری همراه اول و بهزیستی در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر
  • همراه اول نشان حامی مدرسه‌سازی کشور را دریافت کرد
  • تمدید فراخوان ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • توسعه سامانه هوش مصنوعی بومی صنعت نفت با همکاری همراه اول
  • شب‌نشینی یلدا با بسته مکالمه نامحدود و اینترنت همراه اول
  • افتتاح نخستین فروشگاه مشترک همراه اول و دیجی‌کالا در قلب بازار دیجیتال تهران

فیلم
    از نزدیک بودن زمان عرضه اولیه پتروشیمی اروند تا رشد درآمد پتروشیمی پارس
    برگزاری اردوی جهادی و ارائه خدمات رایگان پزشکی ویژه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بندر امام خمینی(ره) توسط پتروشیمی اروند
    فرهنگ اقتصاد _این برنامه در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت پتروشیمی اروند و با…
    یک استراتژی برد-برد برای مصرف گاز خانوار + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ دکتر علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، اعلام کرد: در سال گذشته، این شرکت تقریباً یک‌سوم سال را با قطعی برق و گاز مواجه بود؛ اما امسال با…
    بسته‌بندی جدید محصولات شرکت نفت سپاهان
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت نفت سپاهان، در این مراسم فرهاد امین دهقان با اشاره به اهمیت نوآوری و بهبود مستمر در ارائه محصولات، اظهار داشت: «بسته‌بندی جدید محصولات نفت…
    تجلیل از شرکت پتروشیمی نوری به عنوان شرکت برتر در حوزه ی کار و حمایت از حقوق کارگران
    فرهنگ اقتصاد _ در این مراسم که با حضور مدیران عامل، مدیران ارشد و فعالان حوزه کار و تولید در منطقه برگزار شد، از تلاش‌ها و دستاوردهای…
    هیچ‌گاه پرچم این سرزمین بر زمین نخواهد افتاد
    فرهنگ اقتصاد _ به پشتوانه همت مردان و زنان پتروشیمی اروند، یوزِ استقامت ایران در دل آتش و سختی‌ها همچنان می‌تازد؛ تا امید زنده بماند و چرخ تولید بی‌وقفه برای ایران بچرخد.
    …
    گام بلند پتروشیمی اروند برای بومی سازی لایسنس زنجیره PVC با همت واحد پژوهش ‌و فناوری


عکس
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب