سه شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-18
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

“حکمرانی رسانه و مدیریت سنت و نوآوری” | پرداخت بیش از ۷ هزار وام آنلاین با «سپینو» بانک صادرات ایران | قدردانی معاون وزیر راه و شهرسازی از عملکرد بانک مسکن در طرح نهضت ملی استان یزد/ تامین مالی بیش از ۴۲ هزار میلیارد ریالی نهضت ملی یزد | مؤسسه اعتباری ملل در مسیر بازسازی، موفقیت و ارتقاء جایگاه | بروزرسانی نسخه جدید تحت وب همراه بانک تجارت با بهبود در ارائه خدمات |

کد خبر: 16872
تاریخ انتشار: 3 آبان 1400 - ۱۴:۰۴

نعل وارونه مخالفان نظام نوین توزیع؛

به نام مشتری؛ به کام واسطه

امیرخسرو فخریان

یکی از مهم ترین موضوعاتی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای از آن به عنوان تفاوت بارز و در حقیقت مزیت خود بر صنوف سنتی نام می‌برند تخفیف‌های متنوعی است که از سوی این فروشگاه‌ها به خریداران و مشتریان خود عرضه می‌شود. تخفیف‌هایی که به هیچ عنوان در صنوف و سوپرمارکت‌های سنتی از آن خبری نیست.

فرهنگ اقتصاد_ در صنوف و سوپرمارکت‌های سنتی، کالاها به قیمت مصرف کننده که بر روی آن درج شده است به خریدار ارائه می‌شود و سود فروشنده از تخفیفی که تولید کننده برای آنها در نظر می‌گیرد و کالا را با قیمتی پایین‌تر از قیمت درج شده بر روی آن در اختیارشان قرار می‌دهد به دست می‌آید. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ تلاش می‌شود تا کالاها با قیمتی پایین‌تر از قیمت درج شده بر روی آنها به دست مصرف کننده برسد. این همان شعار “همواره تخفیف بودن” است که برخی از اعضای بزرگ این اتحادیه با این شعار فعالیت می کنند و وجه بارز تفاوت این رسته از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و سایر صنوف و سوپرمارکت‌های سنتی است و باعث شده است که خریدار در انتخاب نهایی بین این دو، به دلایل مختلفی که خارج از حوصله این بحث است و از جمله به دلیل همواره تخفیف بودن و وجه تخفیفی بودن فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در انتخاب این فروشگاه‌ها و ترجیح آن بر صنوف و فروشگاه‌های سنتی، تردیدی به خود راه ندهد.

در کنار مخالفت‌هایی که از سوی صنوف سنتی و حامیان رسانه‌ای آنها به فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان نظام نوین توزیع کالا و خدمات می‌شود و البته استقبال مطلوب مردم از این فروشگاه‌ها و گسترش روزافزون شعبات فروشگاهی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور، نشان می‌دهد که این مخالفت‌ها راه به جایی هم نبرده است. اخیرا “کاهش تخفیف‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای” مطرح و چنین وانمود می‌شود که تنها تفاوت و برتری فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر صنوف و سوپرمارکت‌های سنتی که ارائه تخفیف‌های متنوع و گوناگون بوده است در حال رنگ باختن است. به همین دلیل است که افراد، اتحادیه‌ها و رسانه‌های مخالف نظام نوین توزیع، با ذوق و شعف این موضوع را دستمایه دور جدیدی از حملات خود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار داده‌اند.

قطعا این انتظار که فروشگاه زنجیره‌ای در هر حالتی، تخفیف‌های حداکثری را به مشتری اختصاص بدهد نه ممکن، نه مطلوب و نه از نگاه اقتصادی معقولانه است. چرا که اساسا ارائه تخفیف از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نه یک وظیفه و تکلیف که در حقیقت خدمتی است که می‌تواند ارائه شود و یا ارائه نشود. محدود و منحصر نمودن مزیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در موضوع تخفیف و ارائه تخفیفات متنوع به مشتریان، نعل وارونه زدن است که مخالفان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نظام نوین توزیع می‌کوشند تا از طریق آن، نیت واقعی خود از مخالفت با نظام نوین توزیع را در لفافه نگرانی از کاهش تخفیفات ارائه شده، پیچیده و به نام مردم و مشتری و در حقیقت به کام دلال‌ها و واسطه هایی که هیچ گونه خدمات و یا ارزش افزوده ای را ارائه نمی کنند، تمام کنند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای را که نقش بسیار مثبت و موثری در کاهش زنجیره تولید و حذف واسطه‌ها و دلالان را دارند، کم اهمیت جلوه دهند.

بدیهی است برای هماهنگی بیشتر در اجرای سیاست های دولت محترم خصوصا در توزیع کالای اساسی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید از یک طرف و عدم اجازه تولیدکننده برای افزایش قیمت‌ها یعنی همان چیزی که می‌توان آن را قیمت گذاری دستوری نامید موجب می‌شود تولیدکننده، کالای تولیدی را با کمترین میزان تخفیف به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و طبیعتا فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز این کالاها با حداقل تخفیف‌ ممکن به خریدار و مصرف کننده عرضه کنند.

هر کس که اندک آشنایی با علم اقتصاد و صنعت خرده فروشی داشته باشد، قطعا از ارتباط مستقیم موضوع ارائه تخفیف یا عدم ارائه آن با بهای تمام شده کالا و خدمات و نیز وجود شرایط رقابتی در بازار مطلع است که این امر در توزیع کالاهای اساسی و تنظیم بازاری که منطبق با سیاست های دولت محترم و در راستای وجود شفافیت در توزیع و امکان رصد آنها است، بیشتر ملموس تر است. با همه آنچه که گفته شد و بنا بر آنچه که در عالم واقع رخ می‌دهد حاکی از آن است که خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مقایسه با صنوف سنتی، برای مصرف کننده و خریدار به مراتب مقرون به صرفه‌تر است و این موضوع به دلیل شفافیت حداکثری عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حداکثری بودن نظارت نهادهای گوناگون که گاها تا پنج لایه نظارتی هم می‌رسد، قابل اثبات است.

فروشگاه های زنجیره ای در خدمات خود به ارائه استانداردهایی چون استاندارد کیفیت، استاندارد قیمت و استاندارد خدمت متعهد هستند و این مهم یکی از بزرگترین جلوه های تفاوت به عنوان سیستم نوین توزیع در عرصه خرده فروشی با سایر بخشهای توزیع در کشور محسوب می شود که نتیجه آن وجود اطمینان و اعتماد مشتریان در تهیه کالاهای با اصالت خصوصا کالاهای سلامت محور با پرداخت هزینه کمتر ریالی و صرفه جویی در زمان را می توان نام برد افزایش روز به روز اقبال عمومی مردم شریف در تهیه مایحتاج خود از فروشگاه های زنجیره ای تحت پوشش این اتحادیه، گواهی بر این ادعاست.

*ریاست اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای

منبع: اقتصاد آنلاین

 

برچسب ها: امیرخسرو فخریان, فروشگاه های زنجیره ای, مشتری

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/16872

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • بازدید میدانی دکتر مبرزی؛ تأکید بر حمایت از کارکنان و بهبود فرآیندهای عملیاتی
  • متقی‌نیا: تکریم ایثارگران، پاسداشت اقتدار و امنیت امروز کشور است
  • هموار شدن تامین مالی ارزی پتروشیمی با عرضه ۵۰ میلیون یورو اوراق مرابحه ارزی توسط بانک ملی ایران
  • نقش حیاتی بانک توسعه تعاون در جهش تولید و نهادینه‌سازی فرهنگ تعاون در صنایع پتروشیمی
آخرین اخبار
  • “حکمرانی رسانه و مدیریت سنت و نوآوری”
  • فاز نخست پروژه FRW پالایشگاه نفت سپاهان
  • حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در استان بوشهر
  • برنامه‌ریزی برای تامین نیازهای صنایع داروئی کشور
  • دیدار مدیرعامل بانک شهر با مدیرعامل پتروشیمی پارس/ تاکید مدیران عامل بر توسعه همکاری های مشترک
  • پرداخت بیش از ۷ هزار وام آنلاین با «سپینو» بانک صادرات ایران
  • قدردانی معاون وزیر راه و شهرسازی از عملکرد بانک مسکن در طرح نهضت ملی استان یزد/ تامین مالی بیش از ۴۲ هزار میلیارد ریالی نهضت ملی یزد
  • مؤسسه اعتباری ملل در مسیر بازسازی، موفقیت و ارتقاء جایگاه
  • بروزرسانی نسخه جدید تحت وب همراه بانک تجارت با بهبود در ارائه خدمات
  • با مشارکت در طرح نظرسنجی «اعتبار ملی» ما را یاری کنید
  • برگزاری مزایده عمومی ۵۲ فقره از املاک مازاد بانک ملت
  • تجربه بانکداری با هوش مصنوعی در اپلیکیشن جدید بانک ملت، دیما
  • پیوند راهبردی بیمه و بازار سرمایه با چهار رونمایی و سه تفاهم‌نامه بزرگ
  • فرآیند آزمون و رسیدگی به اعتراض‌ها تشریح شد
  • بیمه دی؛ پیشگام ارائه پوشش‌های متفاوت در مسئولیت مدنی

منهای اقتصاد
  • “حکمرانی رسانه و مدیریت سنت و نوآوری”
  • “حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال”
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • در دیدار مهندس جعفرپور با فرماندار شهر تهران برهم‌افزایی نهادها برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری تأکید شد
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس
  • روز شلوغ همراه اول در دومین روز از نمایشگاه کیش اینوکس
  • آغاز ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول

فیلم
    پتروشیمی بندرامام و شرکت مخابرات ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
    فرهنگ اقتصاد _ این تفاهم‌نامه با هدف مشارکت در برنامه‌ریزی، طراحی، تامین، اجرا و بهره‌برداری مطلوب از زیرساخت‌ها و ابزارهای فناورانه مورد نیاز در شرکت…
    مجمع بوعلی برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی بوعلى سينا امروز با حضور حداکثری سهامداران تشکیل شد. این مجمع ۸۳۶۰ ريال سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

    در این مجمع افزایش سرمایه پتروشیمی بوعلى…
    بانک سینا با مشارکت بازیگران اکوسیستم در مسیر بانکداری هوشمند
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌ عمومی بانک سینا، علی ابدالی در حاشیه نمایشگاه تراکنش دهم گفت: بانک سینا نیز مانند سایر بانک‌ها با استفاده از قابلیت‌های شرکت‌های…
    گزارش تصویری راهپیمایی جمعی از پرسنل و مدیران شرکت پتروشیمی اروند در مجتمع به مناسبت گرامیداشت دهه فجر و تجدید بیعت با آرمان های انقلاب و امام (ره ) و رهبری نظام
    برگزاری آیین پایانی سوگواره ملی «عکس عاشورایی» در گچساران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی گچساران، این سوگواره ملی با استقبال بی‌نظیری همراه بود؛ ۴۱۸ عکاس خوش‌ذوق از سراسر کشور، ۳ هزار و ۱۷۳ اثر خود…
    رویکرد جدید وزارت ارتباطات به نقش آفرینی پست بانک در حمایت از اقتصاد دیجیتال در دولت وفاق ملی + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: پست بانک ما باید در اختیار اقتصاد دانش بنیان،…
    حضور شرکت پتروشیمی اروند در دومین رویداد ایران پتروکم ۱۴۰۳ به روایت تصویر


عکس
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب