چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۴ 2025-06-04
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

معرفی بسته‌های رومینگ همراه اول ویژه عرفه تا اربعین ۱۴۰۴ | پیام مدیرعامل بانک کشاورزی به مناسبت سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و قیام ۱۵ خرداد | پیام مدیرعامل بانک شهر به مناسبت گرامیداشت رحلت امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد | رشد بانک ملت در شاخص های کلیدی و ثبت چند رکورد جدید در دو ماه نخست سال | پیام مدیرعامل بانک رفاه کارگران به مناسبت سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد |

کد خبر: 18731
تاریخ انتشار: 24 آبان 1400 - ۱۷:۵۴

نقش برندسازی در ارتقای جایگاه خرده فروشی‌های بزرگ

ابوالفضل معصوم‌زاده زواره استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

نظام توزیع کالاها و خدمات در بیشتر کشورهای جهان همراه با تحولات فرآیندهای زنجیره تامین و عرضه محصولات با توجه به رشد علوم و فناوری‌های نوین، در حال تحول و بهبود است. این بخش مهم و کلیدی در اقتصاد کشورها به واسطه روند فزاینده و رو به رشد «جهانی‌شدن اقتصاد»، به سمت فعالیت گسترده‌تر خرده‌فروشان بزرگ و زنجیره‌ای در مقیاسی فراتر از مرزها و به صورت بین‌المللی و با استفاده بیشتر از ابزارها و روش‌های نوین حرکت کرده است.

فرهنگ اقتصاد _ به این ترتیب در زنجیره تامین و عرضه محصولات در بازارهای جهانی به خصوص در فرآیند بازرگانی نسبت به گذشته بنگاه‌های بیشتری فعالیت می‌کنند. در این بین، فعالان این بخش برای ماندگاری در این بازار بزرگ رقابتی – که روز به روز استانداردهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مترقی‌تری از سوی دولت‌ها، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی (به ویژه مسائل مرتبط با بهداشت و سلامت محصولات) در آن الزامی ‌می‌شود- به سمت توجه بیشتر به حقوق مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کنند.

در کل تغییرات و تحولات نظام بازرگانی (هم در سطح بازارهای جهانی و هم بازارهای داخلی کشورها) به واسطه گسترش رقابت و رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، به سمت کاهش بیشتر قیمت محصولات و در عین حال افزایش کیفیت آنها حرکت کرده و در حال تغییر ماهیت و مقیاس عرضه و تقاضا در کشورها و سوق‌دهی بنگاه‌‌های بزرگ حامی‌مصرف‌کنندگان به تجارت جهانی شده است.

یکی از مهم‌ترین تحولات در این ‌خصوص تغییر و جایگزینی در نهادهای توزیعی و تبعات ناشی از این امر است. اگر در گذشته طیف وسیعی از بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ تامین‌کنندگان (تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان) و توزیع‌کنندگان (عمده‌فروشان و خرده‌فروشان) بازیگران اصلی در زنجیره تامین و عرضه کالاها و خدمات به مشتریان محسوب می‌شدند؛ اما در چند سال اخیر فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای و همچنین فروشگاه‌هایی که از فضای مجازی و اینترنت برای تامین و عرضه محصولات استفاده می‌کنند، بخش عمده‌ای از وظیفه بازرگانی داخلی (خرده‌فروشی) را در کشورهای توسعه‌یافته و حتی بسیاری از کشورهای در حال توسعه برعهده دارند.

این در حالی است که سطح فعالیت بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای (حتی در فروش اینترنتی محصولات) از سطح ملی ارتقا یافته و در سطح منطقه‌ای، بین‌المللی یا حتی جهانی فعالیت می‌کنند، به گونه‌ای که در بیشتر کشورها شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر مجوز فعالیت دارند.

آنچه مسلم است، امروزه بخش اعظم عرضه محصولات در کشورهای جهان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای با استفاده از ابزارها و روش‌‌های نوین فعالیت به خصوص تجارت الکترونیک انجام می‌گیرد. این‌گونه فروشگاه‌ها با امکانات وسیع در محل‌های مناسب در مساحت‌های گسترده تعداد بسیار زیادی از کالاهای مختلف را با مناسب‌ترین قیمت در محل فروشگاه یا حتی تحویل در مکان مورد نظر مصرف‌کنندگان عرضه می‌دارند. البته باید به این نکته توجه داشت که فضای فعالیت در زنجیره تامین و عرضه کشورهای توسعه‌یافته طوری سیاستگذاری شده که به تبع وجود قوانین و مقررات مصوب به ویژه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و قوانین مرتبط با خرده‌فروشی، بنگاه‌ها بالاترین استانداردها را در تولید، تامین، نگهداری، حمل و نقل و در نهایت توزیع کالاها رعایت می‌کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده، خرده‌فروشی‌های مدرن در بسیاری از کشورها سهم قابل توجهی در نظام توزیع کالا برعهده دارند. برای مثال آمریکا با ۲۱۲۵ متر مربع فضای خرده‌فروشی مدرن به ازای هر هزار نفر بهترین جایگاه را در این حوزه به خود اختصاص داده است. کشورهای کانادا، مالزی، استرالیا و نروژ به ترتیب با ۱۳۵۲، ۱۲۹۷، ۸۹۱ و ۸۵۷ متر مربع به ازای هر هزار نفر در جایگاه‌های بعدی از این حیث قرار دارند. کمترین سهم خرده‌فروشی‌های مدرن نیز به ترتیب مربوط به کشورهای ترکیه و روسیه با ۱۴۷ و ۱۴۴ متر مربع به ازای هر هزار نفر است.

حال که اهمیت و جایگاه خرده‌فروشی‌های مدرن در نظام توزیع کالا در دنیا مشخص شد ببینیم برندسازی در این بین چه نقشی ایفا می‌کند؟

ظهور و رشد سریع تجارت الکترونیک و نیز تکامل پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان ویترین فروشگاه‌های مختلف (سنتی، زنجیره‌ای و دیجیتال) همچنان باعث تغییر و تحول در صنعت خرده‌فروشی می‌شود. در میان همه این تغییرات، برندسازی در صنعت خرده‌فروشی نیز معنای جدیدی پیدا کرده است. سه عامل کلی مفاهیم و اصول برندسازی در صنعت خرده‌فروشی را بازتعریف کرده‌اند: ۱) ظهور رسانه‌های آنلاین به‌عنوان یک کانال بسیار تاثیرگذار (هم از نظر ایجاد آگاهی و هم از نظر قابلیت‌های درآمدزایی)؛ ۲) تجربیات برند که اهمیت بیشتری نسبت به خود برندها پیدا می‌کنند؛ ۳) کم‌شدن فاصله بین دنیای فیزیکی و دیجیتالی برند.

اما باید توجه داشته باشیم که برندسازی در دنیای خرده‌فروشی مدرن از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. برندسازی در صنعت خرده‌فروشی به دلیل وجود اهداف دولایه اساسا کاری پیچیده است: یعنی ایجاد موقعیت متمایز بین خرده‌فروش و محصولاتی که با نام خود عرضه می‌کند. پیچیدگی بعدی مربوط به جایگاه‌یابی به اندازه کافی جذابی است که بتواند برندهای سایر تولیدکنندگان را کنار بگذارد. در مورد خرده‌فروشی‌های لوکس، این چالش سخت‌تر است، زیرا فروشگاه‌های فیزیکی همچنان نقطه تماس اصلی مصرف‌کننده با برند لوکس محسوب می‌شوند.

در کل می‌توان گفت برندسازی در صنعت خرده‌فروشی ‌باید به دو چالش کلیدی در این حوزه پاسخ گوید. یکی از این چالش‌ها، انتظارات آنلاین برند در مقایسه با انتظارات آفلاین آن است. مصرف‌کنندگان هنگام تعامل با برندها به صورت آنلاین و آفلاین انتظارات کاملا متفاوتی دارند. این در مورد خرده‌فروشان نیز صادق است. هنگامی‌که یک مصرف‌کننده در حال بررسی یا خرید یک محصول به صورت آنلاین است، نیازهای اولیه او برای اینکه بتواند تصمیم درستی (مبتنی بر ارزش) بگیرد شامل راحتی، سهولت بررسی محصول (مقایسه، بررسی ویژگی‌ها، خواندن بازخوردها و نظرات دیگران) و نیز توانایی دسترسی آسان به طیف وسیعی از محصولات است. در یک کانال آفلاین (فروشگاه فیزیکی) نیز نیازهای اولیه مصرف‌کننده شامل لمس و احساس فیزیکی محصول، برآورده ساختن یک موقعیت خرید خاص و دریافت ارزیابی عمیق‌تر از محصول است. بنابراین برای ارضای نیازهای مختلف مصرف‌کننده، برندسازی باید با طیف وسیعی از نیازها و کانال‌ها سازگار باشد.

چالش دیگر، تکنولوژی و انتظارات حسی است. مصرف‌کنندگان هنگام تعامل با برندها در کانال‌های آنلاین، به دنبال تجربیات برندی هستند که به‌طور یکپارچه بین پلت‌فرم‌ها و فناوری‌های مختلف (دسک‌تاپ، لپ‌تاپ، تبلت، تلفن‌های هوشمند و…) در حال انتقال هستند. عملکرد برتر و سهولت استفاده از کانال‌های آنلاین یکی از انتظارات کلیدی مصرف‌کنندگان است که منجر به نیاز به ویژگی‌های بصری چشمگیر می‌شود.

در دنیای فیزیکی، مشتریان انتظار دارند که تحت تاثیر تجارب جامع برند قرار بگیرند. این عاملی بوده که سبب شده فروشگاه‌های خرده‌فروشی به مراکز تجربه یا حتی مکان‌هایی تبدیل ‌شوند که بتوان برندها را بدون نیاز به خریدن آنها تجربه کرد.

برچسب ها: خرده فروشی ها, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/18731

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شبی خاطره‌انگیز با رسیتال پیانو محمدرضا ظریف در تالار رودکی
  • بیمه؛ چتری سوراخ در طوفان اقتصاد!
  • درخشش دکتر حسین کریمی در آزمون حمل و نقل بین‌المللی؛ “کسب رتبه چهارم در رقابت نفس‌گیر”
  • درخشش پتروشیمی پارس در یازدهمین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی/ تندیس بلورین به استایرن مونومر ساز بزرگ‌ ایران رسید
  • همراه اول و دانشگاه علم‌وفرهنگ تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند
  • پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسب سال ۱۴۰۴
  • همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت‌وگاز تفاهم‌نامه امضا کردند
  • رئیس انجمن استصنا: “صادرات، یگانه مسیر تحقق رشد اقتصادی کشور”
  • شرکت پتروشیمی فن‌آوران موفق به دریافت تندیس و لوح تقدیر “مسئولیت اجتماعی برند برتر” شد
  • عطر رضوی در پتروشیمی پردیس پیچید
  • بازدید بازرسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و شهرستان شاهین‌شهر از پالایشگاه نفت سپاهان
  • بانک سپه در صف اول بانک‌های توسعه‌ای کشور قرار دارد
  • “بانک یکصد ساله سپه” پشتوانه مالی مردم و نگهبان عزت اقتصادی کشور است
  • بانک سپه نقش اساسی در توسعه کشور داشته است/ این بانک در توسعه صنایع مختلف نقش مهمی دارد
آخرین اخبار
  • استمرار روند رو به رشد پروژه راهبردی تفتان آریا در منطقه استراتژیک مکران
  • پیام تسلیت دکتر جواد شاه محمدی مدیرعامل شرکت پتروشیمی اصفهان به مناسبت فرا رسیدن سالروز رحلت جانگداز حضرت امام خمینی(ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد
  • معرفی بسته‌های رومینگ همراه اول ویژه عرفه تا اربعین ۱۴۰۴
  • حضور مدیرعامل پتروشیمی تبریز در مراسم گرامیداشت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره)
  • پیام مدیرعامل بانک کشاورزی به مناسبت سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و قیام ۱۵ خرداد
  • دومین اتاق نوآوری پتروشیمی زاگرس این بار در دانشگاه صنعتی شریف افتتاح شد
  • پتروشیمی اروند در چهارمین رویداد صدرا حضور یافت
  • پیام مدیرعامل بانک شهر به مناسبت گرامیداشت رحلت امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد
  • رشد بانک ملت در شاخص های کلیدی و ثبت چند رکورد جدید در دو ماه نخست سال
  • پیام مدیرعامل بانک رفاه کارگران به مناسبت سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد
  • حمایت بانک ملی ایران از توسعه حمل‌ونقل با پرداخت بیش از ۳۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات
  • امام خمینی(ره)، بزرگ‌مردی که تاریخ انقلاب اسلامی را رقم زد
  • آمادگی واحد HSE برای روبرو شدن با شرایط اضطراری
  • شایسته سالاری و جذب نیروی متخصص اولویت بانک ایران زمین است
  • نماینده ملایر: بانک کشاورزی در تامین نیازهای مالی بخش کشاورزی موفق بوده است

منهای اقتصاد
  • معرفی بسته‌های رومینگ همراه اول ویژه عرفه تا اربعین ۱۴۰۴
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • همدردی “فرهنگ اقتصاد” با خانواده بهاروندی (همکار) در غم از دست دادن مادربزرگ
  • “طنین باشکوه “فلک‌الافلاک”در قلب خرم‌آباد باسمفونی همدلی و هنر پس از سال‌ها انتظار به صدا درآمد”
  • اولین حضور دکتر پزشکیان در عمان؛ سیگنالی مثبت برای مذاکرات تهران–واشنگتن
  • آغاز ثبت‌نام سیزدهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • همراه اول و هلال‌احمر تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند

فیلم
    فرزین: تراکنش ماهانه رمز ارز‌ها در کشور ۳۵ همت است/ بازار را در چارچوب منافع ملی قاعده‌مند می‌کنیم


    ایبنا
    افتتاح مرکز نگهداری شبانه روزی نوباوه‌گان موسسه خیریه گلشن آل طاها با حضور وزیر کار
    فرهنگ اقتصاد _ مرکز نگهداری شبانه روزی نوباوه‌گان ۳ تا ۶ سال استان خوزستان توسط موسسه خیریه گلشن آل طاها و تحت نظارت بهزیستی خوزستان…
    برگزاری مراسم پیوستن کارآموزان جدیدالاستخدام به خانواده بزرگ شرکت پتروشیمی اروند
    اهدای تندیس مجمع جهانی دیپلماسی برند به پتروشیمی مارون/ ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ در دومین مجمع جهانی دیپلماسی برند با حضور معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، رییس کمیسیون برند،…
    ویدئو کلیپ از روز اول حضور پتروشیمی مارون در هجدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست
    تجلیل از شرکت پتروشیمی نوری به عنوان شرکت برتر در حوزه ی کار و حمایت از حقوق کارگران
    فرهنگ اقتصاد _ در این مراسم که با حضور مدیران عامل، مدیران ارشد و فعالان حوزه کار و تولید در منطقه برگزار شد، از تلاش‌ها و دستاوردهای…
    دو رونمایی جدید صنعت پتروشیمی در غرفه پتروشیمی اروند انجام شد


    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، در آئین شب پایانی پتروکم که با حضور دکتر شریعتمداری برگزار شد، پتروشیمی اروند با رونمایی از تجهیز…


عکس
    دیدار مدیر ارشد مجتمع و تعدادی از همکاران با خانواده شهید احسان فتحی به مناسبت روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم
    افتتاح اولین مدرسه انعطاف‌پذیر استان بوشهر به‌همت شرکت آریاساسول
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، این رویداد با حضور مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، مدیرکل آموزش پرورش استان بوشهر، امام جمعه شهر…
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    دیدار نوفرستی مدیر بانکداری شرکتی بانک تجارت با دکتر میراشرفی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی تبریز در هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست


     
    استانها و شعب در مسیر تحقق اهداف برنامه ای بانک توسعه تعاون هدایت می شوند
    فرهنگ اقتصاد _ محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در جلسه شورای معاونین اظهار داشت: مجمع عمومی عادی سالیانه بانک با حضور اعضای مجمع در سطح…
    گزارش تصویری آیین افتتاحیه پانزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF)
    فرهنگ اقتصاد _  پانزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با شعار "فناوری پاک" و با راهبرد کشف افق‌های نوین در دستیابی به توسعه…
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب