دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴ 2025-12-08
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

ترکیب جدید هیأت‌مدیره شرکت بیمه دی مشخص شد | بانک شهر، بازوی مالی پروژه های بزرگ مقیاس اصفهان | تحولی در سلامت دیجیتال؛ میلیون‌ها کاربر از بازوی «نسخهٔ پزشکی» بله بهره‌مند شدند | تحول بنیادین در وضعیت مالی بانک کشاورزی / از اضافه برداشت تا سپرده‌گذاری در بازار بین بانکی | مدرسه‌ای دیگر با حمایت مالی بانک سپه در یکی از روستاهای ایلام به بهره‌برداری رسید |

کد خبر: 10390
تاریخ انتشار: 9 فروردین 1400 - ۰۰:۳۷

کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی گرفتار در ترافیک کانال سوئز

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی اظهار داشت: با توجه به مبادی تامین کننده کالای اساسی کشورمان که در این زمینه دارای تجارت با آمریکای جنوبی هستیم، مسیر تردد کشتی‌های کامل کالای اساسی از کانال سوئز است که با وقوع این اتفاق این کالاها با تاخیر به کشور می‌رسند.

فرهنگ اقتصاد – به گل نشستن کشتی باربری «اور گیون» در مسیر کانال سوئز باعث انسداد این مسیر و ایجاد گره ترافیکی در این منطقه شد. به طوری که گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۲۰۰ فروند کشتی در این ترافیک متوقف شده‌اند.

طبق گزارش ها، روزانه حدود ۵ میلیارد دلار کالا از طریق کانال سوئز به غرب و ۴.۵ میلیارد دلار به غرب می‌رود، همچنین روزانه ۱.۷۴ میلیون بشکه نفت از این مسیر جابه جا می‌شود که در این شرایط گفته می‌شود، راه حدود ۱۰ میلیارد دلار کالا بسته شده است. در بین کشتی‌های گرفتار شده در مسیر مسدود کانال سوئز، ناوگان ایرانی هم حضور دارند و هم کشتی‌های تجاری ایران و هم نفتکش‌هایمان در ترافیک انسداد کانال سوئز گیر کرده‌اند بنابراین ایران هم در این خسارت جهانی سهم دارد و از به گل نشستن کشتی اورگیون متضرر شده است.

مسعود پل‌مه، دبیر کل انجمن کشتیرانی ایران در گفت‌وگویی با اشاره به کشتی‌ها و نفت‌کش‌های متوقف شده در مسیر کانال سوئز اظهار داشت: نمی‌توان اطلاعات کشتی‌های ایرانی متوقف شده را عنوان کرد اما به طور قطع خسارت انسداد مسیر کانال سوئز ناوگان ایران و تجارت دریایی کشور ما را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: کشتی‌هایی که به صورت لاینر فعالیت می‌کنند باید در یک زمان‌بندی مشخص به بنادر حائل یا مقصد وارد شوند که بتوانند از ویندوی اختصاص یافته استفاده کنند اگر در آن زمان مشخص شده نتوانند خود را به بندر برسانند، زمان پهلوگیری در اسکله برای تخلیه و بارگیری را از دست می‌دهند. در نتیجه برای اینکه بتوانند در بندر پهلو بگیرند، مستلزم توقف در بنادر هستند تا زمانی که امکان مجدد پهلوگیری به کشتی داده شود.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی افزود: بنابراین به دلیل انسداد کانال سوئز، کشتی‌ها امکان اینکه بتوانند براساس برنامه زمان‌بندی پیش تعیین شده حرکت کنند و به مقاصد برسند را از دست داده‌اند. از آنجایی که کشتی‌ها در محل بارگیری و تخلیه بیش از زمان مشخص شده در قرارداد متوقف می‌شوند، خسارت‌هایی را متحمل خواهند شد. در برخی از موارد احتمال دارد بارهایی که برای بارگیری پیش بینی را از دست بدهند.

پل‌مه درباره خسارت ایجاد شده اظهار داشت: خسارت کشتی‌ها براساس سایز کشتی محاسبه می‌شود و قراردادی که در پارتر شناور لحاظ شده مورد محاسبه قرار می‌گیرد. هر چه سایز و اندازه کشتی بزرگتر باشد هزینه دموراژ آن بالاتر می‌رود؛ یک استاندارد معمول برای دموراژ کشتی ۱۵۰ هزار تنی در اسکله‌ها روزانه حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار است.

وی با اشاره به ناوگان ایرانی متوقف مانده در مسیر کانال سوئز گفت: بیش از ۹۰ درصد کشتی‌های تجاری کشور که اقیانوس پیما هستند در اختیار شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و احتمالا کشتی‌های متوقف مانده در کانال سوئز هم از ناوگان گروه کشتیرانی هستند.

پل‌مه درباره احتمال تاخیر در ورود کالاهای اساسی با توجه به انسداد مسیر تجاری کانال سوئز اظهار داشت: با توجه به مبادی تامین کننده کالای اساسی کشورمان که در این زمینه دارای تجارت با آمریکای جنوبی هستیم، مسیر تردد کشتی‌های کامل کالای اساسی از کانال سوئز است که با وقوع این اتفاق این کالاها با تاخیر به کشور می‌رسند.

وی با اشاره خسارت جهانی به دلیل انسداد کانال سوئز اظهار داشت: واقعیت این است به واسطه توقف کشتی‌ها در کانال سوئز تجارت حامل کشتی‌ها هم متوقف شده است به این معنا کالاهای این کشتی‌ها دیرتر به بازار مصرف و خط تولید خواهد رسید در نتیجه خسارت بسیار گسترده‌تر از موضوع دموراژ کشتی‌ها است. اما اگر متوسط خسارت را در یک روز برای یک کشتی ۵۰ هزار دلار در نظر بگیریم با توجه به توقف حدود ۲۰۰ فروند کشتی در این مسیر که احتمالا این عدد تغییر می‌کند، خسارت حاصله به چند صد میلیون دلار در روز می‌رسد. البته باید توجه داشته باشیم که تعداد کشتی‌ها در دو سویه کانال سوئز در حال افزایش است.

منبع: ایلنا

برچسب ها: اورگیون, تجارت دریایی, ترافیک, خسارت, کانال سوئز, کشتی, نفتکش, نفتکش های ایرانی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/10390

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • درخشش کاروان پتروشیمی مارون در هفتمین دوره مسابقات سراسری فرهنگی_ورزشی بانوان صنعت پتروشیمی
  • نصب تجهیزات اکستراکتورهای پروژه TDAE در پالایشگاه نفت سپاهان
  • نماینده سنندج: رویکرد مجلس، حمایت قاطع از تقویت بانک کشاورزی است
  • با طرح‌های مدرسه‌سازی، سرانه فضای آموزشی شهر بندرامام خمینی را به میانگین کشور نزدیک می‌کنیم
  • بانک مسکن با رویکردی نوین، سهم خود را در بازار بانکداری شرکتی افزایش می‌دهد
  • بانکداری در بستر بلاکچین به زبان ساده
  • چهارمین جلسه شورای مرکزی قرآن و عترت صنعت پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی اروند برگزار شد
آخرین اخبار
  • نخستین رویداد ملی ایده‌های نوآورانه و فناورانه در زنجیره مس ۲۲ و ۲۳ آذر برگزار می شود
  • پتروشیمی پردیس در سوگ همکار ارجمند، محمدجواد زارع
  • پنل تخصصی «سهم دانش‌بنیان‌ها در توسعه فناوری‌های ساخت داخل» با ارائه دکتر حسینی برگزار شد
  • تاکید مدیرعامل پترول بر حمایت کامل از تکمیل فاز دوم پتروشیمی کرمانشاه
  • پیام سرپرست و عضو هیئت مدیره شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو
  • حضور فعال پتروشیمی اروند در همایش پتروفن ۱۴۰۴ / تجلیل از دکتر بهمن بهزادی، نویسنده کتاب تخصصی «کلر و کلرآلکالی»
  • ترکیب جدید هیأت‌مدیره شرکت بیمه دی مشخص شد
  • آریاساسول الگو و پیشرو در سیستم‌های یکپارچه صنعت پتروشیمی
  • بانک شهر، بازوی مالی پروژه های بزرگ مقیاس اصفهان
  • تحولی در سلامت دیجیتال؛ میلیون‌ها کاربر از بازوی «نسخهٔ پزشکی» بله بهره‌مند شدند
  • عنوان برگزیده دانشی ۱۴۰۴ منطقه پارس به کارمند پتروشیمی پارس رسید
  • تحول بنیادین در وضعیت مالی بانک کشاورزی / از اضافه برداشت تا سپرده‌گذاری در بازار بین بانکی
  • مدرسه‌ای دیگر با حمایت مالی بانک سپه در یکی از روستاهای ایلام به بهره‌برداری رسید
  • سپرده ارزی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
  • دریافت رمز پویا با رمزسازها چه مزیت‌هایی در مقایسه با مدل پیامکی دارد؟

منهای اقتصاد
  • افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات هوشمند مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول
  • درزگیر درب و پنجره و پرده مناسب منجر به کاهش ۵۰درصدی هدر رفت گرماو سرما و کاهش ورود صدا به خانه می شود
  • ثبت رکورد بالاتر از ۴ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه ۵G همراه اول
  • خودروهای سواری کمتر از ۲۰ درصد مقصر آلودگی هوا؛ نیروگاه ها و ناوگان دیزلی عامل اصلی
  • برگزاری همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ICT با مشارکت همراه اول
  • ناصر مسعودی خواننده‌ پیشکسوت موسیقی گیلان درگذشت
  • هادی مرزبان هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران درگذشت

فیلم
    قدردانی معاون حقوقی رییس‌جمهور از نقش بی‌بدیل هلدینگ خلیج فارس در صادرات غیر نفتی و توسعه همه جانبه کشور
    میدری: وزارت رفاه از بنگاه‌داری پتروشیمی‌ها خارج می‌شود + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ این تصمیم، فعالیت‌ها را تخصصی کرده و زنجیره ارزش را یکپارچه می‌کند.

    با اجرای این سیاست، سود اصلی نصیب استان‌های بوشهر و خوزستان و همچنین…
    بانک سینا با مشارکت بازیگران اکوسیستم در مسیر بانکداری هوشمند
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌ عمومی بانک سینا، علی ابدالی در حاشیه نمایشگاه تراکنش دهم گفت: بانک سینا نیز مانند سایر بانک‌ها با استفاده از قابلیت‌های شرکت‌های…
    افتتاح مرکز نگهداری شبانه روزی نوباوه‌گان موسسه خیریه گلشن آل طاها با حضور وزیر کار
    فرهنگ اقتصاد _ مرکز نگهداری شبانه روزی نوباوه‌گان ۳ تا ۶ سال استان خوزستان توسط موسسه خیریه گلشن آل طاها و تحت نظارت بهزیستی خوزستان…
    محمد شریعتمداری از دلایل کسب رتبه تاریخی هلدینگ خلیج‌فارس در رده‌بندی معتبر جهانی ICIS می‌گوید


     
    تپش زندگی در قلب «سرو»؛ روایت خانواده سرو از اهدای زندگی
    فرهنگ اقتصاد _ در دنیای پرشتاب امروز، جایی که مسئولیت‌های فردی و سازمانی گاه ما را از توجه به نیازهای عمیق‌تر انسانی بازمی‌دارد، لحظاتی هستند که همچون چراغی پرنور،…
    اجرای طرح‌‌ها بدون حضور میدانی مدیران شدنی نیست
    فرهنگ اقتصاد _ اجرای طرح‌‌ها نیاز به تعیین مهلت زمانی قابل رصد و حضور میدانی مدیران دارد.
    همکاران ستاد باید بتوانند به صورت آنلاین وضعیت پیشرفت پروژه و نیازهای مالی را…


عکس
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب