جمعه ۵ دی ۱۴۰۴ 2025-12-26
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

با همت تیم مدیریتی جدید و تلاش همکاران موسسه اعتباری ملل مسیر تحول هموار خواهد شد | پرداخت بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال سهم‌الشرکه نهضت ملی/ قدردانی از عملکرد بانک مسکن در طرح نهضت ملی | بانک دی؛ حرکت مستمر در مسیر نوآوری، بانکداری نوین و توسعه خدمات غیرحضوری | تقویت هم‌افزایی و ارتقای بهره‌وری در موسسه اعتباری ملل | آمادگی بانک تجارت برای حمایت بیشتر از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی |

کد خبر: 10390
تاریخ انتشار: 9 فروردین 1400 - ۰۰:۳۷

کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی گرفتار در ترافیک کانال سوئز

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی اظهار داشت: با توجه به مبادی تامین کننده کالای اساسی کشورمان که در این زمینه دارای تجارت با آمریکای جنوبی هستیم، مسیر تردد کشتی‌های کامل کالای اساسی از کانال سوئز است که با وقوع این اتفاق این کالاها با تاخیر به کشور می‌رسند.

فرهنگ اقتصاد – به گل نشستن کشتی باربری «اور گیون» در مسیر کانال سوئز باعث انسداد این مسیر و ایجاد گره ترافیکی در این منطقه شد. به طوری که گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۲۰۰ فروند کشتی در این ترافیک متوقف شده‌اند.

طبق گزارش ها، روزانه حدود ۵ میلیارد دلار کالا از طریق کانال سوئز به غرب و ۴.۵ میلیارد دلار به غرب می‌رود، همچنین روزانه ۱.۷۴ میلیون بشکه نفت از این مسیر جابه جا می‌شود که در این شرایط گفته می‌شود، راه حدود ۱۰ میلیارد دلار کالا بسته شده است. در بین کشتی‌های گرفتار شده در مسیر مسدود کانال سوئز، ناوگان ایرانی هم حضور دارند و هم کشتی‌های تجاری ایران و هم نفتکش‌هایمان در ترافیک انسداد کانال سوئز گیر کرده‌اند بنابراین ایران هم در این خسارت جهانی سهم دارد و از به گل نشستن کشتی اورگیون متضرر شده است.

مسعود پل‌مه، دبیر کل انجمن کشتیرانی ایران در گفت‌وگویی با اشاره به کشتی‌ها و نفت‌کش‌های متوقف شده در مسیر کانال سوئز اظهار داشت: نمی‌توان اطلاعات کشتی‌های ایرانی متوقف شده را عنوان کرد اما به طور قطع خسارت انسداد مسیر کانال سوئز ناوگان ایران و تجارت دریایی کشور ما را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: کشتی‌هایی که به صورت لاینر فعالیت می‌کنند باید در یک زمان‌بندی مشخص به بنادر حائل یا مقصد وارد شوند که بتوانند از ویندوی اختصاص یافته استفاده کنند اگر در آن زمان مشخص شده نتوانند خود را به بندر برسانند، زمان پهلوگیری در اسکله برای تخلیه و بارگیری را از دست می‌دهند. در نتیجه برای اینکه بتوانند در بندر پهلو بگیرند، مستلزم توقف در بنادر هستند تا زمانی که امکان مجدد پهلوگیری به کشتی داده شود.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی افزود: بنابراین به دلیل انسداد کانال سوئز، کشتی‌ها امکان اینکه بتوانند براساس برنامه زمان‌بندی پیش تعیین شده حرکت کنند و به مقاصد برسند را از دست داده‌اند. از آنجایی که کشتی‌ها در محل بارگیری و تخلیه بیش از زمان مشخص شده در قرارداد متوقف می‌شوند، خسارت‌هایی را متحمل خواهند شد. در برخی از موارد احتمال دارد بارهایی که برای بارگیری پیش بینی را از دست بدهند.

پل‌مه درباره خسارت ایجاد شده اظهار داشت: خسارت کشتی‌ها براساس سایز کشتی محاسبه می‌شود و قراردادی که در پارتر شناور لحاظ شده مورد محاسبه قرار می‌گیرد. هر چه سایز و اندازه کشتی بزرگتر باشد هزینه دموراژ آن بالاتر می‌رود؛ یک استاندارد معمول برای دموراژ کشتی ۱۵۰ هزار تنی در اسکله‌ها روزانه حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار است.

وی با اشاره به ناوگان ایرانی متوقف مانده در مسیر کانال سوئز گفت: بیش از ۹۰ درصد کشتی‌های تجاری کشور که اقیانوس پیما هستند در اختیار شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و احتمالا کشتی‌های متوقف مانده در کانال سوئز هم از ناوگان گروه کشتیرانی هستند.

پل‌مه درباره احتمال تاخیر در ورود کالاهای اساسی با توجه به انسداد مسیر تجاری کانال سوئز اظهار داشت: با توجه به مبادی تامین کننده کالای اساسی کشورمان که در این زمینه دارای تجارت با آمریکای جنوبی هستیم، مسیر تردد کشتی‌های کامل کالای اساسی از کانال سوئز است که با وقوع این اتفاق این کالاها با تاخیر به کشور می‌رسند.

وی با اشاره خسارت جهانی به دلیل انسداد کانال سوئز اظهار داشت: واقعیت این است به واسطه توقف کشتی‌ها در کانال سوئز تجارت حامل کشتی‌ها هم متوقف شده است به این معنا کالاهای این کشتی‌ها دیرتر به بازار مصرف و خط تولید خواهد رسید در نتیجه خسارت بسیار گسترده‌تر از موضوع دموراژ کشتی‌ها است. اما اگر متوسط خسارت را در یک روز برای یک کشتی ۵۰ هزار دلار در نظر بگیریم با توجه به توقف حدود ۲۰۰ فروند کشتی در این مسیر که احتمالا این عدد تغییر می‌کند، خسارت حاصله به چند صد میلیون دلار در روز می‌رسد. البته باید توجه داشته باشیم که تعداد کشتی‌ها در دو سویه کانال سوئز در حال افزایش است.

منبع: ایلنا

برچسب ها: اورگیون, تجارت دریایی, ترافیک, خسارت, کانال سوئز, کشتی, نفتکش, نفتکش های ایرانی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/10390

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • تعهد به‌سلامت کارکنان پتروشیمی شهید تندگویان با حمایت کامل از مصوبات شورای راهبردی برای ارتقای خدمات درمانی
  • گام بلند پتروشیمی بوعلی سینا در مسیر پایداری/اجرای جامع ارزیابی چرخه حیات و محاسبه ردپای کربن برای نخستین‌بار
  • تهرانی سرپرست معاونت توسعه بازار و خدمات پس از فروش بیمه دی شد
  • زنجیره صادرات اوره پردیس با انبار جدید در بندر خدماتی پارس تکمیل‌تر می‌شود
  • امکان وکالتی کردن حساب‌های بانک سپه برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی آذرماه ۱۴۰۴ فراهم شد
  • امکان وکالتی نمودن سپرده‌های بانک پاسارگاد برای ثبت‌نام در «طرح جدید عرضه خودروهای وارداتی»
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک کشاورزی در روز چهارشنبه پنجم آذرماه
آخرین اخبار
  • پتروشیمی ها پیشرو در استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM)
  • برگزاری برنامه دو روزه پایش عملکرد و هم‌افزایی در پتروشیمی پردیس با حضور مدیران و کارشناسان هلدینگ نفت و گاز پارسیان
  • با همت تیم مدیریتی جدید و تلاش همکاران موسسه اعتباری ملل مسیر تحول هموار خواهد شد
  • پرداخت بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال سهم‌الشرکه نهضت ملی/ قدردانی از عملکرد بانک مسکن در طرح نهضت ملی
  • دو مقاله متخصصان آریاساسول در میان آثار برگزیده شستان
  • بازدید مدیرعامل پتروشیمی بندرامام از پروژه‌های بندرامام نوین و اورهال واحد LD
  • بانک دی؛ حرکت مستمر در مسیر نوآوری، بانکداری نوین و توسعه خدمات غیرحضوری
  • نصب دومین بازوی بارگیری اسکله ۸ بندر پتروشیمی پارس/ تکمیل گام مهم در توسعه تجهیزات بندری
  • تقویت هم‌افزایی و ارتقای بهره‌وری در موسسه اعتباری ملل
  • آمادگی بانک تجارت برای حمایت بیشتر از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی
  • دبستان ۱۲ کلاسه شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در بندرامام خمینی (ره) کلنگ زنی شد
  • اجلاس تخصصی مدیران HSE صنعت پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی‌ بوعلی‌سینا برگزار شد
  • برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت پتروشیمی نوری
  • صرفه‌جویی بیش از ۳ همت در سایه مدیریت هوشمند انرژی
  • بازگرداندن اموال کلان به بانک ایران‌ زمین پس از حکم تاریخی دادگاه!

منهای اقتصاد
  • “ترانه‌های خیال‌انگیز”؛ بازخوانی نغمه‌های ماندگار ایران با صدای فاضل جمشیدی
  • امضای تفاهم همکاری همراه اول و بهزیستی در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر
  • همراه اول نشان حامی مدرسه‌سازی کشور را دریافت کرد
  • تمدید فراخوان ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • توسعه سامانه هوش مصنوعی بومی صنعت نفت با همکاری همراه اول
  • شب‌نشینی یلدا با بسته مکالمه نامحدود و اینترنت همراه اول
  • افتتاح نخستین فروشگاه مشترک همراه اول و دیجی‌کالا در قلب بازار دیجیتال تهران

فیلم
    از ۲۴ درصد پیشرفت تا رکوردشکنی فروش‌ واحد آمونیاک در سال ۱۴۰۳/ سال ۱۴۰۴، سال هنگام است!
    فرهنگ اقتصاد _این مجتمع سال گذشته دو اتفاق بزرگ را تجربه کرد، نخست شکسته شدن رکوردهای فروش واحد آمونیاک و دوم سرعت گرفتن عملیات پیش…
    نگاهی به بازدید رئیس جمهور از غرفه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بیست و نهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی
    گام بلند پتروشیمی اروند برای بومی سازی لایسنس زنجیره PVC با همت واحد پژوهش ‌و فناوری
    شرکت ملی مس آماده دریافت ایده‌های نوآورانه و فناورانه در زنجیره ارزش مس
    فرهنگ اقتصاد _   درهای شرکت ملی مس به روی همه دانشگاه‌هیان، نوآوران و نخبگان جامعه، برای ارائه ایده‌های نوآورانه و فناورانه در زنجیره ارزش مس باز…
    مراسم استقبال از زائران بیت الله الحرام با حضور مسئولان و مدیران ارشد شرکت پتروشیمی اروند


     
    بانک سینا با مشارکت بازیگران اکوسیستم در مسیر بانکداری هوشمند
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌ عمومی بانک سینا، علی ابدالی در حاشیه نمایشگاه تراکنش دهم گفت: بانک سینا نیز مانند سایر بانک‌ها با استفاده از قابلیت‌های شرکت‌های…
    طرح های افتخارآمیز تیم مدیریتی جدید هلدینگ خلیج فارس برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ حسین حسین‌زاده، رئیس هیئت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در جریان بازدید خود از غرفه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گفت:…


عکس
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب