نوسازی ناوگان حمل و نقل؛با حمایت بانک توسعه تعاون، گامی استوار به سوی ایمنی و بهرهوری
اتحادیه سراسری تعاونیهای حمل و نقل بار کشور، با پشتوانه چهار دهه فعالیت، همواره در راستای ارتقای صنعت حمل و نقل کشور کوشیده است. اما فرسودگی ناوگان، به ویژه کامیونهای سنگین و نیمهسنگین، چالشی جدی است که نیازمند توجه و حمایت ویژه است.

فرهنگ اقتصاد _ “محمد خان بلوکی”، مدیرعامل اتحادیه کشوری شرکتهای تعاونی کامیونداران حمل کالای سراسر کشور، در گفتگویی اختصاصی با “فرهنگ اقتصاد”، به تشریح مسائل و چالشهای کلیدی حوزه کامیونداری پرداخت.
از جمله این چالشها میتوان به بحران ناوگان فرسوده، هدررفت سوخت ناشی از مصرف بالای ناوگان فرسوده، و ضرورت تسریع در روند نوسازی ناوگان با حمایتهای دولتی از طریق تخصیص بودجههای تکمیلی و ارائه تسهیلات بانکی اشاره کرد.
“خان بلوکی”، مدیری توانمند و با تجربه، با ۴۳ سال سابقه درخشان در این حوزه، به بررسی دقیق چالشها و ارائه راهکارهای عملی برای نوسازی ناوگان فرسوده پرداخت.
وضعیت بحرانی ناوگان فرسوده:
“خان بلوکی”با اشاره به فرسودگی گسترده ناوگان حمل و نقل، اظهار داشت: “بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه کامیون با عمر بالای ۳۰ سال در حال تردد هستند.
این کامیونها، علاوه بر افزایش هزینههای نگهداری و تعمیرات، آلایندگی بالایی نیز دارند. این موضوع، نه تنها باعث افزایش مصرف سوخت و هدر رفت سرمایههای ملی میشود، بلکه ایمنی جادهها و کیفیت خدمات حمل و نقل را نیز به شدت تحت تأثیر قرار میدهد.”
چالشهای پیش روی اتحادیه:
اتحادیه کشوری شرکتهای تعاونی کامیونداران حمل کالای سراسر کشور، با هدف انسجامبخشی و ساماندهی شرکتهای تعاونی کامیونداران در سراسر ایران تأسیس شده است.
با این حال، این اتحادیه با چالشهای متعددی روبرو است، از جمله:
مخالفت بخش خصوصی:
مخالفتهای بخش خصوصی با حضور تعاونیهای حمل و نقل به دلیل ارائه کرایههای کمتر و خدمات بهتر توسط تعاونیها.
فرسودگی ناوگان:
وجود ۲۵۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده و بالای ۳۰ سال در حمل و نقل برون شهری و ۱۵۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده و بالای ۴۰ سال در درون شهری.
تأثیر تحریمها و گرانی دلار:
محدودیت امکان نوسازی ناوگان و ایجاد مشکلات متعدد برای فعالان این حوزه.
موانع قانونی و اداری:
وجود تشکیلات موازی و قوانین دست و پاگیر.
مصرف بالای سوخت:
هدر رفت سالانه میلیاردها تومان از سرمایه کشور به دلیل مصرف بالای سوخت در کامیونهای فرسوده.
نقش بانک توسعه تعاون:
“خان بلوکی” ضمن تقدیر از اقدامات بانک توسعه تعاون در حمایت از طرحهای نوسازی ناوگان، به ارائه مشاورههای تخصصی در زمینه انتخاب ناوگان مناسب و روشهای تأمین مالی توسط این بانک اشاره کرد.
راهکارهای پیشنهادی:
“خان بلوکی”افزود: برای حل مشکلات این حوزه، راهکارهای زیر پیشنهاد میشود:
–نوسازی ناوگان:
نوسازی ناوگان حمل و نقل، مهمترین راهکار برای حل مشکلات این حوزه است.
–رفع موانع قانونی و اداری:
تسریع روند نوسازی با رفع موانع قانونی و اداری.
-حمایت دولت:
ارائه تسهیلات و رفع موانع بانکی توسط دولت.
– همکاری بخش خصوصی و تعاونی:
ایجاد رقابت سالم و بهبود کیفیت خدمات حمل و نقل.
جمعبندی:
وی در جمعبندی نهایی اظهار داشت: “نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور نیازمند توجه و حمایت ویژه از سوی دولت و نهادهای مالی است.
با اجرای راهکارهای پیشنهادی، میتوان شاهد تحول چشمگیری در این صنعت و بهبود وضعیت حمل و نقل جادهای کشور بود.”
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: