سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ 2025-10-21
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

حساب‌های خود را نزد بانک رفاه کارگران وکالتی کنید، از جوایز جشنواره “وکالت‌یار” بهره‌مند شوید | پرداخت بدون توقف عوارض آزادراهی با برداشت مستقیم از کارت بانک دی | پنجمین المپیاد ورزشی کارکنان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران آغاز شد | بانک صادرات ایران در مسیر تقویت زنجیره تأمین صنعت خودرو | تحویل بیش از ۶ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در بانک مسکن مازندران/ گام‌های موثر در مسیر تامین مالی بخش مسکن استان |

کد خبر: 68979
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1403 - ۲۳:۴۶

هوش مصنوعی، بانکداری امن و رضایت مشتری

هوش مصنوعی، بانکداری امن و رضایت مشتری؛ مهمترین کارکرد هوش مصنوعی در آینده بانکداری ایران زمین، تجربه مشتری است و معجزه ادغام هوش مصنوعی در خدمات بانکی و مالی باعث افزایش سطح راحتی و رضایت کاربران می‌شود.

فرهنگ اقتصاد _ سیدمحمدحسین استاد، مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین در سرمقاله شماره ۷۱ نشریه «ارتباط ایران‌زمین» درباره نقش هوش مصنوعی در افرایش رضایتمندی مشتری در آینده نظام بانکداری نوشته است که در ادامه می‌خوانید.

هوش مصنوعی در بانکداری مانند هر صنعت دیگری به یک مسأله حیاتی تبدیل شده است؛ نظام‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند با افزایش بهره‌وری و تصمیم‌گیری براساس اطلاعات غیرقابل درک برای یک عامل انسانی، به بانک‌ها کمک کنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از کارهایی را که به صورت دستی و در سلسله فرایندهایی طولانی انجام می‌شوند، خودکار کند و این وظیفه را از دوش نیروی انسانی بردارد تا بتوانند بر مسائل دیگری تمرکز کنند.

البته این تنها کاربرد هوش مصنوعی در آینده بانکداری ایران زمین نیست. هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های مشتری را برای درک ترجیح و نیازهای آنها تجزیه و تحلیل و از این اطلاعات برای ارائه خدمات شخصی‌سازی شده به مشتری استفاده کند. این کار در عین افرایش کارآیی بانک‌ها به کاهش هزینه‌های بانک‌ها نیز منجر می‌شود و هم‌زمان باعث پشتیبانی سریعتر و دقیق‌تر مشتریان خواهد شد

از زاویه‌ای دیگر شما رابطه هوش مصنوعی و امنیت سایبری را در نظر بگیرید؛ وقتی صحبت از امنیت سایبری در بانکداری باشد نقش هوش مصنوعی بسیار پررنگ‌تر می‌شود. هر روز تعداد زیادی از تراکنش‌های مالی مانند پرداخت صورتحساب‌ها، برداشت پول، واریز چک و … از طریق اپلیکیشن‌ها یا حساب‌های آنلاین انجام می‌شود. بنابراین بانک‌ها باید تلاش خود را درجهت تأمین امنیت بیش از پیش افزایش دهند.

در حوزه امیتازدهی اعتباری و پرداخت وام نیز وضعیت به همین صورت است؛ امتیازدهی اعتباری از جذاب‌ترین خدمات بانکداری نوین است که به کمک هوش مصنوعی پیاده‌سازی شده است. یک شبکه وام و اعتبار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند رفتار و الگوهای مشتریان (حتی با سابقه اعتباری محدود) را بررسی کند تا اعتبار آنها را تعیین کند. مشخص کردن امتیاز اعتباری، توان پرداخت اقساط هر مشتری را مشخص می‌کند. این فرایند به بانک‌ها کمک می‌کند تا شبکه‌های وام‌دهی خود را توسعه دهند و بتوانند به طیف گسترده‌تری از افراد، وام پرداخت کنند.

در پیگیری بازارهای مالی نیز اتفاق جالب دیگری می‌افتد. هوش مصنوعی در خدمات مالی به بانک‌ها کمک می‌کند حجم زیادی از داده‌ها را پردازش کنند و آخرین روند بازار، ارزها و سهام را پیش‌بینی کنند. فنون پیشرفته یادگیری ماشین به ارزیابی روند بازار و پیشنهاد گزینه‌های سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. همچنین هوش مصنوعی برای بانکداری بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در سهام را پیشنهاد می‌کند و در صورت وجود خطر احتمالی هشدار می‌دهد. این فناوری نوظهور به‌دلیل ظرفیت بالای پردازش داده‌ها به سرعت بخشیدن به تصمیم‌گیری کمک می‌کند و تجارت را برای بانک‌ها و مشتریان آنها راحت می‌کند.

البته از نگاه من مهمترین کارکرد هوش مصنوعی در آینده بانکداری ایران زمین، تجربه مشتری است. مشتریان به‌طور دائم در پی تجربه و راحتی بهتر هستند؛ به‌عنوان نمونه دستگاه‌های خودپرداز پروژه موفقیت‌آمیزی بودند زیرا مشتریان می‌توانستند از خدمات ضروری سپرده‌گذاری و برداشت پول حتی زمانی که بانک‌ها بسته بودند استفاده کنند.

مشتریان اکنون می‌توانند با استفاده از گوشی‌های هوشمند از منزل خود حساب‌های بانکی باز کنند. این معجزه ادغام هوش مصنوعی در خدمات بانکی و مالی باعث افزایش سطح راحتی و رضایت کاربران می‌شود. گو اینکه پیگیری واجد شرایط بودن برای مواردی مانند درخواست وام یا اعتبارسنجی با استفاده از هوش مصنوعی نیز، خودکار می‌شود و به مراجعه حضوری به بانک‌ها و انجام مراحل طولانی این کار همچون گذشته، نیاز نیست. همچنین برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند زمان تأیید تسهیلاتی مانند وام را کاهش دهند.

جان کلام اینکه هوش مصنوعی در ایران و به طور خاص در صنعت بانکداری هویت خود را پیدا کرده است. به‌عنوان نمونه بانکی مانند بانک ایران زمین که تقریبا تمام خدمات خود را به صورت الکترونیکی و مجازی ارائه می‌کند، بخش بزرگی از این خدمات را مرهون هوش مصنوعی است. سفته الکترونیکی، چک الکترونیک و امضای دیجیتال بخشی از خدمات این بانک هستند که به احراز هویت نیاز دارند و می‌دانیم که هوش مصنوعی نقش مستقیمی در احراز هویت افراد دارد. اعتبارسنجی و دریافت نمره اعتباری نیز از خدمات دیگری هستند که با کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی انجام می‌شوند.

برچسب ها: بانک ایران زمین, رضایت مشتری, هوش مصنوعی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/68979

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • تقدیر از پتروشیمی پردیس به‌عنوان حامی اصلی پویش ملی کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی
  • بیمه پاسارگاد؛ الگویی روشن از رشد و سودآوری در صنعت بیمه کشور
  • آیین افتتاح مدرسه شرکت پتروشیمی اروند۳ (شهید بهشتی) شهریور ماه ۱۴۰۴
  • یک حساب برای خریدهای خرد؛ روشی برای بالا بردن این امنیت حساب‌های شما
  • “هوش مصنوعی” بانک تجارت را به سازمانی هوشمند و نوآور در نظام بانکی تبدیل می کند
  • عملکرد قابل دفاع تولید در پتروشیمی/ اهتمام صنعت بر تأمین خوراک پایدار
  • اعتماد مردم به بانک مسکن بزرگ‌ترین سرمایه بانک است / استفاده از سوپرمارکت مالی بانک برای توسعه زنجیره تامین مالی بخش مسکن
آخرین اخبار
  • حساب‌های خود را نزد بانک رفاه کارگران وکالتی کنید، از جوایز جشنواره “وکالت‌یار” بهره‌مند شوید
  • موفقیت پتروشیمی اروند در ساخت بومی بیلوز ولوهای کنترلی
  • پرداخت بدون توقف عوارض آزادراهی با برداشت مستقیم از کارت بانک دی
  • پنجمین المپیاد ورزشی کارکنان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران آغاز شد
  • بانک صادرات ایران در مسیر تقویت زنجیره تأمین صنعت خودرو
  • تحویل بیش از ۶ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در بانک مسکن مازندران/ گام‌های موثر در مسیر تامین مالی بخش مسکن استان
  • بانک مسکن با ترویج سنت قرض‌الحسنه در مسیر اقتصاد سالم گام بر می‌دارد
  • پرداخت ۲۶۰۰۰ فقره تسهیلات خرید واحد مسکونی در نیمه اول سال جاری توسط بانک مسکن/ رشد ۲۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل
  • رشد قابل توجه صدور حواله و تراکنش‌های بانکی در بانک ملی ایران/ صدور بیش از ۵۵ میلیون حواله پایا و پل در شش ماه
  • نقش بی‌بدیل بانک مسکن در تأمین مالی ساخت‌وسازهای کشور/ تاکید بر تعامل بیشتر بانک مسکن و مجلس شورای اسلامی
  • همکاری بانک تجارت و کمیته امداد برای احداث ۱۰۰۰مگاوات نیروگاه خورشیدی
  • بانک پاسارگاد در کنار جامعه ناشنوایان ایستاد
  • عرضه جدید فروش خودروهای وارداتی با حساب وکالتی بانک دی
  • تجلیل از بانک دی به‌عنوان غرفه برتر شهر پایدار کیش
  • «دیبا کارت اعتباری» وارد فاز ملی شد

منهای اقتصاد
  • حرکت اول، برگزیده جایزه ملی تأمین مالی فناوری و نوآوری ایران
  • غافل‌گیری ساکنان اکباتان با تصمیم مدیریت شهری
  • ناصر تقوایی درگذشت؛ آرامش بدون حضور دیگران!
  • بازدید معاون وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول در بزرگترین رویداد فناوری جهان
  • محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت
  • تحول بزرگ در زیرساخت شبکه ثابت کشور با سرمایه‌گذاری چندمیلیارد دلاری
  • حضور همراه اول با سبدی از سرویس‌های هوشمند در جیتکس ۲۰۲۵

فیلم
    گزارش تصویری حضور شرکت پتروشیمی اروند در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ، شهریور ۱۴۰۴
    فعالان بازار سرمایه، پتروشیمی اروند را زیر ذره‌بین بردند
    فروش موفق ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق آپادانا خلیج‌فارس برای تأمین مالی تکمیل این پروژه مهم
    قدردانی معاون حقوقی رییس‌جمهور از نقش بی‌بدیل هلدینگ خلیج فارس در صادرات غیر نفتی و توسعه همه جانبه کشور
    گزارش تصویری حضور شرکت پتروشیمی اروند در اولین نمایشگاه صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته پترواکس در اهواز
    سهام پتروشیمی اروند بزودی با نماد «اروند» عرضه می‌شود
    هدف اصلی فروش شرکت ارزش ماندگار خلیج فارس، تامین مالی پروژه‌های بر زمین مانده هلدینگ است


عکس
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب