شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-01
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

تفاهم‌نامه توسعه همکاری بانک صادرات ایران با «گسترش صنایع و معادن کاوه پارس» | راه‌اندازی و ارتقاء ۲۰۰ سایت ارتباطی همراه اول در آذربایجان شرقی از ابتدای دولت چهاردهم | از میان خاک و موج | بازاریابی و روابط‌عمومی دو بازوی مکمل در تحقق اهداف هستند | امکان وکالتی کردن حساب های بانک ملی برای ثبت نام در طرح فروش سایپا |

کد خبر: 81198
تاریخ انتشار: 25 آذر 1403 - ۱۶:۴۴

مزیت های کم نظیر کریدور ریلی ساحلی رشت آستارا بندر پوتی دریای سیاه

خاک مورد نیاز جهت ایجاد ارتفاع لازم از سطح ساحل با برداشت از سطح دریا تامین شود مانند سایر کشورهای جهان که اتوبان یا خط آهن ساحلی ایجاد نموده اند، در طول مسیر و در ایستگاه ها زمین مناسب جهت احداث هتل و مراکز تفریحی و اقامتی و خدماتی به سرمایه گذاران در این طرح اختصاص یابد جهت بخشی از سرمایه گذاری انجام شده.

فرهنگ اقتصاد _ بندر پوتی گرجستان درحاشیه دریای سیاه واقع است. کشورهای روسیه، ترکیه، بلغارستان، رومانی، اوکراین و گرجستان در حاشیه دریای سیاه واقع شده اند دریای سیاه از طریق رودخانه پر آب دانوب با به کشورهای اسلوکی، مجارستان، مولداوی، صربستان، بلغارستان، کرواسی، اتریش و آلمان دسترسی دارد و کشتی های ۳ تا ۵ هزار تنی از این آبراه بین المللی عبور می کنند. دریای سیاه از طریق دریای مدیترانه به آبهای بین المللی نیمه غربی جهان متصل می شود.

کم هزینه ترین و در دسترس ترین مسیر ریلی جهت اتصال ایران به بنادر گرجستان در دریای سیاه از طریق خط آهن جلفا قابل تحقق است. این خط آهن به راه آهن نخجوان متصل و از این طریق به خطوط ریلی گرجستان تا بندر پوتی در دریای سیاه متصل می گردد. با اصلاح و توسعه این خط آهن می توان طی مدت کمتر از یکسال و با هزینه کم بنادر خلیج فارس را از طریق راه آهن به بنادر دریای سیاه متصل نمود.

راه دیگر اتصال ایران به بندر پوتی گرجستان از طریق احداث خط آهن ورزقان ایروان است. از این طریق ایران بدون وابستگی به جمهوری اذربایجان به بندر پوتی گرجستان در دریای سیاه متصل میشود.

اتصال خط آهن تبریز به ورزقان و از آنجا به آگاراک ارمنستان و از آنجا به ایروان جمعا بطول حدود ۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی جنوب و شرق ایران را به خط آهن ارمنستان گرجستان متصل می نماید برخی کارشناسان هزینه احداث این خط آهن را بیش از یک میلیارد دلار پیش بینی نموده اند..

احداث این خط آهن ۴۰۰ کیلومتری منجر به نجات وابستگی ترانزیتی ایران به کشور آذربایجان و ترکیه می گردد و خط آهن چین و خط آهن هند و پاکستان به بندر پوتی و دریای سیاه متصل می شوند. با این خط آهن بنادر جنوبی ایران به بنادر دریای سیاه متصل خواهند شد.

این خط آهن پس از بهره برداری در آینده قادر خواهد بود ده ها میلیون تن بار را بین شرق و غرب جهان با هزینه بسیار مناسب تر و زمان کوتاه تر جابجا نماید. این خط آهن مسیر صلح و توسعه جهانی را هموار تر خواهد نمود. این خط آهن جایگاه بین المللی و اقتصادی ایران را ارتقاء می بخشد و کشور را مسیر توسعه پایدار سوق خواهد داد.

عمده هزینه احداث این خط آهن مربوط احداث تونل ها و پل های این مسیر کوهستانی می باشد.

راه ریلی دیگر جهت اتصال خلیج فارس به بنادر دریای سیاه از طریق اتصال خط آهن رشت به آستارا است.

نخستین کوشش ایران برای اتصال مجدد ریلی به منطقه قفقاز، در راستای کریدور شمال – جنوب صورت گرفت که در سال ۲۰۰۲ میلادی بین هند – ایران – روسیه شکل گرفت. در این راستا، تهران، باکو و مسکو قراردادی را در سال ۲۰۰۵ میلادی برای ساخت مسیر ریلی از شمال ایران به آستارا (استان اردبیل) منعقد کردند تا به مسیر ریلی آستارا (جمهوری آذربایجان) متصل شود که در دوره شوروی در سال ۱۹۴۱ میلادی ساخته شده بود.

متعاقب این قرارداد، ساخت مسیبر ریلی قزوین – رشت در سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد که پس از ده سال، در ۶ مارس ۲۰۱۹ میلادی توسط روسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد. با این وجود، عدم تکمیل مسیر ریلی ۱۶۴ کیلومتری رشت – آستارا عملا مانع از اتصال شبکه ریلی آستارا – آستارا و به تبع آن ایران و قفقاز شده است.

محل تامین هزینه های خط آهن رشت – آستارا:

 

– از طریق ایجاد کنسرسیومی از شرکتهای ارمنستان، چین و شرکتهای سرمایه گذار ایرانی از جمله شستا، که در این کنسرسیوم شرکت چینی فاینانسور وتامین کننده واگن و لکوموتیو باشد شستا از طریق شرکتهای زیر مجموعه بخش های عمرانی و زیر سازی و ساخت ایستگاه ها را ااجرا نماید سایر سرمایه گذاران نیز متناسب با ظرفیت های خود در این پروژه فعالیت نمایند.

 

– راه دیگر تامین مالی از محل فروش نفت به چین وهند و سایر کشورهای دی نفع قابل انجام است

 

– از محل وام های دخلی و بین المللی

 

– از محل پیش فروش خدمات حمل و ترانزیت کالا

 

– از محل فروش اوراق داخلی و بین المللی و …

مزیت های احداث این خط آهن برای اقتصاد ایران:

– در حین اجرا، هزاران نفر مشغول بکار خواهند شد

 

– پس از بهره برداری نیز اشتغال قابل توجهی خواهد داشت

 

– ایجاد اشتغال هزاران نفر حین اجرا و پس از بهره برداری درآمد پایدار قابل توجهی از محل ۳۰درصد حقوق واریزی کارکنان بحساب تامین اجتماعی و از محل سهم تامین اجتماعی از قراردادهای پیمانکار نصیب سازمان تامین اجتماعی خواهد شد

 

– هزینه انتقال میلیون ها تن محصولات تولید داخل به بازارهای بین المللی میلیون ها دلار در سال کاهش خواهد یافت

 

– ایجاد بیش از یک میلیارد دلار درآمد حاصل از ترانزیت کالا بین شرق و غرب جهان

 

– افزایش صادرات و افزایش درآمدهای ارزی

 

– رونق فعالیت بنادر کشور

روش اجرای خط آهن رشت آستارا:

– این خط آهن در فاصله مناسبی از حاشیه دریا احداث شود

 

– خاک مورد نیاز جهت ایجاد ارتفاع لازم از سطح ساحل با برداشت از سطح دریا تامین شود مانند سایر کشورهای جهان که اتوبان یا خط آهن ساحلی ایجاد نموده اند.

 

– در طول مسیر و در ایستگاه ها زمین مناسب جهت احداث هتل و مراکز تفریحی و اقامتی و خدماتی به سرمایه گذاران در این طرح اختصاص یابد جهت بخشی از سرمایه گذاری انجام شده.

 

– ریل مورد نیاز از طریق شرکت ذوب آهن اصفهان قابل تامین است که یکسال قبل از راه اندازی خریداری و نصب شوند وبخشی از هزینه آن از محل درآمد حاصل از جابجایی کالا در این مسیر بازپرداخت شود. ذوب آهن و سایر شرکتهای فولادی می توانند از این مسیر کالاهای خود را به اروپا منتقل نمایند.

 

– مسیر به چندین قطعه تقسیم و همزمان احداث اجرایی شود تا در کمترین زمان ممکن این خط آهن مهم پر سود بین المللی راه اندازی شود.

 

– با اتخاذ تدابیری می توان در حاشیه این خط آهن اتوبان ساحلی را نیز راه اندازی نمود.

مدت اجرا:

در صورت تامین منابع مالی و برنامه ریزی صحیح و پیگیری و نظارت مستمر توسط دولت، این پروژه بین المللی در مدت کمتر از سه سال قابل راه اندازی می باشد.

 

نظر به اهمیت بسیار بالای احداث این خط آهن مهم بین المللی پیشنهاد می شود بدون تاخیر کلیه اقدامات داخلی و تعاملات با کشورهای آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و کشورهای ذی نفع آغاز گردند وبه هر روش ممکن منابع مالی مورد نیاز تامین شود تا در سال ۱۴۰۴ سال شاهد اجرایی شدن این پروژه ملی و بین المللی باشیم. همچنین لازم است به موازات خط آهن جلفا با تمام ظرفیت ها و امکانات فعال شود و انتقال بار از طریق این خط آهن به بنادر دریای سیاه آغاز گردد.

سید حسین میر افضلی

برچسب ها: سیدحسین میرافضلی, شبکه ریلی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/81198

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • آغاز عملیات نصب و راه‌اندازی رآکتور اوره شرکت پتروشیمی هنگام با حضور شریعتمداری
  • مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده بانک کارآفرین (سهامی عام) برگزار شد
  • ثبت رکورد بی‌سابقه در واحد HD پتروشیمی مارون
  • گزارش تصویری از غرفه شرکت پتروشیمی اروند در نمایشگاه ایمنی و آتش نشانی به میزبانی منطقه ویژه اقتصادی
  • جهش چشمگیر در رضایت مشتریان پتروشیمی اروند
  • عملکرد شهریور ماه ۱۴۰۴ «پارس»
  • دیدار بی واسطه مدیران بانک مسکن و همکاران شعب در قالب میزخدمت / همدلی و افزایش تعلق سازمانی با نگاه ویژه به همکاران شعب
آخرین اخبار
  • تفاهم‌نامه توسعه همکاری بانک صادرات ایران با «گسترش صنایع و معادن کاوه پارس»
  • راه‌اندازی و ارتقاء ۲۰۰ سایت ارتباطی همراه اول در آذربایجان شرقی از ابتدای دولت چهاردهم
  • از میان خاک و موج
  • یک قدم دیگر تا راه اندازه کامل واحد اوره هنگام
  • بازاریابی و روابط‌عمومی دو بازوی مکمل در تحقق اهداف هستند
  • روز پردیس؛ یادمان همت، ایمان و تاب‌آوری در صنعت پتروشیمی
  • نوزدهمین شماره «نوید آریا» در قالب فصلنامه منتشر شد
  • امکان وکالتی کردن حساب های بانک ملی برای ثبت نام در طرح فروش سایپا
  • ضرورت توسعه اقتصاد دریامحور در استان هرمزگان
  • طرح تسهیلاتی “میز کارگزاری” بانک رفاه کارگران بازنگری و تمدید شد
  • عرضه ۵۱۹ رقبه ملک به ارزش بیش از ۲۱۹ هزار میلیارد ریال توسط بانک سپه در سال جاری
  • بیمه پاسارگاد رکورد شکنی کرد . . .
  • مرکز آموزش‌های راهبردی بانک ایران زمین راه اندازی شد
  • عملکرد مثبت بانک مسکن در طرح نهضت ملی/ اصلاح الگوی تأمین مالی نهضت ملی مسکن ضروری است
  • جهش ۸۲ درصدی خالص درآمد بانک صادرات ایران در ۷ ماهه اول ۱۴۰۴

منهای اقتصاد
  • راه‌اندازی و ارتقاء ۲۰۰ سایت ارتباطی همراه اول در آذربایجان شرقی از ابتدای دولت چهاردهم
  • همگرایی تلکام و فین‌تک؛ محور نشست همراه اول در رویداد تراکنش ایران
  • نقش‌آفرینی همراه اول در کاهش ناترازی انرژی با تکیه بر فناوری و داده
  • پیوند هوشمند ارتباطات و انرژی برای تحول دیجیتال
  • رییس جمهور آغاز رسمی مهاجرت از سیم مسی به فیبر نوری را تأیید کرد
  • نخستین کنفرانس ملی مخابرات؛ آغاز فصل تازه‌ای از وفاق و تحول در زیست‌بوم ارتباطات کشور
  • نمایش توان فین‌تک و خدمات نسل نو همراه اول در رویداد تراکنش ایران

فیلم
    عزادارى و همدردى پرسنل شرکت پتروشیمى اروند با مردم بندر عباس
    قدردانی معاون حقوقی رییس‌جمهور از نقش بی‌بدیل هلدینگ خلیج فارس در صادرات غیر نفتی و توسعه همه جانبه کشور
    پیگیری ویژه امین‌نژاد برای تامین و ارسال یوتیلیتی پایدار به شرکت‌های هنگام و آپادانا
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در اولین روز حضور و بازدید میدانی محمود امین‌نژاد به همراه تعدادی…
    از حضور پتروشیمی کارون با سه محصول پرکاربرد در صنایع دارویی و بهداشتی در بزرگترین رویداد داروسازی ایران تا استقبال فعالان بازار سرمایه از عرضه اولیه سهام پتروشیمی اروند
    در بازدید محمد شریعتمداری از هشتمین نمایشگاه ساخت داخل تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در عسلویه چه گذشت؟
    اینجا میدان تولید است . هر روزمان جهاد است و هر نفسمان ایثار
    گزارش تصویری / دومین روز رویداد بین المللی ایران پتروکم / 24 دی ماه 1403


     


عکس
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب