شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ Saturday 6 March 2021
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • فراتر از فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • فراتر از فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو
کد خبر: 9402
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - 23:55

گزارش تفصیلی فرهنگ اقتصاد از برگزاری ۲۳مین همایش سالیانه رتبه بندی شرکت های ایرانی

سازمان مدیریت صنعتی، رتبه‌بندی شرکت های برتر ایران را هر سال با هدف ارائه آمار و اطلاعات شفاف بنگاه‌های اقتصادی به مدیران، سیاست‌گذاران و پژوهشگران انجام می دهد. بیست و سومین همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران با تازه واردها در عرصه اقتصاد  کشور، رونق بیشتری به خودش داد که شرکت های باسابقه در این میدان حضور پررنگ تری داشتند. همایش بیست و سومین رتبه بندی شرکت های برتر با حضور جمعی از مسئولان و مدیران ارشد بنگاه های برتر کشور در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

فرهنگ اقتصاد – شرکت های برتر در این همایش با میزانسن فروش شرکت ها و شاخص های دیگر معرفی و تقدیر شدند که به تعداد ۵۰۰ شرکت رسید. در گروه پتروشیمی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۷ میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار گردش مالی، در گروه فرآورده‌های نفتی، شرکت پالایش نفت بندرعباس با ۶ میلیارد و ۵۳۰ میلیون دلار، در گروه چند رشته‌ای، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با ۴ میلیارد و ۹۸۳ میلیون دلار، در گروه فلزات اساسی، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ۴ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار و در گروه مالی، شرکت پارسیان بزرگترین شرکت‌های ایران در سال گذشته بوده‌اند.

 

نتایج بیست و سومین سال رتبه‌بندی شرکت‌ها نشان می‌دهد حجم فروش صد شرکت اول سال ۹۹، براساس اطلاعات مالی سال گذشته، بیش از یک میلیون و ۳۸۵ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به کل فروش همین صد شرکت در سال قبل، ۴۶ درصد رشد فروش داشته است. طبق ارزیابی‌ها فروش شرکت اول فهرست نسبت به فروش شرکت صدم ۳۳ برابر بزرگ‌تر است. در مجموع ۱۴ شرکت بالای فهرست شرکت‌های پیشتاز، ۵۰ درصد جمع فروش صد شرکت را شکل داده‌اند که نشان‌دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکت‌های بزرگ ایران است. در عین حال، ۱۰ شرکت ابتدای فهرست، فروشی معادل ۱۹ برابر فروش ۱۰ شرکت انتهای فهرست دارند. نتایج رتبه‌بندی براساس گروه‌های صنعتی ۳۲گانه نیز حاکی از این است که از نظر میزان فروش (درآمد) «گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۱/ ۱۹ درصد سهم در جایگاه اول، «گروه پتروشیمی» با ۴/ ۱۵ درصد سهم در جایگاه دوم و «گروه فرآورده‌های نفتی» با ۵/ ۱۲ درصد سهم در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند. سازمان مدیریت صنعتی هر سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایرانی را ارائه می‌کند. در فهرست تهیه شده از ۵۰۰ شرکت ایران، روی شناسایی آرایش بنگاه‌های بزرگ کشور در کنار یکدیگر تمرکز شده است؛ به‌عبارت دیگر از آنجایی که رونق و رکود بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران، به دلیل وجود ارتباطات گسترده پسین و پیشین به سرعت در کلیه سطوح اقتصاد کشور آثار خود را بروز خواهد داد، سازمان مدیریت صنعتی با تهیه این لیست، تصویری سالانه و متکی به آمارها، از چگونگی تغییرات در آرایش بنگاه‌های بزرگ کشور و صنایع و فعالیت‌های اقتصادی مختلف در کنار یکدیگر ارائه می‌دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی: نخبگان، تکنولوژی و پذیرش سه رکن اصلی برای توسعه صنعتی و فناورانه است

ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ابتدای همایش از بزرگان تولید که با تفکر جهادی و سیستمی در سال جهش تولید و در شرایط شیوع کرونا و تحریم های ناعادلانه موفق شدند در میان صد شرکت برتر حضور یابند، تجلیل کرد.

وی با طرح این پرسش که چگونه می‌توان در شرایط جاری جهش را امکان پذیر کرد؛ دو راهکار با الگوبرداری از تجربه دیگر کشورها ارائه کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی راهبرد اول را همپایه سازی صنعتی یا کچینگ آپ عنوان کرد که در صنایع با اصالت و چرخه عمر بلند امکان پذیر است.

وی اتحاد استراتژیک، ادغام و تشکیل کلونی را از جمله رویکردها برای جبران عقب ماندگی های صنعتی دانست که پیش از این توسط کشورهایی همچون برزیل و آرژانتین به کار گرفته شده است.

کیانی بختیاری افزود: راهبرد دوم که توسط بسیاری کشورها به کار گرفته شد، جهش یا لیپ فراگینگ است که در این راهبرد نیازی به تکنولوژی های پیشین نیست و با اکتساب تکنولوژی های نو پدید می توان جهش یافت. در این راهبرد، صنایع چرخه عمر کوتاهی دارند و فناوری در آن ها نقش عمده ای دارد. کشورهایی چون هند و آذربایجان با سرمایه گذاری درIT   و ICT توانستند جهش پیدا کنند. بایوتکنولوژی، نانوبایوانفورماتیک، نانوتکنولوژی، نیومتریال، سایبرفیزیک، هوش مصنوعی  از جمله زمینه های فعالیت در این راهبرد هستند.

وی خاطر نشان کرد: اما الزام مشترک در هر دو این راهبردها  برای جهش تولید و توسعه صنعتی، فرهنگ صنعتی است. فرهنگ آموختنی است و می توان آن را توسعه داد. زمانی که فرهنگ صنعتی وجود نداشته باشد، پذیرش و روامداری نیز وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: تحقق سه رکن اصلی برای توسعه صنعتی و فناورانه ضروری است؛ نخبگان و استعدادها، تکنولوژی و در نهایت پذیرش یا روامداری.

وی افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه از جمله راهکارهایی است که ارائه شده است؛ در کشورهای پیشرفته دانشگاه و صنعت در هم تنیده اند و جدا از هم نیستند اما در کشورهای در حال توسعه علاوه بر این الزامات راهبردهای دیگری از جمله پیوند تفکر و اقدام، باور به برندهای بومی و تعالی صنعتی بسیار مورد تاکید بوده است.

جهش تولید از راه پیاده سازی تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم از دیگر راهبردهای پیشنهادی توسط کیانی بختیاری بود.

وی گفت: آینده از آن شرکت هایی است که دیجیتالی شده اند. هنگامی که صحبت از تحول دیجیتال می شود ذهن به سوی IT و ICT می رود اما رویکرد  اصلی تحول در این دیدگاه، تحول در استراتژی، رهبری و روش های جدید فکر کردن است.

کیانی بختیاری با تحلیل رشد شرکت های برتر “فورچون گلوبال” به رشد منفی چهار شرکت برتر در صنعت نفت اشاره کرد و رشد بالای شرکت های خدمات مالی را حائز اهمیت دانست.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی عوامل موفقیت شرکت های برتر در فهرست شرکت های برتر جهانی را از دیگر نکات حائز اهمیت دانسته و پایان دادن داوطلبانه به یک محصول را تضمینی برای چرخه دوم بنگاه و عامل موفقیت شرکت های برتر خواند.

وی همچنین استفاده از پاندمی کرونا به عنوان فرصت را از راهبردهای رشد شرکت های بزرگ جهانی از جمله آمازون معرفی کرد. راهبرد دیگر در این زمینه استقبال از تکنولوژی های بنیان فکن است. این تکنولوژی ها با خدمت افزایی خلق ارزش می کنند. ادغام و اکتساب از دیگر راهبردهای ارائه شده توسط کیانی بختیاری بود.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی،  طبق پیشبینی ۲۰% از شرکت های برتر جهانی در آینده در این لیست نخواهند بود چرا که ادامه کسب و کار به روش سنتی عامل این شکست برای آن هاست.

کیانی بختیاری خاطرنشان کرد: رتبه بندی صد شرکت برتر ایران از سال ۷۷ شروع شد و اکنون بیست و سومین دوره آن است. هدف آن خلق ارزش از طریق تحلیل اطلاعات و در اختیار قرار دادن این اطلاعات به دانشگاه و کمک به تصمیم گیری اقتصادی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این همایش با اشاره به سهم شرکت‌های بزرگ ایران در اقتصاد ملی، افزود: در بررسی های انجام شده صد شرکت برتر ۸۹ درصد از فروش کل کشور در اختیار صد کشور برتر است که ۹۴ درصد صادرات کشور را نیز در بر می گیرد. ۷۴.۲ درصد اشتغال و ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشورنیز سهم ۱۰۰ شرکت و بنگاه بزرگ اقتصادی کشور است.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد کل فروش کشور متعلق به این شرکت‌هاست.

وی پیرامون ارزیابی این شرکت‌ها خاطرنشان‌کرد: ۳۲ شاخص در این ارزیابی لحاظ شده که مهمترین آنها علاوه بر فروش کلی، شاخص‌هایی مانند سودآوری، بهره‌وری،صادرات، نقدینگی، بدهی و شاخص‌های بازار بوده است.

وی درادامه گفت مانایی در جهش تولید باید در دو سطح کلان و سطح بنگاهی صورت بپذیرد. در سطح کلان تقویت نظام مالی کشور، حمایت از صادرات و خدمات، افزایش ضریب اطمینان درآمدهای نفتی و گازی و غیره باعث مانایی جهش تولید می شود که تصمیم گیرندگان آن حاکمیتی هستند، و اما در سطح خرد عواملی چون رشد بهره وری، ارتقاع توان داخل و دوسو توانی از عوامل تاثیر گذار بر رشد بنگاه ها است.

کیانی بختیاری در خاتمه ضمن سپاس مجدد از مدیران عامل، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد شرکت های برتر از ایفای نقش مسئولیت اجتماعی این شرکت ها در دوران شیوع کرونا بویژه در مناطق کمتر توسعه یافته تقدیر و تشکر کرد.

وی خاطر نشان کرد، شرکت های بزرگ بعنوان پیشران اقتصاد کشور می باید موجبات بزرگ شدن شرکت های کوچک و متوسط را فراهم کنند و در زنجیره تامین خود از این شرکت ها بیش از پیش استفاده کنند.

وی علت مانایی این شرکت ها در گردونه برترها دیپلماسی تجاری موفق تاب آوری صحیح و وابسته سازی شرکت های بین المللی به تولیدات صادراتگر خود دانست و بر توسعه این رویکرد تاکید نمود و ابراز امیدواری کرد که با ادامه تفکر درونزایی و برون نگری و راهبردهای حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در آینده این شرکت ها در فهرست  شرکت های برتر جهانی قرار گیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: ایفای مسئولیت‌های اجتماعی برای همه بنگاه های اقتصادی امری مهم و مسلم است

علی آقامحمدی مدیر گروه مشاوران اقتصادی مقام معظم رهبری در بیست و سومین همایش رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران با اشاره به اینکه زنجیره کردن و استفاده از همه منابع و امکانات، اصل اولی است که باید انجام شود افزود: امروز این تفکر که شرکت‌های کوچک و متوسط اقتصادی می‌توانند پیشران اقتصاد باشند جایی در کشور ندارد.

وی اضافه کرد: یکصد شرکت برگزیده این همایش در کنار شرکت‌های بزرگ دیگر که نقش کلیدی در اقتصاد و درآمدزایی و ایجاد اشتغال داشته اند می‌توانند لکوموتیو اقتصاد ایران باشند و مجموعه‌ای از شرکت‌های کوچک و متوسط را به عنوان همکار یا شریک در کنار خود داشته باشند، اما در نهایت این شرکت‌های بزرگ هستند که می‌توانند خالق فناوری و توسعه و شکوفایی اقتصاد باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: هر شرکت در گروه و زمینه کاری خود، می‌تواند نقش مهمی در توسعه داشته باشد و این امر نیازمند شناسایی همه افراد و داشته‌های آنهاست.

وی افزود: ایفای مسئولیت‌های اجتماعی برای همه شرکت‌ها و بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی امری مهم، قطعی و مسلم است.

آقامحمدی با اشاره به تحولات فناوری و صنعتی در سال‌های اخیر گفت: تحولات زیادی در جهان در حال رخ دادن است و دهه آینده، شباهتی با شرایط فعلی نخواهد داشت.

به گفته رئیس گروه مشاوران اقتصادی مقام معظم رهبری، سرمایه نامحسوس شرکت‌ها بسیار مهم است، اما رتبه و نرخ سرمایه‌ای ما در این بخش کاهنده است و این درحالی رخ می‌دهد که در برخی کشور‌ها تا ۷۵ درصد سرمایه بنگاه‌ها به سرمایه‌های نامحسوس اختصاص دارد.

آقامحمدی همچنین با اشاره به اهمیت تربیت نیروی انسانی در توسعه اقتصادی گفت: شناسنامه محصول و روند چگونگی تولید آن تا خدمات پس از فروش بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حمایت از تولید در دوران پساتحریم باید مورد توجه جدی قرار گیرد و تنها راه آن، زنجیره‌ای کردن فعالیت‌های اقتصادی و بزرگ کردن سهم ایران از بازار‌های جهانی است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت: توسعه اقتصادی و صنعتی مبتنی بر شرکت‌های بزرگ است

سعید زرندی در بیست و سومین آیین تجلیل از صد شرکت بزرگ ایران که در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد افزود: این سوال که باید به شرکت‌های بزرگ توجه شود یا شرکت‌های کوچک و متوسط؟ سوالی انحرافی است چراکه هر دو این بخش‌ها مهم است و باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در طول سال‌های گذشته نتوانسته ایم شرکت‌های بین المللی در مقیاس جهانی ایجاد کنیم، اما تاسیس این شرکتها، می‌تواند جزو افق‌های برنامه هفتم توسعه کشور باشد، اما اگر جهت ما این باشد باید نگاهمان را عوض کنیم.

معاون وزیر صمت گفت: مدلی که برای توسعه صنعتی کشور در وزارت صمت در نظر گرفته شده، توسعه اقتصادی و صنعتی مبتنی بر شرکت‌های بزرگ است و امروز ۱۱ شرکت وابسته به این وزارتخانه ارزشی معادل هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دارند که معادل یک چهارم ارزش بورس ایران است.

وی با انتقاد از برخی سیاست‌ها و مقررات افزود: از سویی به دولت، بخش‌های موسوم به خصولتی و بانک‌ها را نمی‌دهیم و از سوی دیگر بازار‌های موازی تولید جذابیت بیشتری دارند و طبیعی است که جریان سرمایه به سوی تولید نخواهد آمد.

زرندی ادامه داد: از ۱۰۰ شرکت بزرگ اقتصادی کشور در حوزه تولید و همچنین دیگر بخش‌ها دعوت می‌کنیم در فرصت‌های سرمایه گذاری کشور و از جمله ساخت داخل کردن ۲۰۰ کالایی که بیشترین حجم واردات ما را شکل می‌دهد سرمایه گذاری کنند.

وی ایجاد ۱۰ شرکت یک میلیارد دلاری را که حدود ۴۰ درصد سرمایه آن توسط کارآفرینان و بقیه از بازار سرمایه تامین خواهد شد امری ضروری در اقتصاد دانست و افزود: از همه سه هزار شرکتی که بیش از ۱۰۰ پرسنل دارند حمایت و دعوت می‌کنیم تا در بازار سرمایه بطور شفاف حضور داشته باشند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با اشاره به مصوبه سران قوا در مورد معافیت مالیاتی قبل سال جاری شرکت‌هایی که در طول سال ۱۳۹۹ وارد بازار سرمایه شوند گفت: طبق این مصوبه، اگر شرکت‌ها در سال جاری وارد بورس شوند سازمان امور مالیاتی، با مالیات‌های سال‌های قبل آن‌ها کاری ندارد و در نتیجه این مصوبه امروز بیش از یکصد شرکت متقاضی ورود به بازار سرمایه هستند.

وی در خصوص امتیازاتی که قرار است به ۱۰۰ شرکت بزرگ کشور داده شود نیز گفت: به دولت پیشنهاد داده ایم که شیوه تامین مالی این شرکت‌ها از بازار سرمایه با مدل جدید رنکینگ و رتبه بندی تغییر کرده و این شرکت‌ها بتوانند اوراق تامین مالی خود را بدون نیاز به ضامن منتشر سازند و با این مصوبه دولت، در حالیکه سال قبل تنها ۲ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده بود این رقم تاکنون به ۸ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است و امیدواریم تا پایان سال ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق با اعتبار خود شرکت‌ها در بازار سرمایه منتشر شود.

زرندی افزود: ۳۱۹ شرکت برتر کشور در ۱۰ ماه گذشته ۲۰ درصد تولید کل کشور را داشتند و ۸۶ شرکت موجود در این فهرست ۵۰۰ شرکتی، در حوزه تولیدات بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشتند.

به گفته این مسئول بزودی شاهد اثرات مثبت در حوزه تولید خواهیم بود و امیدواریم سال ۹۹ با اتفاقات مثبتی در حوزه تولید به پایان برسد.

وی وجود مشکلات متعدد در سر راه تولید را ناشی از تحریم‌هایی دانست که از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و افزود: اگر نتوانیم به سمت توسعه سرمایه گذاری برویم آینده تولید در کشور به خطر می‌افتد چراکه نرخ تشکیل سرمایه با توجه به تورم در کشور، روندی منفی پیدا کرده است و درحالیکه هدف ما در دهه ۹۰ رشد متوسط ۸ درصدی بوده این رشد در حال حاضر حدود ۱/۲ درصد است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، شرکت‌های بزرگ را لکوموتیو اقتصاد هر کشوری دانست و گفت: صنایع کوچک و متوسط هم برای تکمیل زنجیره‌های تولید تا توزیع برای اقتصاد‌ها ضروری است.

وی نوآوری، اشتغال و ارتقای بهره وری را از نتایج توسعه شرکت‌های بزرگ دانست و افزود: گرچه نرخ اشتغال در واحد‌های کوچک و متوسط بیشتر است، اما پایداری اشتغال در شرکت‌های بزرگ مقیاس بیشتر و بالاتر است.

مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر سازمان مدیریت صنعتی:  بانک‌ها بیشترین درآمد و دارایی و پتروشیمی  بیشترین صادرات را دارد

به گفته مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر سازمان مدیریت صنعتی، از بین ۵۰۰ شرکت برتر، بانک‌ها و موسسات اعتباری بیشترین درآمد و دارایی را به خود اختصاص دادند و بیشترین صادرات نیز مربوط به گروه پتروشیمی است.

مجید درویش در بیست و سومین همایش شرکت‌های برتر ایران که بررسی عملکرد سال ۱۳۹۸ شرکت‌ها را اعلام می‌کند، با اشاره به ارزیابی و رتبه‌بندی سالانه ۵۰۰ شرکت کشور بر اساس شاخص ۳۳ شاخص که مهم‌ترین آن میزان فروش است، اظهار کرد: رتبه بندی شرکت‌ها در ایران از رتبه بندی معروف فورچون ۵۰۰ که در دنیا مورد استفاده است ایده گرفته است. بر اساس نتایج آخرین دوره فوتبال جهانی چین مقام اول را از آمریکا گرفته و ۱۲۴ شرکت از ۵۰۰ شرکت به این کشور اختصاص دارد آمریکا با ۱۲۲ شرکت در مقام دوم قرار دارد. ژاپن، آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز مقام‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. البته در زمینه درآمد آمریکا با ۳۱.۴ درصد در مقام اول و چین با ۲۵.۳ درصد در مقام دوم قرار دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس رتبه بندی سال جاری ۸۹ درصد فروش کل شرکت‌ها به ۱۰۰ شرکت اول تعلق دارد که نشان دهنده بزرگی و تمرکز آن‌ها است، تصریح کرد:‌ از بین ۵۰۰ بنگاه، قویترین گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری هستند که ۱۹.۱ درآمد را به خود اختصاص داده‌اند. گروه‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز با ۱۵.۴ و ۱۲.۵ درآمد کل در رتبه دوم و سوم قرار دارند. از نظر شاخص درآمد فلزات اساسی و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی در مقام های بعدی قرار دارند و سایر گروه‌ها نیز در مجموع ۳۰ درصد از درآمد کل شرکت را به خود اختصاص دادند. کمترین سهم فروش در گروه لوازم خانگی و الکترونیکی است.

به گفته درویش از نظر شاخص صادرات گروه پتروشیمی ۴۳ درصد، فلزات اساسی ۲۲ درصد و فرآورده‌های نفتی ۱۷ درصد از سهم صادرات کل ۵۰۰ شرکت را به خود اختصاص دادند و در بخش اشتغال نیز بانک‌ها و موسسات اعتباری، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و وسایط نقلیه و قطعات خودرو به ترتیب و ۲۰، ۱۴ و ۱۳ درصد از سهم کل اشتغال ۵۰۰ شرکت در در سه جایگاه نخست قرار دارند.

وی افزود: در بخش دارایی‌ها نیز بانک ها ۵۳ درصد، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی ۱۱ درصد و گروه پتروشیمی ۹ درصد از کل دارایی‌های با ۵۰۰ شرکت برند کشور را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از این سه گروه به ترتیب فلزات اساسی و استخراج اکتشاف قرار دارد. در زمینه شاخص بازده فروش یا حاشیه سود نیز گروه‌های سرمایه گذاری‌های مالی با ۲۵ درصد، فلزات اساسی با ۸ درصد و واسطه گری های مالی با ۷ ورصد در سه جایگاه نخست قرار دارند و میانگین فروش ۳۲ گروه صنعتی ۲۳.۸۵ درصد تخمین زده شده است.

درویش همچنین درباره سهم استان های مختلف از این شرکت‌ها گفت که ۵۱ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر کشور در استان تهران قرار دارد.

به گفته مدیر مرکز رتبه بندی شرکت‌های برتر در سال ۱۳۹۸ فروش ۵۰۰ شرکت برتر ۳۵.۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد داشته است. در سال ۱۳۹۷ این رشد فروش ۳۶.۹ درصد بوده است. البته اگر رشد اسمی را بدون در نظر گرفتن تورم محاسبه کنیم تا مشخص شود چقدر از این رشد فروش مربوط به افزایش تولید بوده، به رقم واقعی ۸.۱ و منفی ۳.۲ درصد در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به عنوان رشد واقعی فروش ۵۰۰ شرکت برتر کشور می‌رسیم. در مورد صد شرکت اول رشد اسمی فروش ۴۵ درصد و رشد واقعی فروش ۷.۳ درصد بوده است.

منبع: روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی

برچسب ها: سازمان مدیریت صنعتی، همایش، رتبه بندی شرکت های ایرانی، بنگاه های اقتصادی، صنایع پتروشیمی خیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، شرکت پارسیان

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/9402

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد

مستند «نجات آب»


چگونه با نوآوری،پشتکار و مدیریت منابع آب توانستیم میلیاردها تومان صرفه جویی کنیم.

تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد
فیلم
    تأکید انتظامی بر استفاده از ظرفیت‌های اکران آنلاین
    فرهنگ اقتصاد - حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی صبح امروز دوشنبه اول دی ماه در محل استقرار تیم اجرایی چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» حاضر شد و از بخش‌های مختلف ستاد…
    درخشش «یدو» در جشنواره فجر
    فرهنگ اقتصاد -  آیین پایانی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد از ساعت ۱۸:۱۵ در سالن همایش‌های برج میلاد تهران و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آغاز شد.

    مهدی…
    مسئول اکران‌های عمار: تماشای آثار رایگان است
    فرهنگ اقتصاد - سیدرسول منفرد، مسئول اکران‌های مردمی جشنواره عمار  در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: همه مردم به صورت برابر امکان تماشای فیلم‌ها را خواهند داشت. از 11 تا…
    معرفی محل برگزاری و داوران جشنواره فیلم کوتاه تهران
    فرهنگ اقتصاد - نشست هم‌اندیشی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با معاون فرهنگی و جمعی از مدیران پردیس سینمایی ایران مال درباره نحوه و کیفیت برگزاری سی و هفتمین جشنواره…
    علی نصیریان عضو پیوسته فرهنگستان هنر شد
    فرهنگ اقتصاد - علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر، طی حکمی عضویت استاد علی نصیریان را ابلاغ کرد. در بخشی از این حکم آمده است:

    با عنایت به مصوبه پانزدهمین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان…
    معرفی داوران بخش خیابانی و محیطی و نامزدهای بخش نمایشنامه نویسی تئاتر مقاومت
     

    فرهنگ اقتصاد - امیر دژاکام، علیرضا استادی و حمید ابراهیمی به‌عنوان داوران بخش خیابانی و محیطی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت…
    «یلدا» نامزد جایزه لومیر فرانسه شد
    فرهنگ اقتصاد - یلدا محصول مشترک فرانسه، آلمان، سوئیس، لوکزامبورگ و لبنان و با تهیه کنندگی مشترک علی مصفا و موسسه مستقل بن گاه ( مسعود و محمود بخشی) در ایران، در بخش بهترین تولید مشترک…


  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • مدیر مجتمع پتروشیمی هگمتانه: :ارزش آفرینی و رشد و توسعه در گرو بکارگیری توانمندیهای نخبگان است
  • وزیر نفت: حضور شرکت‌های خارجی مشروط به همکاری با ایرانی‌هاست
  • آزادسازی ۱۰۰ درصدی سهام عدالت  تا پایان سال
  • بیمه آرمان جهت افزایش سرمایه به مجمع می نشیند
  • معمار تئاتر شهر درگذشت
  • مهندس شاهدائی خبر داد: بهره‌برداری پروژه پتروشیمی سبلان
  •  مدیرکل روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس: ارزش آفرینی سازمانی در گرو تقدیس فرهنگ کار صادقانه است
  • مراسم جشن “تکریم مقام مادر و روز زن” در پست‌بانک‌ایران برگزارشد
  • نتایج مرحله اول آزمون استخدامی پست بانک ایران اعلام شد
  • ۴۴۰۰متر مربع از اراضی ملی دماوند از ید متصرفان خارج شد
  • دریا دلان به دانش فنی صنعت بیمه اعتماد کنند
  • طرح های نوآورانه، افزایش ضریب نفوذ بیمه را به دنبال دارد
  • از فروردین‌ماه سال آینده، پرداخت چک‌های جدید منوط به ثبت در سامانه صیاد است
  • این هفته واکسیناسیون در کشور آغاز می‌شود/تا یک سال آینده باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم
آخرین اخبار
  • توسعه کیفی و کمی فضای سبز فجر
  • تقدیر مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از حضور پتروشیمی پارس در دومین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل
  • پتروشیمی هنگام اولین گام را برای پیش راه‌اندازی برداشت
  • مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده سال ۹۸ بانک شهر برگزار شد
  • چشم اندازهای روشنی از موفقیت ها پیش روی شرکت دانش بنیان نفت و گازسرو
  • نرخ سود بین بانکی به ۱۹٫۷ درصد رسید
  • واریز سود سهام عدالت قبل از نوروز
  • طلا ۹ دلار ارزان شد
  • سعدمحمدی: تولید کاتد و آند، ۱۴ و ۱۸ درصد رشد کرد
  • بیانیه پایانی چهاردهمین نشست وزارتی اوپک پلاس
  • ابراز امیدواری رئیس اوپک به ایجاد ثبات در بازار نفت
  • بازار نفت همچنان شکننده است
  • مدیرکل منابع طبیعی استان تهران در پاسخ به «فرهنگ اقتصاد»: لزوم فرهنگ سازی و مشارکت شهروندان در حفظ منابع طبیعی
  • رشد ۵۲۰ درصدی نقدینگی به دلیل ناترازی عملکرد بودجه کشور
  • کاشت درخت با اهتمام جدی در کشور دنبال شود
  • تقدیر از بانک تجارت توسط معاون اول رئیس‌جمهور
  • تقدیر از مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در اجلاس سراسری مسئولیت پذیری اجتماعی و فرهنگ سازمانی
  • تندیس سیمین به پتروشیمی نوری اهدا
  • تخصیص هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون جهت تقویت تعاونی ها
  • تحول بخش تعاون با حمایت بانک توسعه تعاون از استارتاپ ها تحقق می یابد
  • روابط عمومی بانک توسعه تعاون در جشنواره برترین‌های روابط عمومی ایران مورد تقدیر قرار گرفت
  • شرکت های تابعه بانک توسعه تعاون، به عنوان بازوهای اجرایی مؤثر در عمل به وظایف توسعه ای ایفای نقش می کنند
  • انجام عملیات ارزی تعاونگران و کارآفرینان در شرکت صرافی توسعه تعاون صورت می‌گیرد
  • مدیر عامل بانک توسعه تعاون از سوی معاون اول رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی تجلیل شد
  • منابع سپرده‌ای بانک توسعه تعاون به ۲۷۰ هزار میلیارد ریال رسیده است
  • مدرنیزه سازی فرآیندهای شرکت خدمات و پشتیبانی توسعه تعاون، در مسیر اجرا قرار گرفت
  • تندیس سیمین صنعت سبز کشور به پتروشیمی پارس اهدا شد
  • رسوب ۹۰ میلیون دلار کالا در گمرک
  • حضور پررنگ پژوهشگران خارجی در جایزه پژوهش سینمایی
  • میراث معماری معاصر پایتخت توسط شهرداری تملک می‌شود

عکس
    فراخوان جشنواره بین‎المللی عکس «سلامت روان»
    فرهنگ اقتصاد - ششمین جشنواره بین‌المللی عکس «سلامت روان» با ایجاد بستری جهت هم‌افزایی و هم‌فکری از منظر دیدگاه‌های متنوع فرهنگی قصد دارد با افزایش آگاهی عمومی در زمینه سلامت…
    کشف موتور سیکلت‌های قاچاق - تهران
    اینفوگرافی/فرآیند ارائه تسهیلات در قبال توثیق سهام چگونه است
    به گزارش فرهنگ اقتصاد-

     





    منبع:پست بانک ایران
    معرفی برندگان مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۲۰
    فرهنگ اقتصاد - چندی پیش طی فراخوانی از فتوژورنالیست‌های جهان برای مشارکت در «جایزه عکس سال یونیسف» دعوت به عمل آمده بود و عکاسان ایرانی از طریق وبسایت عکاسی می‌توانستند در این…
    برگزیدگان چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند
    فرهنگ اقتصاد - آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، با قدردانی از برگزیدگان در بخش‌های مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند شامل نگاه مردمی و داوران، تخصصی (پژوهش، تدوین، فیلمبرداری،…
    معرفی برندگان مسابقه عکاسی سیاه و سفید لنزکالچر ۲۰۲۰
    فرهنگ اقتصاد - با وجود فراگیری دوربین‌های دیجیتال، عکاسی سیاه و سفید هنوز هم یکی از محبوب‌ترین ژانرهای عکاسی است و با نگاهی به آثار برگزیده‌ی این رقابت، شاهد نگاه‌های…
    کاریکاتور/ تزریق دردناک مسکن
تبلیغات در فرهنگ اقتصاد
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت - سئو و بهینه سازی: دِوِکس - طراحی سایت