سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ Tuesday 20 April 2021
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • فراتر از فرهنگ اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • فراتر از فرهنگ اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو
کد خبر: 10390
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردین ۱۴۰۰ - 00:37

کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی گرفتار در ترافیک کانال سوئز

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی اظهار داشت: با توجه به مبادی تامین کننده کالای اساسی کشورمان که در این زمینه دارای تجارت با آمریکای جنوبی هستیم، مسیر تردد کشتی‌های کامل کالای اساسی از کانال سوئز است که با وقوع این اتفاق این کالاها با تاخیر به کشور می‌رسند.

فرهنگ اقتصاد – به گل نشستن کشتی باربری «اور گیون» در مسیر کانال سوئز باعث انسداد این مسیر و ایجاد گره ترافیکی در این منطقه شد. به طوری که گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۲۰۰ فروند کشتی در این ترافیک متوقف شده‌اند.

طبق گزارش ها، روزانه حدود ۵ میلیارد دلار کالا از طریق کانال سوئز به غرب و ۴٫۵ میلیارد دلار به غرب می‌رود، همچنین روزانه ۱٫۷۴ میلیون بشکه نفت از این مسیر جابه جا می‌شود که در این شرایط گفته می‌شود، راه حدود ۱۰ میلیارد دلار کالا بسته شده است. در بین کشتی‌های گرفتار شده در مسیر مسدود کانال سوئز، ناوگان ایرانی هم حضور دارند و هم کشتی‌های تجاری ایران و هم نفتکش‌هایمان در ترافیک انسداد کانال سوئز گیر کرده‌اند بنابراین ایران هم در این خسارت جهانی سهم دارد و از به گل نشستن کشتی اورگیون متضرر شده است.

مسعود پل‌مه، دبیر کل انجمن کشتیرانی ایران در گفت‌وگویی با اشاره به کشتی‌ها و نفت‌کش‌های متوقف شده در مسیر کانال سوئز اظهار داشت: نمی‌توان اطلاعات کشتی‌های ایرانی متوقف شده را عنوان کرد اما به طور قطع خسارت انسداد مسیر کانال سوئز ناوگان ایران و تجارت دریایی کشور ما را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: کشتی‌هایی که به صورت لاینر فعالیت می‌کنند باید در یک زمان‌بندی مشخص به بنادر حائل یا مقصد وارد شوند که بتوانند از ویندوی اختصاص یافته استفاده کنند اگر در آن زمان مشخص شده نتوانند خود را به بندر برسانند، زمان پهلوگیری در اسکله برای تخلیه و بارگیری را از دست می‌دهند. در نتیجه برای اینکه بتوانند در بندر پهلو بگیرند، مستلزم توقف در بنادر هستند تا زمانی که امکان مجدد پهلوگیری به کشتی داده شود.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی افزود: بنابراین به دلیل انسداد کانال سوئز، کشتی‌ها امکان اینکه بتوانند براساس برنامه زمان‌بندی پیش تعیین شده حرکت کنند و به مقاصد برسند را از دست داده‌اند. از آنجایی که کشتی‌ها در محل بارگیری و تخلیه بیش از زمان مشخص شده در قرارداد متوقف می‌شوند، خسارت‌هایی را متحمل خواهند شد. در برخی از موارد احتمال دارد بارهایی که برای بارگیری پیش بینی را از دست بدهند.

پل‌مه درباره خسارت ایجاد شده اظهار داشت: خسارت کشتی‌ها براساس سایز کشتی محاسبه می‌شود و قراردادی که در پارتر شناور لحاظ شده مورد محاسبه قرار می‌گیرد. هر چه سایز و اندازه کشتی بزرگتر باشد هزینه دموراژ آن بالاتر می‌رود؛ یک استاندارد معمول برای دموراژ کشتی ۱۵۰ هزار تنی در اسکله‌ها روزانه حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار است.

وی با اشاره به ناوگان ایرانی متوقف مانده در مسیر کانال سوئز گفت: بیش از ۹۰ درصد کشتی‌های تجاری کشور که اقیانوس پیما هستند در اختیار شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و احتمالا کشتی‌های متوقف مانده در کانال سوئز هم از ناوگان گروه کشتیرانی هستند.

پل‌مه درباره احتمال تاخیر در ورود کالاهای اساسی با توجه به انسداد مسیر تجاری کانال سوئز اظهار داشت: با توجه به مبادی تامین کننده کالای اساسی کشورمان که در این زمینه دارای تجارت با آمریکای جنوبی هستیم، مسیر تردد کشتی‌های کامل کالای اساسی از کانال سوئز است که با وقوع این اتفاق این کالاها با تاخیر به کشور می‌رسند.

وی با اشاره خسارت جهانی به دلیل انسداد کانال سوئز اظهار داشت: واقعیت این است به واسطه توقف کشتی‌ها در کانال سوئز تجارت حامل کشتی‌ها هم متوقف شده است به این معنا کالاهای این کشتی‌ها دیرتر به بازار مصرف و خط تولید خواهد رسید در نتیجه خسارت بسیار گسترده‌تر از موضوع دموراژ کشتی‌ها است. اما اگر متوسط خسارت را در یک روز برای یک کشتی ۵۰ هزار دلار در نظر بگیریم با توجه به توقف حدود ۲۰۰ فروند کشتی در این مسیر که احتمالا این عدد تغییر می‌کند، خسارت حاصله به چند صد میلیون دلار در روز می‌رسد. البته باید توجه داشته باشیم که تعداد کشتی‌ها در دو سویه کانال سوئز در حال افزایش است.

منبع: ایلنا

برچسب ها: اورگیون, تجارت دریایی, ترافیک, خسارت, کانال سوئز, کشتی, نفتکش, نفتکش های ایرانی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/10390

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد

مستند «نجات آب»


چگونه با نوآوری،پشتکار و مدیریت منابع آب توانستیم میلیاردها تومان صرفه جویی کنیم.

تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد
فیلم
    مسئول اکران‌های عمار: تماشای آثار رایگان است
    فرهنگ اقتصاد - سیدرسول منفرد، مسئول اکران‌های مردمی جشنواره عمار  در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: همه مردم به صورت برابر امکان تماشای فیلم‌ها را خواهند داشت. از 11 تا…
    جشنواره فیلم فجر کوچک شد
    فرهنگ اقتصاد؛ نشست رسانه‌ای سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، عصر شنبه ۱۵ آذر، به صورت مجازی و با اختلال آغاز شد.

    وی گفت: با شیوع کرونا جشنواره‌ها در دنیا شیوه‌های…
    معرفی محل برگزاری و داوران جشنواره فیلم کوتاه تهران
    فرهنگ اقتصاد - نشست هم‌اندیشی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با معاون فرهنگی و جمعی از مدیران پردیس سینمایی ایران مال درباره نحوه و کیفیت برگزاری سی و هفتمین جشنواره…
    سیروس همتی: نمایش‌های خیابانی ویترین تئاتر کشور در شرایط کرونا است
    فرهنگ اقتصاد - سیروس همتی عضو هیات انتخاب بخش نمایش‌های خیابانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره اهمیت برگزاری این رویداد گفت: امسال به دلیل کرونا،…
    «حرف آخر» راهی جشنواره فجر شد
    فرهنگ اقتصاد - فیلم سینمایی «حرف آخر» به کارگردانی ابراهیم شفیعی و تهیه کنندگی علی شاه حاتمی مراحل فنی را پشت سر گذاشت و سازندگان این اثر فرم حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را پر کردند.

    «حرف…
    «مصلحت نظام» آماده حضور در جشنواره فجر می‌شود
    فرهنگ اقتصاد- این فیلم نخستین تجربه کارگردانی سینمایی حسین دارابی به حساب می‌آید و داستان آن در دهه 60 می‌گذرد.

    «مصلحت نظام» سومین فیلم تولیدشده در باشگاه فیلم سوره است…
    حضور پررنگ پژوهشگران خارجی در جایزه پژوهش سینمایی
    فرهنگ اقتصاد - چکیده آثار ارسال شده شامل ۱۰۴ مقاله، ۳۷  یادداشت تحلیلی، ۵۷ پایان نامه و رساله، ۱۲ پژوهش بصری،  ۲۱ پروپزال ، ۲۲ گزارش پژوهشی است.

    بنا بر این گزارش، ۱۸…


  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • مدیر مجتمع پتروشیمی هگمتانه: :ارزش آفرینی و رشد و توسعه در گرو بکارگیری توانمندیهای نخبگان است
  • مهندس شاهدائی خبر داد: بهره‌برداری پروژه پتروشیمی سبلان
  • وزیر نفت: حضور شرکت‌های خارجی مشروط به همکاری با ایرانی‌هاست
  • رونمایی از دسته‌چک‌های پیچک (صیاد) بانک آینده
  •  مدیرکل روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس: ارزش آفرینی سازمانی در گرو تقدیس فرهنگ کار صادقانه است
  • فهرست شرکت های برتر کشور در عرصه صنعت و اقتصاد
  • مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی: برگزاری سمینارها فرصتی برای رشد صنعتی و فناورانه است
  • دیدار صمیمانه نوروزی مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند با کارکنان
  • پیام تبریک مدیر عامل شرکت پتروشیمی پارس به مناسبت عید نوروز و سال جدید
  • پیام تبریک مدیرعامل بانک شهر به مناسبت آغاز سال جدید
  • امشب ساعت رسمی یک ساعت به جلو کشیده می‌شود
  • تورم ۶۵ درصدی و دلار ۳۵ هزار تومانی در راه است
  • بیمه مرکزی مجوز قبولی اتکایی بیمه آسیا را صادر کرد
  • افزایش ۳۷درصدی حق بیمه شخص ثالث خودروها در سال ۱۴۰۰
آخرین اخبار
  • پایان نصب راکتور شرکت پتروشیمی آپادانا
  • پاسخگویی کارشناسان بانک شهر به سوالات شهروندان درباره قانون جدید چک
  • انعقاد تفاهم نامه همکاری بانک آینده، وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
  • اجرای طرح «ایران همدل» در هفته اطعام و اکرام  توسط پست بانک
  • پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات بانک توسعه تعاون در طرح اشتغال روستایی
  • تلاش هلدینگ خلیج فارس برای بهبود وضعیت بازار سرمایه
  • تخفیف‌های بیمه‌ای شخص ثالث، قابل انتقال به خودروی دیگر است
  • بررسی لایحه اصلاح قانون مدیریت مصرف سوخت در کمیسیون انرژی مجلس
  • تشدید شیوع کرونا در جهان قیمت نفت را کاهش داد
  • امکان احراز هویت الکترونیکی سجام در سامانه «کیلید» بانک آینده
  • افزایش و تنوع خدمات غیرحضوری بانک آینده برای مقابله با موج چهارم کرونا
  • جایزه بهترین فیلم غیر اروپایی جشن مستقل فیلم اروپا برای «آخر هفته»
  • افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت تولید پارازایلن پتروشیمی بوعلی سینا
  • جواد گلی مدیر برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس شد
  • تنوع محصول و توسعه بازار؛ دستاورد پتروشیمی کارون در سالی که گذشت
  • مدیرعامل شرکت فجر انرژی اعلام کرد؛ تاثیر عملکرد شرکت فجر انرژی خلیج فارس بر اقتصاد ملی در سال ۱۳۹۹
  • تبریک  مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان
  • گفتگوی اختصاصی فرهنگ اقتصاد با نمایندگان مجلس شورای اسلامی
  • پایان موفقیت‌آمیز نصب ۶ دستگاه کمپرسور در شرکت یادآوران خلیج فارس
  • نرخ حق‌الوکاله بانک شهر در سال ۱۴۰۰ اعلام شد
  • صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت ۴ قرارداد امضا کرد
  • زنگنه: ایران می‌تواند حرف‌های مهم‌تر از نفت در منطقه داشته باشد
  • رئیس کل بیمه مرکزی: بیان دستاوردهای صنعت بیمه به تقویت گفتمان مردمی منتهی می‌شود
  • نفت زیر سایه خورشید محو می شود
  • هشدار دوباره هلدینگ خلیج فارس: آگهی واتساپی استخدام در هلدینگ، جعلی و با هدف کلاهبرداری است
  • کاهش ریسک معاملات و ایجاد امنیت در فضای کسب ‌و کار با اجرای قانون جدید چک
  • حمایت بانک آینده از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در استان خوزستان
  • بانک توسعه تعاون موفق به تمدید گواهینامه بین المللی استاندارد ISO 9001:2015 برای پنجمین سال پیاپی شد
  • ظرفیت شرکت های تابعه بانک توسعه تعاون در ارزیابی اموال و ارائه خدمات بیمه ای قابل ملاحظه است
  • تحقق ۱۰۰درصد ظرفیت تولید در پتروشیمی بوعلی سینا با پایان موفقیت آمیز تعمیرات اساسی

عکس
    برگزیدگان چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند
    فرهنگ اقتصاد - آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، با قدردانی از برگزیدگان در بخش‌های مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند شامل نگاه مردمی و داوران، تخصصی (پژوهش، تدوین، فیلمبرداری،…
    کاریکاتور/ تزریق دردناک مسکن
    اینفوگرافی/فرآیند ارائه تسهیلات در قبال توثیق سهام چگونه است
    به گزارش فرهنگ اقتصاد-

     





    منبع:پست بانک ایران
    فراخوان جشنواره بین‎المللی عکس «سلامت روان»
    فرهنگ اقتصاد - ششمین جشنواره بین‌المللی عکس «سلامت روان» با ایجاد بستری جهت هم‌افزایی و هم‌فکری از منظر دیدگاه‌های متنوع فرهنگی قصد دارد با افزایش آگاهی عمومی در زمینه سلامت…
    فراخوان مسابقه عکاسی پرتره لنزکالچر ۲۰۲۱
    فرهنگ اقتصاد - مسابقه عکاسی پرتره لنزکالچر یک رقابت عکاسی سالانه است که هر سال عکاسان و هنرمندان از نقاط مختلف جهان در آن به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. عکاسان در هر سطحی از تجربه،…
    کشف موتور سیکلت‌های قاچاق - تهران
    معرفی برندگان مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۲۰
    فرهنگ اقتصاد - چندی پیش طی فراخوانی از فتوژورنالیست‌های جهان برای مشارکت در «جایزه عکس سال یونیسف» دعوت به عمل آمده بود و عکاسان ایرانی از طریق وبسایت عکاسی می‌توانستند در این…
تبلیغات در فرهنگ اقتصاد
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت - سئو و بهینه سازی: دِوِکس - طراحی سایت