جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-07
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

طنز و واقعیت در نسخه‌های انتخاباتی دکتر پزشکیان، از شعار تا شوک | بانک مسکن موتور محرک تامین مالی در سراسر کشور | جهش تاریخی بانک ملی ایران با عبور از ناترازی و افزایش سرمایه تا سقف ۴۲۰ همت | تجلیل از برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی کشور با حمایت بانک ملت | تحول ساختاری و جهش هوشمند بیمه دی؛ مدیریت هادی عبداللهی چگونه این شرکت را به صدر صنعت بیمه رساند |

کد خبر: 9747
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1399 - ۲۳:۱۵

از اهداف سازمان مدیریت صنعتی، توسعه ظرفیت های مدیریتی در بنگاه های اقتصادی کشور است

سنجش عملکرد شرکت های بزرگ در رتبه بندی شرکت های برترو پیشرو برمبنای شاخص اصلی یعنی میزان فروش آنهاست.

فرهنگ اقتصاد – در بیست و سومین دوره همایش شرکت های برتر فرصتی به دست آمد تا با مدیران زیادی در این حوزه آشنا شویم.  دکتر مجید درویش مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر که در دستیابی اهداف بنگاه های اقتصادی برای پیشرفت اقتصاد کشور فعالیت داشته است. فرصت مغتنم شد تا با وی گفت و گوی ویژه ای داشته باشیم. آنچه در ادامه می خوانید ماحصل این گفت و گو است.

چه اهدافی را در برگزاری همایش رتبه بندی شرکت های برتر دنبال می کنید؟

از اهم اهداف عالی سازمان مدیریت صنعتی در زمینه برگزاری سمینار های سالیانه شرکت های پیشرو و برتر در بخش های مختلف صنایع کشور این است که تولید اطلاعات، شفاف و مفید عملکردها ازمهمترین محور این فرآیند هست و در ابعاد دیگر می توان  اشاره داشت به فراهم شدن زمینه انعکاس اطلاعات شفاف، توان سنجی بنگاه های اقتصادی و فضای کسب و کاراست ؛ به طوری که با این شاخص ها میزان اثرگذاری آنها در اقتصاد ملی نمایان می شود. از دیگر دستاوردهای معرفی شرکت های برتر ارایه تصاویر روشن و شفاف از آرایش بنگاه های اقتصادی کسب وکار است که می تواند بستر مناسبی برای پژوهش و تحقیقات برای پژوهشگران سیاست گذاران از نحوه عملکردهای مدیریتی و ساختار مالی اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ باشد. از نتایج دیگر در زمینه معرفی شرکت های برتر اقتصادی و پیشرو ایجاد فضای رقابتی سالم برای بنگاه های بزرگ  در نمایش توان اقتصادی و تولیدی آنهاست که می توانند دراین فضا در کنار همدیگر باشند. از پیامدهای این هم افزایی  رشد و پویایی در اقتصاد  وافزایش ظرفیت های تولیدی را می توان برشمرد و نهایتا کلیت اقتصاد کشور ازاین جایگاه مورد رصد وارزیابی قرار می گیرد و نکته قابل توجه این است که با بهره گیری و بررسی این داده ها در روند توسعه اقتصادی شناختی کامل و دقیقی از پتانسیل ها و توانمندی‌ها و احیانا ضعف و کمبود های عملکرد های اقتصادی بنگاه‌های کشور نمایان می شود. در واقع راهنمای مفید و بانک اطلاعاتی برای مدیران اقتصادی، سیاست گذاران و سرمایه گذاران می شود که با اتخاذ راهبردهای صحیح  و فراگیر بهینه زمینه ساز اجرایی شدن برنامه های راهگشا و راهکارهای موثر تا در نیل به توسعه پایدار  فراهم شود. بنابر این بدون اغراق می توان گفت که فرآیند رتبه بندی  و معرفی شرکت‌ها ی برتر  وپیشرو به عنوان یک طرح ملی قلمداد می‌شود؛ زیرا با اهداف عالی توسعه ظرفیت ملی مدیریت های اقتصادی خرد و کلان به عنوان رسالت و ماموریت اصلی خود را دنبال می‌کنیم به خصوص در مورد بنگاه مدیریت بنگاه‌های اقتصادی که از ثمرات آن تشویق به رقابت پذیری در اقتصاد، عملکرد بهتر و با ارائه تولید اطلاعات برای مدیران شرکت می تواند برایشان بسیار مطلوب  باشد آنها می توانند در مقام مقایسه با سایر بنگاه‌های اقتصادی جایگاه خود و سایر شرکت‌ها را متوجه شوند  و از همه مهمتر در سیاست‌گذاری های اقتصادی کشور می توانند نقش واقعی خود را پیدا کنند.

شاخص ها شما در انتخاب شرکت ها و رتبه بندی آنها چیست؟

در وهله نخست گزینش ۱۰۰ شرکت برتر مهمترین شاخص‌، میزان فروش آن مد نظر قرار می‌گیرد رقم فروش کلی شرکت ها مجموع درآمدهای عملیاتی آنها است. مرحله بعدی میزان اثرگذاری فعالیت یک بنگاه اقتصادی در ابعاد اقتصاد ملی را می توان ارزیابی کرد. باید یادآور شد فروش رابطه مستقیم شرکت میزان  وتاثیر گذاری بنگاه را با ساختار اقتصادی کشور را نشان می‌دهد؛ هر چه بنگاه‌ها تعامل بیشتری با سایر اجزا داشته باشند رونق و رکود آنها از اهمیت بیشتری می یابد بنابراین انتخاب و رتبه بندی شرکت ها بر اساس شاخص حجم فروش از منطق اقتصادی و مدیریتی برخوردار است.  اصولا موضوع رشد وپویایی شرکت‌ها و اهمیت و جایگاه ویژه آنها در اقتصاد به مدیریت توانمند و کارآمد سازمان مربوطه بستگی دارد که فروش مهمترین فاکتور است و در واقع شاخص فروش به عنوان خروج نهایی و تعریفی از عملکرد یک شرکت تجاری است؛ زیرا روند فروش نتیجه تعامل بسیاری از عوامل کمی و کیفی درونی و بیرونی شرکت را نشان می‌دهد و در نهایت اینکه ورود بر عرصه رقابت های جهانی تنها برای شرکت بزرگ با فروش بالا میسراست. هر شرکتی بر اساس ۳۳ شاخص که تماما اقتصادی و مالی است ارزیابی می شود و به منظور دسته بندی و مقایسه اصولی شرکت ها در دسته های ۱۰۰ تایی با یکدیگر مقایسه شدند که این امر این امکان را به وجود می‌آورد تا شرکت‌ها به لحاظ هم سطحی در یک ردیف قرار گیرند. یاد آور  می شوم رتبه بندی شرکت ها در ایران از رتبه بندی معروف فورچون ۵۰۰ که در دنیامرسوم است؛ الگو گرفته شده است. دراین مدل رتبه بندی شاخص ها مستقل و جدا از هم هستند اگر شاخص اصلی و مهم فروش را در نظر بگیریم این شرکت ها بر اساس شاخص فروش «رنک» می شود؛ شاخص های دیگری هم مثل سود، دارایی، تعداد کارکنان، صادرات و غیره مورد ارزیابی قرار می گیرد.

شرکت هایی که حایز رتبه بندی شده اند چند درصد از شاخص عملکرد را به خود اختصاص داده اند؟

بر اساس رتبه بندی سال جاری؛ ۸۹ درصد فروش کل شرکت ها به ۱۰۰ شرکت اول تعلق دارد که نشان دهنده بزرگی و تمرکز آنها از بین  ۵۰۰ بنگاه؛ قویترین گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری هستند که ۱۹.۱ درآمد را به خود  اختصاص دادند. گروه های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز با ۱۵.۴ و ۱۲.۵ درآمد کل در رتبه دوم و سوم قرار دارند.  از نظر شاخص درآمد فلزات اساسی و شرکت‌های چند رشته ای صنعتی در مقام های بعدی قرار دارند و سایر گروه‌ها نیز در مجموع ۳۰ درصد از درآمد کل شرکت را به خود اختصاص دادند. کمترین سهم فروش در گروه لوازم خانگی و الکترونیکی است. از نظر شاخص صادرات گروه پتروشیمی ۴۳ درصد فلزات اساسی ۲۲ درصد و فراورده های هفته نفتی ۱۷ درصد ازسهم صادرات کل ۵۰۰ شرکت را به خود اختصاص دادند و در بخش اشتغال نیز بانک‌ها و موسسات اعتباری،شرکت های چند رشته ای صنعتی و وسایل نقلیه و قطعات خودرو سه ترتیب ۱۲۰ ۱۴ و ۱۳ درصد از سهم کل اشتغال ۵۰۰ شرکت در سه جایگاه نخست قرار دارند.در بخش دارایی ها نیز بانک‌ها ۵۳ درصد شرکت های چند رشته ای ۱۱ درصد و گروه پتروشیمی ۹ درصد از کل دارایی ها با ۵۰۰ شرکت برند کشور را به خود اختصاص داده اند. بعد از این سه گروه به ترتیب فلزات اساسی و استخراج اکتشاف قرار دارد. در زمینه شاخص بازده فروش یا حاشیه سود نیز گروه های سرمایه گذاری های مالی با ۲۵ درصد، فلزات اساسی با ۸ درصد و واسطه گری های مالی با ۷ درصد در سه جایگاه نخست قرار دارند و میانگین فروش ۳۲ گروه صنعتی. ۸۵ . ۲۳ تخمین زده شده است. شایان ذکر است درباره سهم استان‌های مختلف از این شرکت‌ها باید گفت که ۵۱ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر کشور در استان تهران قرار دارد. لازم به ذکر است که در سال ۱۳۹۸ فروش ۵۰۰ شرکت برتر ۳۵.۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد داشته است در سال ۱۳۹۷ رشد فروش ۳۶.۹ درصد بوده است البته اگر رشد اسمی را بدون در نظر گرفتن تورم محاسبه کنیم تا مشخص شود چقدر از این رشد مربوط به افزایش تولید بوده و به رقم واقعی ۸.۱ و منفی ۳.۲ درصد در سال ۱۳۹۸و۱۳۹۷ عنوان رشد واقعی ۵۰۰ شرکت برتر کشور می‌رسیم در مورد صد شرکت اول رشد اسمی روش ۴۵ درصد و رشد فروش ۷.۳ درصد بوده است.

دستاوردها و نتایج  امسال همایش رتبه بندی شرکت‌های برتر را با توجه به مواجه شدن بحران کرونا چگونه ارزیابی می کنید.

با توجه به شیوع پاندمی کرونا تاثیر گرفتن واحدهای مختلف فضای کسب و کار به نوعی از افت و خیزی خاصی برخوردار بوده و طبیعا شاخص‌های مختلف سنجشی و ارزیابی آنها را نیز مورد تاثیر قرار داده است ولی در ارزیابی کلی؛ روند اجرا و برگزاری همایش ضمن رعایت پروتکل های های بهداشتی  و حفظ فاصله اجتماعی به شایستگی برگزار شد و با وجود محدودیت ها و مشکلات ناشی از بحران کرونا حضورمدعوین بیشتری از شرکت های برتر ممکن نبود ولی در نهایت به شکل قابل قبول و موجهی بود. درجمع بندی نهایی وقتی  دستاوردهای سمینار برای معرفی توانمندی ها و مزیت های شرکت های برتر و پیشرو این است که از آنها تصویری روشن و واضح  به عنوان یک بنگاه‌ اقتصادی موفق و سرآمد کشورمعرفی می شود. در مقام مقایسه این داده های آماری و شرکت ها زمانی که کنار هم گذاشته می شود بالاترین میزان درآمدی هر یک از شرکت‌ها را مشخص می کند که کدام بنگاه اقتصادی قوی تر از دیگران عمل کرده است؛ در واقع نتایج رتبه بندی می تواند بهترین شکل الگو و منبع وماخذ برای استفاده مدیران و حتی تصمیم‌گیران اقتصادی کشور باشد و در آخر باید عارض شوم  امسال  نیز با وجود شیوع بحران کرونا و متعاقب آن ایجاد محدودیت ها و گرفتاری های مربوطه؛ سازمان مدیریت صنعتی همانند سنوات گذشته خوشبختانه درخصوص برگزاری همایش رتبه بندی موفق بود و مراسم به نحوی مطلوبی انجام گرفت. شایان  ذکر است این سازمان درمورد توسعه ظرفیت ها وتوانمندی ها عملکردش مسیر رو به رشد و پیشرفتی را طی کرده وخواهد داشت.انشالله…

برچسب ها: اسلایدر, بنگاه های اقتصاد, شاخص عملکرد, مجید درویش, مدیریت صنعتی, همایش شرکت های برتر

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/9747

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • رشد ۹۴ درصدی ارزش فروش و ۳۴ درصدی تناژ پتروشیمی بندر امام در نیمه نخست سال ۱۴۰۴
  • برگزاری نشست تخصصی ارتقای عملکرد تولید در پتروشیمی تبریز
  • افزایش سرمایه بانک کشاورزی را به طور جدی پیگیری می‌کنیم
  • نقش‌آفرینی بانک کشاورزی در حفظ هویت روستایی و تقویت اقتصاد عشایر
  • دبیرستان «شهید آرمان علی‌وردی» به همت خیرین مدرسه‌ساز بانک صادرات ایران در خوی افتتاح شد
  • آغاز کمپین «من هم کودکی کردم» در بانک دی
  • امضای تفاهم‌نامه بانک تجارت و صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری صنایع کوچک
آخرین اخبار
  • طنز و واقعیت در نسخه‌های انتخاباتی دکتر پزشکیان، از شعار تا شوک
  • قهرمانی تیم پتروشیمی تبریز در دومین مرحله لیگ پیست جوانان
  • اطلاعیه دعوت به همکاری شرکت پتروشیمی تبریز
  • بانک مسکن موتور محرک تامین مالی در سراسر کشور
  • جهش تاریخی بانک ملی ایران با عبور از ناترازی و افزایش سرمایه تا سقف ۴۲۰ همت
  • فن آوران پیشرو در توسعه پایدار و نوآوری/ پیشرفت در پروژه بازیابی CO2 پتروشیمی فن‌آوران
  • «آی‌پاسارگاد»؛ سکوی نوین سرمایه‌گذاری آنلاین گروه خدمات بازار سرمایه پاسارگاد
  • تجلیل از برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی کشور با حمایت بانک ملت
  • پرداخت ۷۵۵ میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزند‌آوری در هفت ماه سال جاری/ جذب منابع قرض‌الحسنه در راستای صرف امور خداپسندانه
  • تحول ساختاری و جهش هوشمند بیمه دی؛ مدیریت هادی عبداللهی چگونه این شرکت را به صدر صنعت بیمه رساند
  • بازدید دکتر عبدالعلی‌زاده از شرکت پتروشیمی اروند / تأکید بر نقش پتروشیمی‌ها در اقتصاد دریا‌محور و توسعه اجتماعی منطقه
  • بیمه‌ دی با رشد فروش ۹۵ درصدی رکورد زد
  • سرانه فضای آموزشی شهر بندرامام خمینی، ۱.۳ متر مربع کمتر از میانگین کشوری است/ با اجرای طرح‌های مدرسه‌سازی، به دنبال ارتقای استانداردهای آموزشی در این شهرستان هستیم
  • صرفه‌جویی ۶۵ میلیون یورویی در صنعت مس با بومی‌سازی تجهیزات راهبردی
  • بازدید مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس از پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل در منطقه آغاجاری

منهای اقتصاد
  • آغاز طرح جدید همراه اول با هدیه ۳۰ گیگ اینترنت
  • نماینده اهواز: توسعه فیبر نوری، ستون فقرات اقتصاد دیجیتال کشور است
  • فراخوان شناسایی تأمین‌کنندگان معتبر کیوسک‌های هوشمند دیجیتال
  • راه‌اندازی دستیار پاسخگویی هوشمند تلفنی در مرکز تماس همراه اول
  • حضور همراه اول در ششمین نمایشگاه شهر هوشمند و هوش مصنوعی ایران
  • قدردانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از حمایت رئیس‌جمهور، وزیر ارتباطات و مشارکت‌کنندگان در کنفرانس ملی مخابرات
  • پایان موفقیت‌آمیز کنفرانس ملی مخابرات ایران با استقبال گسترده/ آغاز اجرای بیش از ۵۰ قرارداد جدید در حوزه فیبر نوری

فیلم
    گزارشی از حضور گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در نخستین روز بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی
    هلدینگ خلیج فارس سهم بسزایی در صنعت پتروشیمی دارد و پیشران در این صنعت است
    جابجایی موفقیت‌آمیز مخزن ۸.۵ تنی در پتروشیمی اروند؛ گامی بلند در ارتقای صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، عملیات حساس و پیچیده جابجایی یک مخزن ۸.۵ تنی با حجم ۲۵ مترمکعب در واحد EdC شرکت…
    میدری: وزارت رفاه از بنگاه‌داری پتروشیمی‌ها خارج می‌شود + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ این تصمیم، فعالیت‌ها را تخصصی کرده و زنجیره ارزش را یکپارچه می‌کند.

    با اجرای این سیاست، سود اصلی نصیب استان‌های بوشهر و خوزستان و همچنین…
    تعویض مبدل ۱۵۰۰۳ ناحیه ۱۵۰ واحد VCM شرکت پتروشیمی اروند در ۱۲ روز جنگ تحمیلى
    گزارش تصویری راهپیمایی جمعی از پرسنل و مدیران شرکت پتروشیمی اروند در مجتمع به مناسبت گرامیداشت دهه فجر و تجدید بیعت با آرمان های انقلاب و امام (ره ) و رهبری نظام
    قدردانی معاون حقوقی رییس‌جمهور از نقش بی‌بدیل هلدینگ خلیج فارس در صادرات غیر نفتی و توسعه همه جانبه کشور


عکس
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب