شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ 2025-12-20
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

​حکمرانی در قلمرو «اقتصاد توجه»؛ بازخوانی مدل‌های کسب‌وکار در فضاسازی رسانه‌ای | تأمین مالی زنجیره‌ای؛ شاه‌کلید عبور از فقر ساختاری به ارزش‌افزوده پایدار در کشاورزی سیستان و بلوچستان | افتتاح نخستین فروشگاه مشترک همراه اول و دیجی‌کالا در قلب بازار دیجیتال تهران | افتتاح ساختمان جدید شعبه سردار جنگل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در تهران | حمایت بانک تجارت از مدیریت هدفمند منابع ارزی کشور |

کد خبر: 9855
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1399 - ۲۳:۰۵

بازگشت گاز مایع به سبد سوخت هیچ مزیتی برای کشور ندارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: بازگشت گاز مایع (ال‌پی‌جی) به سبد سوخت و توزیع آن، هیچ مزیت اقتصادی، قیمتی و زیست محیطی برای کشور ندارد.

فرهنگ اقتصاد – علیرضا صادق‌آبادی در حاشیه بازدید از بزرگترین کارخانه تولید تامین مخازن گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) ادامه داد: افزایش سهم گاز در سبد سوخت کشور در شورای انرژی مصوب شده است و منتظر تصویب در هیئت وزیران هستیم.

وی افزود: با این اقدام سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروهای بنزینی، دیزلی و لوکوموتیوها افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه گاز طبیعی یکی از مزیت‌های مهم کشور است، گفت: این مزیت را نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا هیچ سوختی از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی قابل رقابت در ایران نیست.

صادق‌آبادی با تاکید بر اینکه صدها میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه شبکه گاز کشور انجام شده است، افزود: اکنون بیش از ۹۰ درصد از جمعیت کشور زیر پوشش شبکه گاز قرار دارند.

به گفته وی، گاز طبیعی، سوخت ملی است و بیشترین سرمایه‌گذاری در کشور در این زمینه انجام شده است.

لزوم جایگزینی رشد مصرف بنزین با سی‌ان‌جی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در تلاشیم تا سهم گاز به سهم قابل قبولی در سبد سوخت کشور برسد، ادامه داد: رشد مصرف بنزین در کشور باید با سی‌ان‌جی جایگزین شود، در غیر این صورت یکی از بزرگترین ظرفیت‌های کشور که صادرات بنزین است از دست می‌رود و مهمترین نقطه قوت در شرایط تحریم به نقطه ضعف تبدیل می‌شود.

صادق‌آبادی تاکید کرد: اقتصادی‌ترین جایگزین برای بنزین در کشور، سی‌ان‌جی است.

وی با اشاره به اینکه با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری می‌توان ۲۰ میلیون لیتر بنزین را با سی‌ان‌جی جایگزین کرد، گفت: در صورتی که اگر بخواهیم ظرفیت پالایش ۲۰ میلیون لیتر بنزین را ایجاد کنیم نیاز به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه و پنج سال زمان است که معادل سه پالایشگاه اصفهان، تهران و لاوان می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: با این کار افزون بر تحمیل هزینه‌های بیشتر، به مدت پنج سال عدم‌النفع صادرات بنزین نیز به کشور تحمیل می‌شود.

بازگشت سوخت مایع به سبد سوخت هزینه‌های زیادی برای کشور دارد

صادق‌آبادی به بازگشت گاز مایع به سبد سوخت خودروها نیز اشاره کرد و ادامه داد: هیچ مزیتی برای توزیع گاز مایع در کشور نداریم، منبع اصلی گاز مایع تولیدی در کشور پارس جنوبی است و از نظر قیمت نیز با بنزین قابل رقابت نیست و هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.

وی افزود: حتی در فصل سرد قیمت ال‌پی‌جی از بنزین نیز بالاتر می‌رود و هیچ نفعی به کشور اضافه نمی‌کند، در حالی که به ازای جایگزینی هر لیتر بنزین با یک متر مکعب سی‌ان‌جی ۳۰ سنت، سود وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: از سوی دیگر این حجم ال‌پی‌جی باید در کشور توزیع شود؛ اگر با خطوط لوله و تلمبه‌خانه منتقل کنیم که زیرساخت آن وجود ندارد. در حمل جاده ای نیز افزون بر ینکه یارانه پنهان گازوئیل را بالا می‌برد، سبب ایجاد آلودگی و تصادف‌های جاده‌ای نیز می‌شود بنابراین طرح جایگزینی بنزین با ال‌پی‌جی اقتصادی و زیست محیطی نیست.

صادق‌آبادی ادامه داد: در علم اقتصاد وقتی منابع مالی محدود دارید باید به سمتی برویم که تولید ثروت کند. از همین رو باید جایی سرمایه‌گذاری کند که عایدی بیاید اما این جایگزینی، منفی است.

به گفته وی، کشورهایی به دنبال ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت خودروها رفتند که واردکننده بنزین بودند و می خواستند با این اقدام امنیت انرژی را ارتقا دهند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش ادامه داد: اما در ایران به دلیل وجود گاز طبیعی هیچ سوختی با سی‌ان‌جی قابل رقابت نیست.

صادق‌آبادی با بیان اینکه در سال ۹۶ مصرف سی‌ان‌جی در کشور رو به کاهش بود و این صنعت به سمت ورشکستگی می‌رفت، افزود: در حال حاضر اما حدود یک‌چهارم از سبد سوخت خودروهای کشور سی‌ان‌جی است.

وی با تاکید بر اینکه مصویه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی کار بزرگی بود، گفت: در همه بخش‌های کشور مشکل نقدینگی وجود داشت با این حال از این طرح، دفاع خوبی شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: گاز طبیعی پاکترین‌ترین سوخت‌ها است و هزینه حمل کالا و مسافر را کاهش داده و بر تورم تاثیرگذار است.

استفاده از مینی ال‌ان‌جی‌ها در حمل و نقل ریلی

در این بازدید نیز محسن نامداری، رئیس و عضو هیئت مدیره توسعه شرکت دانش‌بنیان توسعه اندیشان اطلس (توانا) با اشاره به بومی‌سازی مینی ال‌ان‌جی‌ها در کشور گفت: با داخلی سازی و بومی کردن فناوری مینی ال‌ان‌جی‌ها از این سوخت در لوکوموتیوها استفاده می‌شود.

وی افزود: در صنعت ال‌ان‌جی واحدهای بزرگ در کشور به نتیجه نرسید، اما می توانیم در واحدهای کوچکتر موفق عمل کنیم.

عضو هیئت مدیره توسعه شرکت دانش‌بنیان توسعه اندیشان اطلس (توانا) با بیان اینکه نبود ثبات در سیاست‌های کشور درباره انرژی‌های فسیلی آسیب‌رسان است، افزود: بازگشت ال‌پی‌جی به سبد سوخت خودروها اشتباه است.

نامداری با بیان اینکه شرکت دانش‌بنیان توسعه اندیشان اطلس (توانا) افزون بر آنکه بزرگترین سازنده مخازن سی‌ان‌جی و بزرگترین تبدیل کننده خودروهای دوگانه سوز (کاوش) در کشور است، گفت: در مجموع سالانه توان ساخت ۳۵۰ هزار مخزن را داریم، افزون بر آن پروژه انتقال اتان از کنگان تا بندر ماهشهر با استفاده از مخازن فولادی را نیز اجرا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در بحث گازسوز شدن اتوبوس‌ها نیز، مخازن اتوبوسی ساخته شده است و تنها منتظر تایید سازمان ملی استاندارد هستیم.

عضو هیئت مدیره توسعه شرکت دانش‌بنیان توسعه اندیشان اطلس (توانا) تاکید کرد: این شرکت با دارا بودن ۶۰ کارگاه تبدیل در ۱۹ استان کشور، ظرفیت تبدیل روزانه ۴۰۰ خودرو را داراست.

نامداری، در ادامه با اشاره به سهم ۳۵ درصدی این شرکت دانش‌بنیان در تبدیل خودروهای عمومی، افزود: مذاکره برای تبدیل ۵۰ خودرو با ساخت ایستگاه‌های سی‌ان‌جی در کشور سوریه در جریان است که با اعتبار ۱۰۰ میلیون دلاری اجرا خواهد شد.

منبع: شانا

برچسب ها: ال پی جی, سی ان جی, علیرضا صادق‌آبادی, مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/9855

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال؛ چالش‌های محتوا، اعتبار و بازاریابی
  • اسامی شعب فعال بانک مسکن در روز سه شنبه چهارم آذرماه اعلام شد
  • خرید محصولات آفتاب خودرو با حساب وکالتی بانک کارآفرین
  • تشریح کامل ابعاد تبدیل لجن صنعتی به بریکت احیایی برای اولین بار در مقیاس صنعتی
  • بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی متافو با حضور وزیر صمت افتتاح شد
  • نسخه جدید همراه بام منتشر شد/ از سفته الکترونیکی تا انتخاب آواتار دلخواه
  • رونمایی از پلتفرم جامع خدمات معتمد مالیاتی بانک سپه
آخرین اخبار
  • بازدید میدانی و ارائه راهکارهای عملیاتی در پروژه تست ارتعاشات فن‌ها
  • دوره تخصصی گزارش‌نویسی فنی با تدریس دکتر علی فروزفر در شرکت پتروشیمی برگزار شد
  • ​حکمرانی در قلمرو «اقتصاد توجه»؛ بازخوانی مدل‌های کسب‌وکار در فضاسازی رسانه‌ای
  • تأمین مالی زنجیره‌ای؛ شاه‌کلید عبور از فقر ساختاری به ارزش‌افزوده پایدار در کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • افتتاح نخستین فروشگاه مشترک همراه اول و دیجی‌کالا در قلب بازار دیجیتال تهران
  • پروژه‌های آبرسانی پتروشیمی بندرامام، خدمتی ماندگار به مردم ماهشهر است
  • دوره توسعه شایستگی‌های مدیریتی برای مدیران برگزار شد
  • برگزاری دوره آموزشی ضابطین قضایی کارکنان حراست شرکت ملی صنایع پتروشیمی
  • «با اهدای خون، زندگی ببخشید»؛ اقدام انسان‌دوستانه کارکنان پتروشیمی شهید تندگویان
  • پاسخ مدیرعامل پتروشیمی پردیس به ابهام ۵۲ میلیون دلاری؛ اوره‌ای در پردیس گم نشده است
  • افتتاح ساختمان جدید شعبه سردار جنگل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در تهران
  • حمایت بانک تجارت از مدیریت هدفمند منابع ارزی کشور
  • شتاب و اعتماد؛ روایت تازه از مسیر بیمه دی
  • بیمه دی به طور کامل هوشمند سازی می شود/استفاده از نخبگان و المپیادی ها در دستور کار بیمه دی است
  • آزادی ۲۰ زندانی جرائم غیرعمد با مشارکت کارکنان بانک صادرات ایران در سیستان و بلوچستان

منهای اقتصاد
  • افتتاح نخستین فروشگاه مشترک همراه اول و دیجی‌کالا در قلب بازار دیجیتال تهران
  • روز شلوغ مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول در هفته پژوهش و فناوری
  • تحول دیجیتال راه‌آهن؛ از هم‌افزایی با همراه اول تا تعریف شراکت راهبردی فناورانه
  • پیام تسلیت دکتر جلال بهمنی مدیر مسئول “پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ اقتصاد” در پی درگذشت پسرعمه مهندس حجت مرادی
  • نخستین ارائه VoLTE در رومینگ بین‌الملل توسط همراه اول
  • بومی‌سازی فناوری به روایت مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول در نمایشگاه «تستا»
  • گفت ‌وگوی اختصاصی «فرهنگ اقتصاد» با استاد منوچهر سهیلی شمیرانی؛ (پاسدار اصالت موسیقی ایرانی):”هنر را معشوق بدانید، نه منبع معاش”

فیلم
    برگزاری مراسم پیوستن کارآموزان جدیدالاستخدام به خانواده بزرگ شرکت پتروشیمی اروند
    کاهش هزینه‌های تولید پتروشیمی هنگام، با طرح نوآورانه احداث تصفیه‌خانه چندمنظوره
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی هنگام، این تصفیه‌خانه، قابلیت تأمین کامل آب DM مورد نیاز واحد آمونیاک در زمان در سرویس نبودن…
    “نماینده مجلس: تأمین خوراک پالایشگاه نفت آفتاب باید در اولویت قرار گیرد
    فرهنگ اقتصاد _ احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس، با انتقاد از تأمین‌نشدن خوراک پالایشگاه نفت آفتاب گفت:چگونه ممکن است بزرگ‌ترین پالایشگاه…
    قدم به قدم تا اتمام عملیات تعویض خط ۲۵۰۰ آب دریای آریا ساسول در ناحیه آبگیر شرکت مبین انرژی خلیج فارس + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس، سید علی هادوی ادامه داد: تا این لحظه عملیات…
    گزارش تصویری راهپیمایی جمعی از پرسنل و مدیران شرکت پتروشیمی اروند در مجتمع به مناسبت گرامیداشت دهه فجر و تجدید بیعت با آرمان های انقلاب و امام (ره ) و رهبری نظام
    شرکت ملی مس آماده دریافت ایده‌های نوآورانه و فناورانه در زنجیره ارزش مس
    فرهنگ اقتصاد _   درهای شرکت ملی مس به روی همه دانشگاه‌هیان، نوآوران و نخبگان جامعه، برای ارائه ایده‌های نوآورانه و فناورانه در زنجیره ارزش مس باز…
    مراسم معنوی شب قدر در مجتمع پتروشیمی اروند با حضور مدیران ارشد و مسئولین شهرستان برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی اروند، در این مراسم که شامگاه نوزدهم ماه رمضان با حضور کارکنان مجتمع پتروشیمی…


عکس
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب