شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-08
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

هدیه متفاوت بانک کارآفرین به دانش آموزان | صرفه‌جویی ۶۵ میلیون یورویی در صنعت مس با بومی‌سازی تجهیزات راهبردی | احصاء ۴۰‌ قلم تجهیزات راهبردی صنایع معدنی کشور برای بومی‌سازی | پزشکیان: نارضایتی مردم تقصیر ماست/نگاهمان را تغییر دهیم | طنز و واقعیت در نسخه‌های انتخاباتی دکتر پزشکیان، از شعار تا شوک |

کد خبر: 21521
تاریخ انتشار: 27 آذر 1400 - ۱۱:۰۰

جای خالی افزودن گاز مایع به سبد سوخت در لایحه بودجه ۱۴۰۱/ هدررفت LPG در خطوط لوله ادامه دارد

با توجه به تداوم هدررفت گاز مایع فشرده در خطوط لوله، انتظار می‌رود مجلس مانند سال گذشته با الزام قانونی افزودن LPG به سبد سوخت در بودجه 1401 زمینه افزایش درآمد ارزی دولت از صادرات بنزینِ معادل و امنیت انرژی را فراهم کند.

فرهنگ اقتصاد _ حمله سایبری دشمن به سامانه سوخت ایران و اختلال در عرضه بنزین آزاد و سهمیه‌ای در سراسر کشور، زنگ خطر جدی را برای دولتمردان به صدا در آورده است که در صورت بی‌توجهی نسبت به تنوع‌سازی سبد سوخت و تداوم سبد تک سوختی و انحصار بنزین بخش حمل و نقل کشور همواره در معرض تهدیدات جدی خواهد بود.

یکی از راهکارهای موجود برای تنوع‌بخشی به سبد سوخت، افزودن LPG در این سبد است. ورود رسمی اتوگاز علاوه بر تامین امنیت انرژی کشور در بخش حمل‌ونقل باعث افزایش درآمد ارزی دولت با افزایش بنزین و گازوئیل معادل و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود.

تعارض منافع وزارت نفت مانع توسعه اتوگاز در دولت دوازدهم

سال گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بند الحاقی ۲ تبصره یک ماده واحده به صورت رسمی افزودن LPG به سبد سوخت را کلید زد. طبق این بند قانونی وزارتخانه‌های نفت و کشور موظفند امکان احداث جایگاه‌ها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار را به کمک بخش‌های خصوصی و عمومی، تا سقف مجموع ۲ میلیون تن در سال فراهم کنند. قیمت هر کیلوگرم گازمایع تحویلی به شرکت‌های توزیع‌کننده برابر دو سوم قیمت یک لیتر بنزین سهمیه‌ای تعیین می‌شود.

اما علیرغم الزام قانونی دولت دوازدهم به تدوین و تصویب آیین‌نامه این بند از قانون دو ماه پس از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۰، وزارت نفت این دولت هیچ اقدامی برای افزودن LPG به سبد سوخت انجام نداد. به اعتقاد کارشناسان تعارض منافع وزارت نفت، اصلی‌ترین دلیل مخالفت با توسعه اتوگاز بوده است.

مصطفی سعیدی کارشناس نفت و گاز در این باره می‌گوید: «منفعتی که صادرات LPG برای وزارت نفت دارد این است که تمام درآمدش به وزارت نفت می‌رسد اما در صورت جایگزینی LPG با بنزین در صادرات بنزین این مزیت از بین می‌رود و سهم وزارت نفت از درآمد صادراتی بنزین تنها ۱۴.۵ درصد است. در نتیجه وزارت نفت در این قضیه که LPG را در داخل مصرف کنیم و بنزین صادر کنیم، ضرر می‌کند. درست است که دولت سود می‌کند، ولی وزارت نفت ضرر می‌کند. در نتیجه مخالفت وزارت نفت ناشی از تعارض منافعی است که در این موضوع با دولت دارد».

وزارت نفت دولت سیزدهم موافق افزودن رسمی LPG به سبد سوخت

با روی کار آمدن دولت سیزدهم اما رویکرد وزارت نفت به توسعه اتوگاز از جنبه منافع سازمانی به منافع ملی تغییر پیدا کرده است و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مصاحبه‌ای عنوان کرد که موافق توسعه اتوگاز در شهرهای نزدیک پالایشگاه البته در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۰ و به صورت محدود است.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین با اشاره به چرایی تعلل در اجرای این قانون عنوان کرد: «متاسفانه علیرغم مصوبه قانونی مجلس، در دولت قبل اقدامی برای توسعه اتوگاز در کشور صورت نگرفت. برای اجرای قانون ما هم‌اکنون در حال بررسی هستیم. دلیل تاخیر در اجرای این مصوبه بی‌توجهی دولت قبل بود و با روی کار آمدن دولت سیزدهم بررسی‌های خود را شروع کردیم تا مدل مطلوب توسعه اتوگاز در بخش حمل و نقل عمومی در شعاع محدود کشف شده و سپس وارد فاز اجرایی شود».

در این بین هر چند وزارت نفت دولت سیزدهم به سرعت آیین‌نامه قانون مربوط به اتوگاز را تدوین کرده و به هیئت دولت ارسال کرد، ولی این آیین‌نامه ظاهرا هنوز در نوبت بررسی و تصویب قرار نگرفته است.

کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره آخرین وضعیت اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر توسعه اتوگاز گفت: «آیین‌نامه اجرایی این بند از قانون بودجه را وزارت نفت از اردیبهشت‌ماه تدوین کرده و به دولت داده است، هرگاه این آیین‌نامه در هیأت دولت به تصویب رسید وزارت نفت مکلف است آن را اجرایی کند».

توسعه اتوگاز، یک طرح خودتامین مالی

طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، طرح اتوگاز یک طرح خودتامین بود که با توجه به اصلاح قیمت LPG در داخل کشور، بودجه احداث جایگاه‌های موردنیاز در سال اول تامین میشد، یعنی بازگشت سرمایه این طرح (صرف نظر از درآمدهای ارزی صادرات بنزین و گازوئیل) یک ساله تعریف شده است.

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره توضیح می‌دهد: «در حال حاضر سالانه ۲ میلیون تن LPG در داخل کشور مصرف می‌شود که اگر با قیمت کیلویی ۲۳۰ تومان در نظر گرفته شود، درآمد شرکت ملی پالایش و پخش از فروش داخلی LPG حدود ۴۶۰ میلیارد تومان خواهد شد. اگر قیمت LPG به کیلویی ۱۰۰۰ تومان اصلاح شود، درآمد این شرکت ۲ هزار میلیارد تومان خواهد شد و تقریبا ۱.۵ هزار میلیارد تومان درآمد دولت افزایش می‌یابد».

وی ادامه داد: «طبق مصوبه مجلس هزار میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت LPGصرف راه‌اندازی جایگاه‌ها و استانداردسازی خودروها خواهد شد. اتفاقا برای استفاده از LPG نیازمند جایگاه مجزا نیست بلکه می‌توان در همان جایگاه بنزین برای فروش LPG نیز اقدام کرد. LPG مثل CNG نیست که حتما نیاز به یک جایگاه مجزا داشته باشد. حساسیت CNG بسیار بالاست زیرا فشار گاز CNG خیلی بیشتر از LPG است».

شریعتی گفت: «برای سال ۱۴۰۰ مجموعا حدود ۱۰۰ جایگاه جدید LPG می‌توان تاسیس کرد که هر جایگاه روزانه ۴۰ تن LPG توزیع کند و مجموعا می‌توان سالانه ۱.۵ میلیون تن LPG را از طریق این جایگاه‌ها توزیع کرد. هزینه احداث هر جایگاه ۹ میلیارد تومان محاسبه شده است. در نتیجه هزینه احداث ۱۰۰ جایگاه کمتر از هزار میلیارد تومان خواهد بود. یعنی شما می‌توانید با درآمد ناشی از اصلاح قیمت LPG، جایگاه‌های LPG را احداث کنید».

جدول ۱، محاسبات مربوط به هزینه احداث هر جایگاه LPG را نشان می‌دهد.

جدول ۱- هزینه احداث یک جایگاه اتوگاز

هدررفت LPG در خطوط لوله ادامه دارد!

در مجموع تعارض منافع و مخالفت دولت دوازدهم با توسعه اتوگاز باعث شد که با وجود الزام قانون بودجه ۱۴۰۰، افزودن رسمی LPG به سبد سوخت کشور به طول بیانجامد. با توجه به فواید استفاده از LPG در خودروها از دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که با تصویب هر چه سریعتر آیین‌نامه اجرایی اتوگاز در هیئت دولت و افزودن مجدد بند قانونی مربوط به افزودن LPG در لایحه بودجه ۱۴۰۱ زمینه تنوع‌سازی در سبد سوخت کشور را فراهم کنند.

طبق پیش‌بینی‌ها در صورت تداوم روند فعلی مصرف بنزین، کشور به زودی به بحران کمبود سوخت مواجه خواهد شد که افزودن LPG به سبد سوخت می‌تواند به همراه CNG خطر وقوع بحران را برطرف کند.

طبق آمار سوزاندن سالانه حداقل ۳ میلیون تن LPG تنها به سال‌های ۹۸ و ۹۹ ختم نشده است و در سال جاری نیز روند هدررفت LPG در خطوط لوله ادامه داشته است. این هدررفت منابع ملی در حالی رخ می‌دهد که می‌توان با مصرف داخل LPG زمینه صادرات بنزین و گازوئیل با قیمت بالاتر و افزایش درآمد ارزی دولت را فراهم کرد.

منبع : فارس

برچسب ها: بودجه, سبد سوخت, گاز مایع, مجلس شورای اسلامی, وزارت نفت

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/21521

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • همراه اول الگوی پایداری و مسوولیت اجتماعی ایران
  • پیشرفت طرح پلی‌اتیلن سنگین شرکت صنایع پلیمر گچساران از ۵۰ درصد عبور کرد/ نصب مخازن دوقلوی ذخیره بوتن پروژه
  • ارائه خدمات آموزشی، توانمندسازی شغلی و ارتقای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای با پترو کارت
  • کلید بیش از ۵۷۰۰ واحد مسکونی در دستان متقاضیان نهضت ملی/ ایفای بیش از ۷۵ درصد از تعهدات نهضت ملی قم توسط بانک مسکن
آخرین اخبار
  • هدیه متفاوت بانک کارآفرین به دانش آموزان
  • صرفه‌جویی ۶۵ میلیون یورویی در صنعت مس با بومی‌سازی تجهیزات راهبردی
  • احصاء ۴۰‌ قلم تجهیزات راهبردی صنایع معدنی کشور برای بومی‌سازی
  • پزشکیان: نارضایتی مردم تقصیر ماست/نگاهمان را تغییر دهیم
  • طنز و واقعیت در نسخه‌های انتخاباتی دکتر پزشکیان، از شعار تا شوک
  • قهرمانی تیم پتروشیمی تبریز در دومین مرحله لیگ پیست جوانان
  • اطلاعیه دعوت به همکاری شرکت پتروشیمی تبریز
  • بانک مسکن موتور محرک تامین مالی در سراسر کشور
  • جهش تاریخی بانک ملی ایران با عبور از ناترازی و افزایش سرمایه تا سقف ۴۲۰ همت
  • فن آوران پیشرو در توسعه پایدار و نوآوری/ پیشرفت در پروژه بازیابی CO2 پتروشیمی فن‌آوران
  • «آی‌پاسارگاد»؛ سکوی نوین سرمایه‌گذاری آنلاین گروه خدمات بازار سرمایه پاسارگاد
  • تجلیل از برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی کشور با حمایت بانک ملت
  • پرداخت ۷۵۵ میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزند‌آوری در هفت ماه سال جاری/ جذب منابع قرض‌الحسنه در راستای صرف امور خداپسندانه
  • تحول ساختاری و جهش هوشمند بیمه دی؛ مدیریت هادی عبداللهی چگونه این شرکت را به صدر صنعت بیمه رساند
  • بازدید دکتر عبدالعلی‌زاده از شرکت پتروشیمی اروند / تأکید بر نقش پتروشیمی‌ها در اقتصاد دریا‌محور و توسعه اجتماعی منطقه

منهای اقتصاد
  • پزشکیان: نارضایتی مردم تقصیر ماست/نگاهمان را تغییر دهیم
  • آغاز طرح جدید همراه اول با هدیه ۳۰ گیگ اینترنت
  • نماینده اهواز: توسعه فیبر نوری، ستون فقرات اقتصاد دیجیتال کشور است
  • فراخوان شناسایی تأمین‌کنندگان معتبر کیوسک‌های هوشمند دیجیتال
  • راه‌اندازی دستیار پاسخگویی هوشمند تلفنی در مرکز تماس همراه اول
  • حضور همراه اول در ششمین نمایشگاه شهر هوشمند و هوش مصنوعی ایران
  • قدردانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از حمایت رئیس‌جمهور، وزیر ارتباطات و مشارکت‌کنندگان در کنفرانس ملی مخابرات

فیلم
    روز جهانی کار و کارگر در پتروشیمی بوعلی سینا
    فرهنگ اقتصاد _کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است…
    گام بلند پتروشیمی اروند برای بومی سازی لایسنس زنجیره PVC با همت واحد پژوهش ‌و فناوری
    فرزین: تراکنش ماهانه رمز ارز‌ها در کشور ۳۵ همت است/ بازار را در چارچوب منافع ملی قاعده‌مند می‌کنیم


    ایبنا
    ببینید | همتی: درگیر یک تورم بالا هستیم؛ هر اقدامی برای کنترل یا کاهش آن منجر به توقف رشد می‌شود
    فرهنگ اقتصاد _ وزیر اقتصاد اعلام کرد: ما درگیر دو متغیر کلان اقتصادی هستیم که تقریبا دغدغه همه دولت هاست یکی رشد اقتصادی…
    فعالان بازار سرمایه، پتروشیمی اروند را زیر ذره‌بین بردند
    نگاهی به روز شلوغ خلیج فارس در روز چهارم ایران اکسپو ۲۰۲۵/ تقدیر سخنگوی قوه قضاییه و معاون رئیس‌جمهور از نقش هلدینگ خلیج‌فارس در صادرات کشور
     
    ورود بلندترین تاور پروژه پتروشیمی دهدشت به سایت این شرکت
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی پتروشیمی دهدشت، این تاور یکی از تجهیزات اصلی پروژه است و نقش مهمی در فرایندهای تولیدی پتروشیمی ایفا خواهد کرد.

    ورود این…


عکس
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب