چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ 2022-05-25
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

افزایش سقف اعتبار طرح «طراوت» بانک آینده/ کسب و کار ایرانی حمایت می‌شود | تفاوتی بین کارمندان رسمی و قراردادی برای رشد و پیشرفت در پست بانک ایران وجود ندارد | ضرروت نظام‌مند شدن بنگاه های اقتصادی | همکاران روابط عمومی عهده دار رصد و اطلاع رسانی خدمات شبکه بانکی به جامعه هستند | نسخه جدید کلاینت شعب و باجه‌های پست بانک ایران به زودی راه‌اندازی می‌شود |

کد خبر: 16872
تاریخ انتشار: 3 آبان 1400 - ۱۴:۰۴

نعل وارونه مخالفان نظام نوین توزیع؛

به نام مشتری؛ به کام واسطه

امیرخسرو فخریان

یکی از مهم ترین موضوعاتی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای از آن به عنوان تفاوت بارز و در حقیقت مزیت خود بر صنوف سنتی نام می‌برند تخفیف‌های متنوعی است که از سوی این فروشگاه‌ها به خریداران و مشتریان خود عرضه می‌شود. تخفیف‌هایی که به هیچ عنوان در صنوف و سوپرمارکت‌های سنتی از آن خبری نیست.

فرهنگ اقتصاد_ در صنوف و سوپرمارکت‌های سنتی، کالاها به قیمت مصرف کننده که بر روی آن درج شده است به خریدار ارائه می‌شود و سود فروشنده از تخفیفی که تولید کننده برای آنها در نظر می‌گیرد و کالا را با قیمتی پایین‌تر از قیمت درج شده بر روی آن در اختیارشان قرار می‌دهد به دست می‌آید. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ تلاش می‌شود تا کالاها با قیمتی پایین‌تر از قیمت درج شده بر روی آنها به دست مصرف کننده برسد. این همان شعار “همواره تخفیف بودن” است که برخی از اعضای بزرگ این اتحادیه با این شعار فعالیت می کنند و وجه بارز تفاوت این رسته از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و سایر صنوف و سوپرمارکت‌های سنتی است و باعث شده است که خریدار در انتخاب نهایی بین این دو، به دلایل مختلفی که خارج از حوصله این بحث است و از جمله به دلیل همواره تخفیف بودن و وجه تخفیفی بودن فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در انتخاب این فروشگاه‌ها و ترجیح آن بر صنوف و فروشگاه‌های سنتی، تردیدی به خود راه ندهد.

در کنار مخالفت‌هایی که از سوی صنوف سنتی و حامیان رسانه‌ای آنها به فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان نظام نوین توزیع کالا و خدمات می‌شود و البته استقبال مطلوب مردم از این فروشگاه‌ها و گسترش روزافزون شعبات فروشگاهی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور، نشان می‌دهد که این مخالفت‌ها راه به جایی هم نبرده است. اخیرا “کاهش تخفیف‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای” مطرح و چنین وانمود می‌شود که تنها تفاوت و برتری فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر صنوف و سوپرمارکت‌های سنتی که ارائه تخفیف‌های متنوع و گوناگون بوده است در حال رنگ باختن است. به همین دلیل است که افراد، اتحادیه‌ها و رسانه‌های مخالف نظام نوین توزیع، با ذوق و شعف این موضوع را دستمایه دور جدیدی از حملات خود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار داده‌اند.

قطعا این انتظار که فروشگاه زنجیره‌ای در هر حالتی، تخفیف‌های حداکثری را به مشتری اختصاص بدهد نه ممکن، نه مطلوب و نه از نگاه اقتصادی معقولانه است. چرا که اساسا ارائه تخفیف از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نه یک وظیفه و تکلیف که در حقیقت خدمتی است که می‌تواند ارائه شود و یا ارائه نشود. محدود و منحصر نمودن مزیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در موضوع تخفیف و ارائه تخفیفات متنوع به مشتریان، نعل وارونه زدن است که مخالفان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نظام نوین توزیع می‌کوشند تا از طریق آن، نیت واقعی خود از مخالفت با نظام نوین توزیع را در لفافه نگرانی از کاهش تخفیفات ارائه شده، پیچیده و به نام مردم و مشتری و در حقیقت به کام دلال‌ها و واسطه هایی که هیچ گونه خدمات و یا ارزش افزوده ای را ارائه نمی کنند، تمام کنند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای را که نقش بسیار مثبت و موثری در کاهش زنجیره تولید و حذف واسطه‌ها و دلالان را دارند، کم اهمیت جلوه دهند.

بدیهی است برای هماهنگی بیشتر در اجرای سیاست های دولت محترم خصوصا در توزیع کالای اساسی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید از یک طرف و عدم اجازه تولیدکننده برای افزایش قیمت‌ها یعنی همان چیزی که می‌توان آن را قیمت گذاری دستوری نامید موجب می‌شود تولیدکننده، کالای تولیدی را با کمترین میزان تخفیف به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و طبیعتا فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز این کالاها با حداقل تخفیف‌ ممکن به خریدار و مصرف کننده عرضه کنند.

هر کس که اندک آشنایی با علم اقتصاد و صنعت خرده فروشی داشته باشد، قطعا از ارتباط مستقیم موضوع ارائه تخفیف یا عدم ارائه آن با بهای تمام شده کالا و خدمات و نیز وجود شرایط رقابتی در بازار مطلع است که این امر در توزیع کالاهای اساسی و تنظیم بازاری که منطبق با سیاست های دولت محترم و در راستای وجود شفافیت در توزیع و امکان رصد آنها است، بیشتر ملموس تر است. با همه آنچه که گفته شد و بنا بر آنچه که در عالم واقع رخ می‌دهد حاکی از آن است که خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مقایسه با صنوف سنتی، برای مصرف کننده و خریدار به مراتب مقرون به صرفه‌تر است و این موضوع به دلیل شفافیت حداکثری عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حداکثری بودن نظارت نهادهای گوناگون که گاها تا پنج لایه نظارتی هم می‌رسد، قابل اثبات است.

فروشگاه های زنجیره ای در خدمات خود به ارائه استانداردهایی چون استاندارد کیفیت، استاندارد قیمت و استاندارد خدمت متعهد هستند و این مهم یکی از بزرگترین جلوه های تفاوت به عنوان سیستم نوین توزیع در عرصه خرده فروشی با سایر بخشهای توزیع در کشور محسوب می شود که نتیجه آن وجود اطمینان و اعتماد مشتریان در تهیه کالاهای با اصالت خصوصا کالاهای سلامت محور با پرداخت هزینه کمتر ریالی و صرفه جویی در زمان را می توان نام برد افزایش روز به روز اقبال عمومی مردم شریف در تهیه مایحتاج خود از فروشگاه های زنجیره ای تحت پوشش این اتحادیه، گواهی بر این ادعاست.

*ریاست اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای

منبع: اقتصاد آنلاین

 

برچسب ها: امیرخسرو فخریان, فروشگاه های زنجیره ای, مشتری

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/16872

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • واکنش تلخ بازیگران به خبر فوت زهره فکور صبور | علت مرگ مشکوک زهره فکور صبور اعلام شد
  • پیام نوروزی آغاز سده پانزدهم بنیاد فردوسی
  • منوچهر وثوق در ۷۸ سالگی درگذشت (+بیوگرافی منوچهر وثوق)
  • با انتخاب سازمان بورس و اوراق بهادار ” آریا ” ناشر برتر بازار سرمایه شد
  • تاکید معاون برنامه‌ریزی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بر تحقق تولید پتروشیمی لردگان به ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید اسمی در سال ۱۴۰۱
  • بازتاب مثبت جهانی برگزاری ارکستر منطق‌الطیر در لندن/ با برگزاری سمفونی منطق‌الطیر در ایران، استقبال خوبی از آن خواهد شد
  • حرکت به سمت بیمه دیجیتال
  • اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون استخدامی پتروشیمی گچساران اعلام شد
  • لایک بانک ایران زمین به همراهی مشتریان
  • پرداخت بیش از ۲۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی توسط بانک ملی ایران
  • شهلا ناظریان، دوبلور باسابقه و همسر حسین عرفانی درگذشت
  • سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی و عنواندار جهان درگذشت
  • مشارکت کارکنان پتروشیمی اروند در پاکسازی دریاچه نمک به مناسبت روز جهانی زمین پاک
  • رفع مشکلات ۱۳۰ هزار نفر با تسهیلات جعاله بانک کارگشایی
آخرین اخبار
  • افزایش سقف اعتبار طرح «طراوت» بانک آینده/ کسب و کار ایرانی حمایت می‌شود
  • تفاوتی بین کارمندان رسمی و قراردادی برای رشد و پیشرفت در پست بانک ایران وجود ندارد
  • ضرروت نظام‌مند شدن بنگاه های اقتصادی
  • همکاران روابط عمومی عهده دار رصد و اطلاع رسانی خدمات شبکه بانکی به جامعه هستند
  • نسخه جدید کلاینت شعب و باجه‌های پست بانک ایران به زودی راه‌اندازی می‌شود
  • اجرای ۳۰ پروژه زیست محیطی جهت ارتقاء کیفی شاخص‌های مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان / برگزاری بیش از ۸۶ دوره عمومی و تخصصی در حوزه محیط زیست تا پایان ۱۴۰۰/ خروج از لیست صنایع آلاینده و اقدام به دریافت لوح صنعت سبز تا پایان ۱۴۰۱
  • مرکز نوآوری و شتاب دهنده صنایع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با حمایت پتروشیمی اروند تاسیس می‌شود
  • رونمایی از پروژه کمند در بانک توسعه تعاون
  • روابط عمومی توسعه محور، ایده پردازی و نقادی می کند
  • آینده نئوبانک ها، ارائه سرویس در شبکه های اجتماعی است
  • آخرین جزئیات آزمون استخدامی بانک شهر
  • امیر لعلی مدیر روابط عمومی بانک سینا شد
  • مقابله با ترفندهای کلاهبرداران برای سرقت اطلاعات حساب بانکی
  • ریزش ساختمان تجاری ۱۰ طبقه در آبادان/سگ های زنده‌یاب و امدادگران هلال‌احمر اعزام شدند
  • پیام تبریک دکتر شیری مدیر عامل پست بانک ایران به مناسبت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر

منهای اقتصاد
  • ضرروت نظام‌مند شدن بنگاه های اقتصادی
  • ریزش ساختمان تجاری ۱۰ طبقه در آبادان/سگ های زنده‌یاب و امدادگران هلال‌احمر اعزام شدند
  • ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان/ ۱۹ تیم از امدادگران هلال‌احمر به همراه سگ‌های زنده‌یاب اعزام شدند/امدادرسانی به ۳۲ نفر توسط نیروهای هلال احمر
  • الزام شهرداری تهران به تشکیل سازمان گردشگری
  • معرفی پیشکسوتان / صاحب نامان حوزه نشر، توزیع و فروش کتاب
  • نمایشگاه کتاب تهران تعطیل شد
  • مراکز آموزشی و ادارات تهران روز سه‌شنبه تعطیل شد

فیلم
    گفتگوی تلویزیون صنعت پتروشیمی ایران با رضا قاسمی شهری مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان
    «عزت‌الله مهرآوران» درگذشت
    فرهنگ اقتصاد _ خبر ابتلای عزت الله مهرآوران به کرونا و بستری شدن این هنرمند در بیمارستان پس از دریافت دو دُز واکسن، چهارم مهر ماه رسما اعلام شد. از آن زمان تا شامگاه جمعه (۱۶ مهر ماه) وضعیت…
    هم اکنون؛ مراسم افتتاحیه تاسیسات و مخازن ذخیره‌سازی و اسلکه بیدبلند خلیج فارس در ماهشهر
    گزارش تصویری:بازدید مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس از شرکت ره آوران فنون پتروشیمی














     
    گفتگوی تلویزیون صنعت پتروشیمی ایران با تقی صانعی مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری
    گفتگوی تلویزیون صنعت پتروشیمی ایران با محمد علی مقدسی ، رییس روابط عمومی پتروشیمی زاگرس
    پتروشیمی ایلام، سفید پوش شد


عکس
    مبدل‌های حرارتی، سانتریفیوژها و کاتالیست پالادیوم در صنعت پتروشیمی داخلی سازی می‌شوند/ شرکت‌های پتروشیمی خوزستان، اروند و شهید تندگویان چه تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های ایرانی امضا کردند؟
    فرهنگ اقتصاد _  سومین نمایشگاه…
    گزارش تصویری : بازدید علی عسگری مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس از پتروشیمی اروند
























     
    گزارش تصویری:مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس






























































     

     

    …
    گزارش تصویری: نود و یکمین نشست شورای راهبری شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با حضور وزیر نفت
    گزارش تصویری : مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی








































     
    علی عسگری مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای بازدید از مجتمع‌ها و طرح‌های این گروه وارد ماهشهر شد.












     
    بازدید علی عسگری مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس از پتروشیمی کارون






     



     
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت - سئو و بهینه سازی: دِوِکس - طراحی سایت