چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴ 2025-12-17
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

دعوت به شرکت در نظرسنجی «رضایتمندی مشتریان» از بانک دی | امکان وکالتی کردن حساب مشتریان بانک ملی برای خرید خودروهای وارداتی در سامانه فیروزه | مرحله جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی با وکالتی کردن حساب بانک تجارت | بیمه پاسارگاد تا مهرماه امسال بیش از “۲۲۵هزاربیمه‌نامه” صادر کرد | ثبت نام خودروی وارداتی در بانک ایران زمین |

کد خبر: 81198
تاریخ انتشار: 25 آذر 1403 - ۱۶:۴۴

مزیت های کم نظیر کریدور ریلی ساحلی رشت آستارا بندر پوتی دریای سیاه

خاک مورد نیاز جهت ایجاد ارتفاع لازم از سطح ساحل با برداشت از سطح دریا تامین شود مانند سایر کشورهای جهان که اتوبان یا خط آهن ساحلی ایجاد نموده اند، در طول مسیر و در ایستگاه ها زمین مناسب جهت احداث هتل و مراکز تفریحی و اقامتی و خدماتی به سرمایه گذاران در این طرح اختصاص یابد جهت بخشی از سرمایه گذاری انجام شده.

فرهنگ اقتصاد _ بندر پوتی گرجستان درحاشیه دریای سیاه واقع است. کشورهای روسیه، ترکیه، بلغارستان، رومانی، اوکراین و گرجستان در حاشیه دریای سیاه واقع شده اند دریای سیاه از طریق رودخانه پر آب دانوب با به کشورهای اسلوکی، مجارستان، مولداوی، صربستان، بلغارستان، کرواسی، اتریش و آلمان دسترسی دارد و کشتی های ۳ تا ۵ هزار تنی از این آبراه بین المللی عبور می کنند. دریای سیاه از طریق دریای مدیترانه به آبهای بین المللی نیمه غربی جهان متصل می شود.

کم هزینه ترین و در دسترس ترین مسیر ریلی جهت اتصال ایران به بنادر گرجستان در دریای سیاه از طریق خط آهن جلفا قابل تحقق است. این خط آهن به راه آهن نخجوان متصل و از این طریق به خطوط ریلی گرجستان تا بندر پوتی در دریای سیاه متصل می گردد. با اصلاح و توسعه این خط آهن می توان طی مدت کمتر از یکسال و با هزینه کم بنادر خلیج فارس را از طریق راه آهن به بنادر دریای سیاه متصل نمود.

راه دیگر اتصال ایران به بندر پوتی گرجستان از طریق احداث خط آهن ورزقان ایروان است. از این طریق ایران بدون وابستگی به جمهوری اذربایجان به بندر پوتی گرجستان در دریای سیاه متصل میشود.

اتصال خط آهن تبریز به ورزقان و از آنجا به آگاراک ارمنستان و از آنجا به ایروان جمعا بطول حدود ۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی جنوب و شرق ایران را به خط آهن ارمنستان گرجستان متصل می نماید برخی کارشناسان هزینه احداث این خط آهن را بیش از یک میلیارد دلار پیش بینی نموده اند..

احداث این خط آهن ۴۰۰ کیلومتری منجر به نجات وابستگی ترانزیتی ایران به کشور آذربایجان و ترکیه می گردد و خط آهن چین و خط آهن هند و پاکستان به بندر پوتی و دریای سیاه متصل می شوند. با این خط آهن بنادر جنوبی ایران به بنادر دریای سیاه متصل خواهند شد.

این خط آهن پس از بهره برداری در آینده قادر خواهد بود ده ها میلیون تن بار را بین شرق و غرب جهان با هزینه بسیار مناسب تر و زمان کوتاه تر جابجا نماید. این خط آهن مسیر صلح و توسعه جهانی را هموار تر خواهد نمود. این خط آهن جایگاه بین المللی و اقتصادی ایران را ارتقاء می بخشد و کشور را مسیر توسعه پایدار سوق خواهد داد.

عمده هزینه احداث این خط آهن مربوط احداث تونل ها و پل های این مسیر کوهستانی می باشد.

راه ریلی دیگر جهت اتصال خلیج فارس به بنادر دریای سیاه از طریق اتصال خط آهن رشت به آستارا است.

نخستین کوشش ایران برای اتصال مجدد ریلی به منطقه قفقاز، در راستای کریدور شمال – جنوب صورت گرفت که در سال ۲۰۰۲ میلادی بین هند – ایران – روسیه شکل گرفت. در این راستا، تهران، باکو و مسکو قراردادی را در سال ۲۰۰۵ میلادی برای ساخت مسیر ریلی از شمال ایران به آستارا (استان اردبیل) منعقد کردند تا به مسیر ریلی آستارا (جمهوری آذربایجان) متصل شود که در دوره شوروی در سال ۱۹۴۱ میلادی ساخته شده بود.

متعاقب این قرارداد، ساخت مسیبر ریلی قزوین – رشت در سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد که پس از ده سال، در ۶ مارس ۲۰۱۹ میلادی توسط روسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد. با این وجود، عدم تکمیل مسیر ریلی ۱۶۴ کیلومتری رشت – آستارا عملا مانع از اتصال شبکه ریلی آستارا – آستارا و به تبع آن ایران و قفقاز شده است.

محل تامین هزینه های خط آهن رشت – آستارا:

 

– از طریق ایجاد کنسرسیومی از شرکتهای ارمنستان، چین و شرکتهای سرمایه گذار ایرانی از جمله شستا، که در این کنسرسیوم شرکت چینی فاینانسور وتامین کننده واگن و لکوموتیو باشد شستا از طریق شرکتهای زیر مجموعه بخش های عمرانی و زیر سازی و ساخت ایستگاه ها را ااجرا نماید سایر سرمایه گذاران نیز متناسب با ظرفیت های خود در این پروژه فعالیت نمایند.

 

– راه دیگر تامین مالی از محل فروش نفت به چین وهند و سایر کشورهای دی نفع قابل انجام است

 

– از محل وام های دخلی و بین المللی

 

– از محل پیش فروش خدمات حمل و ترانزیت کالا

 

– از محل فروش اوراق داخلی و بین المللی و …

مزیت های احداث این خط آهن برای اقتصاد ایران:

– در حین اجرا، هزاران نفر مشغول بکار خواهند شد

 

– پس از بهره برداری نیز اشتغال قابل توجهی خواهد داشت

 

– ایجاد اشتغال هزاران نفر حین اجرا و پس از بهره برداری درآمد پایدار قابل توجهی از محل ۳۰درصد حقوق واریزی کارکنان بحساب تامین اجتماعی و از محل سهم تامین اجتماعی از قراردادهای پیمانکار نصیب سازمان تامین اجتماعی خواهد شد

 

– هزینه انتقال میلیون ها تن محصولات تولید داخل به بازارهای بین المللی میلیون ها دلار در سال کاهش خواهد یافت

 

– ایجاد بیش از یک میلیارد دلار درآمد حاصل از ترانزیت کالا بین شرق و غرب جهان

 

– افزایش صادرات و افزایش درآمدهای ارزی

 

– رونق فعالیت بنادر کشور

روش اجرای خط آهن رشت آستارا:

– این خط آهن در فاصله مناسبی از حاشیه دریا احداث شود

 

– خاک مورد نیاز جهت ایجاد ارتفاع لازم از سطح ساحل با برداشت از سطح دریا تامین شود مانند سایر کشورهای جهان که اتوبان یا خط آهن ساحلی ایجاد نموده اند.

 

– در طول مسیر و در ایستگاه ها زمین مناسب جهت احداث هتل و مراکز تفریحی و اقامتی و خدماتی به سرمایه گذاران در این طرح اختصاص یابد جهت بخشی از سرمایه گذاری انجام شده.

 

– ریل مورد نیاز از طریق شرکت ذوب آهن اصفهان قابل تامین است که یکسال قبل از راه اندازی خریداری و نصب شوند وبخشی از هزینه آن از محل درآمد حاصل از جابجایی کالا در این مسیر بازپرداخت شود. ذوب آهن و سایر شرکتهای فولادی می توانند از این مسیر کالاهای خود را به اروپا منتقل نمایند.

 

– مسیر به چندین قطعه تقسیم و همزمان احداث اجرایی شود تا در کمترین زمان ممکن این خط آهن مهم پر سود بین المللی راه اندازی شود.

 

– با اتخاذ تدابیری می توان در حاشیه این خط آهن اتوبان ساحلی را نیز راه اندازی نمود.

مدت اجرا:

در صورت تامین منابع مالی و برنامه ریزی صحیح و پیگیری و نظارت مستمر توسط دولت، این پروژه بین المللی در مدت کمتر از سه سال قابل راه اندازی می باشد.

 

نظر به اهمیت بسیار بالای احداث این خط آهن مهم بین المللی پیشنهاد می شود بدون تاخیر کلیه اقدامات داخلی و تعاملات با کشورهای آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و کشورهای ذی نفع آغاز گردند وبه هر روش ممکن منابع مالی مورد نیاز تامین شود تا در سال ۱۴۰۴ سال شاهد اجرایی شدن این پروژه ملی و بین المللی باشیم. همچنین لازم است به موازات خط آهن جلفا با تمام ظرفیت ها و امکانات فعال شود و انتقال بار از طریق این خط آهن به بنادر دریای سیاه آغاز گردد.

سید حسین میر افضلی

برچسب ها: سیدحسین میرافضلی, شبکه ریلی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/81198

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • لزوم «زمامداری هوشمند رسانه‌ای» در بازار سرمایه در عصردیجیتال
  • حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال؛ چالش‌های محتوا، اعتبار و بازاریابی
  • اسامی شعب فعال بانک مسکن در روز سه شنبه چهارم آذرماه اعلام شد
  • پتروشیمی بوعلی سینا قهرمان مسابقات دارت شرکت‌های پتروشیمی خلیج فارس شد
  • قدردانی فرماندار کاشان از عملکرد بانک مسکن اصفهان در طرح نهضت ملی/پرداخت بیش از ۹۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات نهضت ملی در استان
  • عبده‌ تبریزی: ضرورت تقویت منابع بانک مسکن برای توسعه بخش مسکن کشور/ خانه‌دار شدن میلیون‌ها ایرانی با تسهیلات این بانک
  • پرداخت بیش از۲۰۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و تعهدات به بخش‌های مختلف اقتصادی توسط بانک سینا
آخرین اخبار
  • زیرساخت‌های رفاهی و‌ مسکونی در منطقه پارس جنوبی توسعه می‌یابد
  • تقدیر مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از اعضای کارگروه سلامت اداری NPC
  • دعوت به شرکت در نظرسنجی «رضایتمندی مشتریان» از بانک دی
  • امکان وکالتی کردن حساب مشتریان بانک ملی برای خرید خودروهای وارداتی در سامانه فیروزه
  • مرحله جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی با وکالتی کردن حساب بانک تجارت
  • بیمه پاسارگاد تا مهرماه امسال بیش از “۲۲۵هزاربیمه‌نامه” صادر کرد
  • ثبت نام خودروی وارداتی در بانک ایران زمین
  • امکان ثبت‌نام در طرح فروش خودروهای وارداتی با ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون
  • اجرای طرح «اتصال» در شرق استان گلستان با حمایت بانک توسعه تعاون
  • ثبت‌نام خودروهای وارداتی با حساب وکالتی‌ بانک رفاه کارگران
  • ارائه خدمت حساب وکالتی بانک ملت برای مرحله جدید عرضه خودروهای وارداتی
  • برگزاری مزایده عمومی ۶۴ فقره از املاک مازاد بانک ملت
  • جهش ۷۶ درصدی پرداخت وام‌های حمایتی بانک صادرات ایران؛ ۱۷۶ هزار نفر در ۹ ماه
  • فرصت خرید ۴ خودروی وارداتی با حساب وکالتی بانک صادرات ایران تا ۳۰ آذرماه
  • آذربایجان شرقی، استان اول کشور در حوزه سرمایه‌گذاری

منهای اقتصاد
  • روز شلوغ مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول در هفته پژوهش و فناوری
  • تحول دیجیتال راه‌آهن؛ از هم‌افزایی با همراه اول تا تعریف شراکت راهبردی فناورانه
  • پیام تسلیت دکتر جلال بهمنی مدیر مسئول “پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ اقتصاد” در پی درگذشت پسرعمه مهندس حجت مرادی
  • نخستین ارائه VoLTE در رومینگ بین‌الملل توسط همراه اول
  • بومی‌سازی فناوری به روایت مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول در نمایشگاه «تستا»
  • گفت ‌وگوی اختصاصی «فرهنگ اقتصاد» با استاد منوچهر سهیلی شمیرانی؛ (پاسدار اصالت موسیقی ایرانی):”هنر را معشوق بدانید، نه منبع معاش”
  • برگزاری سمینار هوش مصنوعی در حوزه‌های تخصصی رادیولوژی با مشارکت همراه اول

فیلم
    دکتر بهزادی: توسعه زنجیره پایین‌دستی کلید موفقیت صنعت پتروشیمی است / تجلیل از دکتر کریمی به پاس ارتقای سطح مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی اروند، دکتر بهزادی مشاور…
    کاهش هزینه‌های تولید پتروشیمی هنگام، با طرح نوآورانه احداث تصفیه‌خانه چندمنظوره
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی هنگام، این تصفیه‌خانه، قابلیت تأمین کامل آب DM مورد نیاز واحد آمونیاک در زمان در سرویس نبودن…
    امضای تفاهم‌نامه پتروشیمی شهید تندگویان و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در حضور رئیس‌جمهور
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌المللی پتروشیمی شهید تندگویان همزمان با سفر دکتر مسعود پزشکیان به استان خوزستان…
    گزارش تصویری مراسم نکوداشت هفته پدافند غیرعامل به میزبانی شرکت پتروشیمی اروند و سازمان منطقه ویژه آبان ۱۴۰۴
    توسعه دانش بهداشت حرفه‌ای با بهره‌گیری از هوش مصنوعی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌ عمومی پتروشیمی بوعلی سینا، این دوره آموزشی سه‌روزه که با حضور سرپرستان واحد بهداشت پتروشیمی‌های منطقه اقتصادی ماهشهر در مجتمع آموزشی…
    پیام تسلیت شریعتمداری در پی حادثه تلخ بندرعباس تا افزایش تولید و فروش بوعلی در نخستین ماه سال
    گام بزرگ پتروشیمی تبریز در توسعه پروژه پلی‌اتیلن سنگین با انتقال موفق پکیج اکسترودر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از واحد روابط عمومی پتروشیمی تبریز، این تجهیز استراتژیک که از دیرتحویل‌ترین بخش‌های واحد پلی‌اتیلن سنگین محسوب…


عکس
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب