دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-17
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

اجرای طرح کارا ویژه بخشودگی جرائم تسهیلات معوق در بانک سینا | بررسی اهمیت، وضعیت و جایگاه تطبیق مقررات در شرکت‌ها و سازمان‌های غیربانکی | استفاده از ظرفیت بانکداری شرکتی برای جذب منابع جدید در بانک مسکن/ توسعه مذاکرات بازاریابی در مسیر تعاملات موثر | اعلام اسامی برندگان پویش «دی؛ روایت خانواده‌های ایثار» | بانک کشاورزی محور تحقق امنیت غذایی و خودکفایی کشور است |

کد خبر: 21544
تاریخ انتشار: 27 آذر 1400 - ۱۳:۲۰

تنوع کالا و استراتژی‌های فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

گاهی پیش می‌آید مشتریان با حضور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف، مشاهده می‌کنند که برخی ازفروشگاه ها تنوع کالایی بیشتر و برخی کمتر برخوردار هستند،اما آیا این موضوع به قدرت آن نام و نشان بستگی دارد و یا مبتنی بر استراتژی فروش آنان است.

فرهنگ اقتصاد _ یکی از اصلی ترین مزایایی که مردم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از آن برخوردار هستند، از یک سو تنوع کالا و خدمات دریافتی و از سوی دیگر تخفیف محور بودن آنان است. در این میان برخی برندها بر تنوع بیشتر و برخی بر تخفیف بیشتر متمرکز شده‌اند.

به بیان ساده‌تر با حضور در یک فروشگاه زنجیره‌ای مشاهده می‌شود که از یک کالا ۸ یا ۹ نوع برند مختلف دیده می‌شود و در فروشگاهی دیگر از همان کالا ۲یا ۳ نوع برند دیده می شود. در این شرایط برخی پرسش‌هایی پیش می‌آید که بیشتر از نوع حاشیه‌هایی هستند که نتیجه عدم آگاهی کافی از اصول کاری این فر‌وشگاه‌ها است. پرسش‌هایی از این قبیل که آیا برندی که تنوع بیشتر دارد، بیشتر به مشتریان فکر می‌کند یا آنکه تنوع کمتر دارد و تخفیف بیشتر؟

تنوع مزیت است یا تخفیف؟
این پرسش از جایی مهم جلوه می‌کند که طی مدت زمان اخیر و با بروز بحران‌‎های اقتصادی و افزایش قیمت‌ها، منجر به افزایش هزینه خانوارها شد. افزایش هزینه یک سوی ماجرا بود و سوی دیگرش توان و تهیه کالا و مواد غذایی و خدمات مختلفی بود که مردم نیاز داشتند.

این در حالی بود که فروشگاه‌های سنتی با توجه به روش‌های کسب و کاری که دارند توانایی پاسخ گویی به نیازها را نداشتند. در این شرایط بحران کرونا نیز مزید بر علت شده بود اما نقش آفرینی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نحوه ارائه خدمت و فروش محصولات متنوع در کنار خدماتی مانند خرید آنلاین، اپلیکیشن و ارسال آن به منازل باعث شد که هم نیازهای مردم برطرف شود و هم با جلوگیری از عبور و مرورهای ضروری و غیر ضروری از گسترش و شیوع بیشتر کرونا جلو گیری کنند.
در واقع این بخشی از خدمات ارائه شده از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بود. چرا که بخش دیگری از این خدمات شامل تنوع محصولات و تخفیف‌هایی بود که در شرایط اقتصادی موجود از جذابیت و استقبال زیادی برخوردار شدند.

تمام این عوامل موجب شد که اثرگذاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیش از پیش به چشم بیاید.
در واقع نقشی که این فروشگاه‌ها در شرایط بحرانی ایفا کردند از جهات مختلف قابل بررسی است که از میان آنان به طور خلاصه می‌توان به این موارد اشاره کرد: ۱) حذف واسطه گری و دلالی و رساندن مستقیم کالا از تولید کننده به دست مصرف کننده ۲) کاهش هزینه‌های تولید کننده و مصرف کننده ۳) ایجاد فضایی برای دسترسی به انواع خدمات و کالاها ۴( مدیریت زمان مصرف کنندگان ۵(ادامه حیات تولید کنندگان ۶(سود معقول و منطقی به دلیل حجم بالای خرید۷ (ایجاد فرهنگ جدید مشتری مداری، ۸) ایجاد اشتغال،۹) مدیریت تخصصی کسب و کار دانش محور، ۱۰) دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به خدمات و قیمت‌های یکسان، بخشی از مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند.

با این حال چرایی اینکه برخی فروشگاه‌ها از تخفیف بیشتری برخوردار هستند، پرسشی است که این روزها گاهی اوقات مطرح می‌شود.

تنوع یا تخفیف؛ خوب یا بد
واقعیت این است که تنوع محور و یا تخفیف محور بودن فروشگاه‌های زنجیره‌ای را نمی‌توان با چرتکه خوب و بد محاسبه کرد. بلکه باید دلیل این امر را با کمی دقت در استراتژی و انتخاب اصول فروش این فروشگاه‌های زنجیره‌ای جستجو کرد.

به بیان ساده‌تر، اینکه یک فروشگاه زنجیره‌ای تخفیف محور عمل می‌کند و دیگری تنوع محور، کاملا مبتنی بر راه و روشی است که برای فروش انتخاب شده است.

چرا تخفیف می‌دهند؟
عده ای هستند که عرضه کالاهای تخفیف دار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به عدم کیفیت مرتبط می‌کردند و این جمله که هیچ ارزانی ای بی‌دلیل نیست. اما بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره ای ثابت کردند که مصداق این ضرب المثل واقع نمی‌شوند، بلکه دلیل تخفیف، ریشه در خرید عمده و بی واسطه از تولید کننده‌ها دارد. طبیعتا هنگامی که استراتژی فروش مبتنی بر تخفیف باشد باید حجم خرید به اندازه‌ای باشد که هم برای تولید کننده صرفه و توجیه اقتصادی داشته باشد و هم قیمت تمام شده پایین باشد تا فروشگاه‌های تخفیف محور بتوانند اصول خود را پیاده کنند.

این مساله یعنی حجم خرید، ظرفیت انبار و شرایط مناسب نگهداری کالا باعث می‎شود که محصولات یکسان از تنوع کمتر و تخفیف بیشتر برخوردار باشند. در واقع این نوع از فروش به جای تنوع بیشتر بر تخفیف تمرکز دارد و مصرف کنندگان نیز این موضوع را درک کرده و انتخاب بر اساس نیاز دلخواه خودشان است.

تنوع بیشتر، تخفیف کمتر
اما در مقابل استراتژی برخی فروشگاه‌ها مبتنی بر تنوع بیشتر است تا بتوانند شرایط بهتر برای سلایق مختلف را فراهم کنند. در این شرایط مسلم است که کالاها از تنوع بیشتر و تخفیف کمتری برخوردار هستند. چون تنوع باعث می‌شود که این فروشگاه‌ها به دلیل وضعیت انبارها با حجم کمتری اقدام به خرید کنند. خرید کمتر طبیعتا به قیمت تمام شده بالاتری منتج می‌شود. بنابراین در این فروشگاه‌ها مانند برندهای دیگر خبری از تخفیف‌های بالا نیست بلکه آنچه برای آنها مهم جلوه می‌کند تنوع بیشتر است. تنوع بیشتر از یک سو شرکت‌های بیشتری را درگیر می‌کند و از سوی دیگر سلیقه‌های بیشتری را پوشش می‌دهد.

بنابراین هر دو نگاه و استراتژی مشتری محور هستند و در عین حال هر دو نگاه باعث تدوام چرخ‌های تولید و ادامه اشتغال می‌شوند. ضمن اینکه این روش‌ها قدرت انتخاب مردم را بالاتر برده و شرکت‌ها را به سمتی هدایت می‌کند که بر اساس آن بتوانند برای حفظ مشتریان و جذب خریداران جدید، راه و روش‌های جدیدتری پیدا کنند.

برچسب ها: افق كوروش, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/21544

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • شتاب در توسعه زیرساخت‌های بندر پتروشیمی پارس
  • سرمایه گذاری‌های هوشمندانه بیمه پاسارگاد در حوزه ساختمان
  • افزایش سرمایه بانک کشاورزی موجب رشد و شکوفایی تولید در کشور می‌شود
  • طرح «پویش» بانک مسکن تا پایان آبان‌ماه تمدید شد/ فرصتی مناسب برای بازپرداخت اقساط
آخرین اخبار
  • اجرای طرح کارا ویژه بخشودگی جرائم تسهیلات معوق در بانک سینا
  • دریافت تندیس برنزین پیشتازان بهره‌وری معادن و صنایع معدنی
  • بررسی اهمیت، وضعیت و جایگاه تطبیق مقررات در شرکت‌ها و سازمان‌های غیربانکی
  • استفاده از ظرفیت بانکداری شرکتی برای جذب منابع جدید در بانک مسکن/ توسعه مذاکرات بازاریابی در مسیر تعاملات موثر
  • اعلام اسامی برندگان پویش «دی؛ روایت خانواده‌های ایثار»
  • بانک کشاورزی محور تحقق امنیت غذایی و خودکفایی کشور است
  • رشد ۵۰ درصدی تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی/ حل مشکلات واحدهای تولیدی و حمایت از فناوری‌های نوین در صدر اولویت‌های بانک کشاورزی
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • انتصاب «احمد مالکی» به عنوان معاون اعتبارات و وصول مطالبات بانک شهر
  • امضای تفاهم‌نامه میان بانک ملی ایران و علی‌بابا / گام تازه برای حضور قدرتمند در اقتصاد دیجیتال
  • هشدار درباره کلاهبرداری از طریق آگهی استخدام غیرواقعی
  • شتاب گیری تحول در بیمه دی با رویکرد نوآورانه
  • چگونه بیمه دی با هوش مصنوعی از رقبا پیشی گرفت؟
  • روایت تحول آرام اما عمیق بیمه دی در دوران مدیریت دکتر هادی عبداللهی
  • اعتماد پنج‌میلیون بیمه‌شده درمان، پشتوانه ورود بیمه دی به بازارهای جدید بیمه‌ای

منهای اقتصاد
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • در دیدار مهندس جعفرپور با فرماندار شهر تهران برهم‌افزایی نهادها برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری تأکید شد
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس
  • روز شلوغ همراه اول در دومین روز از نمایشگاه کیش اینوکس
  • آغاز ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • همراه اول میزبان هکاتون تخصصی امنیت هوش مصنوعی
  • همکاری همراه اول و توانیر با هدف تحول دیجیتال در صنعت انرژی ایران

فیلم
    آغاز فصلی تازه در بانکداری ایران با الحاق بانک آینده به بانک ملی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به‌ نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، ابوالفضل نجارزاده در پیامی با تاکید بر توانمندی‌های بانک ملی ایران ضمن خوشامدگویی به همکاران…
    جشن بزرگ فجر انقلاب و اعیاد شعبانیه با حضور خانواده‌ شرکت پتروشیمی اروند برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، در گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و اعیاد شعبانیه، پتروشیمی اروند جشن بزرگ…
    حضور کارکنان پتروشیمی بوعلی سینا در مسابقات تیراندازی
    فرهنگ اقتصاد _ انسان‌ها از زمان‌های باستان از تیراندازی برای شکار، دفاع و جنگ استفاده می‌کردند. این مهارت برای بقا و امنیت فردی و جامعه بسیار اهمیت داشته است.

    اما…
    اینجا میدان تولید است . هر روزمان جهاد است و هر نفسمان ایثار
    بانک سینا با مشارکت بازیگران اکوسیستم در مسیر بانکداری هوشمند
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌ عمومی بانک سینا، علی ابدالی در حاشیه نمایشگاه تراکنش دهم گفت: بانک سینا نیز مانند سایر بانک‌ها با استفاده از قابلیت‌های شرکت‌های…
    برگزاری آیین پایانی سوگواره ملی «عکس عاشورایی» در گچساران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی گچساران، این سوگواره ملی با استقبال بی‌نظیری همراه بود؛ ۴۱۸ عکاس خوش‌ذوق از سراسر کشور، ۳ هزار و ۱۷۳ اثر خود…
    اجلاس بین المللی نقش دیپلماسی در توسعه اقتصادی منطقه آزاد ماکو


عکس
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب