تشکیل اولین تشکل کشوری صنعت کفش کشور
رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران گفت: صنعت کفش ایران دارای توانمندیهای بالایی است که تا کنون مغفول مانده و باید جایگاه این صنعت در اقتصاد کشور احیا شود.
فرهنگ اقتصاد– اولین گردهمایی تشکیل بزرگترین تشکل کیف، کفش وصنایع وابسته به میزبانی اتحادیه صنف کفشهای ماشینی تهران و حضور بیش از چهل تشکل از سراسر کشور برگزارشد.
علی اژدرکش رئیس اتحادیه صنف کفش ماشینی تهران به عنوان میزبان در این مراسم گفت: هدف از تشکیل این تشکل کشوری همافزایی میان حلقههای زنجیره تولید کیف و کفش است و برای تحقق این هدف نیازمند هنبستگی و همکاری میان همه بخشها از تامین مواد اولیه و یراق آلات تا تولیدکنندگان تجهیزات و ماشین آلات و در نهایت تولیدکنندگان محصولات نهایی هستیم.
وی به عنوان ایدهپرداز این اقدام ملی صنعت کیف و کفش ایران را صنعتی پیشرو با توان رقابت در بازارهای صادرانی دانست و تصریح کرد: تولیدکنندگان ایرانی به دانش، تجربه و تکنولوژی تولید محصول برابر با استانداردهای جهانی برخوردار هستند و برخی نقاط ضعف مانند بازاریابی و بازارسازی، برندسازی و تبلیغات و کاهش قیمت تمام شده را میتوانیم با بهبود زنجیره تامین مرتفع سازیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران در ادامه به تبیین اهمیت و نقش بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد جهان و ایران پرداخت و افزود: در اقتصادهای بزرگ جهان مانند آمریکا و چین سهم واحدهای کوچک از تولید ناخالص ملی ۴۸ و ۵۹ درصد است، در حالیکه در ایران ۱۸ درصد است.
وی گفت: در حالیکه اشتغال واحدهای کوچک و متوسط اشتغال پایدار است، در اقتصادهای بزرگ واحدهای کوچک بازیگران اصلی صادرات هستند و در ایران سهم اندکی دارند.
اژدرکش با بیان اینکه صنعت کفش ایران توانایی تامین کفش مورد نیاز کشورهای منطقه را دارد، تصریح کرد: صنعت کفش ایران دارای توانمندیهای بالایی است که متاسفانه تا کنون مغفول ماتده و باید جایگاه این صنعت در اقتصاد کشور احیا شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف تهران در ادامه به موضوع ایجاد یک کنسرسیوم یا تشکل بزرگ صنفی و صنعتی برای صنعت کیف و کفش پرداخت و گفت: در شرایط کنونی وجود کنسرسیوم ها و تشکل های صنفی و صنعتی در بخش خصوصی با نگاه فراگیر و پیگیر منافع ملی که ضامن منافع تمامی اعضا بوده و در کنار حمایت از واحدهای بزرگ صنعتی مسیر را برای رشد و پیشرفت واحدهای کوچک و متوسط در کل زنجیره تامین هموار سازد و علاوه بر ساماندهی تولید و فروش در داخل کشور به دنبال راهاندازی بازارهای منطقهای و بینالمللی جدید باشد نه تنها اجتنابناپذیر است بلکه تنها راه رشد و تعالی آن صنف و صنعت است.
وی در ادامه به تشریح اهداف تشکل ملی صنعت کفش پرداخت و اظهارداشت: رسیدن به تولید سالانه یک میلیارد جفت کفش و صادرات ۷۰۰ میلیون جفت کفش مازاد بر نیاز داخل، را میتوان هدف نهایی و عالی این تشکل دانست.
وی تصویب سند جامع این صنعت برای ۱۰ ۲۰ و ۵۰ سال آینده را هدف دیگری دانست که متضمن حفظ ثبات و تدوام رشد این صنعت است و اطهارداشت: مطالبهگری کارشناسی شده با صدای واحد و از مسیر مناسب از حاکمیت، هموار کردن مسیر برای رشد واحدهای کوچک و متوسط و تبدیل آنها به واحدهای بزرگ و کمک به برندسازی و ایجاد فضایی مناسب جهت رشد برندهای جوان از دیگر اهداف در نظر گرفته شده است.
اژدرکش گفت: معرفی بهینه و صحیح محصولات فاخر ایرانی در بازارهای منطقهای و بینالمللی و ایجاد بازارهای صادراتی جدید، تقویت نمایشگاه های داخلی و شرکت هدفمند و سازمان یافته در نمایشگاههای بینالمللی، رفع موانع تامین مواد اولیه و کمک به عرضه مواد اولیه متنوع و با کیفیت به تولیدکنندگان داخلی، آموزش فنی و علمی نیروی کارآمد و مورد نیاز صنعت و در نهایت ساماندهی و کمک به رشد شبکه فروش داخلی از طریق فرهنگسازی مناسب و تبلیغات از دیگر اهداف این مجموعه است.
وی در ادامه ساختار پیشنهادی تشکل بزرگ صنعت کفش کشور را تشریح کرد و اظهارداشت: تشکل بزرگ صنعت کفش می تواتد به صورت کنسرسیوم، فدراسیون یا کنفدراسیون، کانون کارفرمایی، اتحادیه صادراتی و یا تعاوتی ثبت شود و پس از ثبت شروع به عضو گیریخواهد کرد .
رئیس اتحادیه صنف کفش ماشینی تهران افزود: در گام اول برای مجموعه پنج کمیسیون شامل مواد اولیه، رفع موانع تولید، پشتیبانی از صادرات، نمایشگاهی و آموزش پیشبینی شده است. به گفته وی مهمترین استراتژی این تشکل انحصار زدایی و آماده کردن فضای مناسب برای همه فعالین است.
وی در پایان از انتخاب هیات امنا و هیات موسس تشکل بزرگ صنعت کیف و کفش خبرداد و گفت: امیدواریم قوای سه گانه از تشکیل وفعالیت این تشکل حمایت کرده و با رفع موانع تولید و تسهیل شرایط کسب و کار یا ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد کشور کمک کنند.
منبع: تسنیم
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: