دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-17
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

اجرای طرح کارا ویژه بخشودگی جرائم تسهیلات معوق در بانک سینا | بررسی اهمیت، وضعیت و جایگاه تطبیق مقررات در شرکت‌ها و سازمان‌های غیربانکی | استفاده از ظرفیت بانکداری شرکتی برای جذب منابع جدید در بانک مسکن/ توسعه مذاکرات بازاریابی در مسیر تعاملات موثر | اعلام اسامی برندگان پویش «دی؛ روایت خانواده‌های ایثار» | بانک کشاورزی محور تحقق امنیت غذایی و خودکفایی کشور است |

کد خبر: 18731
تاریخ انتشار: 24 آبان 1400 - ۱۷:۵۴

نقش برندسازی در ارتقای جایگاه خرده فروشی‌های بزرگ

ابوالفضل معصوم‌زاده زواره استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

نظام توزیع کالاها و خدمات در بیشتر کشورهای جهان همراه با تحولات فرآیندهای زنجیره تامین و عرضه محصولات با توجه به رشد علوم و فناوری‌های نوین، در حال تحول و بهبود است. این بخش مهم و کلیدی در اقتصاد کشورها به واسطه روند فزاینده و رو به رشد «جهانی‌شدن اقتصاد»، به سمت فعالیت گسترده‌تر خرده‌فروشان بزرگ و زنجیره‌ای در مقیاسی فراتر از مرزها و به صورت بین‌المللی و با استفاده بیشتر از ابزارها و روش‌های نوین حرکت کرده است.

فرهنگ اقتصاد _ به این ترتیب در زنجیره تامین و عرضه محصولات در بازارهای جهانی به خصوص در فرآیند بازرگانی نسبت به گذشته بنگاه‌های بیشتری فعالیت می‌کنند. در این بین، فعالان این بخش برای ماندگاری در این بازار بزرگ رقابتی – که روز به روز استانداردهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مترقی‌تری از سوی دولت‌ها، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی (به ویژه مسائل مرتبط با بهداشت و سلامت محصولات) در آن الزامی ‌می‌شود- به سمت توجه بیشتر به حقوق مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کنند.

در کل تغییرات و تحولات نظام بازرگانی (هم در سطح بازارهای جهانی و هم بازارهای داخلی کشورها) به واسطه گسترش رقابت و رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، به سمت کاهش بیشتر قیمت محصولات و در عین حال افزایش کیفیت آنها حرکت کرده و در حال تغییر ماهیت و مقیاس عرضه و تقاضا در کشورها و سوق‌دهی بنگاه‌‌های بزرگ حامی‌مصرف‌کنندگان به تجارت جهانی شده است.

یکی از مهم‌ترین تحولات در این ‌خصوص تغییر و جایگزینی در نهادهای توزیعی و تبعات ناشی از این امر است. اگر در گذشته طیف وسیعی از بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ تامین‌کنندگان (تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان) و توزیع‌کنندگان (عمده‌فروشان و خرده‌فروشان) بازیگران اصلی در زنجیره تامین و عرضه کالاها و خدمات به مشتریان محسوب می‌شدند؛ اما در چند سال اخیر فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای و همچنین فروشگاه‌هایی که از فضای مجازی و اینترنت برای تامین و عرضه محصولات استفاده می‌کنند، بخش عمده‌ای از وظیفه بازرگانی داخلی (خرده‌فروشی) را در کشورهای توسعه‌یافته و حتی بسیاری از کشورهای در حال توسعه برعهده دارند.

این در حالی است که سطح فعالیت بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای (حتی در فروش اینترنتی محصولات) از سطح ملی ارتقا یافته و در سطح منطقه‌ای، بین‌المللی یا حتی جهانی فعالیت می‌کنند، به گونه‌ای که در بیشتر کشورها شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر مجوز فعالیت دارند.

آنچه مسلم است، امروزه بخش اعظم عرضه محصولات در کشورهای جهان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای با استفاده از ابزارها و روش‌‌های نوین فعالیت به خصوص تجارت الکترونیک انجام می‌گیرد. این‌گونه فروشگاه‌ها با امکانات وسیع در محل‌های مناسب در مساحت‌های گسترده تعداد بسیار زیادی از کالاهای مختلف را با مناسب‌ترین قیمت در محل فروشگاه یا حتی تحویل در مکان مورد نظر مصرف‌کنندگان عرضه می‌دارند. البته باید به این نکته توجه داشت که فضای فعالیت در زنجیره تامین و عرضه کشورهای توسعه‌یافته طوری سیاستگذاری شده که به تبع وجود قوانین و مقررات مصوب به ویژه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و قوانین مرتبط با خرده‌فروشی، بنگاه‌ها بالاترین استانداردها را در تولید، تامین، نگهداری، حمل و نقل و در نهایت توزیع کالاها رعایت می‌کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده، خرده‌فروشی‌های مدرن در بسیاری از کشورها سهم قابل توجهی در نظام توزیع کالا برعهده دارند. برای مثال آمریکا با ۲۱۲۵ متر مربع فضای خرده‌فروشی مدرن به ازای هر هزار نفر بهترین جایگاه را در این حوزه به خود اختصاص داده است. کشورهای کانادا، مالزی، استرالیا و نروژ به ترتیب با ۱۳۵۲، ۱۲۹۷، ۸۹۱ و ۸۵۷ متر مربع به ازای هر هزار نفر در جایگاه‌های بعدی از این حیث قرار دارند. کمترین سهم خرده‌فروشی‌های مدرن نیز به ترتیب مربوط به کشورهای ترکیه و روسیه با ۱۴۷ و ۱۴۴ متر مربع به ازای هر هزار نفر است.

حال که اهمیت و جایگاه خرده‌فروشی‌های مدرن در نظام توزیع کالا در دنیا مشخص شد ببینیم برندسازی در این بین چه نقشی ایفا می‌کند؟

ظهور و رشد سریع تجارت الکترونیک و نیز تکامل پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان ویترین فروشگاه‌های مختلف (سنتی، زنجیره‌ای و دیجیتال) همچنان باعث تغییر و تحول در صنعت خرده‌فروشی می‌شود. در میان همه این تغییرات، برندسازی در صنعت خرده‌فروشی نیز معنای جدیدی پیدا کرده است. سه عامل کلی مفاهیم و اصول برندسازی در صنعت خرده‌فروشی را بازتعریف کرده‌اند: ۱) ظهور رسانه‌های آنلاین به‌عنوان یک کانال بسیار تاثیرگذار (هم از نظر ایجاد آگاهی و هم از نظر قابلیت‌های درآمدزایی)؛ ۲) تجربیات برند که اهمیت بیشتری نسبت به خود برندها پیدا می‌کنند؛ ۳) کم‌شدن فاصله بین دنیای فیزیکی و دیجیتالی برند.

اما باید توجه داشته باشیم که برندسازی در دنیای خرده‌فروشی مدرن از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. برندسازی در صنعت خرده‌فروشی به دلیل وجود اهداف دولایه اساسا کاری پیچیده است: یعنی ایجاد موقعیت متمایز بین خرده‌فروش و محصولاتی که با نام خود عرضه می‌کند. پیچیدگی بعدی مربوط به جایگاه‌یابی به اندازه کافی جذابی است که بتواند برندهای سایر تولیدکنندگان را کنار بگذارد. در مورد خرده‌فروشی‌های لوکس، این چالش سخت‌تر است، زیرا فروشگاه‌های فیزیکی همچنان نقطه تماس اصلی مصرف‌کننده با برند لوکس محسوب می‌شوند.

در کل می‌توان گفت برندسازی در صنعت خرده‌فروشی ‌باید به دو چالش کلیدی در این حوزه پاسخ گوید. یکی از این چالش‌ها، انتظارات آنلاین برند در مقایسه با انتظارات آفلاین آن است. مصرف‌کنندگان هنگام تعامل با برندها به صورت آنلاین و آفلاین انتظارات کاملا متفاوتی دارند. این در مورد خرده‌فروشان نیز صادق است. هنگامی‌که یک مصرف‌کننده در حال بررسی یا خرید یک محصول به صورت آنلاین است، نیازهای اولیه او برای اینکه بتواند تصمیم درستی (مبتنی بر ارزش) بگیرد شامل راحتی، سهولت بررسی محصول (مقایسه، بررسی ویژگی‌ها، خواندن بازخوردها و نظرات دیگران) و نیز توانایی دسترسی آسان به طیف وسیعی از محصولات است. در یک کانال آفلاین (فروشگاه فیزیکی) نیز نیازهای اولیه مصرف‌کننده شامل لمس و احساس فیزیکی محصول، برآورده ساختن یک موقعیت خرید خاص و دریافت ارزیابی عمیق‌تر از محصول است. بنابراین برای ارضای نیازهای مختلف مصرف‌کننده، برندسازی باید با طیف وسیعی از نیازها و کانال‌ها سازگار باشد.

چالش دیگر، تکنولوژی و انتظارات حسی است. مصرف‌کنندگان هنگام تعامل با برندها در کانال‌های آنلاین، به دنبال تجربیات برندی هستند که به‌طور یکپارچه بین پلت‌فرم‌ها و فناوری‌های مختلف (دسک‌تاپ، لپ‌تاپ، تبلت، تلفن‌های هوشمند و…) در حال انتقال هستند. عملکرد برتر و سهولت استفاده از کانال‌های آنلاین یکی از انتظارات کلیدی مصرف‌کنندگان است که منجر به نیاز به ویژگی‌های بصری چشمگیر می‌شود.

در دنیای فیزیکی، مشتریان انتظار دارند که تحت تاثیر تجارب جامع برند قرار بگیرند. این عاملی بوده که سبب شده فروشگاه‌های خرده‌فروشی به مراکز تجربه یا حتی مکان‌هایی تبدیل ‌شوند که بتوان برندها را بدون نیاز به خریدن آنها تجربه کرد.

برچسب ها: خرده فروشی ها, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/18731

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • شتاب در توسعه زیرساخت‌های بندر پتروشیمی پارس
  • سرمایه گذاری‌های هوشمندانه بیمه پاسارگاد در حوزه ساختمان
  • افزایش سرمایه بانک کشاورزی موجب رشد و شکوفایی تولید در کشور می‌شود
  • طرح «پویش» بانک مسکن تا پایان آبان‌ماه تمدید شد/ فرصتی مناسب برای بازپرداخت اقساط
آخرین اخبار
  • اجرای طرح کارا ویژه بخشودگی جرائم تسهیلات معوق در بانک سینا
  • دریافت تندیس برنزین پیشتازان بهره‌وری معادن و صنایع معدنی
  • بررسی اهمیت، وضعیت و جایگاه تطبیق مقررات در شرکت‌ها و سازمان‌های غیربانکی
  • استفاده از ظرفیت بانکداری شرکتی برای جذب منابع جدید در بانک مسکن/ توسعه مذاکرات بازاریابی در مسیر تعاملات موثر
  • اعلام اسامی برندگان پویش «دی؛ روایت خانواده‌های ایثار»
  • بانک کشاورزی محور تحقق امنیت غذایی و خودکفایی کشور است
  • رشد ۵۰ درصدی تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی/ حل مشکلات واحدهای تولیدی و حمایت از فناوری‌های نوین در صدر اولویت‌های بانک کشاورزی
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • انتصاب «احمد مالکی» به عنوان معاون اعتبارات و وصول مطالبات بانک شهر
  • امضای تفاهم‌نامه میان بانک ملی ایران و علی‌بابا / گام تازه برای حضور قدرتمند در اقتصاد دیجیتال
  • هشدار درباره کلاهبرداری از طریق آگهی استخدام غیرواقعی
  • شتاب گیری تحول در بیمه دی با رویکرد نوآورانه
  • چگونه بیمه دی با هوش مصنوعی از رقبا پیشی گرفت؟
  • روایت تحول آرام اما عمیق بیمه دی در دوران مدیریت دکتر هادی عبداللهی
  • اعتماد پنج‌میلیون بیمه‌شده درمان، پشتوانه ورود بیمه دی به بازارهای جدید بیمه‌ای

منهای اقتصاد
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • در دیدار مهندس جعفرپور با فرماندار شهر تهران برهم‌افزایی نهادها برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری تأکید شد
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس
  • روز شلوغ همراه اول در دومین روز از نمایشگاه کیش اینوکس
  • آغاز ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • همراه اول میزبان هکاتون تخصصی امنیت هوش مصنوعی
  • همکاری همراه اول و توانیر با هدف تحول دیجیتال در صنعت انرژی ایران

فیلم
    ورود رآکتور اوره به سایت  پتروشیمی هنگام
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی شرکت پتروشیمی هنگام، این تجهیز کلیدی که قلب واحد تولید اوره را تشکیل می‌دهد، پس از عبور از مراحل حمل و جابه‌جایی تخصصی، اکنون در محدوده سایت…
    فروش موفق ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق آپادانا خلیج‌فارس برای تأمین مالی تکمیل این پروژه مهم
    حضور کارکنان پتروشیمی بوعلی سینا در مسابقات تیراندازی
    فرهنگ اقتصاد _ انسان‌ها از زمان‌های باستان از تیراندازی برای شکار، دفاع و جنگ استفاده می‌کردند. این مهارت برای بقا و امنیت فردی و جامعه بسیار اهمیت داشته است.

    اما…
    قدردانی بانک پارسیان از بانوان سپرده‌گذار با جوایز ارزشمند
    فرهنگ اقتصاد _ بانک پارسیان به‌پاس قدردانی از همراهی بانوان پرمهر سرزمینمان، طرح تشویقی ویژه‌ای را در غالب دو پویش با مخاطب قرار دادن بانوان دارای سپرده‌های مختلف،…
    برگزاری دوره آموزشی "توسعه ی قابلیت های سازمانی - PCSR " در شرکت پتروشیمی نوری
    فرهنگ اقتصاد _ در این دوره که به میزبانی اداره آموزش شرکت و با همکاری امور راهبرد، عملکرد و ریسک برگزار شد مفاهیم مرتبط با استراتژی و معماری…
    بازدید نوروزی دکتر غلامرضا جمشیدی مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت پتروشیمی نوری از واحد های مجتمع - بهار 1404
    فرهنگ اقتصاد _ در اولین روز های سال 1404 از واحد های مجتمع بازدید و از پرسنل تلاشگر این مجتمع تقدیر و…
    اقدام اخلاقی محمد شریعتمداری که با تشویق فعالان صنعت پتروشیمی همراه شد


عکس
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب