سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ 2025-05-13
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

سی و دومین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی برگزار شد/ دکتر خورسندیان برگزاری این همایش را نشان از اهمیت سیاست های پولی و ارزی در نظام بانکی کشور دانست | انجام مقدمات تحقق افزایش سرمایه ۱۰۰ همتی بانک مسکن با راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات | مدیرعامل بانک کشاورزی: تحول در فرآیند پرداخت تسهیلات/ توسعه خدمات غیرحضوری، نقشه راه بانک کشاورزی | بانک دی، همراه صندوق توسعه ملی در مسیر حکمرانی توسعه | ابلاغ شاخص‌های هفتگانه ارائه خدمات با کیفیت به تمامی واحدهای پست بانک ایران |

کد خبر: 42034
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1401 - ۰۹:۵۲

نوازنده قهار قاوال هنر عاشیقی در گفت و گو با فرهنگ اقتصاد عنوان کرد؛

“تکریم و حمایت از هنرمندان عاشیقی، پشتیبانی از هنر روح نواز و مردمی عاشیقی است”

* گزارش: جلال بهمنی
عاشیق، عاشق یا آشیق (به  ترکی آذربایجانی: Aşıq، به ترکی استانبولی: Âşık) آوازه خوان و نغمه‌سرای دوره گردی اطلاق می شود که ساز می‌نوازد و آواز می‌خواند. پیش از مرسوم شدن عنوان «عاشیق» این هنر را به ترکی “اوزان “معروف بود، اگرچه اساساً از همان کلمه عاشق و از ریشه عشق گرفته شده، در اینجا به معنای یک "هنر حرفه ای" به کار می رود.

عاشیق ها میراث دار گنجینه عظیمی از ادبیات وفرهنگ فولکوریک ، هنر موسیقایی گذشتگان خود هستند.
عاشیقی تجلیگاهی است که از این هنر فاخر وارزشمند از فرهنگ وادبیات بومی خود را در اشکال مختلف هنرموسیقی ازقبیل: نوازندگی استادانه ساز،سرایندگی شعر وهنرخوانندگی نمایان می سازد.
در گذشته حضور عاشیق ها در مراسم عروسی، جشن های آئینی و نظایر آن بسیار چشمگیر بود، متأسفانه امروزه این جایگاه هنر عاشیقی کم رنگ شده و فقط به مناطق روستایی و حومه شهر محدود شده است.

هنر موسیقی عاشیقی کهن ترین و اصیل ترین هنر منطقه آذربایجان وسایرمناطق ترک نشین ایران است.

هنر عاشیقی کامل‌ترین هنر مردمی است که درکشورهای دیگر نظیر ترکیه، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، ترکمنستان، ارمنستان( واژه “عاشیق” در ارمنی “عاشوق” تلفظ می شود)قزاقستان، گرجستان و ایران به شمار می‌رود.
عاشیق هنرمندی است که از آمیزش فرهنگ ملی و بومی با احساسات پاک درونی اش، هنری ناب ازمضامین عالی انسانی را باترنم های زیبای موسیقی به منصه ظهور می رساند.
درتوصیف سایر توانمندی‌ها ی عاشیق ها چنین می توان گفت: که آنها ترانه سرایانی هستند که در شاخه های دیگر هنری ازجمله شاعری، آهنگسازی، نوازندگی، آوازخوانی، خلق موسیقایی فرهنگ بومی و نقّالی وحتی رقص تبحردارند که نهایت در واقع هنر عاشیقی حرفه اصلی آنان است.

سازهای همراه کننده عاشیقی

یکی از سازهای همراه کننده عاشیق‌ها ساز “قاوال” است.
قاوال که همان دایره ی آذربایجانی است، در موسیقی آذربایجان کاربرد وسیعی دارد ؛ زیرا هم در موسیقی کلاسیک آذربایجان، که معادل موسیقی دستگاهی ایران است و در آذری به موقام موسیقی-سی مشهور، نواخته می شود و هم در موسیقی عاشقی (در آذری به عاشقلار موسیقی-سی مشهور است) و هم در موسیقی های شاد ویژه ی عروسی ها (طویلار)می باشد.

در موسیقی کلاسیک آذربایجان، قاوال توسط خواننده نواخته می شود و در گروه های سنتی آذربایجان یک خواننده توسط “تار” و “کامان” (کمانچه ی آذری) همراهی می شود.
در موسیقی عاشیقی، عاشق که قاعدتاً هم باید خواننده باشد، هم نوازنده ی ساز (قوپوز) و هم شاعر، معمولاً توسط یک قاوالچی (نوازنده ی قاوال) و بالابان (سازی بادی که چون برای نواختن آن لای دو لب قرار می گیرد “بالبان” – به آذری بالابان – نامیده می شود) همراهی می گردد.
در عروسی ها قاوال همراهی کننده ی “گارمان” (سازی بادی شبیه به آکاردئون) یا تار یا “کامان” یا ترکیبی از این سازها است.
البته “ناقارا” هم به تازگی ترویج یافته است.
برخی از آذری ها به قاوال، دف هم می گویند.
“قاوال ” سازی همراهی کننده بشمار می آید؛ در چند دهه ی اخیر پیشرفت خوبی داشته است و یکی از قویترین نوازندگان آن، لطیف طهماسبی زاده است که گرچه در بین ایرانی های غیر آذری شناخته شده نیست ولیکن از تکنوازان بسیار خوب قاوال است.

مهجور ماندن هنر عاشیقی وسازهای همراه کننده:
از عمده‌ترین دلایل مهجوری هنرعاشیقی وهمچنین ساز های همراه کننده چون قاوال ویا بالابان این است که این هنر اصیل درامر آموزش و انتقال به نسل جدید دستخوش تغییر و تحولات دوره یی وزمانی وهمچنین سلایق وعلایق مخاطبان گردیده است بدین گونه که با از بین رفتن شیوه استاد-شاگردی در آموزش این هنر، عدم حمایت های لازم از طرف متولیان ، مشکلات معیشتی و صنفی و کم توجهی به حفظ و اشاعه این هنر از طرف سازمان های متولی؛ از مشکلات عمده پیش روی این هنرمردمی وهنرمندانش است.

https://farhangeghtesad.ir/files/02546546546.mp4

پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ اقتصاد بنابر رسالت اطلاع رسانی و فرهنگی خود در زمینه معرفی هنرمندان پیشکسوت عرصه فرهنگ وهنر(حوزه موسیقی اصیل ایرانی )بالاخص هنرمندان مهجور ومغفول هنر عاشیقی با یکی از این هنرمندان به گفتگو نشستیم وازآنها درمورد انگیزه ، ذوق وشوق شان درپرداختن به این هنرمردمی علیرغم مشکلات صنفی ومعیشتی واحیانا برخی از بی مهری ها به این هنر فولکوریک ومردمی مناطق ترک نشین کشور به پرسش وپاسخ پرداخته ایم.که در ذیل می آید.

“حمزه علی خدره”نوازنده چیره دست قاوال(دایره) می باشد وی همچنین در نوازندگی دهل وخوانندگی ترانه‌های فولکوریک آذری مهارت دارد.

او هنرمندی بی ریا ،خونگرم و صمیمی است که دراکثرمراسم جشن وشادی وعروسی به شایستگی همراه سایر دوستان هنرمند عاشیق خود برای مردم هنرنمایی وشادی آفرینی نموده است.

در مرور کارنامه هنری اش از وی حضوری موفق در جشنواره های متعدد داخلی وهمچنین کشورهای مختلف اروپایی وآسیایی به چشم می آید.

وی دارای چندین دیپلم افتخار از همایش ها وجشنواره‌های موسیقی محلی وکشوری است‌.
او همچنین عضو فعال خانه موسیقی ایران می‌باشد.

این هنرمند مردمی درمعرفی بیشتر خود می گوید:متولد۱۳۴۷ درشهر زنجان هستم؛ از۱۲سالگی ام به صورت جدی به فراگیری موسیقی پرداختم .

آموزشهای اولیه نوازندگی ساز “قاوال ” را نزد پدر مرحومم آموختم ؛ ایشان همیشه درمراسم شادی وجشن عروسی دوستان و آشنایان دعوت می شد من هم با او همراه بودم ومابقی آموزش‌های تکمیلی را به صورت فی البداهه وپشتکار وممارست وعلاقه شخصی ام ادامه داده ام و آموخته ام ودرحال حاضر بدون خودستایی عارضم که اکثر ریتم های آثار موسیقی ترکی وآذری مشهور را می توانم بنوازم وهمچنین به نوازندگی دف نیز آشنایی دارم.

وی در وصف حالات خود در زمان نوازندگی قاوال می گوید: من چنان با این ساز اخت وانس گرفته ام که حتی در اوج خستگی جسمی وقتی
مشغول نوازندگی می شوم به آرامش روحی وتسکین اعصاب و رفع خستگی می رسم وآن را توفیق الهی وهمچنین داشتن این استعداد و شور و هیجان معنوی را یک ودیعه خداوندی می دانم و ازاین طریق نیز باید در جهت شاد کردن مردم و تلطیف احساساتشان را برای خود یک وظیفه می انگارم .

این استاد نوازنده”قاوال” افزود: دراین مسیر هیچ وقت خسته نمی شوم ؛نوازندگی قاوال برای من حتی دراوج خستگی جسمی و روحی ام در موقعیت های مختلف که در جشن وسرور مراسم مردمی یا سایر اجراهای کنسرتی دیدن شادی وذوق وشوق آنها برای من بسیار لذت بخش است؛ بدون اغراق بگویم مواردی پیش آمده در مراسم جشن عروسی وشادمانی که دعوت شده ام، بعلت طولانی بودن این مراسمها معمولا تا پاسی از شب در اثر نوازندگی ممتد این ساز، انگشتانم دچار تورم و خونریزی شده و الزاما با پانسمان جزیی؛ادامه برنامه را برحسب وظیفه باعشق وافر در شادی کردن مردم به لطف خدا اجرا کرده ام.

این استاد هنرمند پرداختن به موسیقی را برای خود نیاز روحی دانسته ومی افزاید:استعداد موسیقی را به عنوان یک ودیعه الهی می دانم و شکرانه اش را ادامه دادن این مسیر دشوار وسخت که توام با معنویتی ناب است برخود امری واجب وضروری می شمارم.

زیرا که درخدمت مردم وجامعه بودن بهرطریقی بخصوص ازطریق هنرموسیقی عاشیقی؛ که به موجب آن دلشادی،مسرت بخشی وشادی آفرینی برایشان فراهم می شود وآن بعنوان یک وظیفه انسانی واجتماعی محسوب می شود.

https://farhangeghtesad.ir/files/6556998794.mp4

وی در ادامه‌ از دشوار ها ومشکلات هنرعاشیقی ؛این موسیقی مردمی می گوید:بدون اغراق بگویم من تقربیا تمام وقت و زندگی ام را اختصاص به این موسیقی قرارداده ام ودیگر فرصتی برای کسب وکار دیگری و در آمد زایی برای رفاه خانواده نبوده به مانند اکثر هنرمندان که درسایر شاخه های هنری ازجمله موسیقی می پردازند بوده است و متاسفانه امورمعیشتی شان دچارسختی وگرفتاری متعدد می شود، مثل خود من یا سایر عزیزان هنرمند ی که از نزدیک آنهارا می شناسم.

استادخدره ضمن اشاره به گستره بی انتهای موسیقی گفت:چون موسیقی اقیانوس بی کرانه ی هست بخصوص هنر عاشیقی از نوازندگی وحفظ اشعار ونغمه ها ی موسیقی اصیل آذری گرفته تا روای روایت ها وداستان سرایی ها می باشد. درنتیجه پرداختن به ابعاد متنوع آن بسیار وقت گیر وزمان بر است وازهمه مهم تر پشتکار و جدیت زیادی می‌خواهد برای فراگیری وآموختن این هنراصیل مردمی،خوب طبیعتا دیگر مجالی برای امور دیگر زندگی و رفاه معیشتی نمی ماند‌.
وی شاهدی برای کلامش می آورد و گوید:شاید اجاره‌ نشین بودن بنده درحال حاضر که میانسالی را رد کرده ام وبدوره سالخوردگی رسیده ام می تواند گواه این موضوع باشد واین معضلات ومشکلات صنفی‌ ومعیشتی هنرمندان گریبانگیر همیشگی آنها است.
درادامه این هنرمندمردمی گفت: ما همواره تلاشمان با اجرا ونواختن موسیقی اصیل ملی ومیهنی برای شادکردن،تقویت روحیه مردم ، سرگرم کردن با تفریحات سالم از طریق شنیدن ودیدن زنده این هنر ناب واصیل مردمی است که برایمان این یک هدف مقدس وظیفه ای ارزشمند است‌.

وی درتشریح وضعیت موسیقی‌ عاشیقی و برخی موارد بدعت گذاری های غلط در این زمینه گفت:برخی از جوانان عزیز هنرمند حال آگاهانه یا ناآگاهانه در مراسم جشن وعروسی با ارکستر و ارگ ویا فلش ضبط شده از آثار موسیقایی عاشیقی می نوازند،بدون ابراز هیچ حس واحساس عمیقی که پشتوانه اصلی این آثار است در نتیجه اثری اجرا می شود بی روح وسبک که هیچ تاثیر عمیق عاطفی واحساسی خوشایند ودلنشینی که در نهانگاه این آثار ارزشمند نهفته است اثربخشی مثبت ومعنوی آنها تضییع می شودو اصلا مخاطب نمی تواند ارتباط صمیمی وخوبی با این آثار اختلاطی ایجادکنند.




وی درپایان ضمن برشمردن توقعات وانتظارات از متولی امور ومسئولین حوزه موسیقی گفت: خواهشی که از مسوولین عزیز دارم این است توجه وعنایت بیشتری درحفظ واشاعه این هنراصیل مردمی عاشیقی وهمچنین حمایت همه جانبه یی به خصوص از هنرمندان پیشکسوت این هنر مردمی “عاشیقی” داشته باشند.
وی به نمونه ای از پیشنهادات اقدامی حمایتی از آنها اشاره کرد وگفت: این عزیزان هنرمند را می توان درمجموعه ای اختصاصی با نام و عنوان ویژه ای سازماندهی داد بطوریکه در معرفی واجرای مراسم وجشنها طبق برنامه بندی مشخص حضور هنرنمایی کنند و احیانا درفصول بیکاری مورد حمایت مالی ومعیشتی نیز قرار بدهند ودرمورد سایر اقدامات حمایتی وپشتیبانی ازجمله خانه دارشدن هنرمندان از طریق وام‌های مسکن وتسهیلات ویژه آنهارا صاحب خانه نمایند.
وی ادامه گفت:باید در نظر داشت افزایش هزینه اجاره بها یکی از دغدغه‌های بزرگ همین اجاره‌ نشینیان جامعه است و برای آنها در.گیری ذهنی زیادی ایجاد می‌کند و متأسفانه این معضل در اجرا وخلق آثار هنری اصیل تأثیر منفی می گذارد.
وی درادامه اظهار داشت:یکی دیگر از معضلات اصلی در حوزه موسیقی عاشیقی حضور هنرمندنماها در این عرصه است که بدون هیچ پشتوانه هنری وحتی استعدادی می آیند ومی خواهند میدان داری کنند با ارائه کارهای سبک ،من درآوردی بعنوان بدعت گذاری متاسفانه بیشترین آسیب را به این موسیقی می زنند بنظرم می بایستی ازتمامی افراد تست هنر واستعداد ارزیابی وحتی تعهد به کاربگیرند، تا جایگاه ارزنده هنرمندهای مردمی دلسوز ومتعهد هنروالایی عاشیقی خدشه دارنشود واز این طریق مورد تکریم وتعزیز قرار بگیرند.

برچسب ها: اسلایدر, موسیقی آذری, هنر عاشیقی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/42034

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شب خاطره‌انگیز وحدت هنر و اقتصاد در تالار وحدت
  • پروژه‌های ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
  • شبی خاطره‌انگیز با رسیتال پیانو محمدرضا ظریف در تالار رودکی
  • نگرش‌های سنتی، مانع پیشرفت صنعت تعمیر و نگهداری
  • نقش بانک توسعه تعاون در نوسازی ناوگان مسافربری
  • “ریسک منابع انسانی و انسان پنج بُعدی”
  • فرصتی برای اشتغال از سوی مؤسسه اعتباری ملل
  • تقویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی/برنامه ریزی برای پرداخت خسارت های خشکسالی
  • تحقق بیش از ۹۴ درصد هدف وصول نقدی مطالبات / تقویت قدرت تسهیلات دهی بانک مسکن
  • انتشار نسخه های جدید سامانه مگابانک ملت
  • اختلال موقت در مرکز ارتباط با مشتریان بانک ایران زمین
  • نشست هم اندیشی معاونان مالی ادوار شرکت پتروشیمی جم
  • قدردانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بانک رفاه کارگران
  • مرز افشای اطلاعات مالی
آخرین اخبار
  • سی و دومین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی برگزار شد/ دکتر خورسندیان برگزاری این همایش را نشان از اهمیت سیاست های پولی و ارزی در نظام بانکی کشور دانست
  • انجام مقدمات تحقق افزایش سرمایه ۱۰۰ همتی بانک مسکن با راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات
  • مدیرعامل بانک کشاورزی: تحول در فرآیند پرداخت تسهیلات/ توسعه خدمات غیرحضوری، نقشه راه بانک کشاورزی
  • بانک دی، همراه صندوق توسعه ملی در مسیر حکمرانی توسعه
  • مُهر تایید دیـوانعـالی کشـور بر پایـان پرونـده جنجالی شـرکت پتروشـیمی مهــر و جم
  • پتروشیمی جم ، میزبان کمیته سلامت پتروشیمی‌های منطقه پارس
  • حضور اثرگذار پتروشیمی پردیس در بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان صنعت نفت و گاز خاورمیانه/ ۵۰۰ شرکت متقاضی پیوستن به زنجیره تأمین پردیس
  • از پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات کاشانه امید خلیج فارس تا صدور مجوز بزرگترین تامین مالی بازار سرمایه
  • پایان موفقیت‌آمیز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات کاشانه امید خلیج فارس
  • گروه مالی هلدینگ خلیج فارس، مجوز گرفت/ شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد به گروه مالی پیشگامان سرمایه خلیج فارس تغییر نام داد
  • شرکت نفت سپاهان فراخوان ایده‌های نوآورانه و استارتاپی در صنعت روانکار منتشر کرد
  • اپلیکیشن سراینوی نفت سپاهان، گامی مهم در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان است
  • توسعه روغن‌های گروه ۳ و گسترش شبکه فروش مویرگی
  • شرکت نفت سپاهان فراخوان ایده‌های نوآورانه و استارتاپی در صنعت روانکار منتشر کرد
  • بازدید رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی نفت از غرفه نفت سپاهان

منهای اقتصاد
  • آغاز پویش روزهای ۱۰۰ میلیون تومانی همراه اول
  • دعوت همراه اول از فعالان بازار سرمایه برای شرکت در مسابقه تحلیل نماد «همراه»
  • رونمایی از ۸۶ امین سایت ۵G همراه اول در استان مازندران توسط وزیر ارتباطات
  • تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی همراه اول
  • اعلام بسته‌های رومینگ همراه اول مختص حجاج ایرانی
  • رونمایی از آلبوم «پرواز خیال» اثر عباس ابوحمزه
  • ارزش سرمایه گذاری خارجی فقط در یک منطقه آزاد عمان ، ۲۱ برابر ارزش سرمایه گذاری خارجی در کل مناطق آزاد ایران است!

فیلم
    برگزاری مراسم پیوستن کارآموزان جدیدالاستخدام به خانواده بزرگ شرکت پتروشیمی اروند
    گامی در جهت هم‌افزایی نظام بانکی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی بانک دی، این نشست که با هدف تقویت تعاملات بین‌بانکی و بررسی زمینه‌های همکاری مشترک برگزار شد، فرصتی برای تبادل نظر پیرامون راهکارهای بهینه‌سازی فرآیندهای…
    برگزاری مراسم سوگواری اول محرم همراه با دمام زنی در شرکت پتروشیمی مارون
    گزارشی از حضور گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در نخستین روز بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی
    «سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران» رونمایی شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسمی با حضور دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون…
    با انعقاد تفاهم نامه با بانک‌ها؛ مسکن ملی فارس رونق می‌گیرد
    گزارش تصویری / دومین روز رویداد بین المللی ایران پتروکم / 24 دی ماه 1403


     


عکس
    گزارش تصویری گرامیداشت هفته دفاع مقدس


    فرهنگ اقتصاد _ گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور مدیران و کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

    گزارش تصویری این مراسم را در اینجا مشاهده نمایید.
    برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در شرکت پتروشیمی پارس
    فرهنگ اقتصاد _ در این مراسم امام جماعت اعزامی در سخنانی ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) با اشاره به مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و 72تن از یاران…
    بازدید دکتر خلیلی‌نیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از غرفه پتروشیمی تبریز
    سرتیپ پاسدار علی رزمجو با اهداء لوح تقدیر از مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس تقدیر کرد
     
    مراسم عزاداری شهادت سید مقاومت در آریاساسول برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، مراسم عزاداری برای شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله علیه)، دبیرکل حزب‌الله، با حضور محمدرضا…
    استانها و شعب در مسیر تحقق اهداف برنامه ای بانک توسعه تعاون هدایت می شوند
    فرهنگ اقتصاد _ محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در جلسه شورای معاونین اظهار داشت: مجمع عمومی عادی سالیانه بانک با حضور اعضای مجمع در سطح…
    افتتاح اولین مدرسه انعطاف‌پذیر استان بوشهر به‌همت شرکت آریاساسول
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، این رویداد با حضور مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، مدیرکل آموزش پرورش استان بوشهر، امام جمعه شهر…
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب