پنج شنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ 2025-11-27
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

گام‌های جدی برای آینده روشن موسسه اعتباری ملل | برگزاری همایش بازآموزی گزینشگران بانک مسکن/ تقدیر از عملکرد بانک مسکن در بخش گزینش | امکان ثبت نام در دو طرح فروش خودروهای وارداتی با حساب وکالتی بانک ملت | ضرورت تلاش برای تقویت سهم بازاری بانک سینا با استفاده از مدل‌های نوین بازاریابی | با اتکا به معنویت نماز و روحیه جهادی بسیج، برای تقویت امنیت غذایی کشور تلاش کنیم |

کد خبر: 9855
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1399 - ۲۳:۰۵

بازگشت گاز مایع به سبد سوخت هیچ مزیتی برای کشور ندارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: بازگشت گاز مایع (ال‌پی‌جی) به سبد سوخت و توزیع آن، هیچ مزیت اقتصادی، قیمتی و زیست محیطی برای کشور ندارد.

فرهنگ اقتصاد – علیرضا صادق‌آبادی در حاشیه بازدید از بزرگترین کارخانه تولید تامین مخازن گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) ادامه داد: افزایش سهم گاز در سبد سوخت کشور در شورای انرژی مصوب شده است و منتظر تصویب در هیئت وزیران هستیم.

وی افزود: با این اقدام سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروهای بنزینی، دیزلی و لوکوموتیوها افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه گاز طبیعی یکی از مزیت‌های مهم کشور است، گفت: این مزیت را نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا هیچ سوختی از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی قابل رقابت در ایران نیست.

صادق‌آبادی با تاکید بر اینکه صدها میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه شبکه گاز کشور انجام شده است، افزود: اکنون بیش از ۹۰ درصد از جمعیت کشور زیر پوشش شبکه گاز قرار دارند.

به گفته وی، گاز طبیعی، سوخت ملی است و بیشترین سرمایه‌گذاری در کشور در این زمینه انجام شده است.

لزوم جایگزینی رشد مصرف بنزین با سی‌ان‌جی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در تلاشیم تا سهم گاز به سهم قابل قبولی در سبد سوخت کشور برسد، ادامه داد: رشد مصرف بنزین در کشور باید با سی‌ان‌جی جایگزین شود، در غیر این صورت یکی از بزرگترین ظرفیت‌های کشور که صادرات بنزین است از دست می‌رود و مهمترین نقطه قوت در شرایط تحریم به نقطه ضعف تبدیل می‌شود.

صادق‌آبادی تاکید کرد: اقتصادی‌ترین جایگزین برای بنزین در کشور، سی‌ان‌جی است.

وی با اشاره به اینکه با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری می‌توان ۲۰ میلیون لیتر بنزین را با سی‌ان‌جی جایگزین کرد، گفت: در صورتی که اگر بخواهیم ظرفیت پالایش ۲۰ میلیون لیتر بنزین را ایجاد کنیم نیاز به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه و پنج سال زمان است که معادل سه پالایشگاه اصفهان، تهران و لاوان می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: با این کار افزون بر تحمیل هزینه‌های بیشتر، به مدت پنج سال عدم‌النفع صادرات بنزین نیز به کشور تحمیل می‌شود.

بازگشت سوخت مایع به سبد سوخت هزینه‌های زیادی برای کشور دارد

صادق‌آبادی به بازگشت گاز مایع به سبد سوخت خودروها نیز اشاره کرد و ادامه داد: هیچ مزیتی برای توزیع گاز مایع در کشور نداریم، منبع اصلی گاز مایع تولیدی در کشور پارس جنوبی است و از نظر قیمت نیز با بنزین قابل رقابت نیست و هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.

وی افزود: حتی در فصل سرد قیمت ال‌پی‌جی از بنزین نیز بالاتر می‌رود و هیچ نفعی به کشور اضافه نمی‌کند، در حالی که به ازای جایگزینی هر لیتر بنزین با یک متر مکعب سی‌ان‌جی ۳۰ سنت، سود وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: از سوی دیگر این حجم ال‌پی‌جی باید در کشور توزیع شود؛ اگر با خطوط لوله و تلمبه‌خانه منتقل کنیم که زیرساخت آن وجود ندارد. در حمل جاده ای نیز افزون بر ینکه یارانه پنهان گازوئیل را بالا می‌برد، سبب ایجاد آلودگی و تصادف‌های جاده‌ای نیز می‌شود بنابراین طرح جایگزینی بنزین با ال‌پی‌جی اقتصادی و زیست محیطی نیست.

صادق‌آبادی ادامه داد: در علم اقتصاد وقتی منابع مالی محدود دارید باید به سمتی برویم که تولید ثروت کند. از همین رو باید جایی سرمایه‌گذاری کند که عایدی بیاید اما این جایگزینی، منفی است.

به گفته وی، کشورهایی به دنبال ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت خودروها رفتند که واردکننده بنزین بودند و می خواستند با این اقدام امنیت انرژی را ارتقا دهند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش ادامه داد: اما در ایران به دلیل وجود گاز طبیعی هیچ سوختی با سی‌ان‌جی قابل رقابت نیست.

صادق‌آبادی با بیان اینکه در سال ۹۶ مصرف سی‌ان‌جی در کشور رو به کاهش بود و این صنعت به سمت ورشکستگی می‌رفت، افزود: در حال حاضر اما حدود یک‌چهارم از سبد سوخت خودروهای کشور سی‌ان‌جی است.

وی با تاکید بر اینکه مصویه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی کار بزرگی بود، گفت: در همه بخش‌های کشور مشکل نقدینگی وجود داشت با این حال از این طرح، دفاع خوبی شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: گاز طبیعی پاکترین‌ترین سوخت‌ها است و هزینه حمل کالا و مسافر را کاهش داده و بر تورم تاثیرگذار است.

استفاده از مینی ال‌ان‌جی‌ها در حمل و نقل ریلی

در این بازدید نیز محسن نامداری، رئیس و عضو هیئت مدیره توسعه شرکت دانش‌بنیان توسعه اندیشان اطلس (توانا) با اشاره به بومی‌سازی مینی ال‌ان‌جی‌ها در کشور گفت: با داخلی سازی و بومی کردن فناوری مینی ال‌ان‌جی‌ها از این سوخت در لوکوموتیوها استفاده می‌شود.

وی افزود: در صنعت ال‌ان‌جی واحدهای بزرگ در کشور به نتیجه نرسید، اما می توانیم در واحدهای کوچکتر موفق عمل کنیم.

عضو هیئت مدیره توسعه شرکت دانش‌بنیان توسعه اندیشان اطلس (توانا) با بیان اینکه نبود ثبات در سیاست‌های کشور درباره انرژی‌های فسیلی آسیب‌رسان است، افزود: بازگشت ال‌پی‌جی به سبد سوخت خودروها اشتباه است.

نامداری با بیان اینکه شرکت دانش‌بنیان توسعه اندیشان اطلس (توانا) افزون بر آنکه بزرگترین سازنده مخازن سی‌ان‌جی و بزرگترین تبدیل کننده خودروهای دوگانه سوز (کاوش) در کشور است، گفت: در مجموع سالانه توان ساخت ۳۵۰ هزار مخزن را داریم، افزون بر آن پروژه انتقال اتان از کنگان تا بندر ماهشهر با استفاده از مخازن فولادی را نیز اجرا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در بحث گازسوز شدن اتوبوس‌ها نیز، مخازن اتوبوسی ساخته شده است و تنها منتظر تایید سازمان ملی استاندارد هستیم.

عضو هیئت مدیره توسعه شرکت دانش‌بنیان توسعه اندیشان اطلس (توانا) تاکید کرد: این شرکت با دارا بودن ۶۰ کارگاه تبدیل در ۱۹ استان کشور، ظرفیت تبدیل روزانه ۴۰۰ خودرو را داراست.

نامداری، در ادامه با اشاره به سهم ۳۵ درصدی این شرکت دانش‌بنیان در تبدیل خودروهای عمومی، افزود: مذاکره برای تبدیل ۵۰ خودرو با ساخت ایستگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور سوریه در جریان است که با اعتبار ۱۰۰ میلیون دلاری اجرا خواهد شد.

منبع: شانا

برچسب ها: ال پی جی, سی ان جی, علیرضا صادق‌آبادی, مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/9855

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • درخشش فرزندان کارکنان پتروشیمی بوعلی سینا در المپیاد ورزشی هلدینگ خلیج فارس
  • افتخارآفرینی پتروشیمی بوعلی سینا در مسابقات تنیس روی میز هلدینگ خلیج فارس
  • تجلیل از پرستاران همزمان با میلاد حضرت زینب(س)
  • بررسی ظرفیت‌های صادراتی در بازدید مدیرعامل از پایانه مواد معدنی بندر امام خمینی(ره)
آخرین اخبار
  • آغاز همکاری راهبردی میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی بوشهر
  • محور نشست مشترک پتروشیمی‌های کارون، اروند و هلدینگ خلیج‌فارس
  • گام بلند پتروشیمی زاگرس و مبین انرژی خلیج فارس به سوی آینده انرژی پایدار
  • گام‌های جدی برای آینده روشن موسسه اعتباری ملل
  • برگزاری همایش بازآموزی گزینشگران بانک مسکن/ تقدیر از عملکرد بانک مسکن در بخش گزینش
  • امکان ثبت نام در دو طرح فروش خودروهای وارداتی با حساب وکالتی بانک ملت
  • ضرورت تلاش برای تقویت سهم بازاری بانک سینا با استفاده از مدل‌های نوین بازاریابی
  • با اتکا به معنویت نماز و روحیه جهادی بسیج، برای تقویت امنیت غذایی کشور تلاش کنیم
  • ثبت نام آزمون استخدامی بانک کشاورزی آغاز شد
  • احتمال بروز اختلال در خدمات بانکداری الکترونیک بانک دی در روز جمعه ۷ آذر
  • دومین ماه پاییز ۱۴۰۴ و افزایش تولید و فروش آریا
  • تأکید بانک توسعه صادرات ایران بر حمایت هدفمند از زنجیره تولید و صادرات
  • ضرورت ارتقای مهارت‌های مدیریتی روسای شعب با برگزاری دوره‌های آموزشی
  • دیدار مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت پتروشیمی اروند با فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ماهشهر به مناسبت هفته بسیج
  • با حضور ممیزان مستقل؛ استمرار انطباق سیستم مدیریت امنیت اطلاعات آریاساسول تأیید شد

منهای اقتصاد
  • هادی مرزبان هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران درگذشت
  • سرویس شارژ همراهی؛ دو برابر اعتبار برای مشترکان اعتباری همراه اول
  • بازگشت شماره‌های خاص همراه اول با عرضه «سری به‌یادماندنی»
  • “حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال”
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • در دیدار مهندس جعفرپور با فرماندار شهر تهران برهم‌افزایی نهادها برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری تأکید شد
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس

فیلم
    هلدینگ خلیج فارس سهم بسزایی در صنعت پتروشیمی دارد و پیشران در این صنعت است
    پیگیری ویژه امین‌نژاد برای تامین و ارسال یوتیلیتی پایدار به شرکت‌های هنگام و آپادانا
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در اولین روز حضور و بازدید میدانی محمود امین‌نژاد به همراه تعدادی…
    سه اتفاق خوب در هلدینگ خلیج فارس به روایت نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس
    فرهنگ اقتصاد _  حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا در دومین روز از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت،‌ گاز و پتروشیمی از غرفه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس…
    برگزاری دوره آموزشی "توسعه ی قابلیت های سازمانی - PCSR " در شرکت پتروشیمی نوری
    فرهنگ اقتصاد _ در این دوره که به میزبانی اداره آموزش شرکت و با همکاری امور راهبرد، عملکرد و ریسک برگزار شد مفاهیم مرتبط با استراتژی و معماری…
    صنعت بیمه به دنبال جلب رضایت بیشتر مشتریان است + فیلم
    فرهنگ اقتصاد _ علی جباری در گفتگویی گفت: دغدغه رضایتمندی برای شرکت های بیمه ای یک دغدغه الزامی بوده و به عبارت بهتر امروزه صنعت بیمه نیاز به جلب رضایت مردم دارد که…
    افتتاح مرکز نگهداری شبانه روزی نوباوه‌گان موسسه خیریه گلشن آل طاها با حضور وزیر کار
    فرهنگ اقتصاد _ مرکز نگهداری شبانه روزی نوباوه‌گان ۳ تا ۶ سال استان خوزستان توسط موسسه خیریه گلشن آل طاها و تحت نظارت بهزیستی خوزستان…
    تعویض مبدل ۱۵۰۰۳ ناحیه ۱۵۰ واحد VCM شرکت پتروشیمی اروند در ۱۲ روز جنگ تحمیلى


عکس
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب