امیدی که هنوز زنده است
در این روزگار پرغبار، جایی میان گرانی و دلنگرانی، هنوز صدایی آرام در دل مردم نجوا میکند:«صبوری کن… صبح میآید.»
از خط آتش تا صف امضاء
روزی روزگاری، مردانی بودند که گلولهها را با سینه میگرفتند تا سایه آرامش از سر مردم کم نشود. خاک جبهه را بوسه میزدند، نان خشک را با ایمان میخوردند و با دلهای روشنتر از صبح، خواب را فدای وطن میکردند. نه سهم میخواستند، نه میز. افتخارشان همین بود که روی دوش مردم باشند، نه روی گردهشان.
پسماند شهری و تولید گاز متان، راهکاری پایدار برای اقتصاد سبز ایران
پسماند شهری یکی از مهمترین چالشهای زیستمحیطی و اقتصادی شهرهای بزرگ ایران است. در حالی که رویکرد سنتی جمعآوری و دفن پسماند هزینهبر، غیربهینه و آلاینده است، استفاده از فناوریهای تبدیل پسماند آلی به گاز متان (Biogas) میتواند علاوه بر کاهش آلودگی، به تولید انرژی تجدیدپذیر و اشتغال پایدار منجر شود.
راهکارهای علمی، برونرفت ایران از مشکلات اقتصادی
ایران امروز با مجموعهای از چالشهای اقتصادی و اجتماعی از جمله تورم ساختاری، رکود سرمایهگذاری، بیکاری جوانان، کاهش بهرهوری و فشارهای خارجی مواجه است.
“رسانه، قطبنمای اقتصاد؛ از محتوای زرد تا تخصیص بهینه منابع”
در این مصاحبه اختصاصی، دکتر علی صادقین، مشاور اقتصادی برجسته، به بررسی و تحلیل چالشها و فرصتهای تولید محتوای اقتصادی در رسانهها پرداخت. او با نقدهای سازنده خود، راهکارهایی برای ارتقای کیفیت و اثربخشی این نوع محتوا ارائه داد.
تحولات مدل اقتصادی رسانهها؛ از روزنامههای کاغذی تا عصر دیجیتال
رسانهها از دیرباز یکی از ارکان اساسی شکلدهی به افکار عمومی و انتشار اطلاعات به شمار میروند. از روزنامههای چاپی و رادیو گرفته تا تلویزیون و شبکههای اجتماعی، رسانهها نهتنها وسیله اطلاعرسانی بلکه ابزار اقتصادی و فرهنگی مهمی هستند که بر جوامع تأثیرگذارند. با ورود فناوریهای دیجیتال و تغییر رفتار مخاطبان، مدلهای اقتصادی رسانهها دچار تحولات بنیادی شدهاند.
چرا تشکیل وزارت انرژی راهگشا و ضروری است؟
زمانی شرکتهای آب و برق در هم ادغام و وزارت نیرو تشکیل شد که عمده برق کشور از طریق سدها تأمین میشد؛ اما اکنون بیش از ۸۵ درصد برق از طریق نیروگاههای حرارتی (گاز، گازوئیل و مازوت) تولید میشود. در حال حاضر، عمدهترین وظیفه وزارت نیرو تأمین برق است و در حوزه آب و سایر امور در اختیار این وزارتخانه سرمایهگذاری چندانی انجام نمیشود.
چرا راه آهن مدرن و سریع السیر یکی از مهمترین زیرساخت های اقتصادی کشور است؟
یکی از دلایل اهمیت راه آهن سریع السیر این است که در صورت توسعه شبکه ریلی و اتصال همه شهرها و مراکز صنعتی و اقتصادی کشور به شبکه ریلی پر سرعت، مصرف گازوئیل روزانه حدود سی میلیون لیتر کاهش می یافت که ارزش این کاهش مصرف برابر هفت میلیارد دلار در سال و معادل 210 میلیارد دلار در سی سال گذشته می شد.
جنبههای تاریخی حضور اسرا و جناب جابر بن عبدالله انصاری در کربلا و زیارت اربعین
