چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ 2025-10-01
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

بانک رفاه کارگران از رونق تولید در بخش معدن حمایت می کند | قدردانی رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته کشور از مدیرعامل بانک رفاه کارگران | برندگان دهمین دوره قرعه کشی طرح گردونه بانک ملت مشخص شدند | عملکرد درخشان بانک ملت با ثبت تراز عملیاتی مثبت ۶۸ همتی در ۶ ماه اول سال | تجلیل از خواهر شهید «صادق محمدیاری» به مناسبت هفته دفاع مقدس |

کد خبر: 62266
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1402 - ۰۰:۵۳

یادداشتی درباره‌ی دفتر «دوته» از واجارگاهی

فرهنگ اقتصاد _همزمان با هنر و ادبیات مدرن در دهه‌ی ۱۹۵۰، تئاتر نو، رمان نو و موج نو در اروپا پدید آمد که برخی از ویژگی‌های پسامدرن را در خود داشت. هنر و ادبیات یادشده، در ضدیت با گذشته و حتی ادبیات مدرن که عمری صدساله داشت و هنوز برپاست، پا گرفت. این شیوه، چنان روایت را قطع ارتباط می‌کرد که بدان ضد ادبیات، ضد تئاتر و ضد سینما می‌گفتند. در ایران نیز براهنی از واژه‌ی «ضد شعر» استفاده می‌کرد و شعرهای خود را که مهمترین ویژگی‌اش قطع اتصال در روایت بود، ضد شعر می‌نامید (نک. خطاب به پروانه‌ها و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم، ۱۳۷۴: ۱۹۵). برخی از شاعران ایرانی که می‌خواستند شعر مدرن، آوانگارد و پسامدرن و ضد شعر ارائه کنند، تا مرزهای شبه مدرن می‌رفتند و گاهی شبه مدرن بودند. ولی آن‌هایی که شعر مدرن را درمی‌یافتند، در کار پسامدرن و ضد شعر موفق‌تر بودند. برخی از شعرهای «دوتِه» (۱۴۰۲) مدرن و گاهی ضد شعرِ موفق دانسته می‌شوند.

شعر ۶۴ از این دفتر مدرن است:
شبیه پرنده‌ای که
سری بر تن ندارد
در خود مانده‌ام
فکرش را نمی‌کنی
چشم نداری
گوش نداری
زبان نداری
اما
هنوز قلبت برایش می‌تپد (دوتِه: ۱۱۹)
شعر، بسیار مادی، تجربی و اثرگذار است. گوینده قلبش را همانند پرنده‌ای می‌کند که تازه سرش را بریده‌اند، ولی قلبش هنوز می‌تپد. این تشبیه، ساده است، اما تنها نگاه شاعرانه و زیرکانه به طبیعت می‌تواند آن را کشف کند. بیهوده نیست که می‌گوید: «فکرش را هم نمی‌کنی». وی با این کار و نیز واگذاری قضاوت به مخاطب (ضمیر دوم شخص)، از خود (ضمیر اول شخص) عبور می‌کند تا سخنش را محسوس‌تر ارائه گرداند. گوینده تنها از بریدن سر سخن نمی‌گوید، از نداشتن چشم و گوش وزبان هم یاد می‌کند. چشم نخستین عامل عشق است و سپس گوش و زبان مایه‌های گفت‌وگوی عاشقانه. اما قلب مرکز آن است که در ندیدن و نشنیدن نیز می‌ماند و می‌تپد. این شعر، مَثَل عامیانه‌ی «از دل برود هرآن‌که از دیده برفت» را نیز گزاره‌گردانی کرده و با آن مخالفت ورزیده.‌ اگر این سخن نادرست را بپذیریم که هرچه بگوییم گذشتگان گفته‌اند و هیچ سخنی تازه نیست، گزاره‌گردانی از سازوکارهای تازه‌سازی است. گزاره‌گردانی همواره مخالفت نمی‌ورزد، گاهی نیز سخن کهنه‌ای را با موافقت تازه می‌کند. برای نمونه، «دلم برایش می‌تپد» را با جانشینی قلب پرنده‌ی سربریده تازه می‌سازد. آن هم نه دل، بلکه می‌گوید قلب، زیرا پرنده معمولاً قلب دارد نه دل. یکی دیگر از شعرهای مدرن و متفاوط دفتر حاضر را می‌خوانیم آنگاه سراغ ضد شعر و شعر متفاوط می‌رویم:
صدا از رود می‌آمد
از جنگل
کوه
دامنه
از هیجان باد و پرواز پرنده
از بعدِ رسیدن تمشک و قبلِ رؤیت ابر
از هنگامه‌ی باران…
صدا می‌آمد
و ما سمت همین ارتفاع
گوش فرا می‌دادیم
غروب
اضافه‌های حجمی
از درون
مالیخولیای رود را
در هم می‌پیچید
غروب
جنگل، دامنه‌اش را نمی‌خواست
و پرنده
آوازش را ناب نمی‌تراشید
غروب…
غروب که هنوزش را بساط کرده
در حقارت شب جا مانده
– تنهایی
چه انتهای تاریکی داشت- (۱۵۴-۱۵۵)
شعر توصیف لحظه‌های روشن طبیعتی است که در غروب ناپدید می‌شود، تا تنهایی که از کلیدواژه‌های این دفتر است، رنگی مالیخولیایی به خود گیرد. اگر «اضافه‌های حجمی» اندکی انتزاعی است، مالیخولیای رود در آن حجم تاریک، فرافکنی مادی‌تری دارد. زیرا غروب ماخولیای رود را در چشم گوینده، آن‌هم ماخولیایی‌اش در هم می‌پیچد و کوه، جنگل و تمشک را نیز پنهان می‌کند. جنگل هم مانند غروب و خود گوینده دامنه را نمی‌خواهد و در ازدحام تاریکی و ابر و باران دامنه را نه می‌بیند و نه می‌خواهد. آری هم اجزای طبیعت و هم انسان مانند غروب انتهایی تاریک دارند تا معنای روشن روزِ طبیعت را از میان بردارند. شعرهای طبیعت‌نگرانه‌ی واجارگاهی معناگرایانه‌تر است، اما شعرهایی که از شهر و خیابان سخن می‌گوید، روزمرگی، بیهودگی و پرسه‌زنی دارد و این کار شعر را طبیعی می‌کند. زیرا تنهایی فقط در دل طبیعت رخ نمی‌دهد، سایه‌ای است که در شهر، میان سایه‌های پرسه‌زن نیز همراه گوینده است. در شعر شماره‌ی ۱۸ آمده است: «قرار است شهر دیگر شیب خیابانش تند نباشد/ یکی برود و یکی بماند/ یکی نماند و یکی نباشد/ یکی یکی دیگر را دنبال کند/ و دیگری خودش را گم کند…» این بند توصیف موجز و در همین حال کاملِ ازدحام شهر است. در بندهای بعدی لحن تغییر می‌کند و این بند را با گزاره‌های دیگر گسترش می‌دهد: «چشم که باز کردیم/ «سلسبیل» ما را وادار می‌کرد تا قدم بزنیم/… تا زندگی در همین پیاده‌روی‌ها تمام شود…» (۲۹). عنصر غالب شعرهای واجارگاهی فردی است و همه چیز در میانه و به‌نرمی می‌گذرد و جنبه‌های تراژیک آن چندان چشمگیر نیست؛ نه جنگ و مرگش لحنی ویرانگر دارد، نه عشق و تنهایی‌اش کُشنده است. جنبه‌های امیدوارانه و معناگرایانه‌اش به‌ویژه در دلِ طبیعت کم نیست: «و این جنگل بود؛ همیشه پرنده‌اش را صدا می‌زد.» (۴۵) شعر شماره‌ی ۶۱ بسیاری از ویژگی‌های دفتر «دوتِه» به‌ویژه تفاوط را در خود دارد:
به بی‌گناهی آب خیره مانده
به اضافه‌های سنگ
به پرواز
و پرندگان ناشناس
بازگشته‌ام به ادامه‌ام
احیا کرده‌ام تنهایی را
– از سؤالی مرده
برگشته‌ام به بی‌سرانجامی-
نگران نباش
رها شده‌ام در چند علامت تعجب
دل داده‌ام
به علامت سؤالی
که چراییِ زیستن را پایان یافته
می‌تواند مغز پرنده‌ای را متلاشی کند
باکرگی ماندن را بگیرد
شهر را به‌هم بریزد
گلوی گرازی را ببرد
– و من نوشیده‌ام خونی داغ را
از گلویی که
وداع را هرگز نیاموخته
زایمان زنی را دیده‌ام
که کودکش را نبوسید-
از دور
دورِ دور
دورتر دورتر
خیلی دور دور
نامت را فریاد بزن
تا بگویم عشق
پرنده‌ی ناشناسی‌ست
که بی‌صدا می‌گریزد
و مرگ
حماقت آفرینشی‌ست برای پرواز
زل زده بودم
به بی‌گناهی آب
به اضافه‌های سنگ…
بازگشته بودم به ادامه‌ی خودم (۱۱۳)
درون‌مایه‌ی شعر، ابهامِ کثیفِ مرگ است. بند نخست به نشانه‌های زندگی اشاره دارد: آب، سنگ و پرواز که معمولاً با واژگانی ویژه ترکیب می‌شوند. «بی‌گناهی آب» تا مرزهای انتزاعی شدن می‌رود، ولی هنوز می‌توان بی‌گناهی‌اش را همان زلالی دانست، زیرا سنگ‌هایی که در اضافه و کنار آب دیده می‌شوند، نشان از آن دارد که آب بر روی سنگ‌هاست نه خاک تا گل‌آلود شود. «اضافه» و «ادامه» از واژگانی است که بسیار در ترکیبات این دفتر به چشم می‌خورد: «اضافه‌های سنگ»، «ادامه‌ی خودم»… که ای بسا به معنی باقی‌مانده‌ی زندگی است. پرواز «پرندگان ناشناس» نیز همسویی با مرگ دارد، به‌ویژه واژه‌ی ناشناس که به‌‌جای «وحشی» آمده است تا به ابهام مرگ بیفزاید. در بند دوم گوینده به ادامه‌ی زندگی و حیات برمی‌گردد، اما با احیای تنهایی. «سؤال مرده» در این بند، شعر را به تفاوط و ضد شعر و قطع ارتباط مایل می‌کند: این ترکیب همنشین «بی‌سرانجامی» است، پس سؤال می‌تواند دشوار و بی‌پاسخ باشد تا گوینده بی‌سرانجام و کلافه گردد، اما از آن‌جا که «مُرده» پس از اِحیا قرار گرفته، ترکیب ضد اتصالش با سؤال توجیه می‌شود؛ به زبان دیگر ضد شعر یعنی همین ترکیب دال‌نگرانه که مدلولش مبهم است، ولی زنگِ مرگ و «مرده» که درون‌مایه‌ی شعر است، هرجا می‌تواند نواخته گردد. در بند سوم، لحن، با وجه دستوری دگرگون می‌شود تا نواخت دیگری به شعر داده باشد: «نگران نباش…» سپس می‌گوید به رها شدن در ابهام مرگ و پایانی مرموز عادت کرده‌ام. این دریافت من است که همواره در ضد شعر که خواستش نامعنایی است، معنایی برای خود می‌جویم. زیرا نامعنایی کامل در ادبیات وجود ندارد وگرنه پسندیده نیست. نمی‌دانم شاعر در خودآگاهی یا ناخودآگاهی است که می‌گوید: «دل داده‌ام/ به علامت سؤالی/ که چراییِ زیستن را پایان یافته»، به هر روی، به پایان و مرگ مرموز اشاره می‌کند. در بند چهارم این امرِ مرموز، کثیف می‌گردد، اما واقعیت است. بیان واقعیت‌های کثیف اگرچه دلپذیر نیست، ناتورالیست‌ها آن را می‌پذیرند. این بند به کشتار پرنده و از میان بردن تازگی طبیعت، و حتی نابودی شهر می‌پردازد و انسان‌ها با خودخواهی‌های ناتورالیستی به اوبژه‌ها می‌نگرند؛ خون گرازان را از گلوی‌شان که به اختیار خود، وداع نکرده بلکه آن گلوها را بریده‌اند، می‌نوشند و زنان کودکان‌شان نمی‌بوسند. در بند ۶ به مرگ عشق همچون پرواز پرنده رو می‌کند و آنگاه خود مرگ را با پرواز به همان شیوه‌ی ضد شعر و با لحنی دیگر، گرهی محکم‌تر می‌زند: «و مرگ/ حماقت آفرینشی‌ست برای پرواز». در پایان، دوباره آغاز شعر تکرار می‌شود و این تکرار به بازگشت واقعی گوینده به زندگی نیز اشاره دارد تا از جنبه‌ی تراژیک شعر بکاهد.

۱۴۰۲/۱۰/۲
علی تسلیمی

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/62266

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • پیام مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران به مناسبت هفته بانکداری اسلامی
  • جهش ۳ برابری سودآوری و افزایش ۱۰۰درصدی درآمدهای بانک توسعه صادرات ایران
  • سیاوش میرحاجی در آیین تکریم : در رده های مختلف پتروشیمی پارس خدمت کردم / پهلوانی از مدیران باتجربه و توانمند صنعت است
  • مدیرعامل پتروشیمی پارس در آیین معارفه : پارس، مجموعه ای زنده و پویاست/ توسعه را همزمان با تولید ادامه می دهیم/ لزوم تطبیق نظام مدیریتی با شرایط تحریم
  • تأکید شریعتمداری بر آینده‌نگری در سیاست‌های تولیدی
  • سهم بیمه پاسارگاد از حق بیمه تولیدی، روزانه ۶۰ میلیارد تومان
  • گامی نو در مدیریت زیست ‌محیطی ٫پالایش گاز هویزه خلیج ‌فارس پروژه LCA را آغاز کرد
آخرین اخبار
  • اطـلاعیه جذب نیروی انسانی شرکت پتروشیمی شیراز
  • تقدیر مدیرعامل پتروشیمی شازند از آتش نشانان
  • بانک رفاه کارگران از رونق تولید در بخش معدن حمایت می کند
  • قدردانی رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته کشور از مدیرعامل بانک رفاه کارگران
  • برندگان دهمین دوره قرعه کشی طرح گردونه بانک ملت مشخص شدند
  • عملکرد درخشان بانک ملت با ثبت تراز عملیاتی مثبت ۶۸ همتی در ۶ ماه اول سال
  • نشست بررسی و رفع موانع راه‌اندازی واحدهای الفین و MEG پتروشیمی بوشهر
  • تجلیل از خواهر شهید «صادق محمدیاری» به مناسبت هفته دفاع مقدس
  • تأمین مالی زنجیره‌ای بانک تجارت موجب تقویت تولید ملی شده است
  • تقدیر از همکاران برتر واحد ایمنی و آتش‌نشانی پتروشیمی شهید تندگویان
  • بررسی راه‌های برون‌رفت از چالش تأمین مالی صنعت نفت و گاز توسط عضو هیأت مدیره بانک صادرات ایران
  • تداوم ارائه مطلوب خدمات غیرحضوری بانک مسکن در شهریورماه / عملکرد فراتر از هدف استان‌های «اردبیل» و «مرکزی» در بهبود شاخص‌های مالی بانکداری الکترونیک
  • امضای تفاهم نامه همکاری بانک کشاورزی و صندوق ضمانت صادرات ایران
  • نشست مجمع عمومی بانک کشاورزی آغاز شد
  • صورت‌های مالی سال ۱۴۰۳ بانک کشاورزی تصویب شد

منهای اقتصاد
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • سه‌گانه کُری‌گیم، سالن اختصاصی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴ را پرشور کرد
  • شهر دیجیتال، واقعیت مجازی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴
  • درگذشت حاج علی خلیلیان قمی، پدر همسر دکتر اسدالله غلامپور
  • معرفی پلتفرم و مدل‌های زبانی جدید همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴
  • تأکید رگولاتور ارتباطی بر نقش آینده‌ساز همراه اول در اقتصاد دیجیتال
  • معرفی راهکارهای نوین مدیریت مصرف انرژی توسط همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴

فیلم
    گزارش تصویری حضور شرکت پتروشیمی اروند در اولین نمایشگاه صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته پترواکس در اهواز
    مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی اروند تیرماه ۱۴۰۴
    نگاهی به بازدید رئیس جمهور از غرفه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بیست و نهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی
    امضای تفاهم‌نامه همکاری استراتژیک بین بانک تجارت و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، در این تفاهم‌نامه در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست،…
    بررسی کارنامه یکساله و تشریح نقشه راه هلدینگ خلیج فارس در سال ۱۴۰۴ در نشست هم‌اندیشی مدیران گروه
    میدری: وزارت رفاه از بنگاه‌داری پتروشیمی‌ها خارج می‌شود + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ این تصمیم، فعالیت‌ها را تخصصی کرده و زنجیره ارزش را یکپارچه می‌کند.

    با اجرای این سیاست، سود اصلی نصیب استان‌های بوشهر و خوزستان و همچنین…
    هلدینگ خلیج فارس سهم بسزایی در صنعت پتروشیمی دارد و پیشران در این صنعت است


عکس
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    مراسم عزاداری شهادت سید مقاومت در آریاساسول برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، مراسم عزاداری برای شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله علیه)، دبیرکل حزب‌الله، با حضور محمدرضا…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب