نگاهی به بازار هوایی ایران پس از شروع کرونا و قطع پروازهای شرکت های هواپیمای خارجی به ایران
"محمد بشارتی کارشناس ارشد حمل ونقل هوایی"
متولیان امور باید تدابیری را اتخاذ کنند که دوباره امنیت پروازهای خارجی فرودگاه امام باز گردد و همچنین بازگشت به کار شرکتهای هواپیمایی آغاز شود.
به گزارش فرهنگ اقتصاد--در بازنگری شرایط کنونی بازار هوایی ایران ؛ به دو عامل اصلی میتوان اشاره کرد؛ یکی نابسامانی های گذشته این بازار ودیگری شرایط پاندمی بیماری کرونا درجهان بوده است. پس از سرنگونی هواپیمایی اوکراینی در فرودگاه امام و شروع بیماری کرونا در ایران و سایر کشورهای جهان درابعاد اقتصادی تجاری و خدماتی و غیره را به گونه یی که رکود چشمگیری پدید آمد که وضعیت را بسیار دشوار تر از گذشته نموده است ازجمله بازار فعالیت شرکتهای هواپیمایی نیز بسیار متاثر ازاین رکودبازار و دچار آشفتگی صنفی وبحران شدید در کسب وکار نموده است؛ از دلایل عمده آن قطع پروازهای خارجی به دلیل مسائل ایمنی فرودگاه تهران و همچنین نبود مسافران بسبب شیوع ویروس کرونا که منجر توقف تقریباً همه پروازهای شرکتهای هواپیماهای خارجی شده است ضمن اینکه این بحران عالم گیر در بازار پروازهای داخلی نیز بسیار تاثیر بسزایی گذاشته است.
حال با مواجه با این بحرانها متولیان امور باید چه تدابیری را اتخاذ کنند که دوباره امنیت پروازهای خارجی فرودگاه امام باز گردد و همچنین بازگشت به کار شرکتهای هواپیمایی آغاز شود.
پیشنهادات زیر میتواند مدنظر قرار داده شود:
۱-دعوت از مدیران و نمایندگان شرکتهای هواپیمایی خارجی به منظور بازدید از فرودگاه امام و حصول اطمینان به آنها داده شود که ایمنی فرودگاه بسیار در سطح بالایی قرار گرفته و تحت کنترل و نظارت عالی می باشد.
۲-راهکار دیگر حتی قبل از برداشتن تحریم های ناجوانمردانه آمریکا اجاره هواپیماهای جدید برای پرواز در مسیرهای پرتقاضا با قیمت مناسب است که می توان رهیافت جدید و کارآمدی برای عبور از این مرحله و تبع آن توقف پروازهای شرکتهای خارجی که بازارهای جهانی را از دستمان خارج نسازند.
۳ -یکی از اساسی ترین کارها در رونق و ارتقای کیفیت خدمات پروازی؛ آموزش نیروی انسانی ماهر و زبده و متخصص فنی است که منطبق با استانداردهای آموزشی جهانی است که در بخشهای مختلف عملیات پرواز،بازرگانی ،خدمات فرودگاهی و درسایر بخش های دیگر می باشد.
۴-ترغیب وتشویق مخاطبان گردشگری با لحاظ نمودن تخفیفات در بلیط های پرواز ها می باشد و همچنین اقدام دیگر در زمینه تبلیغات موثر و هدفمند نیز از ابزارهای مهم جلب نظر مسافران و گردشگران و همچنین رونق صنعت توریسم به کشوراست؛ بطور مثال برخورداری مسافران وگردشگران در تخفیف بلیط پروازسفرهای خارجی با خطوط هوایی ایران ایر…..
-شایان ذکر است قبل از انقلاب خطوط هوایی ایران ایر علیرغم به نو بودن ناوگان هوایی اش ولی برای موفق بودن در رقابت با شرکتهای هواپیمایی خارجی تخفیف ۴۰ درصدی روی بلیط روی پروازهای خارجی داشت و از این طریق مشتریان زیادی جذب این خط هوایی می شدند .
درامتداد این نوع تسهیلات رفاهی وتشویقی برای مسافران درحال حاضر نیز میتوان خدمات تشویقی دیگری ازجمله اجازه میزان حمل بار مجانی را نسبت به سایر شرکتهای هواپیمایی افزایش داد تا ازاین طریق نیزانگیزه بیشتری برای سفر به ایران ایر را ایجاد کرد.
۵-از سایر اقدامات عاجل دیگر این نکته می باشد؛ توسعه تجهیزات فرودگاه امام با فناوریهای جدید و نوین با همکاری کشورهای اروپایی بدلیل برخورداری آنها از تکنولوژی وایمنی پرواز
۶-درآخر نیز نحوه بکارگیری نیروهای کارشناس و متخصص داخلی در کارهای پروژه ای در قالب استخدام و سیستم حقوقی منسجم وقوی باشد همانند شرکتهای هواپیمایی خارجی باشد.
-در پایان باید در نظر داشت با توجه به عدم برنامه ریزی ها و عملکرد ناموفق گذشته و همچنین فرسوده بودن ناوگان هوایی کشور و سایر کمبودهای فعلی؛ شاید دیگربارنتوانیم با رقبای هواپیمایی مانند: امارات، قطر، ترکیش، ایرلاین رقابت نماییم!؟ ولی با توجه به داشتن امتیاز تجربه بیش از ۶۰ سال در صنعت هواپیمایی و بازرگانی و همچنین بهره مندی از نیروهای متخصص دلسوز میتوانیم به روزهای موفق گذشته برگردیم و حداقل پاسخگوی نیاز داخلی و خارجی کشور باشیم؛ یادآوری میشود بر اساس نیازسنجی و بررسی انجام شده در مورد تقاضای سفر های هوایی تا سال ۱۴۰۰ خطوط هوایی داخلی می بایستی حداقل ۴۰۰ فروند هواپیما برای پاسخگویی خدمات مسافرتی به مسافرین داشته باشند و در صورت عدم افزایش ، متاسفانه باید میدان را به شرکتهای هواپیمایی خارجی واگذار کرد و صرفاً در پروازهای داخلی به فعالیت ادامه داد، یادآور می شود ضرورتا باید این تقاضای افزایش ناوگان بازار هوایی را تامین کرد تا عجالتا پس از رفع تحریمها به نوسازی ناوگان بپردازیم و در آن موقع وارد بازار رقابت جها نی شویم.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: