پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ 2025-05-08
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

مجمع عمومی عادی سالیانه هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر برگزار شد | افزایش سقف صدور کارت هدیه بانک ایران زمین | لزوم همکاری نهادهای متولی برای تسریع در تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن | حضور پررنگ بانک رفاه کارگران در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران | بازدید مدیر عامل بانک ملی ایران از سی و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران |

کد خبر: 91442
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1404 - ۱۸:۱۵

اکوسیستم های بانکی؛ تغییر پارادایمی جدی در مدل‌های کسب و کار

فرهنگ اقتصاد _ اکوسیستم جامعه ای پویا، در حال تکامل و متشکل از کسب و کارهای مختلف است که هدف اصلی آن کشف، پرداختن و برآوردن نیازهای اصلی انسان ها به عنوان کاربران نهایی است. ارزش ارائه شده به کاربر توسط اکوسیستم، مبتنی بر “تعامل” ایجاد و ارائه می گردد. بنابراین آنچه اکوسیستم ها را از پلتفرم ها متمایز می کند، “تراکنشی نبودن” و بلکه “تعاملی بودن” است، به این معنا که در اکوسیستم ها، اجزای یک پلتفرم در تعامل با یکدیگر، بهترین ارزش پیشنهادی را در قالب محصول های شخصی ساز شده به کاربر نهایی ارائه می کنند و از سوی دیگر در تعامل اکوسیستم با کاربر، تلاش می گردد تا حداکثر تقاضای مشتری مرتفع شود. از این رو می توان نتیجه گرفت که اکوسیستم به جای رویکرد فشاری مبتنی بر صرفه به مقیاس از رویکرد کششی مبتنی بر صرفه به تقاضا بهره می برد. لذا تمرکز اصلی اکوسیستم بر شناخت نیاز و رفع تقاضای مشتریان است، نه صرفاً فروش و پیشنهاد محصولات مختلف.

 

با ظهور اقتصاد دیجیتال و با تخصصی شدن کسب‌ وکارها، شرکت هایی که به طور مستقیم نیازمندی ‌های مصرف‌کنندگان نهایی را برطرف می ‌کردند، وظیفه‌ ی تأمین و تولید محصولات را از دوش خود برداشتند. آن‌ها ایجاد ارزش را از طریق دریافت از سازمان های دیگر فراهم کردند. با ظهور اکوسیستم ‌ها، رویکردهای کسب‌و‌کاری دچار یک تغییر پارادایم جدی شده است:

“ارائه محصول از اکوسیستم به انسان‌ ها”

در نگرش اکوسیستمی اعتقاد بر این است که هریک از اعضا بر سرنوشت کل اکوسیستم تأثیر دارند. به بیان دیگر، ورود و خروج هریک از اعضا بر عملکرد سایر اعضا مؤثر است. به عنوان مثال هنگامی که عضو جدید اکوسیستم یک محصول مکمل با ارزشی جدید را به آن وارد می کند، ارزش اکوسیستم برای کل اعضای آن افزایش می‌یابد. لذا سؤال اصلی این است:

“چگونه می‌توانیم زندگی انسان‌ها را آسان‌تر کنیم و با مشارکت چه کسانی؟”

امروزه حرکت از مدل های کسب وکار سنتی به سمت مدل های نوین توسعه ی بازار و ارائه ی ارزش بیشتر به مشتریان یک الزام است. کسب وکارهای بزرگ مالک داده های مشتریان وسیعی هستند که با ظهور رویکردهای دیجیتال، توانسته اند کسب وکارهای کوچک را در مسیر رفع بیشتر نیازها و تنوع محصولی با خود همراه کنند. آن ها به این صورت دامنه ی خدمات و محصولات خود را توسعه داده اند و ارزش های بیشتری را با سرعت بالاتر و هزینه های کمتر به مشتریان ارائه کرده اند. باید توجه داشت که اگر اکوسیستم ها بر پایه ی تکنولوژی پلتفرم ها ایجاد شوند، در آن صورت است که به معنای واقعی، یک اکوسیستم بر مبنای جامعه ی دیجیتال می تواند صورت بگیرد. پلتفرم و اکوسیستم در مدل های نوین کسب-وکار دو جزء جدا ناپذیر هستند و با هم در پیاده سازی رویکرد صرفه به مقیاس، ارتقای ارزش ایجاد شده برای کاربران اکوسیستم، گسترش دامنه فعالیت کسب وکارها، کاهش هزینه های نهایی کاربران و … مؤثرند.

پلتفرم‌ها و اکوسیستم ها
«پلتفرم»، زیرساخت مبتنی بر API است که عرضه کنندگان محصول و متقاضیان را به هم متصل می کند. در واقع بستری برای برقراری ارتباط دو یا چند‌سویه بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان یک ارزش(ها) خاص است. این ارزش می‌تواند کالا یا خدمات باشد. بنابراین آنچه که پلتفرم‌ها فراهم می‌کنند، شرایطی برای باز بودن API در استفاده از داده‌های داخلی و خارجی است و از سوی دیگر با استفاده از هوش مصنوعی، نسبت به برقراری روابط دیجیتال بین بازیگران اکوسیستم اقدام می‌کنند. از‌جمله پلتفرم‌های ایرانی می‌توان از «دیجی‌کالا» یا «با سلام» که کالایی را بین تولیدکننده و مصرف‌کننده جابه‌جا می‌کنند یا «اسنپ» و «تپسی» که خدمات تأمین‌کننده را به مصرف‌کننده می‌رسانند، نام برد.

حال آنچه که واضح است، این است که روابط بین اکوسیستم و پلتفرم است که در دنیای دیجیتال، می تواند مدل نوینی از کسب وکار را فراهم کند. در واقع براساس روابط بین این دو مفهوم، می توان نتیجه گرفت که هر پلتفرمی الزاماً در دل یک اکوسیستم قرار ندارد و هر اکوسیستمی الزاماً مبتنی بر پلتفرم نیست. بر این اساس، ۴ نوع مدل ارزشی می توانیم تصور کنیم:

زنجیره ارزش منفرد: دراین مدل ارزشی، ارزش از طریق تعاملات مستقل بین خریداران و فروشندگان، بدون ارتباط بیشتر بین مصرف کنندگان یا از طریق روابط تجاری فروشندگان، ایجاد می شود. برای مثال، کتابفروشی‌ها نه پلتفرم هستند و نه اکوسیستم، زیرا مشتریان با فروشندگان در تعامل هستند و نمی‌توانند به سطوح عمیق‌تری از زنجیره ارزش سنتی (مانند نویسندگان یا ناشران کتاب) دسترسی داشته باشند.
زنجیره های ارزش دیجیتال (پلتفرم): در این مدل ارزشی، انجام مبادله بین دو طرف در بستر دیجیتال، ایجاد می‌شود. وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی پلتفرم‌هایی هستند که تعاملات بین مجموعه‌ای از فروشندگان و خریداران را در چارچوب محدودیت‌های خاص مدیریت می‌کنند. کاربران آمازون می توانند محصولات مورد نظر را بدون رجوع به یک بازار فیزیکی و محدود و با انجام تحقیقات مد نظر خود پیدا کنند. زنجیره های ارزش دیجیتال هنوز محصول محور هستند.
زنجیره دسته‌های ارزش: ارزش برای کاربر توسط یک عضو اکوسیستم و با فراهم کردن سایر ارزش ها از طریق تعاملات خود با سایر اجزای اکوسیستم تولید می‌شود که کاربران نهایی از طریق مدل‌های تعامل سنتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. برای مثال، یک شرکت خودروسازی، قابلیت هایی همچون ارائه ی آپشن های اضافی و بیمه از طریق تعامل سنتی با کسب و کارهای مربوطه به کاربر نهایی ارائه می‌دهد. این تعاملات با اشتیاق تمام اجزای اکوسیستم و با هدف ارائه ارزش افزوده بیشتر به خریدار ایجاد می‌گردد و در نهایت این شرکت خودروسازی، اکوسیستمی تخصصی ایجاد می‌کند و ارزش مد نظر را در قالب یک پیشنهاد دسته‌بندی شده تحویل کاربر نهایی می‌دهد. این امر اما یک پلتفرم نیست، زیرا شرکت مذکور به عنوان رابط بین خریدار بیمه و آپشن با شرکت های مربوطه نیست و ارزش های اضافی ارائه شده توسط خودش تحویل مشتری می شود.
پلتفرم‌های مبتنی بر اکوسیستم دیجیتال و صور فلکی ارزش: در این مدل ارزشی، ارزش از طریق مشارکت و تعامل سازنده و همراستا و البته غیر یکسان دو یا چند عضو اکوسیستم ایجاد می شود که با به اشتراک گذاری داده ها و بینش در مورد نیازهای کاربر تسهیل می شود. بدین ترتیب، ارزش از محصول محور بودن به نتیجه محور بودن تغییر می کند. برای مثال پلتفرم های مدیریت ثروت در حال تبدیل شدن به مشاورین برنامه‌ریزی مالی جامع هستند که حداکثر ارزش را برای مشتری شخصی سازی می کند، این کار از طریق تعامل مشتری از اعضای اکوسیستم در بستر پلتفرم صورت می گیرد.
مزایای اکوسیستم های بانکی
تمرکز بر نتایج (Outcome) به جای محصول (Output): در اکوسیستم ها، تلاش دسته جمعی اعضای اکوسیستم بر حفظ و افزایش کاربران و گسترش ارزش و خدمات ارائه شده هر عضو به کاربر است. این امر از طریق تعاملات مستمر اعضای اکوسیستم، به اشتراک گذاری داده مشتری و رصد رفتار وی در اکوسیستم صورت می پذیرد. لذا آنچه که حائز اهمیت است این است که تمام اعضا در راستای یک هدف از یکدیگر حمایت کنند؛ حفظ ارتباط اکوسیستم با مشتری.
کاهش هزینه تنوع محصولات ارائه شده به کاربر: هزینه های مرتبط با جذب و حفظ مشتریان، ارتقای خدمات و محصولات ارائه شده بسیار بالاست، لذا تعداد اندکی از کسب وکارها این مسیر را با موفقیت طی می کنند. اکوسیستم های مبتنی بر پلتفرم، شرایطی را مهیا می کنند که ورود به آن راحت تر و خروج از آن هزینه زیادی داشته باشد، از طرفی فرصتی جهت ارتقای خدمات و محصولات ایجاد می گردد، بدون آنکه انرژی و هزینه زیادی بابت جذب و توسعه بازار برای کسب وکار لازم باشد.
بهره وری فعالیت های کسب وکارها: به اشتراک گذاری داده های مشتریان در اکوسیستم منجر به بهینه شدن فرآیندهای بازاریابی و توسعه بازار می گردد. لذا کسب وکارها جهت ارتقای ارزش خدمات و محصولات خود، با کمترین هزینه و زمان، با توجیهی منطقی می توانند اقدام به توسعه و ارتقای کسب وکار و محصول خود کنند.

برچسب ها: بانک رفاه کارگران

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/91442

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شب خاطره‌انگیز وحدت هنر و اقتصاد در تالار وحدت
  • موسیقی ملی ایرانی گنجینه ای ارزشمند وباشکوه ازفرهنگ وادب وهنر والاست
  • پروژه‌های ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
  • شبی خاطره‌انگیز با رسیتال پیانو محمدرضا ظریف در تالار رودکی
  • نگرش‌های سنتی، مانع پیشرفت صنعت تعمیر و نگهداری
  • نقش بانک توسعه تعاون در نوسازی ناوگان مسافربری
  • “ریسک منابع انسانی و انسان پنج بُعدی”
  • دستاوردهای دارائی های فیزیکی پتروشیمی بندر امام در سال ۱۴۰۳: صرفه‌جویی ۲۵ میلیون دلاری
  • درآمد عملیاتی ۲۱ هزار میلیارد تومانی “وپاسار” در اسفندماه ۱۴۰۳
  • حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از هلدینگ پتروفرهنگ در مسیر توسعه متوازن صنعت پتروشیمی
  • عبور تعداد تراکنش‌ها در پیشخوان‌های شهرنت از مرز ۸ میلیون در اسفندماه ۱۴۰۳
  • تاکید مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر لزوم تسهیل گری برای تحقق شعار سال
  • اکوسیستم های بانکی؛ تغییر پارادایمی جدی در مدل‌های کسب و کار
  • رکوردشکنی بانک ملت در کسب درآمد ۲۱۱ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۳
آخرین اخبار
  • حضور پتروشیمی جم در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی ایران، اُیل شو (iran oil show) 1404
  • افتخاری دیگر برای بزرگ ترین مجتمع آروماتیکی ایران
  • حمایت صنعت پتروشیمی از کودکان بیمار در راستای مسئولیت های اجتماعی
  • ضرورت تدوین برنامه‌ها ی سلامت محور با رویکرد تعریف پروژه‌ های راهبری
  • حضور پتروشیمی پردیس در بزرگ‌ترین آوردگاه انرژی ایران
  • مجمع عمومی عادی سالیانه هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر برگزار شد
  • آغاز همکاری صندوق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر هلدینگ خلیج‌فارس با پارک علم‌وفناوری دانشگاه صنعتی شریف
  • لزوم همکاری نهادهای متولی برای تسریع در تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن
  • حضور پررنگ بانک رفاه کارگران در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران
  • بازدید مدیر عامل بانک ملی ایران از سی و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
  • شعبه ارزی- ریالی بانک سینا در شهر جلفا افتتاح شد
  • روابط‌عمومی موفق؛ در گرو اعتمادسازی و وفادارسازی مشتریان است
  • پیشتازی بانک کشاورزی در کشاورزی قراردادی مبتنی بر پلتفرم / تخصیص ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار طی دو سال
  • مشارکت فعال بانک تجارت در پروژه بزرگ “ایران LNG”
  • سپرده سبا؛ محصولی متمایز برای قدردانی از اعتماد مشتریان بانک پارسیان

منهای اقتصاد
  • تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی همراه اول
  • اعلام بسته‌های رومینگ همراه اول مختص حجاج ایرانی
  • رونمایی از آلبوم «پرواز خیال» اثر عباس ابوحمزه
  • ارزش سرمایه گذاری خارجی فقط در یک منطقه آزاد عمان ، ۲۱ برابر ارزش سرمایه گذاری خارجی در کل مناطق آزاد ایران است!
  • توسعه سامانه‌ صورتحساب همراه اول
  • حضور همراه اول در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۵
  • یک روز از زندگی عابد سلامه موشکافی یک تراژدی در بیت المقدس

فیلم
    مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در این مراسم که به میزبانی دکتر علی عسکری مدیرعامل گروه برگزار شد، بعد از تلاوت…
    مدیران باید صدای کارکنان، کارگران و متخصصان را بشنوند تا گره از کارها باز شود
    فرهنگ اقتصاد _ مدیر عامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازدید از پتروشیمی اروند با تاکید بر اینکه هر مدیرعاملی باید به نقشی که شرکت تحت…
    فرزین: تراکنش ماهانه رمز ارز‌ها در کشور ۳۵ همت است/ بازار را در چارچوب منافع ملی قاعده‌مند می‌کنیم


    ایبنا
    گزارش تصویری / دومین روز رویداد بین المللی ایران پتروکم / 24 دی ماه 1403


     
    پرچم متبرک آستان قدس رضوی در شرکت پتروشیمی پارس
    غرفه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کانون رایزنی‌های تامین مالی/ میزبانی از مدیران ارشد صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، روز جمعه با حضور مهندس حسن نشان‌زاده مقدم معاون…
    دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۱۴۰۳/۴/۱۵ شرکت پتروشیمی اروند و مشارکت حماسی کارکنان این مجتمع به روایت تصویر


عکس
    بازدید مهندس عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت صنایع ملی پتروشیمی از غرفه شرکت پتروشیمی تبریز
    نشست هم اندیشی مدیران پتروشیمی پارس و سازندگان داخلی و شرکت های دانش بنیان
    حضور مرکز نوآوری و فناوری سروینو در همایش ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    افتتاح اولین مدرسه انعطاف‌پذیر استان بوشهر به‌همت شرکت آریاساسول
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، این رویداد با حضور مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، مدیرکل آموزش پرورش استان بوشهر، امام جمعه شهر…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در شرکت پتروشیمی پارس
    فرهنگ اقتصاد _ در این مراسم امام جماعت اعزامی در سخنانی ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) با اشاره به مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و 72تن از یاران…
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب