جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ 2025-05-09
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

رونمایی از ۸۶ امین سایت ۵G همراه اول در استان مازندران توسط وزیر ارتباطات | مجمع عمومی عادی سالیانه هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر برگزار شد | افزایش سقف صدور کارت هدیه بانک ایران زمین | لزوم همکاری نهادهای متولی برای تسریع در تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن | حضور پررنگ بانک رفاه کارگران در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران |

کد خبر: 21521
تاریخ انتشار: 27 آذر 1400 - ۱۱:۰۰

جای خالی افزودن گاز مایع به سبد سوخت در لایحه بودجه ۱۴۰۱/ هدررفت LPG در خطوط لوله ادامه دارد

با توجه به تداوم هدررفت گاز مایع فشرده در خطوط لوله، انتظار می‌رود مجلس مانند سال گذشته با الزام قانونی افزودن LPG به سبد سوخت در بودجه 1401 زمینه افزایش درآمد ارزی دولت از صادرات بنزینِ معادل و امنیت انرژی را فراهم کند.

فرهنگ اقتصاد _ حمله سایبری دشمن به سامانه سوخت ایران و اختلال در عرضه بنزین آزاد و سهمیه‌ای در سراسر کشور، زنگ خطر جدی را برای دولتمردان به صدا در آورده است که در صورت بی‌توجهی نسبت به تنوع‌سازی سبد سوخت و تداوم سبد تک سوختی و انحصار بنزین بخش حمل و نقل کشور همواره در معرض تهدیدات جدی خواهد بود.

یکی از راهکارهای موجود برای تنوع‌بخشی به سبد سوخت، افزودن LPG در این سبد است. ورود رسمی اتوگاز علاوه بر تامین امنیت انرژی کشور در بخش حمل‌ونقل باعث افزایش درآمد ارزی دولت با افزایش بنزین و گازوئیل معادل و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود.

تعارض منافع وزارت نفت مانع توسعه اتوگاز در دولت دوازدهم

سال گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بند الحاقی ۲ تبصره یک ماده واحده به صورت رسمی افزودن LPG به سبد سوخت را کلید زد. طبق این بند قانونی وزارتخانه‌های نفت و کشور موظفند امکان احداث جایگاه‌ها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار را به کمک بخش‌های خصوصی و عمومی، تا سقف مجموع ۲ میلیون تن در سال فراهم کنند. قیمت هر کیلوگرم گازمایع تحویلی به شرکت‌های توزیع‌کننده برابر دو سوم قیمت یک لیتر بنزین سهمیه‌ای تعیین می‌شود.

اما علیرغم الزام قانونی دولت دوازدهم به تدوین و تصویب آیین‌نامه این بند از قانون دو ماه پس از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۰، وزارت نفت این دولت هیچ اقدامی برای افزودن LPG به سبد سوخت انجام نداد. به اعتقاد کارشناسان تعارض منافع وزارت نفت، اصلی‌ترین دلیل مخالفت با توسعه اتوگاز بوده است.

مصطفی سعیدی کارشناس نفت و گاز در این باره می‌گوید: «منفعتی که صادرات LPG برای وزارت نفت دارد این است که تمام درآمدش به وزارت نفت می‌رسد اما در صورت جایگزینی LPG با بنزین در صادرات بنزین این مزیت از بین می‌رود و سهم وزارت نفت از درآمد صادراتی بنزین تنها ۱۴.۵ درصد است. در نتیجه وزارت نفت در این قضیه که LPG را در داخل مصرف کنیم و بنزین صادر کنیم، ضرر می‌کند. درست است که دولت سود می‌کند، ولی وزارت نفت ضرر می‌کند. در نتیجه مخالفت وزارت نفت ناشی از تعارض منافعی است که در این موضوع با دولت دارد».

وزارت نفت دولت سیزدهم موافق افزودن رسمی LPG به سبد سوخت

با روی کار آمدن دولت سیزدهم اما رویکرد وزارت نفت به توسعه اتوگاز از جنبه منافع سازمانی به منافع ملی تغییر پیدا کرده است و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مصاحبه‌ای عنوان کرد که موافق توسعه اتوگاز در شهرهای نزدیک پالایشگاه البته در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۰ و به صورت محدود است.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین با اشاره به چرایی تعلل در اجرای این قانون عنوان کرد: «متاسفانه علیرغم مصوبه قانونی مجلس، در دولت قبل اقدامی برای توسعه اتوگاز در کشور صورت نگرفت. برای اجرای قانون ما هم‌اکنون در حال بررسی هستیم. دلیل تاخیر در اجرای این مصوبه بی‌توجهی دولت قبل بود و با روی کار آمدن دولت سیزدهم بررسی‌های خود را شروع کردیم تا مدل مطلوب توسعه اتوگاز در بخش حمل و نقل عمومی در شعاع محدود کشف شده و سپس وارد فاز اجرایی شود».

در این بین هر چند وزارت نفت دولت سیزدهم به سرعت آیین‌نامه قانون مربوط به اتوگاز را تدوین کرده و به هیئت دولت ارسال کرد، ولی این آیین‌نامه ظاهرا هنوز در نوبت بررسی و تصویب قرار نگرفته است.

کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره آخرین وضعیت اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر توسعه اتوگاز گفت: «آیین‌نامه اجرایی این بند از قانون بودجه را وزارت نفت از اردیبهشت‌ماه تدوین کرده و به دولت داده است، هرگاه این آیین‌نامه در هیأت دولت به تصویب رسید وزارت نفت مکلف است آن را اجرایی کند».

توسعه اتوگاز، یک طرح خودتامین مالی

طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، طرح اتوگاز یک طرح خودتامین بود که با توجه به اصلاح قیمت LPG در داخل کشور، بودجه احداث جایگاه‌های موردنیاز در سال اول تامین میشد، یعنی بازگشت سرمایه این طرح (صرف نظر از درآمدهای ارزی صادرات بنزین و گازوئیل) یک ساله تعریف شده است.

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره توضیح می‌دهد: «در حال حاضر سالانه ۲ میلیون تن LPG در داخل کشور مصرف می‌شود که اگر با قیمت کیلویی ۲۳۰ تومان در نظر گرفته شود، درآمد شرکت ملی پالایش و پخش از فروش داخلی LPG حدود ۴۶۰ میلیارد تومان خواهد شد. اگر قیمت LPG به کیلویی ۱۰۰۰ تومان اصلاح شود، درآمد این شرکت ۲ هزار میلیارد تومان خواهد شد و تقریبا ۱.۵ هزار میلیارد تومان درآمد دولت افزایش می‌یابد».

وی ادامه داد: «طبق مصوبه مجلس هزار میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت LPGصرف راه‌اندازی جایگاه‌ها و استانداردسازی خودروها خواهد شد. اتفاقا برای استفاده از LPG نیازمند جایگاه مجزا نیست بلکه می‌توان در همان جایگاه بنزین برای فروش LPG نیز اقدام کرد. LPG مثل CNG نیست که حتما نیاز به یک جایگاه مجزا داشته باشد. حساسیت CNG بسیار بالاست زیرا فشار گاز CNG خیلی بیشتر از LPG است».

شریعتی گفت: «برای سال ۱۴۰۰ مجموعا حدود ۱۰۰ جایگاه جدید LPG می‌توان تاسیس کرد که هر جایگاه روزانه ۴۰ تن LPG توزیع کند و مجموعا می‌توان سالانه ۱.۵ میلیون تن LPG را از طریق این جایگاه‌ها توزیع کرد. هزینه احداث هر جایگاه ۹ میلیارد تومان محاسبه شده است. در نتیجه هزینه احداث ۱۰۰ جایگاه کمتر از هزار میلیارد تومان خواهد بود. یعنی شما می‌توانید با درآمد ناشی از اصلاح قیمت LPG، جایگاه‌های LPG را احداث کنید».

جدول ۱، محاسبات مربوط به هزینه احداث هر جایگاه LPG را نشان می‌دهد.

جدول ۱- هزینه احداث یک جایگاه اتوگاز

هدررفت LPG در خطوط لوله ادامه دارد!

در مجموع تعارض منافع و مخالفت دولت دوازدهم با توسعه اتوگاز باعث شد که با وجود الزام قانون بودجه ۱۴۰۰، افزودن رسمی LPG به سبد سوخت کشور به طول بیانجامد. با توجه به فواید استفاده از LPG در خودروها از دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که با تصویب هر چه سریعتر آیین‌نامه اجرایی اتوگاز در هیئت دولت و افزودن مجدد بند قانونی مربوط به افزودن LPG در لایحه بودجه ۱۴۰۱ زمینه تنوع‌سازی در سبد سوخت کشور را فراهم کنند.

طبق پیش‌بینی‌ها در صورت تداوم روند فعلی مصرف بنزین، کشور به زودی به بحران کمبود سوخت مواجه خواهد شد که افزودن LPG به سبد سوخت می‌تواند به همراه CNG خطر وقوع بحران را برطرف کند.

طبق آمار سوزاندن سالانه حداقل ۳ میلیون تن LPG تنها به سال‌های ۹۸ و ۹۹ ختم نشده است و در سال جاری نیز روند هدررفت LPG در خطوط لوله ادامه داشته است. این هدررفت منابع ملی در حالی رخ می‌دهد که می‌توان با مصرف داخل LPG زمینه صادرات بنزین و گازوئیل با قیمت بالاتر و افزایش درآمد ارزی دولت را فراهم کرد.

منبع : فارس

برچسب ها: بودجه, سبد سوخت, گاز مایع, مجلس شورای اسلامی, وزارت نفت

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/21521

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شب خاطره‌انگیز وحدت هنر و اقتصاد در تالار وحدت
  • موسیقی ملی ایرانی گنجینه ای ارزشمند وباشکوه ازفرهنگ وادب وهنر والاست
  • پروژه‌های ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
  • شبی خاطره‌انگیز با رسیتال پیانو محمدرضا ظریف در تالار رودکی
  • نگرش‌های سنتی، مانع پیشرفت صنعت تعمیر و نگهداری
  • نقش بانک توسعه تعاون در نوسازی ناوگان مسافربری
  • “ریسک منابع انسانی و انسان پنج بُعدی”
  • رشد ۱۷درصدی تولید در پتروشیمی کارون / راه‌اندازی هایکو، کارون را به ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی تولید می‌رساند
  • تقدیر رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان پست بانک ایران از هیات مدیره و مدیرعامل بانک
  • تداوم عملکرد مثبت بانک پاسارگاد در اهدا تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
  • فراز بانک، نئو بانکی به سبک تو
  • سرمایه‌گذاری هوشمند با سود و امتیاز / سپرده «ممتاز» بانک مسکن فرصتی برای خانه‌دار شدن
  • آغاز زندگی مشترک ۸۷ هزار جوان ایرانی با تسهیلات بانک تجارت در سال ۱۴۰۳
  • پرداخت ۹۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانک مسکن به سیل زدگان مونسون در سال ۱۴۰۳
آخرین اخبار
  • رونمایی از ۸۶ امین سایت ۵G همراه اول در استان مازندران توسط وزیر ارتباطات
  • حضور پتروشیمی جم در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی ایران، اُیل شو (iran oil show) 1404
  • افتخاری دیگر برای بزرگ ترین مجتمع آروماتیکی ایران
  • حمایت صنعت پتروشیمی از کودکان بیمار در راستای مسئولیت های اجتماعی
  • ضرورت تدوین برنامه‌ها ی سلامت محور با رویکرد تعریف پروژه‌ های راهبری
  • حضور پتروشیمی پردیس در بزرگ‌ترین آوردگاه انرژی ایران
  • مجمع عمومی عادی سالیانه هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر برگزار شد
  • آغاز همکاری صندوق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر هلدینگ خلیج‌فارس با پارک علم‌وفناوری دانشگاه صنعتی شریف
  • لزوم همکاری نهادهای متولی برای تسریع در تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن
  • حضور پررنگ بانک رفاه کارگران در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران
  • بازدید مدیر عامل بانک ملی ایران از سی و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
  • شعبه ارزی- ریالی بانک سینا در شهر جلفا افتتاح شد
  • روابط‌عمومی موفق؛ در گرو اعتمادسازی و وفادارسازی مشتریان است
  • پیشتازی بانک کشاورزی در کشاورزی قراردادی مبتنی بر پلتفرم / تخصیص ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار طی دو سال
  • مشارکت فعال بانک تجارت در پروژه بزرگ “ایران LNG”

منهای اقتصاد
  • رونمایی از ۸۶ امین سایت ۵G همراه اول در استان مازندران توسط وزیر ارتباطات
  • تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی همراه اول
  • اعلام بسته‌های رومینگ همراه اول مختص حجاج ایرانی
  • رونمایی از آلبوم «پرواز خیال» اثر عباس ابوحمزه
  • ارزش سرمایه گذاری خارجی فقط در یک منطقه آزاد عمان ، ۲۱ برابر ارزش سرمایه گذاری خارجی در کل مناطق آزاد ایران است!
  • توسعه سامانه‌ صورتحساب همراه اول
  • حضور همراه اول در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۵

فیلم
    قدردانی معاون حقوقی رییس‌جمهور از نقش بی‌بدیل هلدینگ خلیج فارس در صادرات غیر نفتی و توسعه همه جانبه کشور
    اجلاس بین المللی نقش دیپلماسی در توسعه اقتصادی منطقه آزاد ماکو
    در مصاحبه اختصاصی پترونیوز با دکتر حسین رفیق دوست مدیر عامل پتروشیمی فن آوران مطرح شد
    فرهنگ اقتصاد _ پروژه وینیل استات مونومر ( vam) در حال اجرا است با توجه به اینکه شرکت پتروشیمی فن آوران تنها تولید کننده اسیدی است که…
    گزارشی از تقدیر محمد شریعتمداری از فرزندان ممتاز کارکنان شرکت مبین انرژی خلیج فارس
    پیام تسلیت شریعتمداری در پی حادثه تلخ بندرعباس تا افزایش تولید و فروش بوعلی در نخستین ماه سال
    ارسال ۱۹۰۰ بسته کمک تحصیلی به مناطق محروم با همیاری کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
    فرهنگ اقتصاد _ با همیاری کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران، ۱۹۰۰ بسته کمک تحصیلی برای دانش‌آموزان…
    هدف اصلی فروش شرکت ارزش ماندگار خلیج فارس، تامین مالی پروژه‌های بر زمین مانده هلدینگ است


عکس
    گزارش تصویری آیین افتتاحیه پانزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF)
    فرهنگ اقتصاد _  پانزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با شعار "فناوری پاک" و با راهبرد کشف افق‌های نوین در دستیابی به توسعه…
    دیدار نوفرستی مدیر بانکداری شرکتی بانک تجارت با دکتر میراشرفی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی تبریز در هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست


     
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    سرتیپ پاسدار علی رزمجو با اهداء لوح تقدیر از مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس تقدیر کرد
     
    بازدید مهندس عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت صنایع ملی پتروشیمی از غرفه شرکت پتروشیمی تبریز
    استانها و شعب در مسیر تحقق اهداف برنامه ای بانک توسعه تعاون هدایت می شوند
    فرهنگ اقتصاد _ محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در جلسه شورای معاونین اظهار داشت: مجمع عمومی عادی سالیانه بانک با حضور اعضای مجمع در سطح…
    دیدار مدیر ارشد مجتمع و تعدادی از همکاران با خانواده شهید احسان فتحی به مناسبت روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب