دوشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۴ 2025-07-14
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

آمادگی بانک سپه برای پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند‌آوری | پویش «اهدای دانش و مهربانی» در بانک مسکن کلید خورد | حمایت بانک مسکن از هموطنان آسیب دیده در جنگ تحمیلی/ پرداخت تسهیلات بدون سپرده گذاری به هموطنان آسیب دیده | لیست شعب کشیک بانک سینا در روزپنجشنبه ۱۹تیرماه ۱۴۰۴ | عرضه سکه طلا در شرکت صرافی سینا آغاز شد |

کد خبر: 10390
تاریخ انتشار: 9 فروردین 1400 - ۰۰:۳۷

کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی گرفتار در ترافیک کانال سوئز

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی اظهار داشت: با توجه به مبادی تامین کننده کالای اساسی کشورمان که در این زمینه دارای تجارت با آمریکای جنوبی هستیم، مسیر تردد کشتی‌های کامل کالای اساسی از کانال سوئز است که با وقوع این اتفاق این کالاها با تاخیر به کشور می‌رسند.

فرهنگ اقتصاد – به گل نشستن کشتی باربری «اور گیون» در مسیر کانال سوئز باعث انسداد این مسیر و ایجاد گره ترافیکی در این منطقه شد. به طوری که گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۲۰۰ فروند کشتی در این ترافیک متوقف شده‌اند.

طبق گزارش ها، روزانه حدود ۵ میلیارد دلار کالا از طریق کانال سوئز به غرب و ۴.۵ میلیارد دلار به غرب می‌رود، همچنین روزانه ۱.۷۴ میلیون بشکه نفت از این مسیر جابه جا می‌شود که در این شرایط گفته می‌شود، راه حدود ۱۰ میلیارد دلار کالا بسته شده است. در بین کشتی‌های گرفتار شده در مسیر مسدود کانال سوئز، ناوگان ایرانی هم حضور دارند و هم کشتی‌های تجاری ایران و هم نفتکش‌هایمان در ترافیک انسداد کانال سوئز گیر کرده‌اند بنابراین ایران هم در این خسارت جهانی سهم دارد و از به گل نشستن کشتی اورگیون متضرر شده است.

مسعود پل‌مه، دبیر کل انجمن کشتیرانی ایران در گفت‌وگویی با اشاره به کشتی‌ها و نفت‌کش‌های متوقف شده در مسیر کانال سوئز اظهار داشت: نمی‌توان اطلاعات کشتی‌های ایرانی متوقف شده را عنوان کرد اما به طور قطع خسارت انسداد مسیر کانال سوئز ناوگان ایران و تجارت دریایی کشور ما را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: کشتی‌هایی که به صورت لاینر فعالیت می‌کنند باید در یک زمان‌بندی مشخص به بنادر حائل یا مقصد وارد شوند که بتوانند از ویندوی اختصاص یافته استفاده کنند اگر در آن زمان مشخص شده نتوانند خود را به بندر برسانند، زمان پهلوگیری در اسکله برای تخلیه و بارگیری را از دست می‌دهند. در نتیجه برای اینکه بتوانند در بندر پهلو بگیرند، مستلزم توقف در بنادر هستند تا زمانی که امکان مجدد پهلوگیری به کشتی داده شود.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی افزود: بنابراین به دلیل انسداد کانال سوئز، کشتی‌ها امکان اینکه بتوانند براساس برنامه زمان‌بندی پیش تعیین شده حرکت کنند و به مقاصد برسند را از دست داده‌اند. از آنجایی که کشتی‌ها در محل بارگیری و تخلیه بیش از زمان مشخص شده در قرارداد متوقف می‌شوند، خسارت‌هایی را متحمل خواهند شد. در برخی از موارد احتمال دارد بارهایی که برای بارگیری پیش بینی را از دست بدهند.

پل‌مه درباره خسارت ایجاد شده اظهار داشت: خسارت کشتی‌ها براساس سایز کشتی محاسبه می‌شود و قراردادی که در پارتر شناور لحاظ شده مورد محاسبه قرار می‌گیرد. هر چه سایز و اندازه کشتی بزرگتر باشد هزینه دموراژ آن بالاتر می‌رود؛ یک استاندارد معمول برای دموراژ کشتی ۱۵۰ هزار تنی در اسکله‌ها روزانه حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار است.

وی با اشاره به ناوگان ایرانی متوقف مانده در مسیر کانال سوئز گفت: بیش از ۹۰ درصد کشتی‌های تجاری کشور که اقیانوس پیما هستند در اختیار شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و احتمالا کشتی‌های متوقف مانده در کانال سوئز هم از ناوگان گروه کشتیرانی هستند.

پل‌مه درباره احتمال تاخیر در ورود کالاهای اساسی با توجه به انسداد مسیر تجاری کانال سوئز اظهار داشت: با توجه به مبادی تامین کننده کالای اساسی کشورمان که در این زمینه دارای تجارت با آمریکای جنوبی هستیم، مسیر تردد کشتی‌های کامل کالای اساسی از کانال سوئز است که با وقوع این اتفاق این کالاها با تاخیر به کشور می‌رسند.

وی با اشاره خسارت جهانی به دلیل انسداد کانال سوئز اظهار داشت: واقعیت این است به واسطه توقف کشتی‌ها در کانال سوئز تجارت حامل کشتی‌ها هم متوقف شده است به این معنا کالاهای این کشتی‌ها دیرتر به بازار مصرف و خط تولید خواهد رسید در نتیجه خسارت بسیار گسترده‌تر از موضوع دموراژ کشتی‌ها است. اما اگر متوسط خسارت را در یک روز برای یک کشتی ۵۰ هزار دلار در نظر بگیریم با توجه به توقف حدود ۲۰۰ فروند کشتی در این مسیر که احتمالا این عدد تغییر می‌کند، خسارت حاصله به چند صد میلیون دلار در روز می‌رسد. البته باید توجه داشته باشیم که تعداد کشتی‌ها در دو سویه کانال سوئز در حال افزایش است.

منبع: ایلنا

برچسب ها: اورگیون, تجارت دریایی, ترافیک, خسارت, کانال سوئز, کشتی, نفتکش, نفتکش های ایرانی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/10390

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اقتصاد ایران در اختیار رفقا و قوم و خویش مسئولان است/ کسانی که ارز را بالا بردند، اجازه کاهش آن را نمی‌دهند
  • بروکراسی و مشکلات ارزی، مهم‌ترین موانع پیشرفت صنعت
  • “پیشگامی شرکت دانش‌بنیانی نفت و گاز سرو در قلب نفت ایران”
  • “طنین باشکوه “فلک‌الافلاک”در قلب خرم‌آباد باسمفونی همدلی و هنر پس از سال‌ها انتظار به صدا درآمد”
  • طرح آزادسازی قیمت برق و گاز و بازتوزیع
  • یک روز از زندگی عابد سلامه موشکافی یک تراژدی در بیت المقدس
  • در حمله تروریستی اسرائیل به ایران چه گذشت؟
  • پیام تسلیت مدیرعامل بانک صادرات ایران به مناسبت شهادت فرماندهان، دانشمندان و مردم بی‌دفاع کشور
  • پیام تسلیت دکتر بهزاد شیری مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت شهادت سرداران سپاه و هموطنان عزیز در حمله رژیم صهیونیستی
  • پیام تسلیت مدیرعامل بانک ملت در پی شهادت تعدادی از فرماندهان نظامی، دانشمندان هسته ای و هموطنان
  • پیام تسلیت مدیرعامل بانک تجارت به مناسبت شهادت فرماندهان، دانشمندان و مردم مظلوم کشور
  • پیام تسلیت مدیرعامل بانک سینا به مناسبت شهادت جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دانشمندان و مردم شریف کشور
  • اطلاعیه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در پی‌ حملات رژیم غاصب صهیونیستی و شهادت جمعی از غیر نظامیان، دانشمندان هسته‌ای و فرماندهان نظامی
  • تکذیب شایعه حمله به پتروشیمی شهید تندگویان
آخرین اخبار
  • علی دانشمند سرپرست برند ، مسئولیت اجتماعی ‌و روابط عمومی شرکت پتروشیمی پارس شد
  • مهندسی معکوس موفقیت‌آمیز کمپرسور سیکل تبرید پروپان در واحد NGL400/ پروژه کاهش فلرینگ پتروشیمی بندر امام به مرحله راه‌اندازی رسید/ رشد ۱۵۰ درصدی خوراک NGL محقق شد
  • حراست عاملی موثر در حفظ پایداری تولید و پاسداری از اقتدار ملی
  • تاکید عباس زاده بر توسعه هوشمندانه فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی
  • آمادگی بانک سپه برای پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند‌آوری
  • پویش «اهدای دانش و مهربانی» در بانک مسکن کلید خورد
  • مهر تایید سهامداران به عملکرد «اروند» با رشد تولید و فروش پایدار با نگاهی توسعه‌محور/ سود خالص شرکت حدود ۵۰ درصد افزایش یافت
  • اعلام میانگین قیمت های جهانی محصولات پتروشیمیایی
  • پتروشیمی تبریز روی ریل رکورد شکنی/ سال ۱۴۰۳، سال طلایی صادرات و سودآوری
  • حمایت بانک مسکن از هموطنان آسیب دیده در جنگ تحمیلی/ پرداخت تسهیلات بدون سپرده گذاری به هموطنان آسیب دیده
  • پیام دکتر جواد شاه محمدی مدیرعامل شرکت پتروشیمی اصفهان به مناسبت روز ملی فناوری اطلاعات
  • پیام دکتر جواد شاه محمدی مدیرعامل شرکت پتروشیمی اصفهان به مناسبت روز ملی حراست
  • تامین نیاز دانشی پتروشیمی ها از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی
  • نشست بصیرتی «عفاف و حجاب» ویژه بانوان شاغل در ساختمان مهرگان برگزار شد
  • تجلیل مدیرعامل پتروشیمی بوشهر از تلاش‌های کارکنان حراست و فناوری اطلاعات

منهای اقتصاد
  • افزایش ساعات کاری مراکز فروش و خدمات همراه اول در استان‌های شمالی
  • پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده استان سمنان

فیلم
    مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک دی (فیلم)
    امسال بودجه مسئولیت اجتماعی را به آموزش و پرورش و تجهیز مدارس اختصاص دهید
    هلدینگ خلیج فارس سهم بسزایی در صنعت پتروشیمی دارد و پیشران در این صنعت است
    جهش در تولید و درآمد ۱۰ ماهه بوعلی/ موفقیت‌های پیاپی پتروشیمی بوعلی سینا
    فرهنگ اقتصاد _ بر پایه گزارش منتشر شده در کدال، در دیماه سال جاری، حجم تولید پتروشیمی بوعلی سینا با ۱۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۱۸۵,۴۸۹ تن…
    گام بلند پتروشیمی اروند برای بومی سازی لایسنس زنجیره PVC با همت واحد پژوهش ‌و فناوری
    قدردانی معاون حقوقی رییس‌جمهور از نقش بی‌بدیل هلدینگ خلیج فارس در صادرات غیر نفتی و توسعه همه جانبه کشور
    ببینید | همتی: درگیر یک تورم بالا هستیم؛ هر اقدامی برای کنترل یا کاهش آن منجر به توقف رشد می‌شود
    فرهنگ اقتصاد _ وزیر اقتصاد اعلام کرد: ما درگیر دو متغیر کلان اقتصادی هستیم که تقریبا دغدغه همه دولت هاست یکی رشد اقتصادی…


عکس
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    مراسم عزاداری شهادت سید مقاومت در آریاساسول برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، مراسم عزاداری برای شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله علیه)، دبیرکل حزب‌الله، با حضور محمدرضا…
    بازدید مهندس عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت صنایع ملی پتروشیمی از غرفه شرکت پتروشیمی تبریز
    برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در شرکت پتروشیمی پارس
    فرهنگ اقتصاد _ در این مراسم امام جماعت اعزامی در سخنانی ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) با اشاره به مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و 72تن از یاران…
    بازدید دکتر خلیلی‌نیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از غرفه پتروشیمی تبریز
    گزارش تصویری آیین افتتاحیه پانزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF)
    فرهنگ اقتصاد _  پانزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با شعار "فناوری پاک" و با راهبرد کشف افق‌های نوین در دستیابی به توسعه…
    افتتاح اولین مدرسه انعطاف‌پذیر استان بوشهر به‌همت شرکت آریاساسول
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، این رویداد با حضور مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، مدیرکل آموزش پرورش استان بوشهر، امام جمعه شهر…
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب