منابع انسانی کارآمد در خدمت تحقق بانکداری نوین در بانک ایران زمین
تهیه و تنظیم:جلال بهمنی
بانک ایران زمین، استفاده از نیروی انسانی متخصص و کارآمد را که به عنوان سرمایه اصلی خود در نظر می گیرد وآن را در دستور کار عملی خود جهت تحقق راهبردهای کلان بانکداری نوین و دیجیتال قرار داده است.
فرهنگ اقتصاد _ در این گزارش، ضمن آشنایی با مفهوم نیروی انسانی، کم و کیف آن نیز در بانک ایران زمین مورد بررسی قرار گرفته است.
درآمدی بر مفهوم سرمایه انسانی
“سرمایه انسانی” (Human capital) عبارت است از موجودی شایستگیها، دانش، ویژگیهای فردی و اجتماعی که در تواناییهای نیروی کار انعکاس مییابد و او را قادر میسازد تا ارزش اقتصادی ایجاد کند.
این تعریف، چکیدهای از دیدگاه اقتصادی در مورد نقش اقتصادی یک فرد است که در درون خود سایر ابعاد اجتماعی، زیست شناختی، فرهنگی و روانی فرد را نیز در بر دارد و تعامل پیچیده این ابعاد موجب به وجود آمدن یک فعالیت اقتصادی میشود.
بسیاری از تئوریها افزایش ذخیره سرمایه انسانی را با آموزش پیوند میزنند. همچنین نقش سرمایه انسانی در توسعه اقتصادی، رشد بهرهوری، و نوآوری به طور روزافزونی مورد تاکید قرار گرفته و از این طریق، اختصاص یارانه یا سوبسید دولتی برای آموزش، مهارتآموزی و آموزش نیز حین کار بسیارحائز اهمیت است.
دنیای کسبوکار مدرن محیطی پویا و رقابتی است، دستیابی به اهداف و ارتقای دائمی در این فضا به مدیران و کارکنان توانمند در همه سطوح نیاز دارد، در چنین فضایی لازم است سازمانها متقابلا برای تقویت سرمایه انسانی خود تلاشی مستمر داشته باشند.
مهارتهای مدیریت گروهی و انفرادی خود را تقویت کنند.
انسان ها منابع جدید مولد ثروت هستند مشروط بر این که این قابلیت را نیز به عنوان سرمایه انسانی اکتساب نمایند.
مفهوم سرمایه انسانی ناظر به این واقعیت است که انسان ها در خود سرمایه گذاری می کنند.
سرمایه انسانی بیان می دارد که خصوصیات کیفی انسان نوعی سرمایه است، زیرا این خصوصیات می تواند به صورت منبع درآمدهای بیشتر و یا اقناع و ارضای فراوانتر در آینده درآید.
چنین سرمایه ای، “انسانی “است چرا که جزیی از انسان را تشکیل می دهد اساس نظریه سرمایه انسانی این است که علت تفاوت های درآمدی افراد به خاطر اختلاف در میزان بازدهی آنهاست.
امروزه نظریه سرمایه انسانی از مهمترین نظریه های توزیع درآمد است.
مدیریت منابع انسانی در بانکها
سرمایه اصلی در هر سازمان و به تبع آن نظام بانکی نیروی انسانی ماهر ومتخصص است و آنچه که به سازمان هویت میدهد و تفاوت در کار را ایجاد میکند، نیروی انسانی کارآمد وزبده است.
بانکها نیز برحسب ضروریات و به منظور حصول به بانکداری نوین با ایجاد فضای رشد و ارتقاء برای نیروی انسانی ماهر، می بایستی ضمن بسترسازی نیازها و شرایط ابراز استعدادهای آنها را نیز مدنظر قرار داشته باشند به طوری که در مناسبات مدیران باتجربه و مدیران جوان با ایجاد یک سیستم حمایتی به گونه ای باید باشد که مدیران باید در موفقیتها و شکستها در کنار نیروهای جوان خود باشند و بازمینه سازی در کسب موفقیتها با به کارگیری استعدادهای نیروی جوان انسانی کارآمد وماهر؛عرصه جوانگرایی را باز و محقق نمایند.
چالش های پیشرو:
یکی از این موارد، عدم تناسب بین مهارتهای آموزشی منابع انسانی و مهارتهای مورد نیاز است یعنی بسیاری از امور بانکی از شکل سنتی به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده است، در چنین حالتی بسیاری از مهارتهایی که پرسنل دارند در آینده به کار نخواهد آمد و باید در راستای تحولات، مهارتهای افراد نیز عوض شود.
در چشم اندازهای آینده بانکداری نوین جابجایی پستهای شغلی گسترده خواهد بود از جمله پست شغلی اپراتوری “دریافت و پرداخت” در آینده از بین خواهد رفت و پست های جدیدی جای آنها را خواهد گرفت که باید نیروی انسانی آموزش دیده متناسب با این جایگاههای جدید شغلی درنظر گرفته شود.
این روند پویایی از تحولات اساسی مدل کسب و کار است از جمله در شیوه های بانکداری جدید که به آن بانکداری جامع میگویند، بانک به جای شعبهمحوری، مشتری محور است و شعبه به عنوان یک مرکز ارائه و فروش خدمات بانکی تبدیل میشود.
بکارگیری سرمایه انسانی متخصص در دستور کار عملی بانک ایران زمین
در بررسی گزارشهای عملکردی بانک ایران زمین می توان دریافت که یکی از اولویت های استراتژیکی این بانک؛ “سرمایه انسانی” است.
بر همین اساس پویایی حرفه ای مناسب کارکنان به ویژه توانمندی و به روز آمدی افراد با کسب مهارت ها و تخصص و دانش نوین بانکداری از اهم امور و اولویت حرفهای این بانک می باشد.
براین اساس آموزش و توجه صحیح به نیروهای انسانی ماهر و توانمندسازی آنها در عملکرد کلی و ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت بالای خدمت رسانی از اصول محوری تعالی سازمانی این بانک قلمداد می شود.
مبحث “سرمایه انسانی” یکی از موضوعات مهم امور سازمانی در نهادهای مختلف به خصوص بانکها به شمار می آید که در روند رشد وتعالی سازمانی آنها بسیار مهم به نظر میرسد.
شایان ذکراست بانک ایران زمین به این مبحث توجه ویژهای داشته و همواره برای رشد و ارتقاء این مهم طرحهای جدید و نوینی ارائه میدهد.
ارزیابی در نحوه کمی وکیفی ارائه خدمات به مشتریان یکی از شاخصهای اصلی عملکردی سازمانی نیروهای انسانی محسوب می شود و در این راستا همواره از این لحاظ ویژگیهای مهارتی و اطلاعاتی کارکنان مورد پایش قرار می گیرد.
بنابراین مبحث آموزش و پرداختن به سرمایه انسانی در هر نهاد و سازمانی از این جهت بسیار مهم است و این مهم در ساختار بانکداری سنتی و توجه به سرمایه انسانی و وابستگی به آن و جایگاه ارزشمند آنرا نیز بسیارضروری مینماید.
ضمن اینکه درساختار بانکداری نوین توجه به دغدغههای این بخش از جمله بهروز آمدکردن اطلاعات و دانش بانکی کارکنان و همچنین در نظر گرفتن استعداد آنها برای هر پست سازمانی از برنامههای ضروری هر بانکی به شمار میآید.
بانک ایران زمین در این خصوص توجه ویژه ای به منابع انسانی و بهبود عملکرد کارکنان با آموزش برنامههای مختلفی با رویکردهای رفاهی برای آنها اجرایی کرده است و این روند به تربیت و پرورش رفتار حرفهای کارکنان و توانمندسازی جایگاه آینده حرفهای این بانک مسیرسازی شده است.
برهمین اساس ایجاد روحیه تعامل و تلاش همراه با انگیزه خدمت رسانی شایسته و مطلوب از شاخصههای اصلی کارمندان بانک ایران زمین است.
پیرو همین موضوع رهنمودهای مدیریتی این بانک نیز همواره بر این مقوله تاکید داشته و تحقق دیگر اهدافهای مهم را در گرو تداوم برنامه ریزی همراه با خرد و کار جمعی نشانه گذاری شده است.
بانک ایران زمین به نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی بانکی توجه ویژهای داشته و روند بهبود وضع معیشت همه کارکنان را نیز جزو رئوس محور فعالیتهایی خود قرار داده و برای بهبود این امر تلاش کرده است با اهداف عالی توانمندسازی کارکنان به منظور ارائه خدمات عالی به مشتریان است.
تسهیل و بسترسازی در استعدادیابی جوان ها با افزایش بهره وری نیروهای انسانی از دیگر راهبردهای کلان سازمانی این بانک است که از محوری ترین برنامههای راهبردی این بانک به شمار می آید.
به همین منظور این بانک در مقاطع زمانی مختلف اقدام به برگزاری آزمونهای استعدادیابی نموده که کارکنان پس از قبولی در این آزمونها طی مصاحبه اختصاصی به سمتهای بالاتری ارتقاء می یابند.
همانطوریکه اشاره شد بانک ایران زمین در خصوص منابع انسانی، توجه ویژه ای به آموزش نیروهای انسانی جوان و تحصیل کرده داشته است و با به کارگیری آنها در جهت نیل به این اهداف عالی سازمانی است که در نقشه راه تحقق بانکداری نوین ترسیم شده است.
ودرنهایت امر با ارزیابی شاخصهای عملکردی بانک ایران زمین می توان این چنین اذعان داشت که درمورد این بانک؛ مبحث ارتقا واعتلای سطح توانایی کارکنان از اولویت محوری اش می باشد و دراین عرصه تلاش وافری در بکارگیری نیروی انسانی ماهر و متخصص برای پیشبرد اهداف عالی بانکداری نوین انجام داده و در این زمینه پیشتاز است.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: