قطار شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی روی ریل مدیریت دانش
حجت مبرزی / مدیرعامل شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی
فرایند جهانی شدن، نرخ تغییرات بسیار سریع و رقابت تنگاتنگ و نفس گیر باعث شده است که سازمان ها و شرکت ها تمام توان و پتانسیل خود را به کار گیرند تا از این گردونه خارج نشوند.
فرهنگ اقتصاد _ فرایند جهانی شدن، نرخ تغییرات بسیار سریع و رقابت تنگاتنگ و نفس گیر باعث شده است که سازمان ها و شرکت ها تمام توان و پتانسیل خود را به کار گیرند تا از این گردونه خارج نشوند. لذا یکی از مهم ترین ابزارهای ماندن در رقابت پیچیده اینچنینی، ابزاری است که طی دو دهه اخیر بسیار مورد توجه مدیران قرار گرفته و نامش را بطور سیستمی مدیریت دانش قرار داده اند. آری سازمان ها فقط با تکیه بر قدرت دانش می توانند برتری های بلند مدت خود را حفظ کنند.
دانش یک منبع مطمئن برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار است و سازمانها هر روز بیشتر به اهمیت دانش به عنوان سرمایه فکری و پژوهشی پی میبرند. اغلب سازمانها درک کردهاند که موفقیت آنها نه به دلیل داراییهای فیزیکیشان بلکه به خاطر تجارب و مهارتهای کارکنان آنها است. سازمانها متوجه شدهاند که دانش آنها در مورد نحوه انجام دادن امور و ارائه خدمات به عنوان یک دارایی مهم به حساب میآید که باید همانند سایر داراییهای ارزشمند سازمان، این دارایی را نیز مدیریت کرد.
مدیریت دانش به معنای در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی است، بهگونهای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و مؤثرتر انجام دهند.
سرمایه انسانی نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی دارد و تلاش شده تا با استفاده از روش های مختلف، سرمایه فیزیکی حفظ و بهره وری بالا رود و در این مسیر تاثیرگذارترین آن سرمایه انسانی است که برای ارتقاء آن مدیریت دانش تعریف شده و باید گفت که مدیریت دانش، دانایی و اندوخته علمی و نظام مند کردن اطلاعات و نهادینه کردن آنها در سازمان است.
برخی آسیب های عدم توجه به مدیریت دانش عبارتند از:
• از دست دادن دانش سازمانی و کارکنان کلیدی
• دوباره کاری و خلل در انتقال اطلاعات
• کاهش ارتباط مؤثر با خارج از سازمان
• بازدهی پایین سازمان
• از دست دادن توان رقابتی
برخی منافع استقرار مدیریت دانش در سازمان عبارتند از:
• حفظ دانش سازمانی موجود برای آینده سازمان
• ایجاد محیطی سالم برای نوآوری و خلاقیت
• ایجاد و بکارگیری دانش جدید
• حفظ کارکنان مؤثر و ایجاد انگیزه برای کارکنان
• تضمین ارزش افزوده و کاهش هزینه ها
• اجتناب از دوباره کاری و افزایش بازدهی
• مدیریت صحیح سرمایه های غیرملموس
شرکت بزرگ پایانه ها و مخازن پتروشیمی بعنوان خط مقدم و استراتژیک در امر صادرات و واردات محصولات پتروشیمی، با آگاهی از اهمیت دانش و تجربه کارکنان، پیادهسازی مدیریت دانش را در دستور کار خود قرار خواهد داد و بخوبی نیز می داند که مسیر پر نشیب و فرازی که برای استقرار راهکارهای مدیریت دانش خواهد پیمود، جز با همراهی و همدلی پرسنل تلاشگر این شرکت میسر نخواهد شد.
از آنجا که مدیریت دانش در صنعت پتروشیمی به دلایلی ازجمله پیچیدگی کسبوکار، گستره وسیع فعالیتها و همچنین فشار مسئولیت زیستمحیطی و اجتماعی، اهمیت فزایندهای پیداکرده است، پروژههای این صنعت، نیاز به استانداردسازی و کارایی بالای فرآیندی و کسب مزیت رقابتی از فناوریهای نوآورانه و توسعه دانش جدید دارند. لذا در فضایی که فرایند جهانی شدن و رقابت تنگاتنگ، شرکت ها و سازمان های غول پیکری را از دور رقابت خارج می کند، استقرار مدیریت دانش یکی از ملزومات باقی ماندن در گردونه رقابت است.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: