پنج شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۴ 2025-10-02
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

افتتاحیه سی‌امین دوره المپیاد ورزشی کارکنان بانک ملی ایران برگزار شد/ تاکید بر لزوم توسعه ورزش در جهت ارتقای سلامت عمومی | عملکرد مثبت بانک سپه در جنگ ۱۲ روزه | صورت‌های مالی بانک سپه منتهی به پایان سال ۱۴۰۳ به تصویب رسید | ثبت رکورد تاریخی در درآمد عملیاتی شرکت تاپکیش | دیدار بی واسطه مدیران بانک مسکن و همکاران شعب در قالب میزخدمت / همدلی و افزایش تعلق سازمانی با نگاه ویژه به همکاران شعب |

کد خبر: 22476
تاریخ انتشار: 8 دی 1400 - ۱۲:۰۰

یک تیر و چند نشان خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای

هر چند عمر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران به بیش از نیم قرن می‌رسد و این بخش مهم از خرده فروشی در فواصل مختلف زمانی نقش‌هایی در اقتصاد خانوار – صنعت کشور ایفا کرده است اما گسترش و شیوع ویروس کرونا و در کنار آن شرایط نامساعد اقتصادی بیش از پیش بر اهمیت و نقش آنها افزوده است. نقشی که به نظر می‌رسد هیچ یک از بخش‌های دیگر توان ایفای آن را ندارند.

فرهنگ اقتصاد _ سال‌های سال که مردم جسته گریخته با فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نام های گوناگون آشنا بودند. اما آنچه که آنها از این فروشگاه دریافت می‌کردند، چندان تفاوتی با فروشگاه سنتی نداشت. بعضا برخی از این فروشگاه‌ها صنفی و یا مربوط به نهاد و سازمانی خاص بودند که تنها به اعضای خود سرویس و خدمات ارائه می‌کردند.

فروشگاه زنجیره‌ای ؛یک تیر و چند نشان
در این میان سایر افراد جامعه توان برخورداری از این گونه سرویس‌ها را نداشتند. اما آنچه طی سال‌های اخیر رخ داده است باعث شده است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای نه تنها به بخش مهمی از زندگی خانوار دربیاید بلکه در اولین قدم واسطه‌ها و دلال‌ها از این چرخه حذف شوند. به بیان ساده اولین قدم فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک تیر و چند نشان بوده است.

نشان اول ؛حذف واسطه‌ها:این فروشگاه‌ها با شناسایی بخش اصلی تولید و ارتباط مستقیم با آنان، بدون واسطه اقدام به خرید مواد و اقلام تولید شده کرده و آن را مستقیم به چرخه تولید تزریق می‌کنند.

نشان دوم؛ حفظ سود تولید کننده: در بسیاری از خریدهای واسطه‌ای، تولید کننده به دلیل عدم آشنایی با سازوکار بازار و خرید و فروش راهی جز تسلیم شدن به قیمت پیشنهادی دلال‌ها نداشتند. این بخش نیز با افزایش سودهای آنچنانی کالا و اقلام مختلف را به فروش می‌رساندند. ولی اکنون با خرید مستقیم و بی واسطه، این فرصت سیاه از آنان گرفته شده و به طور عادلانه بین تولید کننده و مصرف کننده تقسیم می‌شود.

نشان سوم؛کاهش قیمت تمام شده: یکی دیگر از فواید فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاهش قیمت برای مصرف کننده است. در واقع با خرید مناسبی که انجام می‌دهند، کالاها برای رسیدن به دست مصرف کنندگان مسیری کوتاه را طی می‌کنند. این کوتاه شدن مسیر، معنی دیگری نیز دارد که آن کاهش بهای تمام شده است. مساله‌ای که در شرایط تورمی این روزهای کشور می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد خانوارها برای مدیریت هزینه کند.

نشان چهارم؛رعایت بهداشت: از دیگر مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توان به نگهداری مواد و کالاهای مصرفی مردم در شرایط مساعد بهداشتی و استاندارد اشاره کرد. بسیاری از فروشگاه‌های سنتی، به دلیل ساختاری که در آن فضا مشغول به کار هستند همچنان به همان روش‌های قدیمی کسب و کار خود را مدیریت می‌کنند. هر چند با گذشت زمان شکل و شمایل ظاهری مغازه، قفسه بندی و یخچال‌های آنان نیز تغییر کرده اما روش استفاده همان است که بود. از جمله نگهداری در شرایط نامساعد انبارها و مغازه‌ها و رها کردن زیر نور مستقیم آفتاب و یا گرد و خاک. اما بر خلاف آنها فروشگاه‌های زنجیره‌ای به شدت بر این نکات حساس بوده و به عنوان مثال در یخچالی که لبنیات نگهداری می‌شود به هیچ عنوان مواد پروتئینی دیده نمی‌شود چرا که هر کدام شرایط متفاوتی برای ماندگاری دارند. از سوی دیگر انبارهای این فروشگاه‌ها به بخش‌های مختلف تقسیم و هر کدام برای کالاهایی متفاوت در نظر گرفته شده‌اند.

نشان پنجم؛ اطمینان از کیفیت و قیمت : از دیگر مزایای متفاوت فروشگاه‌های زنجیره‌ای با سنتی، استانداردهای کیفیتی و قیمتی است. در واقع نمی توان در دو فروشگاه از یک برند قیمت‌های متفاوتی دید. یعنی اولین قدم تضمین کیفیت است. این یک مساله بسیار مهم تلقی می‌شود چرا که به نوبه خود می‌تواند باعث خارج شدن از دایره انتخاب مشتریان شود. قیمت نیز یکی دیگر از ابزارهای مهم برای این فروشگاه‌ها و همچنین مردم به شمار می‌آید.اما ارزانی و یا تخفیف محور بودن در این فروشگاه‌ها به منزله عدم کیفیت نیست، بلکه ریشه در همان خرید مستقیم دارد.

نشان ششم، امکان عودت کالا: بسیار پیش آمده است که خریدار پس از خرید اقدام به عودت کالا کرده است. اما به دلایل مختلف این امکان در فروشگاه‌های سنتی بسیار ناچیز است ولی بر خلاف آن اگر کالای خریداری شده از سوی خریدار معیوب نشده باشد به راحتی قابل عودت است یعنی اگر اشکال از فروشنده باشد که به سرعت مورد بررسی و از توزیع مجدد کالای معیوب جلوگیری می‌شود. این مرحله از توزیع شروع و تا تولید هم پیش می‌رود. اگر هم نظر خریدار عوض شده باشد باز هم امکان عودت وجود دارد. بنابراین بسیاری از امکاناتی که در فروشگاه‌های سنتی نمی‌توان به آنها دسترسی داشت به راحتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابل تحقق است.

نشان هفتم؛ آشنایی مصرف کننده با حقوق خود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای غیر از اصول اقتصادی مدرنی که برای توسعه و حفظ کسب و کار خود نیاز دارد، در بخش‌های دیگر نیز اقداماتی انجام داده است که شان و ارزش مشتریان را به آنان یادآوری می‌کند. در واقع با ظهور فروشگاه‌های زنجیره‌ای مدرن است که بسیاری از مصرف کنندگان متوجه شده‌اند که نقش آنها و فروشگاه در برابر هم متقابل و به هم پیوسته است. یکی از اصلی ترین امکانات، احترام به مشتری و فراهم کردن شرایط رفاهی آنان برای خرید است. صرفه جویی در انرژی و زمان، عدم اتلاف وقت به سبب وجود طیف وسیعی از کالاها در یک مکان، فراهم بودن امکانات رفاهی مثل سبدهای خرید، تهویه مطبوع فروشگاه و … از اقداماتی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مشتریان خود انجام می‌دهند.

نشان هشتم؛ آموزش و تخصص و جذب نیروی کار: فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم مانند بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته، فروش و مباحث مربوط به آن را به صورت علمی دنبال می‌کنند. بنابراین برای اینکه بتوانند کار خود را مبتنی بر اصول علمی و روز دنیا پیش ببرند باید نیروی کار متخصص تربیت کنند. بنابراین آموزش به یکی از ارکان اصلی تبدیل شده است. به بیان دیگر توسعه و گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای از یک سو نیاز به نیروی کار و از سوی دیگر نیاز به تخصص را بیشتر کرده است.

البته درباره هریک از مزایای اشاره شده می‌توان به طور مبسوط و دقیق نیز نوشت اما همین اشاره‌ها نیز کافی است تا نقش و اهمیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شرایط فعلی و اثر گذاری آن در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور نمایان شود.

برچسب ها: افق كوروش, خدمات, خرده فروشی, فروشگاه های زنجیره ای, ویروس کرونا

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/22476

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • سهم بیمه پاسارگاد از حق بیمه تولیدی، روزانه ۶۰ میلیارد تومان
  • گامی نو در مدیریت زیست ‌محیطی ٫پالایش گاز هویزه خلیج ‌فارس پروژه LCA را آغاز کرد
  • نسخه جدید وب اپلیکیشن همراه بانک ملت منتشر شد
  • برندگان نهمین دوره قرعه کشی طرح گردونه بانک ملت مشخص شدند
  • متقی‌نیا خبر داد: رشد ۴۵ درصدی تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در ۵ ماهه نخست ۱۴۰۴
  • برگزاری بزرگترین کنسرت مردمی تاریخ موسیقی ایران با حضور همایون شجریان در میدان آزادی/ همایون شجریان: بانک صادرات ایران همراه ما در کنار مردم ایستاده است
  • رشد ۶۱ درصدی درآمد عملیاتی وبصادر با تراز مثبت ۲۵
آخرین اخبار
  • افتتاحیه سی‌امین دوره المپیاد ورزشی کارکنان بانک ملی ایران برگزار شد/ تاکید بر لزوم توسعه ورزش در جهت ارتقای سلامت عمومی
  • شکسته شدن رکورد ۱۹ ساله تولید در واحد الفین مارون
  • پذیره‌نویسی موفقیت‌آمیز پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام
  • عملکرد مثبت بانک سپه در جنگ ۱۲ روزه
  • صورت‌های مالی بانک سپه منتهی به پایان سال ۱۴۰۳ به تصویب رسید
  • ثبت رکورد تاریخی در درآمد عملیاتی شرکت تاپکیش
  • همت آریاساسول برای اعتلای اقتصاد ارزشمند است
  • اشتغال ۵۵ درصدی نیروهای بومی در آریاساسول ارزشمند است
  • دیدار بی واسطه مدیران بانک مسکن و همکاران شعب در قالب میزخدمت / همدلی و افزایش تعلق سازمانی با نگاه ویژه به همکاران شعب
  • مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده بانک کارآفرین (سهامی عام) برگزار شد
  • آغاز عملیات نصب و راه‌اندازی رآکتور اوره شرکت پتروشیمی هنگام با حضور شریعتمداری
  • اطـلاعیه جذب نیروی انسانی شرکت پتروشیمی شیراز
  • تقدیر مدیرعامل پتروشیمی شازند از آتش نشانان
  • بانک رفاه کارگران از رونق تولید در بخش معدن حمایت می کند
  • قدردانی رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته کشور از مدیرعامل بانک رفاه کارگران

منهای اقتصاد
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • سه‌گانه کُری‌گیم، سالن اختصاصی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴ را پرشور کرد
  • شهر دیجیتال، واقعیت مجازی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴
  • درگذشت حاج علی خلیلیان قمی، پدر همسر دکتر اسدالله غلامپور
  • معرفی پلتفرم و مدل‌های زبانی جدید همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴
  • تأکید رگولاتور ارتباطی بر نقش آینده‌ساز همراه اول در اقتصاد دیجیتال
  • معرفی راهکارهای نوین مدیریت مصرف انرژی توسط همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴

فیلم
    گام بلند پتروشیمی اروند برای بومی سازی لایسنس زنجیره PVC با همت واحد پژوهش ‌و فناوری
    پایان خوش ایران اکسپو ۲۰۲۵ برای بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران / انتخاب گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان شرکت برتر صادرات گرا در اختتامیه این رویداد
    میدری: وزارت رفاه از بنگاه‌داری پتروشیمی‌ها خارج می‌شود + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ این تصمیم، فعالیت‌ها را تخصصی کرده و زنجیره ارزش را یکپارچه می‌کند.

    با اجرای این سیاست، سود اصلی نصیب استان‌های بوشهر و خوزستان و همچنین…
    بررسی کارنامه یکساله و تشریح نقشه راه هلدینگ خلیج فارس در سال ۱۴۰۴ در نشست هم‌اندیشی مدیران گروه
    مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک دی (فیلم)
    صنعت بیمه به دنبال جلب رضایت بیشتر مشتریان است + فیلم
    فرهنگ اقتصاد _ علی جباری در گفتگویی گفت: دغدغه رضایتمندی برای شرکت های بیمه ای یک دغدغه الزامی بوده و به عبارت بهتر امروزه صنعت بیمه نیاز به جلب رضایت مردم دارد که…
    گزارشی از دومین روز حضور «هلدینگ خلیج فارس» در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین…


عکس
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    مراسم عزاداری شهادت سید مقاومت در آریاساسول برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، مراسم عزاداری برای شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله علیه)، دبیرکل حزب‌الله، با حضور محمدرضا…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب