جمعه ۱۴ آذر ۱۴۰۴ 2025-12-05
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات هوشمند مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول | تصادف وحشتناک خانواده سقاب اصفهانی و انتظار تحول در حمل و نقل ریلی | گسترش تعاملات با فعالان حوزه اقتصادی در زنجان/ بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های خدماتی حوزه ساختمان | نیمی از تسهیلات ساخت کشور در قبضه بانک مسکن | درخشش بانک صادرات ایران با ۴ طلا و ۲ نقره در نوزدهمین المپیاد فرهنگی، ورزشی ایثارگران شبکه بانکی |

کد خبر: 71796
تاریخ انتشار: 16 مرداد 1403 - ۲۲:۳۹

دفتر شعر ” دوته ” جعفر محمدی واجارگاهی ” انتشارات شب چله ۱۴۰۲

” خالی ‏ام

خالی‌تر از پنجره‌های تاریک

که زنی

زیستنش را گورستان کرده

و تنها دوته می‌بافد در اندوه

خالی از همهمه‌های خیابانی خیس

که تو را در تو حل کرده .”

 

(پشت جلد)

این دفتر شعر غیرمعمول ۱۶۲ شعر سپید سورئال دارد.

پیش از دفتر شعر ” دوته ” واجارگاهی گاهی ۹ دفتر شعر را بر بساط نشر نشانده بود.

واجارگاهی شوق و اشتیاق زایدالوصفی به رسیدن به حوزه‌های ناشناخته و کشف نشده و در طلب ناممکن است.

واجارگاهی ذوق ویژه‌ای در گزینش واژگان بومی گیلانی دارد.

شاعر مثل نیما واژگان بومی را در آغوش واژگان سره‌ی فارسی قرار می‌دهد: ”

* کوچه‌ای بن‏بستم

که ” آجارش ”

با حلب‌های کهنه میخکوب است…

*”آجارش: استخوان‌های بالای بدن که از لاغری نمایان است…

 

بی‌فایده بود

امانی در ” دوته‏ای ” که پریشان نمی‌ماند، نیست

هنوز به سایه‌ها عادت داشت

و نشان از ابری

که محالش بارانی‌ست و شب را

ناله زده تا سپیده نیست .”

 

*دوته: معنی بافتن یا بافته شدن می‌دهد، در این جا معنی موی بافته شده است…

 

(ص، ۱۹)

 

شعر واجارگاهی مانند همه‌ی شعرهای شاملووار، ضرب‌آهنگ کلامی امروزین دارد. ترکیب کلام و وقف‌ها و تاکیدهای جمله از الگوهای منظمی پیروی می‌کند که به هماهنگی و قسمی درونی می‌رسد. اگر این‌گونه همسازی و هماهنگی بر واژه‌ها تحمیل شود، کلامی بی‌روح  به دست می‌آید،  اما در سروده‌های واجارگاهی این موزیک و هماهنگی از درون خود سخن می‌بالد. تأکیدها و وقفه‌ها و زیر و بم جمله‌ها از معنای سخن حاصل می‌شود، یعنی از کیفیت و فشار عاطفه و معانی پشت واژه‌ها به دست می‌آید که موج و حرکتی به سخن شاعر داده است که بیشترین تأثیر را بر خواننده می‌گذارد.

واجارگاهی گوشه‌ی چشمی به عرفان دارد، یعنی به درون‌گرایش پیدا می‌کند و یله و آزاد است و مانند کبوتر مولانا رو به‌سوی جانب بی جانبی دارد و در حال و هوای گرگ و میشی پرواز می‌کند و به عرفان آبی نزدیک می‌شود: ” دست‌بردار نبودند / تو را چیده بودند / و قرار نبود شرح‏ات / پنجره‌ای را باز کند / چند واژه‌ی حل نشده / می‌توانست تو را در من حل کند / چشمانت را از سقوط پس بگیرد / و به اندوهی که / غمت را سگ دو زده / سلامی بگوید / اشتباهی با واژه‌هایی ور رفتم / که بیداری را نفهمید / اشتباهی خودم را تشیع کردم / در نام‌های چند رنگ / حواسم نبود / این خیسی را گیج مانده‌ام / حواسم نبود / تو را چیده بودند / در بلوغ نام‌های نارس / و ” دوته‏هایت ” را تعارف کرده بودند به باد / من در این آغاز / رنگ‌پریده ماندم / از این همه ادامه / که تو را می‌مکید بی شرح .”

 

(صص، ۴۰ و ۴۱)

 

واجارگاهی مردی کوهستانی است که در نسیم سحر جنگل و قله‌ها تنفس می‌کند و از چشمه‌های زلال آب می‌نوشد، واجارگاهی،  عاشق جنگل، کوه، درختان، دریا، باران، پروانه، لحن خاک، ابر، مرداب، لمه (سقف چوبی)، موج، علف، پرنده و اجاق روشن و کله‌های روستایی است: ”

 

پرنده‌ی من، صدای باد را می‌شنوی؟ / اتفاقی می‌افتد / اتاقی که در تنم پهن است / به جنگل تبدیل می‌شود / تو زیبا بودی که جنگل در من می‌زیست / آمده بودم افسردگی درخت را / از لب پنجره بر دارم / پنجره‌ای برگشت رو به دیوار

و این جنگل بود، همچنان پرنده‌اش را صدا می‌زد .”

 

شاعر برای این که تنهایی را تاب بیاورد، و واقعیت‌های سخت و سمج را کنار بزند به جنگل و دریا و ستاره و ماه و عشق پناه می‌برد و می‌خواهد روزنه‌ای به دنیای کهن، به جهان آب و آیینه باز کند ولی نمی‌تواند.

او زندگی را بی‌ارزش و بی‌قدر می‌داند و با چنان آهنگی در این عرصه پیشروی می‌کند که دست شوپنهاور و کامو را از پشت می‌بندد و جهان را پوچ و لبریز از خستگی و درهم‌شکستگی می‌داند: ” دشوار یعنی / همین اندازه که

آدمی می‌فهمد

عشق هست، تنهایی هست

و دوره می‌کند خودش را

 

دوره کرده در من

رنج را کجای آغاز زیسته‌ای

که عشق، ماهیتش سکوت مانده. دور شده در من

پرندگانی که نامت را سقوط می‌کنند

کدام رفتن را نشانم می‌دهند

که این‌گونه

مرده‌ام را در تو زندگی می‌کنم

شبیه تنهایی که دست‌بردار نیست

برمی‌گردم به تو .”

 

(ص، ۸۲)

 

شاعر در متن رویدادها زندگی می‌کند و هبوط خویش را تماشا می‌کند و به زبان تصویر و رمز و نماد، حدیث این زندگی مرگبار را بازگو می‌کند.

جهان‌نگری شاعر در این اشعار متبلور نشده است ولی شاعر پوئتیک ” شعر تجسمی ” خود را در متن عرضه می‌کند و از دریچه‌ی عواطف و اندیشه‌های خود به هستی و نیستی می‌نگرد و گوشه‌های تاریک شعر و زبان را جلوه‌گر می‌کند.

شعر واجارگاهی،  بیان تمام واقعیت‌ها نیست، بلکه عطیه‌ی سخن‏مند ” هستی ” (بودن، وجود) است و این داوری را می‌توان در چند شعر شاعر به‌وضوح دید که به قول هولدرلین و نصرت رحمانی و فروغ  ” آن چه می‌ماند شعر و ارمغان شعر است و تنها صداست که می‌ماند، مورد یک: ” هر از گاهی که آغاز کبوتر / از شعر جدا می‌ماند / برهنه بر پاره‌های ابر / شکسته در ساقه‌های رنج / چون شلتوکی رها در باد / تشنه / تشنه / خونابه‌ی شعر را / بالا می‌آورم / که غروب / در آغاز رنگ / به بال پروانه‌ای پرواز بدهد .”

 

(ص، ۹۶)

 

مورد دوم: ” در خیالم / بالادست گورم ایستاده‌ام / هنوز خالی است / عمیق است اما صدایم را می‌پیچاند / – باید قادر باشم بروم / یقینی که تمام مرا راهی کند .”

 

(ص، ۹۹)

 

در سروده‌های شاعر، سطرهایی هست که هم از حس امروزینه خبر می‌دهد و هم از اکتشاف شاعرانه و هم در آنها اندیشه و فلسفه هست و هم فوران و غنای عاطفی، با آهنگ و سخن امروز که بحرانی را در جهت‌یابی ما نشان می‌دهد، سخن می‌گوید و از زبان عادی سرپیچی می‌کند و زبان نخ‌نماشده‌ی ادبیات رسمی و فاخر را به کناری می‌نهد و به سمت ادراک‌های نوین پیش می‌تازد، چنان که در شعر (۵۷) می‌گوید: ” این اتاق می‌تواند / حجمی را گریسته باشد / در شرح دیگری از تو / بی آن که بدانی / چشمانت / کدام پرواز را از اوج گرفته / خیابانی تو را پرت کرده در این اتاق / جایی که غروب نمی‌تواند از نور، چشم‌پوشی کند / کدام تن نیمه‌جان را می‌تواند اشاره کند / که قبری در من پهلو می‌گیرد / قبری که راه می‌رود / سیگار می‌کشد / کله و پاچه می‌خورد / آدامسش را در خیابان پرت می‌کند / به اشکال مختلفی در می‌آید / از اتاقی می‌گوید / که تو / تنهایی‌ات را در آن گریسته‌ای / و صدایت نمی‌تواند / آمده باشد که از اتاق بیرون بیاید /

 

محصور در هنوز یک فریاد / محصور / در هلهله‌های بی شرح / با باقیمانده‌ای از مرگ / محصور. ”

 

(ص، ۱۰۶)

 

واجارگاهی در سروده‌های خود غالباً گذر سنگین و بی‌رحم زمان را به توصیف در می‌آورد و ناتوانی‌اش را در نگهداری یا لذت‌بردن از این روزگار تلخ‌تر از زهر ترسیم می‌کند.

او احساس می‌کند که همه راه‌ها بر او مسدود شده است و از لحظه‌های شتابان و فرسایشی و دردهای ناسور و ناگفتنی ای حرف می‌زند که عرصه‌ی هستی را دربر  گرفته است: ” همین که شب / بی تصویر/ قادر است / سایه‌ای را محو نماید / تنهایی شکل عجیبی می‌گیرد .- انگشت‌به‌دهان بدرقه‌های خاموش/ هیاهوی بی‏توقف / تا سر می‌چرخانی / رفتن فراموش می‌شود – کجای باور را تماشاچی مانده‌ام / که دوردست / شمایل دوری را نشان نمی‌دهد! ”

 

(ص، ۲۷۴)

 

مالرو درباره‌ی جنگ اول جهانی و حوادث ناگوار آن گفته بود که تاریخ مثل تانک از روی بدن ما و نسل ما بی‏رحمانه می‌گذرد. من نمی‌دانم تاریخ بود یا چیزی دیگر که از روی جسم ما گذشت،  اما این را می‌دانم که در این گذار و عبور وحشتناک،  بهای سنگینی پرداختیم از جمله جان چند تن از شاعران و داستان‌نویسانمان را: ”

 

می‌دانستم انحصار زمان

چارچوبش در بعید یک کشف

باقی می‌ماند

می‌دانستم

ظهری رد شده در من حاضر است

که قلبم را شکسته بخواهد

می‌دانستم خداحافظی برمی‌گردد

به یک سلام

من اما از جنگ خودم باز می‌گشتم

و شهید روزگارم بودم .”

 

(صص، ۲۹۱ و ۲۹۲)

 

فیض شریفی

 

برچسب ها: شعر

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/71796

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • ورود قدرتمند پردیس به سال مالی جدید؛ عملکرد درخشان در تولید، فروش و صادرات
  • شعبه زنجان بانک توسعه صادرات ایران، بانک برتر استان شد
  • تامین مالی ۱۸۴ همتی بانک مسکن در طرح نهضت ملی/ پرداخت بیش از ۱۳۸ همت تسهیلات
  • انتشار مجموعه انیمیشن «سواد مالی با ریتون» توسط بانک پاسارگاد
  • باشگاه دانش آموزی بانکیدو بانک ایران زمین، بیست هزار نفری شد
  • بازگشایی موزه بانک سپه از شنبه ۱۷ آبان ماه
آخرین اخبار
  • افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات هوشمند مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول
  • تصادف وحشتناک خانواده سقاب اصفهانی و انتظار تحول در حمل و نقل ریلی
  • اجرای پروژه PHSER در پتروشیمی الماس ماهشهر برای اولین بار در کشور به‌عنوان الگویی بین‌المللی
  • نشست تحقیق و توسعه هلدینگ پارسیان در پردیس؛ بررسی ارتقای کارگروه به مرکز تخصصی R&D
  • پتروشیمی بندر امام پیشگام جمع‌آوری گازهای مشعل و کاهش ناترازی گاز کشور است
  • ۳ اقدام کلیدی مجلس دوازدهم برای حمایت از صنعت پتروشیمی
  • گسترش تعاملات با فعالان حوزه اقتصادی در زنجان/ بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های خدماتی حوزه ساختمان
  • نیمی از تسهیلات ساخت کشور در قبضه بانک مسکن
  • درخشش بانک صادرات ایران با ۴ طلا و ۲ نقره در نوزدهمین المپیاد فرهنگی، ورزشی ایثارگران شبکه بانکی
  • پیام تبریک مدیرعامل بانک دی به مناسبت روز بیمه
  • بانک دی، چگونه زودتر از پیش‌بینی‌ها به نقطه تحول رسید؟
  • آغاز مرحله جدید ارتقای بهره‌وری با گفت‌وگوی مستقیم با همکاران / گامی نو در ارتقای خدمات مالی و ارتباطات سازمانی
  • خانواده شهدا ستون‌های عزت و معنویت این کشورند
  • بروزرسانی زیرساخت‌ها و ارتقاء سامانه‌های بانک تجارت در بامداد جمعه ۱۴ آذر
  • محصولات اعتباری بانک تجارت در خدمت صنایع مولد استان خوزستان

منهای اقتصاد
  • افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات هوشمند مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول
  • درزگیر درب و پنجره و پرده مناسب منجر به کاهش ۵۰درصدی هدر رفت گرماو سرما و کاهش ورود صدا به خانه می شود
  • ثبت رکورد بالاتر از ۴ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه ۵G همراه اول
  • خودروهای سواری کمتر از ۲۰ درصد مقصر آلودگی هوا؛ نیروگاه ها و ناوگان دیزلی عامل اصلی
  • برگزاری همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ICT با مشارکت همراه اول
  • ناصر مسعودی خواننده‌ پیشکسوت موسیقی گیلان درگذشت
  • هادی مرزبان هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران درگذشت

فیلم
    آغاز فصلی تازه در بانکداری ایران با الحاق بانک آینده به بانک ملی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به‌ نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، ابوالفضل نجارزاده در پیامی با تاکید بر توانمندی‌های بانک ملی ایران ضمن خوشامدگویی به همکاران…
    نحوه دریافت غیرحضوری كارت‌های بانك ملت با طرح‌های متنوع/ ویدیو
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی بانک ملت، در این ویدیو طرح‌های جدید و متنوع کارت های بانک ملت و نحوه سفارش آن به صورت کاملا غیرحضوری از طریق برنامه‌های…
    جابجایی موفقیت‌آمیز مخزن ۸.۵ تنی در پتروشیمی اروند؛ گامی بلند در ارتقای صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، عملیات حساس و پیچیده جابجایی یک مخزن ۸.۵ تنی با حجم ۲۵ مترمکعب در واحد EdC شرکت…
    مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک دی (فیلم)
    بررسی کارنامه یکساله و تشریح نقشه راه هلدینگ خلیج فارس در سال ۱۴۰۴ در نشست هم‌اندیشی مدیران گروه
    بسته‌بندی جدید محصولات شرکت نفت سپاهان
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت نفت سپاهان، در این مراسم فرهاد امین دهقان با اشاره به اهمیت نوآوری و بهبود مستمر در ارائه محصولات، اظهار داشت: «بسته‌بندی جدید محصولات نفت…
    پخش زنده مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران
    فرهنگ اقتصاد _ سهامداران شرکت ملی صنایع مس ایران می‌توانند مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ملی صنایع مس ایران را به صورت پخش زنده از طریق سایت شرکت و پلتفرم آپارات…


عکس
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب