چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۴ 2025-07-16
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

آمادگی بانک سپه برای پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند‌آوری | پویش «اهدای دانش و مهربانی» در بانک مسکن کلید خورد | حمایت بانک مسکن از هموطنان آسیب دیده در جنگ تحمیلی/ پرداخت تسهیلات بدون سپرده گذاری به هموطنان آسیب دیده | لیست شعب کشیک بانک سینا در روزپنجشنبه ۱۹تیرماه ۱۴۰۴ | عرضه سکه طلا در شرکت صرافی سینا آغاز شد |

کد خبر: 19336
تاریخ انتشار: 30 آبان 1400 - ۱۲:۵۰

کاهش فاصله تولید تا مصرف با توسعه فروشگاه های نوین

ارمغان اصلاح نظام توزیع؛ ارزانی و افزایش درآمد دولتی است

داود چراغی گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی با اصلاح نظام توزیع یکی از راهکارها عبور از مشکلات کنونی اقتصاد کشور و کمک به حذف واسطه ها و کاهش فاصله مزرعه تا خانه است.

فرهنگ اقتصاد _ استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اهمیت نقش فروشگاه‌های نوین برای افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: فروشگاه ها از دهه های ابتدایی قرن بیستم در کشورهای توسعه یافته شکل گرفته و رفته رفته گسترش یافت، اما در ایران حدود نیم قرن دیرتر با فروشگاه دولتی شکل گرفت و بعد از ۲۰ سال در اواخر دهه ۴۰ و ۵۰ توسط بخش خصوصی توسعه یافت و سپس با یک وقفه ۲۰ سال در نتیجه جنگ و … دوباره در دهه ۷۰ فروشگاه های زنجیره‌ای نقش خود را در نظام توزیع پیدا کردند.
داود چراغی با بیان اینکه قشر تحصیل کرده و متوسط از همان ابتدای راه اندازی فروشگاه های بزرگ برای تامین مایحتاج شان از این فروشگاه‌ها استقبال کردند، افزود: رشد و توسعه فروشگاه های نوین بعد از انجام تحقیقات گسترده و انعکاس نتایج آنها با متولیان طرح تحول نظام اقتصادی ایران در نیمه دوم دهه ۱۳۸۰، گسترش یافت و خوشبختانه این فروشگاه های زنجیره ای مورد استقبال قرار گرفتند و در نهایت در دهه ۱۳۹۰ جایگاه فروشگاه‌های نوین در شبکه توزیع محصولات در ایران تثبیت شد.

رعایت حقوق مصرف کننده در فروشگاه های نوین
او با بیان اینکه در سال ۱۹۷۰ انقلاب فروشگاه های زنجیره ای در جهان رخ داد، تصریح کرد: از آنجایی که از نظر سلامت، بهداشت و رعایت حقوق مصرف کننده فروشگاه های نوین، عملکرد خوب و قابل دفاعی داشتند، حتی در کشورهایی همچون چین، هند و … هم این فروشگاه ها رشد فوق العاده ای داشتند.
چراغی با تاکید بر اینکه در زنجیره تامین و عرضه محصولات نه تنها موضوع قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: علاوه بر این، کیفیت و استاندارد محصولات هم از اهمیت زیادی برخوردار بوده و یکی از اولویت های فعالیت در حلقه های مختلف این زنجیره است، در تمام این فرآیندها فروشگاه‌های نوین به خصوص فروشگاههای زنجیره ای عملکرد مناسبی داشته و دارند.
او با اشاره به اینکه خرده فروشی فقط کارکرد اقتصادی ندارد، اظهار کرد: فعالان این بخش از جمله بازارهای قدیمی، فروشگاه های سنتی، مال‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کارکرد اجتماعی، فرهنگی، تفریحی، اوقات فراغت و … هم دارند.
در ایران توسعه فروشگاه های تعاونی مختلف عاملی برای آشنایی مردم در مناطق حاشیه ای و حتی روستایی با فروشگاه های نوین است، به عبارت دیگر در زمان قدیم این تعاونی ها نقش مهمی در توزیع کالاهای اساسی به ویژه برای مناطق محروم داشتند.

عودت و استرداد کالا در فروشگاه ها
استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، با بیان اینکه در فروشگاه های نوین امکان عودت و استرداد کالا را به راحتی انجام می دهند گفت: همین موضوع یکی از دلایل رشد این خرده فروشی ها و استقبال مردم در مناطق مختلف ایران از فروشگاه های زنجیره ای شده است.
چراغی با اشاره به اینکه در ایران توسعه فروشگاه های تعاونی مختلف عاملی برای آشنایی مردم در مناطق حاشیه ای و حتی روستایی با فروشگاه ها نوین است، گفت: در زمان قدیم این تعاونی ها نقش مهمی در توزیع کالاهای اساسی به ویژه برای مناطق محروم داشتند.
او با تاکید بر اینکه هنوز در برخی فروشگاه های سنتی بسیاری از محصولات خوراکی، آشامیدنی، لوازم آرایشی، بهداشتی و… در معرض آفتاب قرار دارند و احتمال فساد محصولات استاندارد در این شرایط بسیار است، گفت: از طرف دیگر در فروشگاه های سنتی تنوعی به اندازه فروشگاه های زنجیره ای از محصولات در ابعاد مختلف از نظر تعداد، وزن، نوع و…، وجود ندارد، هرچند هنوز هم فروشگاه های بزرگ نیز باید در افزایش تنوع محصولات رشد و توسعه یابند.
توسعه فروشگاه های مختلف همچون دستفرشی، فعالیت های سیار و…، با کاهش فاصله مزرعه تا خانه، نقشی به نفع مردم و کشاورزان دارند از طرف دیگر فروشگاه های زنجیره ای با سیستم حمل و نقل و انبارداری که دارند این قابلیت را پیدا می کنند تا در کشوری مانند ایران که تورم های لحظه ای دارد برای عرضه محصولات تخفیف بدهند.

جذب توریست از طریق خرده فروشی ها
استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان اینکه برای جذب توریست هم می توان از طریق فروشگاه های خرده فروشی سنتی و نوین در کنار هم به ویژه در بازارها و بازارچه های قدیمی استفاده کرد، اظهار کرد: وجود انواع مختلف فروشگاه هایی که بتوانند با یکدیگر رقابت داشته باشند، کمک می کند تا محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب تر تامین و عرضه شود.
او با تاکید بر اینکه در ایران یکی از مشکلات نظام توزیع محصولات، سود و درآمد بیشتر برخی دلال های محصولات کشاورزی از کشاورزان است، گفت: به طور قطع توسعه فروشگاه های مختلف همچون دستفرشی، فعالیت های سیار و…، با کاهش فاصله مزرعه تا خانه، به نفع مردم و کشاورزان است. در شرایط کنونی بستر زیرساختی و نرم افزاری برای توسعه انواع فروشگاه های مختلف سنتی تا زنجیره ای را داریم و باید شرایط برای انتخاب افراد حقیقی و حقوقی برای انتخاب کسب و کار مد نظرش با رعایت همه استاندارها و پیش نیازهای لازم برای فعالیت آنها فراهم شود. به طوری که با افزایش ورود، خروج، تغییر کسب و کارها براساس مزیت افراد، رقابت در بین تمام فعالان خرد و بزرگ ایجاد و گسترش یافته تا در نهایت گسترش رقابت موجب کیفیت بیشتر و قیمت های مناسبتر برای عموم مردم در دهک های مختلف درآمدی شود.
براساس این گفتگو دولت با حمایت از فروشگاه های نوین نه تنها می تواند به سیستم درآمدی خود ازطریق صندوق های مالیاتی و… کمک کند با بسترسازی برای فروشگاه های بزرگ عملا به مردم هم برای دریافت خدمات بهتر و سریعتر کمک می کند، زیرا این فروشگاه ها علاوه بر تنوع بالاتر کالا این امکان را به مشتری می دهند تا کالاهای مشکل دار را عودت دهد و از طرف دیگر اینها با سیستم حمل و نقل و انبارداری که دارند این قابلیت را پیدا می کنند تا در کشوری مانند ایران که تورم های لحظه ای دارد برای عرضه محصولات تخفیف بدهند، زیرا واسطه ها حذف می شوند و به نوعی کالا از کارخانه یا مزرعه مستقیم به دست مصرف کننده ها می رسد و از این طریق بازارسازی هم برای تولیدکننده ها انجام می شود.

برچسب ها: اقتصاد کشور, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/19336

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اقتصاد ایران در اختیار رفقا و قوم و خویش مسئولان است/ کسانی که ارز را بالا بردند، اجازه کاهش آن را نمی‌دهند
  • بروکراسی و مشکلات ارزی، مهم‌ترین موانع پیشرفت صنعت
  • “پیشگامی شرکت دانش‌بنیانی نفت و گاز سرو در قلب نفت ایران”
  • “طنین باشکوه “فلک‌الافلاک”در قلب خرم‌آباد باسمفونی همدلی و هنر پس از سال‌ها انتظار به صدا درآمد”
  • طرح آزادسازی قیمت برق و گاز و بازتوزیع
  • یک روز از زندگی عابد سلامه موشکافی یک تراژدی در بیت المقدس
  • در حمله تروریستی اسرائیل به ایران چه گذشت؟
  • پیام قدردانی مدیرعامل پتروشیمی نوری از تعهد و تلاش بی وقفه کارکنان شرکت
  • حضور میدانی مدیرعامل پتروشیمی جم در مجتمع با همراهی اعضای هیأت‌مدیره برای نظارت بر استمرار تولید و مدیریت بحران
  • اعلام میانگین قیمت های جهانی محصولات پتروشیمیایی
  • بازدید مدیرعامل پتروشیمی شازند از روند پیشرفت تعمیرات اساسی
  • پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده استان سمنان
  • افزایش ساعات کاری مراکز فروش و خدمات همراه اول در استان‌های شمالی
  • بازدید مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری تجاری شستان از مجتمع‌ های صنعتی زیر مجموعه در منطقه پارس
آخرین اخبار
  • پایبندی صنعت پتروشیمی به تحقق برنامه‌های ۱۴۰۴
  • برگزاری شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با محوریت مسئولیت اجتماعی
  • کمیسیون مشترک صنایع و انرژی مجلس اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی را بررسی می کند
  • مهار آتش سوزی جزئی در پتروشیمی شازند
  • برای عرضه اولیه سهام اروند، آماده‌ایم/ رشد ۱۰۰ درصدی سود پتروشیمی اروند در سه‌ماهه نخست ۱۴۰۴
  • احتمال تشکیل کنسرسیوم مشترک، برای توسعه میدان گازی کیش/ مأموریت ویژه شرکت پیشران صنعت نفت و گاز خلیج‌فارس برای تأمین خوراک پایدار واحدهای بزرگ پتروشیمی
  • گامی مؤثر جهت ارتقای بهره‌وری و انگیزه کارکنان در پترول
  • مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی ارغوان گستر ایلام برگزار شد
  • جلسه هم‌اندیشی رؤسای حراست شرکت‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در ماهشهر
  • تیم پتروشیمی بندر امام صدرنشین مرحله مقدماتی تنیس‌ روی‌ میز کشور شد
  • علی دانشمند سرپرست برند ، مسئولیت اجتماعی ‌و روابط عمومی شرکت پتروشیمی پارس شد
  • مهندسی معکوس موفقیت‌آمیز کمپرسور سیکل تبرید پروپان در واحد NGL400/ پروژه کاهش فلرینگ پتروشیمی بندر امام به مرحله راه‌اندازی رسید/ رشد ۱۵۰ درصدی خوراک NGL محقق شد
  • حراست عاملی موثر در حفظ پایداری تولید و پاسداری از اقتدار ملی
  • تاکید عباس زاده بر توسعه هوشمندانه فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی
  • آمادگی بانک سپه برای پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند‌آوری

منهای اقتصاد
  • افزایش ساعات کاری مراکز فروش و خدمات همراه اول در استان‌های شمالی
  • پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده استان سمنان

فیلم
    طرح های افتخارآمیز تیم مدیریتی جدید هلدینگ خلیج فارس برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ حسین حسین‌زاده، رئیس هیئت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در جریان بازدید خود از غرفه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گفت:…
    قصه عشق کارکنان پتروشیمی اروند در موکب امام رضا (ع)
    فرهنگ اقتصاد _ در کرانه خور و تالاب، جایی که آفتاب بر موج‌های خلیج فارس می‌تابد، کاروانی از عشق برپا شده است. موکب امام رضا (ع) شرکت پتروشیمی اروند، با دستان مهربان…
    بررسی کارنامه یکساله و تشریح نقشه راه هلدینگ خلیج فارس در سال ۱۴۰۴ در نشست هم‌اندیشی مدیران گروه
    خسارات آتش سوزی بازار آهن تهران
    فرهنگ اقتصاد _ آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد در نخستین ساعات بامداد امروز با تلاش آتش نشانان مهار شد.
    این حادثه ۳ کشته و ۷ مصدوم داشت.

    سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران:

    حریق به…
    پزشكان، سكان ‌داران سلامت كشور هستند
    فرهنگ اقتصاد _ بیمارستان شهید مطهری در سال 1368 احداث شد و اقدامات تکمیلی در جهت بهینه سازی و ارتقاء خدمات آن با شتاب و سرمایه گذاری های نوین در طی سالیان مختلف صورت گرفته و هم اکنون…
    حضور کارکنان پتروشیمی بوعلی سینا در مسابقات تیراندازی
    فرهنگ اقتصاد _ انسان‌ها از زمان‌های باستان از تیراندازی برای شکار، دفاع و جنگ استفاده می‌کردند. این مهارت برای بقا و امنیت فردی و جامعه بسیار اهمیت داشته است.

    اما…
    پیام مدیرعامل بانک دی به مناسبت فرا رسیدن سال نو
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی بانک دی؛ متن پیام بدین شرح است:

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    همکاران گرامی، سهامداران محترم، مشتریان عزیز و خانواده‌های معزز…


عکس
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    گزارش تصویری گرامیداشت هفته دفاع مقدس


    فرهنگ اقتصاد _ گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور مدیران و کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

    گزارش تصویری این مراسم را در اینجا مشاهده نمایید.
    بازدید دکتر خلیلی‌نیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از غرفه پتروشیمی تبریز
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    استانها و شعب در مسیر تحقق اهداف برنامه ای بانک توسعه تعاون هدایت می شوند
    فرهنگ اقتصاد _ محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در جلسه شورای معاونین اظهار داشت: مجمع عمومی عادی سالیانه بانک با حضور اعضای مجمع در سطح…
    بازدید مهندس عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت صنایع ملی پتروشیمی از غرفه شرکت پتروشیمی تبریز
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب