توجه بانک ایران زمین به بحران آب
کمبود آب در آستانه تبدیلشدن به یک بحران جهانی است و لزوم توجه به آن بیش از پیش احساس میشود.
فرهنگ اقتصاد _ بحران آب، یکی از ریسکهایی است که براساس گزارشهای سالانه مجمع جهانی اقتصاد از ریسکهای جهانی، به دلیل کاهش قابل توجه مقدار و همچنین کیفیت آب شیرین در دسترس به تهدیدی برای سلامت انسان و نیز فعالیتهای اقتصادی او تبدیل شده است.
۱۷ کشور دنیا که بخش عمدهای از آنها در منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار دارند، در شرایط تنش آبی بسیار بالا هستند. در این لیست ایران، پنجمین کشور دارای نسبت تنش آبی بسیار بالاست.
موضوع آب نه تنها یک مساله محیط زیستی بلکه موضوعی است که با برنامهریزی صنعتی و تولید کشاورزی ارتباط تنگاتنگ دارد و شاید بتوان سرمایهگذاریهای هنگفتی که در صف ساخت سد و بهرهبرداری از طرحهای انتقال آب هستند را به شیوههای نوین و مبتنی بر فناوری تخصیص داد که بهرهوری در مصرف آب در بخشهای مختلف و بهویژه کشاورزی را ارتقا میدهند.
در وضعیت کنونی به باور متخصصان چند راه مهم پیش روی ایران است. نخست اینکه در بخشهای کشاورزی و صنعتی روشهای نوین استفاده از آب و آبیاری به مدد صنایع و کشاورزان بیاید. در قدم دوم ذخیرهسازی آب در کشور سازوکار درستی داشته باشد و در قدم سوم نهادهای اجتماعی و اقتصادی با مشارکت یکدیگر بتوانند قدمهای موثری برای فرهنگسازی در حوزه مصرف آب بردارند.
واضح است که کمبود آب در آستانه تبدیلشدن به یک بحران جهانی است، اگر همچنان در این زمینه کاری انجام ندهیم، زندگی ما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اکنون زمان آن فرا رسیده است که کشورها، مشاغل و جوامع به نیاز و میزان استفاده از آب خود توجه کرده و برنامهریزی برای آینده را داشته باشند.
بر همین اساس بانک ایران زمین در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، از سالیان قبل اقدام به برگزاری کمپین و اطلاع رسانی گسترده در حوزه مصرف بهینه آب کرده است.
این گزارش حاکی است، یکی از ابر بحرانهای جامعه ایرانی در دهههای اخیر چالش مدیریت منابع آبی و خشکسالی است. ایران با قرار گرفتن در اقلیمی خشک و بیابانی همواره در طول تاریخ خود در جستجوی آب بوده است. ظهور شهرنشینی و رشد بالای جمعیت خصوصا در طبقه متوسط جامعه ایران در کنار مصرفگرایی باعث شده، میزان آب مصرفی در کشور به شکل بیسابقهای طی نیم قرن اخیر افزایش پیدا کند.
#یک_قطره_کمتر
کمپین یک قطره کمتر حرکتی بود که در شهریور۱۳۹۷ با رویکرد صرفهجویی در مصرف اب در بانک ایران زمین کلید خورد.
بانک ایران زمین درا ین کمپین با سوال “شهروندان محترم شما چطور مصرف آب خود را کاهش داده اید؟” از مردم خواست تا در الگوی مصرف خود بازنگری کنند.
این بانک با تولید محتواهایی از جمله “مصرف آب تابستون و زمستون نداره. آب سالم و قابل شرب، مسیر دور و درازی را طی میکنه و بدست ما میرسه، باید راه های مصرف بهینه را یاد بگیریم، برای این کار هم بهترین راه مراجعه به مردمه. خیلی از افراد راه های خاص خودشون رو برای صرفه جوئی ابداع کرده اند. چقدر خوب میشه این ابتکارهای شخصی را بشناسیم و عمومی کنیم.”
برهمین اساس هم بانک ایران زمین برای جمع آوری این راه کارهای خلاقانه و فردی در کاهش مصرف آب، در کمپین #یک_قطره_کمتر از مردم کشور خواست در جهت مصرف درست و بهینه آب، راهکارهای خود را که منجر به صرفه جویی در مصرف میشود را در صفحه شبکه های اجتماعی خود منتشرکرده و با هشتگ #یک_قطره_کمتر بانک را مطلع کنند.
کمپین #میراب
بانک ایران زمین در سال های اخیر در زمینه مسئولیت اجتماعی گامهای مثبتی برداشته، این بانک تنها مشارکتکننده بانکی در پویشی با سازمان محیط زیست در راستای اجرای برنامههای مسئولیت اجتماعی با رویکرد محیط زیستی با عنوان «میراب» در سال ۱۳۹۸بوده است.
میراب به معنای نگهبان آب ریشه در تاریخ هزاران ساله ایران دارد و اشاره به روزگار مردمانی دارد که در طول تاریخ همواره در جستجوی آب بودهاند و با تقسیم کار اجتماعی و اقتصادی سعی در حفاظت منابع آبی خود داشته اند.
تمرکز اصلی این پویش تاکید بر واقعیتهای کمتر مورد توجه قرار گرفته در میان افکار عمومی در حوزه مصرف آب و تمرکز بر عادات غلط اجتماعی در این حوزه است.
برهمین اساس، در این طرح بیش از ۱۰ محتوای موشنگرافی در بستر رسانههای رسمی و شبکههای اجتماعی آنها منتشر شد تا مخاطبان ایرانی در شبکههای اجتماعی مشاهده این تولیدات محتوا، گوشهای از وضعیت بحرانی آب در ایران را درک کنند و همزمان قدمهایی برای اصلاح الگوی مصرف خود بردارند.
پویش #سهم_من_برای_تالاب
پویش سهم من برای تالاب، یکی از اقدامات حمایتی بانک ایرانزمین از محیط زیست بود که در اردیبهشت ۱۴۰۰ کلید خورد. این نهاد مالی از مخاطبان خود در بسترهای مختلف خواست با پیوستن به این پویش و حمایت همهجانبه از آن، دین خود را در احیای دوباره تالابهای در معرض نابودی؛ همچنین تالابهای زنده نیازمند به کمک بیشتر، ادا کنند. استقبال از این پویش نیز بسیار قابلتوجه بوده است.
در توضیح این کمپین آمده است: برای یکی معیشت تالاب است. برای یکی آب و هوای خوب. برای دیگری، تماشای پرندگان بینظیری است که به امید تالاب پر آب میآیند. هوای سالم و دور از گرد و غبار هم شاید سهم کسی باشد که کیلومترها از تالاب فاصله دارد. سهمهای تالابها بیشمارند. باید چشمهایمان را بیناتر کنیم و گوشهایمان را شنواتر تا ببینیم و بشنویم.
اینبار نوبت ماست که سهممان را به تالابها ادا کنیم. سهمی برای ادامه زندگی تالابها و زیست اطراف آن، سهمی برای آیندگان.
#سهم_من_برای_تالاب، پویشی است برای تمام کسانیکه تالابها را دوست دارند و به دنبال زندگی تالابها هستند. کسانی که احساس مسئولیت میکنند و آستینها را بالا میزنندتا اقدامی هر چند کوچک برای تالابها انجام دهند.
بانک ایران زمین نیز به پویش #سهم_من_برای_تالاب میپیوندد و حمایت خود را از این پویش و برای حال خوب تالابهای کشورمان اعلام میکند.
برای زندگی همین یک زمین را داریم
بانک ایرانزمین (به عنوان تنها مشارکتکننده این پویش با سازمان محیط زیست) در راستای اختصاص چندین سالهی برنامههای مسئولیت اجتماعی خود به موضوعات محیط زیستی به دنبال تحقق یکی از شعارهای اصلی خود در میان افکار عمومی است: « برای زندگی همین یک زمین را داریم».
بانک ایران زمین پیش از این با برگزاری پویشهایی در حوزه حراست از ذخایر جنگلهای کشور، هوای پاک، اقدامات عملی در حوزه پاکسازی طبیعت از زباله، مدیریت پسماند، حراست از ذخایر جنگلهای بلوط در غرب کشور، حمایت از محیط بانان و… اقدامات عملی موثری را برای حفاظت از زمین و محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده است.
این پویشها دریچهای است از برنامههای مسئولیت اجتماعی بانک ایران زمین که در سالهای اخیر به صورت متمرکز، وقف مسائل مرتبط با محیط زیست شده است.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: