پنج شنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ 2025-11-27
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

گام‌های جدی برای آینده روشن موسسه اعتباری ملل | برگزاری همایش بازآموزی گزینشگران بانک مسکن/ تقدیر از عملکرد بانک مسکن در بخش گزینش | امکان ثبت نام در دو طرح فروش خودروهای وارداتی با حساب وکالتی بانک ملت | ضرورت تلاش برای تقویت سهم بازاری بانک سینا با استفاده از مدل‌های نوین بازاریابی | با اتکا به معنویت نماز و روحیه جهادی بسیج، برای تقویت امنیت غذایی کشور تلاش کنیم |

کد خبر: 16872
تاریخ انتشار: 3 آبان 1400 - ۱۴:۰۴

نعل وارونه مخالفان نظام نوین توزیع؛

به نام مشتری؛ به کام واسطه

امیرخسرو فخریان

یکی از مهم ترین موضوعاتی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای از آن به عنوان تفاوت بارز و در حقیقت مزیت خود بر صنوف سنتی نام می‌برند تخفیف‌های متنوعی است که از سوی این فروشگاه‌ها به خریداران و مشتریان خود عرضه می‌شود. تخفیف‌هایی که به هیچ عنوان در صنوف و سوپرمارکت‌های سنتی از آن خبری نیست.

فرهنگ اقتصاد_ در صنوف و سوپرمارکت‌های سنتی، کالاها به قیمت مصرف کننده که بر روی آن درج شده است به خریدار ارائه می‌شود و سود فروشنده از تخفیفی که تولید کننده برای آنها در نظر می‌گیرد و کالا را با قیمتی پایین‌تر از قیمت درج شده بر روی آن در اختیارشان قرار می‌دهد به دست می‌آید. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ تلاش می‌شود تا کالاها با قیمتی پایین‌تر از قیمت درج شده بر روی آنها به دست مصرف کننده برسد. این همان شعار “همواره تخفیف بودن” است که برخی از اعضای بزرگ این اتحادیه با این شعار فعالیت می کنند و وجه بارز تفاوت این رسته از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و سایر صنوف و سوپرمارکت‌های سنتی است و باعث شده است که خریدار در انتخاب نهایی بین این دو، به دلایل مختلفی که خارج از حوصله این بحث است و از جمله به دلیل همواره تخفیف بودن و وجه تخفیفی بودن فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در انتخاب این فروشگاه‌ها و ترجیح آن بر صنوف و فروشگاه‌های سنتی، تردیدی به خود راه ندهد.

در کنار مخالفت‌هایی که از سوی صنوف سنتی و حامیان رسانه‌ای آنها به فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان نظام نوین توزیع کالا و خدمات می‌شود و البته استقبال مطلوب مردم از این فروشگاه‌ها و گسترش روزافزون شعبات فروشگاهی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور، نشان می‌دهد که این مخالفت‌ها راه به جایی هم نبرده است. اخیرا “کاهش تخفیف‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای” مطرح و چنین وانمود می‌شود که تنها تفاوت و برتری فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر صنوف و سوپرمارکت‌های سنتی که ارائه تخفیف‌های متنوع و گوناگون بوده است در حال رنگ باختن است. به همین دلیل است که افراد، اتحادیه‌ها و رسانه‌های مخالف نظام نوین توزیع، با ذوق و شعف این موضوع را دستمایه دور جدیدی از حملات خود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار داده‌اند.

قطعا این انتظار که فروشگاه زنجیره‌ای در هر حالتی، تخفیف‌های حداکثری را به مشتری اختصاص بدهد نه ممکن، نه مطلوب و نه از نگاه اقتصادی معقولانه است. چرا که اساسا ارائه تخفیف از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نه یک وظیفه و تکلیف که در حقیقت خدمتی است که می‌تواند ارائه شود و یا ارائه نشود. محدود و منحصر نمودن مزیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در موضوع تخفیف و ارائه تخفیفات متنوع به مشتریان، نعل وارونه زدن است که مخالفان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نظام نوین توزیع می‌کوشند تا از طریق آن، نیت واقعی خود از مخالفت با نظام نوین توزیع را در لفافه نگرانی از کاهش تخفیفات ارائه شده، پیچیده و به نام مردم و مشتری و در حقیقت به کام دلال‌ها و واسطه هایی که هیچ گونه خدمات و یا ارزش افزوده ای را ارائه نمی کنند، تمام کنند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای را که نقش بسیار مثبت و موثری در کاهش زنجیره تولید و حذف واسطه‌ها و دلالان را دارند، کم اهمیت جلوه دهند.

بدیهی است برای هماهنگی بیشتر در اجرای سیاست های دولت محترم خصوصا در توزیع کالای اساسی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید از یک طرف و عدم اجازه تولیدکننده برای افزایش قیمت‌ها یعنی همان چیزی که می‌توان آن را قیمت گذاری دستوری نامید موجب می‌شود تولیدکننده، کالای تولیدی را با کمترین میزان تخفیف به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و طبیعتا فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز این کالاها با حداقل تخفیف‌ ممکن به خریدار و مصرف کننده عرضه کنند.

هر کس که اندک آشنایی با علم اقتصاد و صنعت خرده فروشی داشته باشد، قطعا از ارتباط مستقیم موضوع ارائه تخفیف یا عدم ارائه آن با بهای تمام شده کالا و خدمات و نیز وجود شرایط رقابتی در بازار مطلع است که این امر در توزیع کالاهای اساسی و تنظیم بازاری که منطبق با سیاست های دولت محترم و در راستای وجود شفافیت در توزیع و امکان رصد آنها است، بیشتر ملموس تر است. با همه آنچه که گفته شد و بنا بر آنچه که در عالم واقع رخ می‌دهد حاکی از آن است که خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مقایسه با صنوف سنتی، برای مصرف کننده و خریدار به مراتب مقرون به صرفه‌تر است و این موضوع به دلیل شفافیت حداکثری عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حداکثری بودن نظارت نهادهای گوناگون که گاها تا پنج لایه نظارتی هم می‌رسد، قابل اثبات است.

فروشگاه های زنجیره ای در خدمات خود به ارائه استانداردهایی چون استاندارد کیفیت، استاندارد قیمت و استاندارد خدمت متعهد هستند و این مهم یکی از بزرگترین جلوه های تفاوت به عنوان سیستم نوین توزیع در عرصه خرده فروشی با سایر بخشهای توزیع در کشور محسوب می شود که نتیجه آن وجود اطمینان و اعتماد مشتریان در تهیه کالاهای با اصالت خصوصا کالاهای سلامت محور با پرداخت هزینه کمتر ریالی و صرفه جویی در زمان را می توان نام برد افزایش روز به روز اقبال عمومی مردم شریف در تهیه مایحتاج خود از فروشگاه های زنجیره ای تحت پوشش این اتحادیه، گواهی بر این ادعاست.

*ریاست اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای

منبع: اقتصاد آنلاین

 

برچسب ها: امیرخسرو فخریان, فروشگاه های زنجیره ای, مشتری

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/16872

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • درخشش فرزندان کارکنان پتروشیمی بوعلی سینا در المپیاد ورزشی هلدینگ خلیج فارس
  • افتخارآفرینی پتروشیمی بوعلی سینا در مسابقات تنیس روی میز هلدینگ خلیج فارس
  • تجلیل از پرستاران همزمان با میلاد حضرت زینب(س)
  • بررسی ظرفیت‌های صادراتی در بازدید مدیرعامل از پایانه مواد معدنی بندر امام خمینی(ره)
آخرین اخبار
  • آغاز همکاری راهبردی میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی بوشهر
  • محور نشست مشترک پتروشیمی‌های کارون، اروند و هلدینگ خلیج‌فارس
  • گام بلند پتروشیمی زاگرس و مبین انرژی خلیج فارس به سوی آینده انرژی پایدار
  • گام‌های جدی برای آینده روشن موسسه اعتباری ملل
  • برگزاری همایش بازآموزی گزینشگران بانک مسکن/ تقدیر از عملکرد بانک مسکن در بخش گزینش
  • امکان ثبت نام در دو طرح فروش خودروهای وارداتی با حساب وکالتی بانک ملت
  • ضرورت تلاش برای تقویت سهم بازاری بانک سینا با استفاده از مدل‌های نوین بازاریابی
  • با اتکا به معنویت نماز و روحیه جهادی بسیج، برای تقویت امنیت غذایی کشور تلاش کنیم
  • ثبت نام آزمون استخدامی بانک کشاورزی آغاز شد
  • احتمال بروز اختلال در خدمات بانکداری الکترونیک بانک دی در روز جمعه ۷ آذر
  • دومین ماه پاییز ۱۴۰۴ و افزایش تولید و فروش آریا
  • تأکید بانک توسعه صادرات ایران بر حمایت هدفمند از زنجیره تولید و صادرات
  • ضرورت ارتقای مهارت‌های مدیریتی روسای شعب با برگزاری دوره‌های آموزشی
  • دیدار مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت پتروشیمی اروند با فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ماهشهر به مناسبت هفته بسیج
  • با حضور ممیزان مستقل؛ استمرار انطباق سیستم مدیریت امنیت اطلاعات آریاساسول تأیید شد

منهای اقتصاد
  • هادی مرزبان هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران درگذشت
  • سرویس شارژ همراهی؛ دو برابر اعتبار برای مشترکان اعتباری همراه اول
  • بازگشت شماره‌های خاص همراه اول با عرضه «سری به‌یادماندنی»
  • “حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال”
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • در دیدار مهندس جعفرپور با فرماندار شهر تهران برهم‌افزایی نهادها برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری تأکید شد
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس

فیلم
    تعویض مبدل ۱۵۰۰۳ ناحیه ۱۵۰ واحد VCM شرکت پتروشیمی اروند در ۱۲ روز جنگ تحمیلى
    امضای تفاهم‌نامه همکاری استراتژیک بین بانک تجارت و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، در این تفاهم‌نامه در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست،…
    بازدید نوروزی دکتر غلامرضا جمشیدی مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت پتروشیمی نوری از واحد های مجتمع - بهار 1404
    فرهنگ اقتصاد _ در اولین روز های سال 1404 از واحد های مجتمع بازدید و از پرسنل تلاشگر این مجتمع تقدیر و…
    در بازدید محمد شریعتمداری از هشتمین نمایشگاه ساخت داخل تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در عسلویه چه گذشت؟
    مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک دی (فیلم)
    “نماینده مجلس: تأمین خوراک پالایشگاه نفت آفتاب باید در اولویت قرار گیرد
    فرهنگ اقتصاد _ احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس، با انتقاد از تأمین‌نشدن خوراک پالایشگاه نفت آفتاب گفت:چگونه ممکن است بزرگ‌ترین پالایشگاه…
    گزارش تصویری حضور شرکت پتروشیمی اروند در اولین نمایشگاه صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته پترواکس در اهواز


عکس
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب