سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ 2025-05-13
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

ابلاغ شاخص‌های هفتگانه ارائه خدمات با کیفیت به تمامی واحدهای پست بانک ایران | اعلام تعرفه‌های جدید کارمزد خدمات بانکی در بانک ملی ایران | دیدارهای فشرده و تخصصی مدیران بانک پارسیان با فعالان حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی | گسترش نقش بانک دی در تأمین مالی زنجیره نفت و پتروشیمی | بازدید مدیرعامل بانک دی از غرفه‌های نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی |

کد خبر: 81198
تاریخ انتشار: 25 آذر 1403 - ۱۶:۴۴

مزیت های کم نظیر کریدور ریلی ساحلی رشت آستارا بندر پوتی دریای سیاه

خاک مورد نیاز جهت ایجاد ارتفاع لازم از سطح ساحل با برداشت از سطح دریا تامین شود مانند سایر کشورهای جهان که اتوبان یا خط آهن ساحلی ایجاد نموده اند، در طول مسیر و در ایستگاه ها زمین مناسب جهت احداث هتل و مراکز تفریحی و اقامتی و خدماتی به سرمایه گذاران در این طرح اختصاص یابد جهت بخشی از سرمایه گذاری انجام شده.

فرهنگ اقتصاد _ بندر پوتی گرجستان درحاشیه دریای سیاه واقع است. کشورهای روسیه، ترکیه، بلغارستان، رومانی، اوکراین و گرجستان در حاشیه دریای سیاه واقع شده اند دریای سیاه از طریق رودخانه پر آب دانوب با به کشورهای اسلوکی، مجارستان، مولداوی، صربستان، بلغارستان، کرواسی، اتریش و آلمان دسترسی دارد و کشتی های ۳ تا ۵ هزار تنی از این آبراه بین المللی عبور می کنند. دریای سیاه از طریق دریای مدیترانه به آبهای بین المللی نیمه غربی جهان متصل می شود.

کم هزینه ترین و در دسترس ترین مسیر ریلی جهت اتصال ایران به بنادر گرجستان در دریای سیاه از طریق خط آهن جلفا قابل تحقق است. این خط آهن به راه آهن نخجوان متصل و از این طریق به خطوط ریلی گرجستان تا بندر پوتی در دریای سیاه متصل می گردد. با اصلاح و توسعه این خط آهن می توان طی مدت کمتر از یکسال و با هزینه کم بنادر خلیج فارس را از طریق راه آهن به بنادر دریای سیاه متصل نمود.

راه دیگر اتصال ایران به بندر پوتی گرجستان از طریق احداث خط آهن ورزقان ایروان است. از این طریق ایران بدون وابستگی به جمهوری اذربایجان به بندر پوتی گرجستان در دریای سیاه متصل میشود.

اتصال خط آهن تبریز به ورزقان و از آنجا به آگاراک ارمنستان و از آنجا به ایروان جمعا بطول حدود ۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی جنوب و شرق ایران را به خط آهن ارمنستان گرجستان متصل می نماید برخی کارشناسان هزینه احداث این خط آهن را بیش از یک میلیارد دلار پیش بینی نموده اند..

احداث این خط آهن ۴۰۰ کیلومتری منجر به نجات وابستگی ترانزیتی ایران به کشور آذربایجان و ترکیه می گردد و خط آهن چین و خط آهن هند و پاکستان به بندر پوتی و دریای سیاه متصل می شوند. با این خط آهن بنادر جنوبی ایران به بنادر دریای سیاه متصل خواهند شد.

این خط آهن پس از بهره برداری در آینده قادر خواهد بود ده ها میلیون تن بار را بین شرق و غرب جهان با هزینه بسیار مناسب تر و زمان کوتاه تر جابجا نماید. این خط آهن مسیر صلح و توسعه جهانی را هموار تر خواهد نمود. این خط آهن جایگاه بین المللی و اقتصادی ایران را ارتقاء می بخشد و کشور را مسیر توسعه پایدار سوق خواهد داد.

عمده هزینه احداث این خط آهن مربوط احداث تونل ها و پل های این مسیر کوهستانی می باشد.

راه ریلی دیگر جهت اتصال خلیج فارس به بنادر دریای سیاه از طریق اتصال خط آهن رشت به آستارا است.

نخستین کوشش ایران برای اتصال مجدد ریلی به منطقه قفقاز، در راستای کریدور شمال – جنوب صورت گرفت که در سال ۲۰۰۲ میلادی بین هند – ایران – روسیه شکل گرفت. در این راستا، تهران، باکو و مسکو قراردادی را در سال ۲۰۰۵ میلادی برای ساخت مسیر ریلی از شمال ایران به آستارا (استان اردبیل) منعقد کردند تا به مسیر ریلی آستارا (جمهوری آذربایجان) متصل شود که در دوره شوروی در سال ۱۹۴۱ میلادی ساخته شده بود.

متعاقب این قرارداد، ساخت مسیبر ریلی قزوین – رشت در سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد که پس از ده سال، در ۶ مارس ۲۰۱۹ میلادی توسط روسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد. با این وجود، عدم تکمیل مسیر ریلی ۱۶۴ کیلومتری رشت – آستارا عملا مانع از اتصال شبکه ریلی آستارا – آستارا و به تبع آن ایران و قفقاز شده است.

محل تامین هزینه های خط آهن رشت – آستارا:

 

– از طریق ایجاد کنسرسیومی از شرکتهای ارمنستان، چین و شرکتهای سرمایه گذار ایرانی از جمله شستا، که در این کنسرسیوم شرکت چینی فاینانسور وتامین کننده واگن و لکوموتیو باشد شستا از طریق شرکتهای زیر مجموعه بخش های عمرانی و زیر سازی و ساخت ایستگاه ها را ااجرا نماید سایر سرمایه گذاران نیز متناسب با ظرفیت های خود در این پروژه فعالیت نمایند.

 

– راه دیگر تامین مالی از محل فروش نفت به چین وهند و سایر کشورهای دی نفع قابل انجام است

 

– از محل وام های دخلی و بین المللی

 

– از محل پیش فروش خدمات حمل و ترانزیت کالا

 

– از محل فروش اوراق داخلی و بین المللی و …

مزیت های احداث این خط آهن برای اقتصاد ایران:

– در حین اجرا، هزاران نفر مشغول بکار خواهند شد

 

– پس از بهره برداری نیز اشتغال قابل توجهی خواهد داشت

 

– ایجاد اشتغال هزاران نفر حین اجرا و پس از بهره برداری درآمد پایدار قابل توجهی از محل ۳۰درصد حقوق واریزی کارکنان بحساب تامین اجتماعی و از محل سهم تامین اجتماعی از قراردادهای پیمانکار نصیب سازمان تامین اجتماعی خواهد شد

 

– هزینه انتقال میلیون ها تن محصولات تولید داخل به بازارهای بین المللی میلیون ها دلار در سال کاهش خواهد یافت

 

– ایجاد بیش از یک میلیارد دلار درآمد حاصل از ترانزیت کالا بین شرق و غرب جهان

 

– افزایش صادرات و افزایش درآمدهای ارزی

 

– رونق فعالیت بنادر کشور

روش اجرای خط آهن رشت آستارا:

– این خط آهن در فاصله مناسبی از حاشیه دریا احداث شود

 

– خاک مورد نیاز جهت ایجاد ارتفاع لازم از سطح ساحل با برداشت از سطح دریا تامین شود مانند سایر کشورهای جهان که اتوبان یا خط آهن ساحلی ایجاد نموده اند.

 

– در طول مسیر و در ایستگاه ها زمین مناسب جهت احداث هتل و مراکز تفریحی و اقامتی و خدماتی به سرمایه گذاران در این طرح اختصاص یابد جهت بخشی از سرمایه گذاری انجام شده.

 

– ریل مورد نیاز از طریق شرکت ذوب آهن اصفهان قابل تامین است که یکسال قبل از راه اندازی خریداری و نصب شوند وبخشی از هزینه آن از محل درآمد حاصل از جابجایی کالا در این مسیر بازپرداخت شود. ذوب آهن و سایر شرکتهای فولادی می توانند از این مسیر کالاهای خود را به اروپا منتقل نمایند.

 

– مسیر به چندین قطعه تقسیم و همزمان احداث اجرایی شود تا در کمترین زمان ممکن این خط آهن مهم پر سود بین المللی راه اندازی شود.

 

– با اتخاذ تدابیری می توان در حاشیه این خط آهن اتوبان ساحلی را نیز راه اندازی نمود.

مدت اجرا:

در صورت تامین منابع مالی و برنامه ریزی صحیح و پیگیری و نظارت مستمر توسط دولت، این پروژه بین المللی در مدت کمتر از سه سال قابل راه اندازی می باشد.

 

نظر به اهمیت بسیار بالای احداث این خط آهن مهم بین المللی پیشنهاد می شود بدون تاخیر کلیه اقدامات داخلی و تعاملات با کشورهای آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و کشورهای ذی نفع آغاز گردند وبه هر روش ممکن منابع مالی مورد نیاز تامین شود تا در سال ۱۴۰۴ سال شاهد اجرایی شدن این پروژه ملی و بین المللی باشیم. همچنین لازم است به موازات خط آهن جلفا با تمام ظرفیت ها و امکانات فعال شود و انتقال بار از طریق این خط آهن به بنادر دریای سیاه آغاز گردد.

سید حسین میر افضلی

برچسب ها: سیدحسین میرافضلی, شبکه ریلی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/81198

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شب خاطره‌انگیز وحدت هنر و اقتصاد در تالار وحدت
  • پروژه‌های ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
  • شبی خاطره‌انگیز با رسیتال پیانو محمدرضا ظریف در تالار رودکی
  • نگرش‌های سنتی، مانع پیشرفت صنعت تعمیر و نگهداری
  • نقش بانک توسعه تعاون در نوسازی ناوگان مسافربری
  • “ریسک منابع انسانی و انسان پنج بُعدی”
  • فرصتی برای اشتغال از سوی مؤسسه اعتباری ملل
  • تقویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی/برنامه ریزی برای پرداخت خسارت های خشکسالی
  • تحقق بیش از ۹۴ درصد هدف وصول نقدی مطالبات / تقویت قدرت تسهیلات دهی بانک مسکن
  • انتشار نسخه های جدید سامانه مگابانک ملت
  • اختلال موقت در مرکز ارتباط با مشتریان بانک ایران زمین
  • نشست هم اندیشی معاونان مالی ادوار شرکت پتروشیمی جم
  • قدردانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بانک رفاه کارگران
  • مرز افشای اطلاعات مالی
آخرین اخبار
  • از پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات کاشانه امید خلیج فارس تا صدور مجوز بزرگترین تامین مالی بازار سرمایه
  • پایان موفقیت‌آمیز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات کاشانه امید خلیج فارس
  • گروه مالی هلدینگ خلیج فارس، مجوز گرفت/ شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد به گروه مالی پیشگامان سرمایه خلیج فارس تغییر نام داد
  • شرکت نفت سپاهان فراخوان ایده‌های نوآورانه و استارتاپی در صنعت روانکار منتشر کرد
  • اپلیکیشن سراینوی نفت سپاهان، گامی مهم در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان است
  • توسعه روغن‌های گروه ۳ و گسترش شبکه فروش مویرگی
  • شرکت نفت سپاهان فراخوان ایده‌های نوآورانه و استارتاپی در صنعت روانکار منتشر کرد
  • بازدید رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی نفت از غرفه نفت سپاهان
  • شرکت ملی صنایع پتروشیمی رتبه برتر مدیریت مصرف برق شد
  • برگزاری پنجمین نشست شورای راهبردی مدیران بازرسی هلدینگ‌ های صنعت پتروشیمی
  • اعلام تعرفه‌های جدید کارمزد خدمات بانکی در بانک ملی ایران
  • ابلاغ شاخص‌های هفتگانه ارائه خدمات با کیفیت به تمامی واحدهای پست بانک ایران
  • دیدارهای فشرده و تخصصی مدیران بانک پارسیان با فعالان حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
  • گسترش نقش بانک دی در تأمین مالی زنجیره نفت و پتروشیمی
  • بازدید مدیرعامل بانک دی از غرفه‌های نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

منهای اقتصاد
  • آغاز پویش روزهای ۱۰۰ میلیون تومانی همراه اول
  • دعوت همراه اول از فعالان بازار سرمایه برای شرکت در مسابقه تحلیل نماد «همراه»
  • رونمایی از ۸۶ امین سایت ۵G همراه اول در استان مازندران توسط وزیر ارتباطات
  • تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی همراه اول
  • اعلام بسته‌های رومینگ همراه اول مختص حجاج ایرانی
  • رونمایی از آلبوم «پرواز خیال» اثر عباس ابوحمزه
  • ارزش سرمایه گذاری خارجی فقط در یک منطقه آزاد عمان ، ۲۱ برابر ارزش سرمایه گذاری خارجی در کل مناطق آزاد ایران است!

فیلم
    صنعت بیمه به دنبال جلب رضایت بیشتر مشتریان است + فیلم
    فرهنگ اقتصاد _ علی جباری در گفتگویی گفت: دغدغه رضایتمندی برای شرکت های بیمه ای یک دغدغه الزامی بوده و به عبارت بهتر امروزه صنعت بیمه نیاز به جلب رضایت مردم دارد که…
    برگزاری دوره آموزشی "توسعه ی قابلیت های سازمانی - PCSR " در شرکت پتروشیمی نوری
    فرهنگ اقتصاد _ در این دوره که به میزبانی اداره آموزش شرکت و با همکاری امور راهبرد، عملکرد و ریسک برگزار شد مفاهیم مرتبط با استراتژی و معماری…
    برگزاری مراسم پیوستن کارآموزان جدیدالاستخدام به خانواده بزرگ شرکت پتروشیمی اروند
    میدری: وزارت رفاه از بنگاه‌داری پتروشیمی‌ها خارج می‌شود + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ این تصمیم، فعالیت‌ها را تخصصی کرده و زنجیره ارزش را یکپارچه می‌کند.

    با اجرای این سیاست، سود اصلی نصیب استان‌های بوشهر و خوزستان و همچنین…
    خلیج‌فارس، حامی خلیج‌فارس!
    فرهنگ اقتصاد _ امروز در سومین روز برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی غرفه هلدینگ خلیج‌فارس طوماری برای اعلام حمایت فعالان صنعت از نام و اصالت تاریخی خلیج‌فارس تدارک…
    نگاهی به بازدید رئیس جمهور از غرفه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بیست و نهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی
    در بازدید محمد شریعتمداری از هشتمین نمایشگاه ساخت داخل تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در عسلویه چه گذشت؟


عکس
    گزارش تصویری آیین افتتاحیه پانزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF)
    فرهنگ اقتصاد _  پانزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با شعار "فناوری پاک" و با راهبرد کشف افق‌های نوین در دستیابی به توسعه…
    بازدید دکتر خلیلی‌نیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از غرفه پتروشیمی تبریز
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری گرامیداشت هفته دفاع مقدس


    فرهنگ اقتصاد _ گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور مدیران و کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

    گزارش تصویری این مراسم را در اینجا مشاهده نمایید.
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    حضور مرکز نوآوری و فناوری سروینو در همایش ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی
    دیدار مدیر ارشد مجتمع و تعدادی از همکاران با خانواده شهید احسان فتحی به مناسبت روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب