سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ Tuesday 20 April 2021
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • فراتر از فرهنگ اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • فراتر از فرهنگ اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو
کد خبر: 9747
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - 23:15

از اهداف سازمان مدیریت صنعتی، توسعه ظرفیت های مدیریتی در بنگاه های اقتصادی کشور است

سنجش عملکرد شرکت های بزرگ در رتبه بندی شرکت های برترو پیشرو برمبنای شاخص اصلی یعنی میزان فروش آنهاست.

فرهنگ اقتصاد – در بیست و سومین دوره همایش شرکت های برتر فرصتی به دست آمد تا با مدیران زیادی در این حوزه آشنا شویم.  دکتر مجید درویش مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر که در دستیابی اهداف بنگاه های اقتصادی برای پیشرفت اقتصاد کشور فعالیت داشته است. فرصت مغتنم شد تا با وی گفت و گوی ویژه ای داشته باشیم. آنچه در ادامه می خوانید ماحصل این گفت و گو است.

چه اهدافی را در برگزاری همایش رتبه بندی شرکت های برتر دنبال می کنید؟

از اهم اهداف عالی سازمان مدیریت صنعتی در زمینه برگزاری سمینار های سالیانه شرکت های پیشرو و برتر در بخش های مختلف صنایع کشور این است که تولید اطلاعات، شفاف و مفید عملکردها ازمهمترین محور این فرآیند هست و در ابعاد دیگر می توان  اشاره داشت به فراهم شدن زمینه انعکاس اطلاعات شفاف، توان سنجی بنگاه های اقتصادی و فضای کسب و کاراست ؛ به طوری که با این شاخص ها میزان اثرگذاری آنها در اقتصاد ملی نمایان می شود. از دیگر دستاوردهای معرفی شرکت های برتر ارایه تصاویر روشن و شفاف از آرایش بنگاه های اقتصادی کسب وکار است که می تواند بستر مناسبی برای پژوهش و تحقیقات برای پژوهشگران سیاست گذاران از نحوه عملکردهای مدیریتی و ساختار مالی اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ باشد. از نتایج دیگر در زمینه معرفی شرکت های برتر اقتصادی و پیشرو ایجاد فضای رقابتی سالم برای بنگاه های بزرگ  در نمایش توان اقتصادی و تولیدی آنهاست که می توانند دراین فضا در کنار همدیگر باشند. از پیامدهای این هم افزایی  رشد و پویایی در اقتصاد  وافزایش ظرفیت های تولیدی را می توان برشمرد و نهایتا کلیت اقتصاد کشور ازاین جایگاه مورد رصد وارزیابی قرار می گیرد و نکته قابل توجه این است که با بهره گیری و بررسی این داده ها در روند توسعه اقتصادی شناختی کامل و دقیقی از پتانسیل ها و توانمندی‌ها و احیانا ضعف و کمبود های عملکرد های اقتصادی بنگاه‌های کشور نمایان می شود. در واقع راهنمای مفید و بانک اطلاعاتی برای مدیران اقتصادی، سیاست گذاران و سرمایه گذاران می شود که با اتخاذ راهبردهای صحیح  و فراگیر بهینه زمینه ساز اجرایی شدن برنامه های راهگشا و راهکارهای موثر تا در نیل به توسعه پایدار  فراهم شود. بنابر این بدون اغراق می توان گفت که فرآیند رتبه بندی  و معرفی شرکت‌ها ی برتر  وپیشرو به عنوان یک طرح ملی قلمداد می‌شود؛ زیرا با اهداف عالی توسعه ظرفیت ملی مدیریت های اقتصادی خرد و کلان به عنوان رسالت و ماموریت اصلی خود را دنبال می‌کنیم به خصوص در مورد بنگاه مدیریت بنگاه‌های اقتصادی که از ثمرات آن تشویق به رقابت پذیری در اقتصاد، عملکرد بهتر و با ارائه تولید اطلاعات برای مدیران شرکت می تواند برایشان بسیار مطلوب  باشد آنها می توانند در مقام مقایسه با سایر بنگاه‌های اقتصادی جایگاه خود و سایر شرکت‌ها را متوجه شوند  و از همه مهمتر در سیاست‌گذاری های اقتصادی کشور می توانند نقش واقعی خود را پیدا کنند.

شاخص ها شما در انتخاب شرکت ها و رتبه بندی آنها چیست؟

در وهله نخست گزینش ۱۰۰ شرکت برتر مهمترین شاخص‌، میزان فروش آن مد نظر قرار می‌گیرد رقم فروش کلی شرکت ها مجموع درآمدهای عملیاتی آنها است. مرحله بعدی میزان اثرگذاری فعالیت یک بنگاه اقتصادی در ابعاد اقتصاد ملی را می توان ارزیابی کرد. باید یادآور شد فروش رابطه مستقیم شرکت میزان  وتاثیر گذاری بنگاه را با ساختار اقتصادی کشور را نشان می‌دهد؛ هر چه بنگاه‌ها تعامل بیشتری با سایر اجزا داشته باشند رونق و رکود آنها از اهمیت بیشتری می یابد بنابراین انتخاب و رتبه بندی شرکت ها بر اساس شاخص حجم فروش از منطق اقتصادی و مدیریتی برخوردار است.  اصولا موضوع رشد وپویایی شرکت‌ها و اهمیت و جایگاه ویژه آنها در اقتصاد به مدیریت توانمند و کارآمد سازمان مربوطه بستگی دارد که فروش مهمترین فاکتور است و در واقع شاخص فروش به عنوان خروج نهایی و تعریفی از عملکرد یک شرکت تجاری است؛ زیرا روند فروش نتیجه تعامل بسیاری از عوامل کمی و کیفی درونی و بیرونی شرکت را نشان می‌دهد و در نهایت اینکه ورود بر عرصه رقابت های جهانی تنها برای شرکت بزرگ با فروش بالا میسراست. هر شرکتی بر اساس ۳۳ شاخص که تماما اقتصادی و مالی است ارزیابی می شود و به منظور دسته بندی و مقایسه اصولی شرکت ها در دسته های ۱۰۰ تایی با یکدیگر مقایسه شدند که این امر این امکان را به وجود می‌آورد تا شرکت‌ها به لحاظ هم سطحی در یک ردیف قرار گیرند. یاد آور  می شوم رتبه بندی شرکت ها در ایران از رتبه بندی معروف فورچون ۵۰۰ که در دنیامرسوم است؛ الگو گرفته شده است. دراین مدل رتبه بندی شاخص ها مستقل و جدا از هم هستند اگر شاخص اصلی و مهم فروش را در نظر بگیریم این شرکت ها بر اساس شاخص فروش «رنک» می شود؛ شاخص های دیگری هم مثل سود، دارایی، تعداد کارکنان، صادرات و غیره مورد ارزیابی قرار می گیرد.

شرکت هایی که حایز رتبه بندی شده اند چند درصد از شاخص عملکرد را به خود اختصاص داده اند؟

بر اساس رتبه بندی سال جاری؛ ۸۹ درصد فروش کل شرکت ها به ۱۰۰ شرکت اول تعلق دارد که نشان دهنده بزرگی و تمرکز آنها از بین  ۵۰۰ بنگاه؛ قویترین گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری هستند که ۱۹.۱ درآمد را به خود  اختصاص دادند. گروه های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز با ۱۵.۴ و ۱۲.۵ درآمد کل در رتبه دوم و سوم قرار دارند.  از نظر شاخص درآمد فلزات اساسی و شرکت‌های چند رشته ای صنعتی در مقام های بعدی قرار دارند و سایر گروه‌ها نیز در مجموع ۳۰ درصد از درآمد کل شرکت را به خود اختصاص دادند. کمترین سهم فروش در گروه لوازم خانگی و الکترونیکی است. از نظر شاخص صادرات گروه پتروشیمی ۴۳ درصد فلزات اساسی ۲۲ درصد و فراورده های هفته نفتی ۱۷ درصد ازسهم صادرات کل ۵۰۰ شرکت را به خود اختصاص دادند و در بخش اشتغال نیز بانک‌ها و موسسات اعتباری،شرکت های چند رشته ای صنعتی و وسایل نقلیه و قطعات خودرو سه ترتیب ۱۲۰ ۱۴ و ۱۳ درصد از سهم کل اشتغال ۵۰۰ شرکت در سه جایگاه نخست قرار دارند.در بخش دارایی ها نیز بانک‌ها ۵۳ درصد شرکت های چند رشته ای ۱۱ درصد و گروه پتروشیمی ۹ درصد از کل دارایی ها با ۵۰۰ شرکت برند کشور را به خود اختصاص داده اند. بعد از این سه گروه به ترتیب فلزات اساسی و استخراج اکتشاف قرار دارد. در زمینه شاخص بازده فروش یا حاشیه سود نیز گروه های سرمایه گذاری های مالی با ۲۵ درصد، فلزات اساسی با ۸ درصد و واسطه گری های مالی با ۷ درصد در سه جایگاه نخست قرار دارند و میانگین فروش ۳۲ گروه صنعتی. ۸۵ . ۲۳ تخمین زده شده است. شایان ذکر است درباره سهم استان‌های مختلف از این شرکت‌ها باید گفت که ۵۱ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر کشور در استان تهران قرار دارد. لازم به ذکر است که در سال ۱۳۹۸ فروش ۵۰۰ شرکت برتر ۳۵.۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد داشته است در سال ۱۳۹۷ رشد فروش ۳۶.۹ درصد بوده است البته اگر رشد اسمی را بدون در نظر گرفتن تورم محاسبه کنیم تا مشخص شود چقدر از این رشد مربوط به افزایش تولید بوده و به رقم واقعی ۸.۱ و منفی ۳.۲ درصد در سال ۱۳۹۸و۱۳۹۷ عنوان رشد واقعی ۵۰۰ شرکت برتر کشور می‌رسیم در مورد صد شرکت اول رشد اسمی روش ۴۵ درصد و رشد فروش ۷.۳ درصد بوده است.

دستاوردها و نتایج  امسال همایش رتبه بندی شرکت‌های برتر را با توجه به مواجه شدن بحران کرونا چگونه ارزیابی می کنید.

با توجه به شیوع پاندمی کرونا تاثیر گرفتن واحدهای مختلف فضای کسب و کار به نوعی از افت و خیزی خاصی برخوردار بوده و طبیعا شاخص‌های مختلف سنجشی و ارزیابی آنها را نیز مورد تاثیر قرار داده است ولی در ارزیابی کلی؛ روند اجرا و برگزاری همایش ضمن رعایت پروتکل های های بهداشتی  و حفظ فاصله اجتماعی به شایستگی برگزار شد و با وجود محدودیت ها و مشکلات ناشی از بحران کرونا حضورمدعوین بیشتری از شرکت های برتر ممکن نبود ولی در نهایت به شکل قابل قبول و موجهی بود. درجمع بندی نهایی وقتی  دستاوردهای سمینار برای معرفی توانمندی ها و مزیت های شرکت های برتر و پیشرو این است که از آنها تصویری روشن و واضح  به عنوان یک بنگاه‌ اقتصادی موفق و سرآمد کشورمعرفی می شود. در مقام مقایسه این داده های آماری و شرکت ها زمانی که کنار هم گذاشته می شود بالاترین میزان درآمدی هر یک از شرکت‌ها را مشخص می کند که کدام بنگاه اقتصادی قوی تر از دیگران عمل کرده است؛ در واقع نتایج رتبه بندی می تواند بهترین شکل الگو و منبع وماخذ برای استفاده مدیران و حتی تصمیم‌گیران اقتصادی کشور باشد و در آخر باید عارض شوم  امسال  نیز با وجود شیوع بحران کرونا و متعاقب آن ایجاد محدودیت ها و گرفتاری های مربوطه؛ سازمان مدیریت صنعتی همانند سنوات گذشته خوشبختانه درخصوص برگزاری همایش رتبه بندی موفق بود و مراسم به نحوی مطلوبی انجام گرفت. شایان  ذکر است این سازمان درمورد توسعه ظرفیت ها وتوانمندی ها عملکردش مسیر رو به رشد و پیشرفتی را طی کرده وخواهد داشت.انشالله…

برچسب ها: اسلایدر, بنگاه های اقتصاد, شاخص عملکرد, مجید درویش, مدیریت صنعتی, همایش شرکت های برتر

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/9747

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد

مستند «نجات آب»


چگونه با نوآوری،پشتکار و مدیریت منابع آب توانستیم میلیاردها تومان صرفه جویی کنیم.

تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد تبلیغات فرهنگ اقتصاد
فیلم
    معرفی داوران یازدهمین جشنواره عمار؛ از کویتی‌پور تا عنایتی
    فرهنگ اقتصاد - دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، هیئت داوران بخش‌های «نماهنگ»، «پویانمایی»، «فیلم ما»، «برنامه تلویزیونی، کلیپ و موشن گرافیک» و «نقد، مقاله و…
    سقوط سینما در سال کرونایی ۹۹
    فرهنگ اقتصاد - شیوع بیماری کرونا همه فعالیت ها و بازارهای هنری را زمین‌گیر کرده اما در این میان سینما، موسیقی و تئاتر بیش از همه آسیب دیده‌اند. زنگ بحران در همان روزهای میانی اسفندماه و در…
    سختی‌های «تک‌تیرانداز» را به جان خریدم
    فرهنگ اقتصاد - کامبیز دیرباز (بازیگر) در گفت وگوی تلفنی اظهار کرد: از بزرگان و اساتیدم آموخته ام که از حاشیه دور باشم. هم حاشیه مثبت هم حاشیه منفی، همه حاشیه ها منفی نیستند. از اساتیدم…
    جایزه بهترین فیلم غیر اروپایی جشن مستقل فیلم اروپا برای «آخر هفته»
    فرهنگ اقتصاد - «آخر هفته» عنوان اولین فیلم آریو متوقع است که در رقابت با فیلم های کوتاه بین المللی حاضر در بخش مسابقه جشن مستقل فیلم اروپا (ECU) جایزه…
    علاقمندان کاهش هزینه های آب، برق و گاز امشب حتما به «میدون» بیایند
    فرهنگ اقتصاد - فناوری ضد رسوب الکترونیکی بهرشد برای نخستین بار توسط سازمان فضا نوردی ناسا به کار گرفته شد و طی سال های اخیر در ایران هم توسط برادران صفایی…
    جشنواره پویانمایی تهران سال ۱۴۰۰ برگزار می‌ شود
    فرهنگ اقتصاد -  دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا، در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. این رویداد بین‌المللی قرار بود اسفند ۱۳۹۹ در مرکز…
    تأکید انتظامی بر استفاده از ظرفیت‌های اکران آنلاین
    فرهنگ اقتصاد - حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی صبح امروز دوشنبه اول دی ماه در محل استقرار تیم اجرایی چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» حاضر شد و از بخش‌های مختلف ستاد…


  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • مدیر مجتمع پتروشیمی هگمتانه: :ارزش آفرینی و رشد و توسعه در گرو بکارگیری توانمندیهای نخبگان است
  • مهندس شاهدائی خبر داد: بهره‌برداری پروژه پتروشیمی سبلان
  • وزیر نفت: حضور شرکت‌های خارجی مشروط به همکاری با ایرانی‌هاست
  • رونمایی از دسته‌چک‌های پیچک (صیاد) بانک آینده
  •  مدیرکل روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس: ارزش آفرینی سازمانی در گرو تقدیس فرهنگ کار صادقانه است
  • فهرست شرکت های برتر کشور در عرصه صنعت و اقتصاد
  • مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی: برگزاری سمینارها فرصتی برای رشد صنعتی و فناورانه است
  • دیدار صمیمانه نوروزی مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند با کارکنان
  • پیام تبریک مدیر عامل شرکت پتروشیمی پارس به مناسبت عید نوروز و سال جدید
  • پیام تبریک مدیرعامل بانک شهر به مناسبت آغاز سال جدید
  • امشب ساعت رسمی یک ساعت به جلو کشیده می‌شود
  • تورم ۶۵ درصدی و دلار ۳۵ هزار تومانی در راه است
  • بیمه مرکزی مجوز قبولی اتکایی بیمه آسیا را صادر کرد
  • افزایش ۳۷درصدی حق بیمه شخص ثالث خودروها در سال ۱۴۰۰
آخرین اخبار
  • پایان نصب راکتور شرکت پتروشیمی آپادانا
  • پاسخگویی کارشناسان بانک شهر به سوالات شهروندان درباره قانون جدید چک
  • انعقاد تفاهم نامه همکاری بانک آینده، وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
  • اجرای طرح «ایران همدل» در هفته اطعام و اکرام  توسط پست بانک
  • پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات بانک توسعه تعاون در طرح اشتغال روستایی
  • تلاش هلدینگ خلیج فارس برای بهبود وضعیت بازار سرمایه
  • تخفیف‌های بیمه‌ای شخص ثالث، قابل انتقال به خودروی دیگر است
  • بررسی لایحه اصلاح قانون مدیریت مصرف سوخت در کمیسیون انرژی مجلس
  • تشدید شیوع کرونا در جهان قیمت نفت را کاهش داد
  • امکان احراز هویت الکترونیکی سجام در سامانه «کیلید» بانک آینده
  • افزایش و تنوع خدمات غیرحضوری بانک آینده برای مقابله با موج چهارم کرونا
  • جایزه بهترین فیلم غیر اروپایی جشن مستقل فیلم اروپا برای «آخر هفته»
  • افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت تولید پارازایلن پتروشیمی بوعلی سینا
  • جواد گلی مدیر برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس شد
  • تنوع محصول و توسعه بازار؛ دستاورد پتروشیمی کارون در سالی که گذشت
  • مدیرعامل شرکت فجر انرژی اعلام کرد؛ تاثیر عملکرد شرکت فجر انرژی خلیج فارس بر اقتصاد ملی در سال ۱۳۹۹
  • تبریک  مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان
  • گفتگوی اختصاصی فرهنگ اقتصاد با نمایندگان مجلس شورای اسلامی
  • پایان موفقیت‌آمیز نصب ۶ دستگاه کمپرسور در شرکت یادآوران خلیج فارس
  • نرخ حق‌الوکاله بانک شهر در سال ۱۴۰۰ اعلام شد
  • صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت ۴ قرارداد امضا کرد
  • زنگنه: ایران می‌تواند حرف‌های مهم‌تر از نفت در منطقه داشته باشد
  • رئیس کل بیمه مرکزی: بیان دستاوردهای صنعت بیمه به تقویت گفتمان مردمی منتهی می‌شود
  • نفت زیر سایه خورشید محو می شود
  • هشدار دوباره هلدینگ خلیج فارس: آگهی واتساپی استخدام در هلدینگ، جعلی و با هدف کلاهبرداری است
  • کاهش ریسک معاملات و ایجاد امنیت در فضای کسب ‌و کار با اجرای قانون جدید چک
  • حمایت بانک آینده از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در استان خوزستان
  • بانک توسعه تعاون موفق به تمدید گواهینامه بین المللی استاندارد ISO 9001:2015 برای پنجمین سال پیاپی شد
  • ظرفیت شرکت های تابعه بانک توسعه تعاون در ارزیابی اموال و ارائه خدمات بیمه ای قابل ملاحظه است
  • تحقق ۱۰۰درصد ظرفیت تولید در پتروشیمی بوعلی سینا با پایان موفقیت آمیز تعمیرات اساسی

عکس
    فراخوان مسابقه عکاسی پرتره لنزکالچر ۲۰۲۱
    فرهنگ اقتصاد - مسابقه عکاسی پرتره لنزکالچر یک رقابت عکاسی سالانه است که هر سال عکاسان و هنرمندان از نقاط مختلف جهان در آن به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. عکاسان در هر سطحی از تجربه،…
    اینفوگرافی/فرآیند ارائه تسهیلات در قبال توثیق سهام چگونه است
    به گزارش فرهنگ اقتصاد-

     





    منبع:پست بانک ایران
    معرفی برندگان مسابقه عکاسی سیاه و سفید لنزکالچر ۲۰۲۰
    فرهنگ اقتصاد - با وجود فراگیری دوربین‌های دیجیتال، عکاسی سیاه و سفید هنوز هم یکی از محبوب‌ترین ژانرهای عکاسی است و با نگاهی به آثار برگزیده‌ی این رقابت، شاهد نگاه‌های…
    برگزیدگان چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند
    فرهنگ اقتصاد - آیین اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، با قدردانی از برگزیدگان در بخش‌های مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند شامل نگاه مردمی و داوران، تخصصی (پژوهش، تدوین، فیلمبرداری،…
    فراخوان جشنواره بین‎المللی عکس «سلامت روان»
    فرهنگ اقتصاد - ششمین جشنواره بین‌المللی عکس «سلامت روان» با ایجاد بستری جهت هم‌افزایی و هم‌فکری از منظر دیدگاه‌های متنوع فرهنگی قصد دارد با افزایش آگاهی عمومی در زمینه سلامت…
    معرفی برندگان مسابقه عکس سال یونیسف ۲۰۲۰
    فرهنگ اقتصاد - چندی پیش طی فراخوانی از فتوژورنالیست‌های جهان برای مشارکت در «جایزه عکس سال یونیسف» دعوت به عمل آمده بود و عکاسان ایرانی از طریق وبسایت عکاسی می‌توانستند در این…
    کشف موتور سیکلت‌های قاچاق - تهران
تبلیغات در فرهنگ اقتصاد
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت - سئو و بهینه سازی: دِوِکس - طراحی سایت