چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ 2023-12-06
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

بانک دی با فروش «گروه مالی و اقتصادی» و «کارگزاری دی» چقدر سود می‌کند؟ | برگزاری کارگاه تربیت اقتصادی و حرفه ای توسط بانک ایران زمین | در هشت ماهه نخست امسال، بانک آینده بیش از ۹هزار جوان را روانه خانه بخت کرد | برگزاری کمیسیون تطبیق شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی به میزبانی بانک توسعه تعاون | شعب بانک توسعه تعاون از تعاونی های توسعه و عمران شهرستانها حمایت می کنند |

کد خبر: 21521
تاریخ انتشار: 27 آذر 1400 - ۱۱:۰۰

جای خالی افزودن گاز مایع به سبد سوخت در لایحه بودجه ۱۴۰۱/ هدررفت LPG در خطوط لوله ادامه دارد

با توجه به تداوم هدررفت گاز مایع فشرده در خطوط لوله، انتظار می‌رود مجلس مانند سال گذشته با الزام قانونی افزودن LPG به سبد سوخت در بودجه 1401 زمینه افزایش درآمد ارزی دولت از صادرات بنزینِ معادل و امنیت انرژی را فراهم کند.

فرهنگ اقتصاد _ حمله سایبری دشمن به سامانه سوخت ایران و اختلال در عرضه بنزین آزاد و سهمیه‌ای در سراسر کشور، زنگ خطر جدی را برای دولتمردان به صدا در آورده است که در صورت بی‌توجهی نسبت به تنوع‌سازی سبد سوخت و تداوم سبد تک سوختی و انحصار بنزین بخش حمل و نقل کشور همواره در معرض تهدیدات جدی خواهد بود.

یکی از راهکارهای موجود برای تنوع‌بخشی به سبد سوخت، افزودن LPG در این سبد است. ورود رسمی اتوگاز علاوه بر تامین امنیت انرژی کشور در بخش حمل‌ونقل باعث افزایش درآمد ارزی دولت با افزایش بنزین و گازوئیل معادل و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود.

تعارض منافع وزارت نفت مانع توسعه اتوگاز در دولت دوازدهم

سال گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بند الحاقی ۲ تبصره یک ماده واحده به صورت رسمی افزودن LPG به سبد سوخت را کلید زد. طبق این بند قانونی وزارتخانه‌های نفت و کشور موظفند امکان احداث جایگاه‌ها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار را به کمک بخش‌های خصوصی و عمومی، تا سقف مجموع ۲ میلیون تن در سال فراهم کنند. قیمت هر کیلوگرم گازمایع تحویلی به شرکت‌های توزیع‌کننده برابر دو سوم قیمت یک لیتر بنزین سهمیه‌ای تعیین می‌شود.

اما علیرغم الزام قانونی دولت دوازدهم به تدوین و تصویب آیین‌نامه این بند از قانون دو ماه پس از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۰، وزارت نفت این دولت هیچ اقدامی برای افزودن LPG به سبد سوخت انجام نداد. به اعتقاد کارشناسان تعارض منافع وزارت نفت، اصلی‌ترین دلیل مخالفت با توسعه اتوگاز بوده است.

مصطفی سعیدی کارشناس نفت و گاز در این باره می‌گوید: «منفعتی که صادرات LPG برای وزارت نفت دارد این است که تمام درآمدش به وزارت نفت می‌رسد اما در صورت جایگزینی LPG با بنزین در صادرات بنزین این مزیت از بین می‌رود و سهم وزارت نفت از درآمد صادراتی بنزین تنها ۱۴.۵ درصد است. در نتیجه وزارت نفت در این قضیه که LPG را در داخل مصرف کنیم و بنزین صادر کنیم، ضرر می‌کند. درست است که دولت سود می‌کند، ولی وزارت نفت ضرر می‌کند. در نتیجه مخالفت وزارت نفت ناشی از تعارض منافعی است که در این موضوع با دولت دارد».

وزارت نفت دولت سیزدهم موافق افزودن رسمی LPG به سبد سوخت

با روی کار آمدن دولت سیزدهم اما رویکرد وزارت نفت به توسعه اتوگاز از جنبه منافع سازمانی به منافع ملی تغییر پیدا کرده است و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مصاحبه‌ای عنوان کرد که موافق توسعه اتوگاز در شهرهای نزدیک پالایشگاه البته در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۰ و به صورت محدود است.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین با اشاره به چرایی تعلل در اجرای این قانون عنوان کرد: «متاسفانه علیرغم مصوبه قانونی مجلس، در دولت قبل اقدامی برای توسعه اتوگاز در کشور صورت نگرفت. برای اجرای قانون ما هم‌اکنون در حال بررسی هستیم. دلیل تاخیر در اجرای این مصوبه بی‌توجهی دولت قبل بود و با روی کار آمدن دولت سیزدهم بررسی‌های خود را شروع کردیم تا مدل مطلوب توسعه اتوگاز در بخش حمل و نقل عمومی در شعاع محدود کشف شده و سپس وارد فاز اجرایی شود».

در این بین هر چند وزارت نفت دولت سیزدهم به سرعت آیین‌نامه قانون مربوط به اتوگاز را تدوین کرده و به هیئت دولت ارسال کرد، ولی این آیین‌نامه ظاهرا هنوز در نوبت بررسی و تصویب قرار نگرفته است.

کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره آخرین وضعیت اجرای قانون بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر توسعه اتوگاز گفت: «آیین‌نامه اجرایی این بند از قانون بودجه را وزارت نفت از اردیبهشت‌ماه تدوین کرده و به دولت داده است، هرگاه این آیین‌نامه در هیأت دولت به تصویب رسید وزارت نفت مکلف است آن را اجرایی کند».

توسعه اتوگاز، یک طرح خودتامین مالی

طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، طرح اتوگاز یک طرح خودتامین بود که با توجه به اصلاح قیمت LPG در داخل کشور، بودجه احداث جایگاه‌های موردنیاز در سال اول تامین میشد، یعنی بازگشت سرمایه این طرح (صرف نظر از درآمدهای ارزی صادرات بنزین و گازوئیل) یک ساله تعریف شده است.

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره توضیح می‌دهد: «در حال حاضر سالانه ۲ میلیون تن LPG در داخل کشور مصرف می‌شود که اگر با قیمت کیلویی ۲۳۰ تومان در نظر گرفته شود، درآمد شرکت ملی پالایش و پخش از فروش داخلی LPG حدود ۴۶۰ میلیارد تومان خواهد شد. اگر قیمت LPG به کیلویی ۱۰۰۰ تومان اصلاح شود، درآمد این شرکت ۲ هزار میلیارد تومان خواهد شد و تقریبا ۱.۵ هزار میلیارد تومان درآمد دولت افزایش می‌یابد».

وی ادامه داد: «طبق مصوبه مجلس هزار میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت LPGصرف راه‌اندازی جایگاه‌ها و استانداردسازی خودروها خواهد شد. اتفاقا برای استفاده از LPG نیازمند جایگاه مجزا نیست بلکه می‌توان در همان جایگاه بنزین برای فروش LPG نیز اقدام کرد. LPG مثل CNG نیست که حتما نیاز به یک جایگاه مجزا داشته باشد. حساسیت CNG بسیار بالاست زیرا فشار گاز CNG خیلی بیشتر از LPG است».

شریعتی گفت: «برای سال ۱۴۰۰ مجموعا حدود ۱۰۰ جایگاه جدید LPG می‌توان تاسیس کرد که هر جایگاه روزانه ۴۰ تن LPG توزیع کند و مجموعا می‌توان سالانه ۱.۵ میلیون تن LPG را از طریق این جایگاه‌ها توزیع کرد. هزینه احداث هر جایگاه ۹ میلیارد تومان محاسبه شده است. در نتیجه هزینه احداث ۱۰۰ جایگاه کمتر از هزار میلیارد تومان خواهد بود. یعنی شما می‌توانید با درآمد ناشی از اصلاح قیمت LPG، جایگاه‌های LPG را احداث کنید».

جدول ۱، محاسبات مربوط به هزینه احداث هر جایگاه LPG را نشان می‌دهد.

جدول ۱- هزینه احداث یک جایگاه اتوگاز

هدررفت LPG در خطوط لوله ادامه دارد!

در مجموع تعارض منافع و مخالفت دولت دوازدهم با توسعه اتوگاز باعث شد که با وجود الزام قانون بودجه ۱۴۰۰، افزودن رسمی LPG به سبد سوخت کشور به طول بیانجامد. با توجه به فواید استفاده از LPG در خودروها از دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که با تصویب هر چه سریعتر آیین‌نامه اجرایی اتوگاز در هیئت دولت و افزودن مجدد بند قانونی مربوط به افزودن LPG در لایحه بودجه ۱۴۰۱ زمینه تنوع‌سازی در سبد سوخت کشور را فراهم کنند.

طبق پیش‌بینی‌ها در صورت تداوم روند فعلی مصرف بنزین، کشور به زودی به بحران کمبود سوخت مواجه خواهد شد که افزودن LPG به سبد سوخت می‌تواند به همراه CNG خطر وقوع بحران را برطرف کند.

طبق آمار سوزاندن سالانه حداقل ۳ میلیون تن LPG تنها به سال‌های ۹۸ و ۹۹ ختم نشده است و در سال جاری نیز روند هدررفت LPG در خطوط لوله ادامه داشته است. این هدررفت منابع ملی در حالی رخ می‌دهد که می‌توان با مصرف داخل LPG زمینه صادرات بنزین و گازوئیل با قیمت بالاتر و افزایش درآمد ارزی دولت را فراهم کرد.

منبع : فارس

برچسب ها: بودجه, سبد سوخت, گاز مایع, مجلس شورای اسلامی, وزارت نفت

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/21521

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • کدام رییس هیات مدیره مدیرعامل را برکنار کرده است؟
  • بحران دستاوردها در مجمع عمومی هلدینگ خلیج فارس/ چه کسی مقصر است؟
  • فردوس کاویانی درگذشت
  • داریوش مهرجویی و همسرش به قتل رسیدند + اطلاعات تکمیلی
  • اکبر قدمی بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت
  • مسیریابی و امکان سنجی احداث کانال دریای عمان به خزر
  • اکبر گلپایگانی دار فانی را وداع گفت
  • اعلام میانگین قیمت های جهانی محصولات پتروشیمیایی
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین بانک آینده و تعاونی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی کشور
  • کسب مقام سومی تیم های فوتسال و شطرنج پیشکسوتان پتروشیمی شازند
  • قهرمانی بانک سامان در مسابقات برندهای برتر جهان
  • حضور معاون بانک توسعه تعاون در میز خدمت استان کردستان
  • کسب موفقیت در یک مجموعه مستلزم تلاش، همدلی و همکاری جمعی است
  • حمایت بانک توسعه تعاون ازتیم مطرح لیگ برتری
آخرین اخبار
  • بانک دی با فروش «گروه مالی و اقتصادی» و «کارگزاری دی» چقدر سود می‌کند؟
  • برگزاری کارگاه تربیت اقتصادی و حرفه ای توسط بانک ایران زمین
  • در هشت ماهه نخست امسال، بانک آینده بیش از ۹هزار جوان را روانه خانه بخت کرد
  • دکتر کریمی «مدیر نوآور» و لطیف‌پور عنوان «نوآور و مخترع در کلاس جهانی» را کسب کردند
  • پتروشیمی بندرامام با کسب ۳ عنوان برتر در همایش پتروفن ۱۴۰۲ درخشید/پتروشیمی بندرامام و دکتر انصاری نیک به عنوان «شرکت نوآور» و «مدیر نوآور» برگزیده شدند/ کارشناس پتروشیمی بندرامام «نوآور و مخترع در کلاس جهانی» شد
  • صنعت پتروشیمی ایران به توان و دانش ایرانی تکیه زده است
  • برگزاری کمیسیون تطبیق شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی به میزبانی بانک توسعه تعاون
  • شعب بانک توسعه تعاون از تعاونی های توسعه و عمران شهرستانها حمایت می کنند
  • همکاری کارت آسان خرید بانک تجارت با دیجی کالا تمدید شد
  • بازار مطلوب بهینه‌سازی مصرف انرژی، در صنایع انرژی‌بر برای دانش‌بنیان‌ها
  • هلدینگ خلیج فارس تحول عظیمی را در بکارگیری توان داخلی‌ها در کشور ایجاد کرده است
  • رویداد پتروفن، انگیزه فناوران را برای ارتقای جایگاه ایران در جهان افزایش می‌دهد/ بخشی از درآمد پتروشیمی‌ها برای تحقیق و توسعه هزینه شود
  • ۳۴ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی برای برگزیدگان/ پتروشیمی‌های بندرامام، نوری و فن آوران سه تندیس ویژه را آن خود کردند
  • سطح پوشش پتروفن به بیش از ۵۰ درصد صنعت پتروشیمی کشور رسید/ پرداخت بیش از ۱۰ میلیارد تومان پاداش نوآوری
  • هلدینگ خلیج فارس در استفاده از توان فناوران داخلی مسیری اصولی را طی می‌کند

منهای اقتصاد
  • شاهرخ، خواننده پاپ درگذشت
  • پروانه معصومی درگذشت
  • ادامه پائیز غم‌انگیز سینما؛ بیتا فرهی درگذشت
  • رییس جمهور میهمان وزارت نفتی ها خواهد بود
  • اطلاعیه / قابل توجه مدیران روابط عمومی کشور

فیلم
    سوگواری کارکنان شرکت پتروشیمی پارس در عزای سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)
    مراسم روز جهانی کار و کارگر در شرکت پتروشیمی پارس برگزار شد
    واگذاری ۵۸ هزار میلیارد اموال مازاد بانک‌ها


    منبع : مهر
    مجمع عمومی سال مالی ۱۴۰۱ پتروشیمی فارابی
    فرهنگ اقتصاد _ مجمع عمومی سال مالی منتهی به 1401/12/29 پتروشیمی فارابی، راس ساعت 10 صبح امروز 23 خرداد در مجتمع فرهنگی تلاش با حضور نمایندگان سهامداران حقوقی و سهامداران حقیقی…
    توزیع بسته های افطاری ساده در ایستگاه صلواتی بانک ملت
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی بانک ملت، این بسته های افطاری در جوار سازه ای که به مناسبت شهادت حضرت علی (ع) در ورودی ساختمان مرکزی بانک ملت برپا شده است در…
    عدم دریافت تسهیلات از سوی هیات مدیره و مدیران بازنشسته در دوره مدیریتی جدید بانک دی
    فرهنگ اقتصاد _از بدو ورود به بانک دی، از اسفند ماه 1400 مصوب کردیم اعطاءتسهیلات به اعضاءهیات مدیره ومدیران بازنشسته شاغل دربانک دی ممنوع…
    ویدئو/ گزارش خبری از گروه اعزامی روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول از سومین روز از سیزدهمین نمایشگاه روس پلاست


عکس
    گزارش تصویری: بازدید دکتر آقامحمدی از نشست‌های تخصصی چهارمین رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ۳۵ نشست تخصصی این رویداد از ساعت ۹ صبح تا ۱۳…
    گزارش تصویری | روز سوم نمایشگاه اوراسیا پلاست
    گزارش تصویری | روز چهارم نمایشگاه اوراسیا پلاست
    افتتاح «پایگاه خبری حیات» با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیرعامل بانک دی
    آشنایی با مدیر بنیاد فردوسی
    فرهنگ اقتصاد _ در پی با پیشینه مهندس یاسر موحدفرد، دبیرکل بنیاد فردوسی، مدیرعامل موسسه فردوسی توسی و مدیرمسوول پایگاه خبری شاهنامه‌نیوز آشنا خواهید شد.

     

    پیشینه علمی، فرهنگی، هنری،…
    قدردانی از همکاران امور نقلیه شرکت پتروشیمی پارس به مناسبت روز ملی حمل و نقل و رانندگان
    گزارش تصویری | همایش ایمنی فرآیند در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به میزبانی شرکت پلیمر آریاساسول
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت - سئو و بهینه سازی: ❤️ فاتکسـ