سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ 2025-08-19
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

استفاده از نیروی جوان و متخصص در انتصابات اولویت اصلی بانک است | فروش اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری (خاص) با نرخ سود ۲۵ درصد در بانک کشاورزی | دیدار صمیمی مدیرعامل بانک کشاورزی با جمعی از آزادگان | فرهنگ ایثار، سرمایه‌ای برای خدمت صادقانه به مردم است | ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بانک مسکن در شرایط ناترازی انرژی |

کد خبر: 21544
تاریخ انتشار: 27 آذر 1400 - ۱۳:۲۰

تنوع کالا و استراتژی‌های فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

گاهی پیش می‌آید مشتریان با حضور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف، مشاهده می‌کنند که برخی ازفروشگاه ها تنوع کالایی بیشتر و برخی کمتر برخوردار هستند،اما آیا این موضوع به قدرت آن نام و نشان بستگی دارد و یا مبتنی بر استراتژی فروش آنان است.

فرهنگ اقتصاد _ یکی از اصلی ترین مزایایی که مردم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از آن برخوردار هستند، از یک سو تنوع کالا و خدمات دریافتی و از سوی دیگر تخفیف محور بودن آنان است. در این میان برخی برندها بر تنوع بیشتر و برخی بر تخفیف بیشتر متمرکز شده‌اند.

به بیان ساده‌تر با حضور در یک فروشگاه زنجیره‌ای مشاهده می‌شود که از یک کالا ۸ یا ۹ نوع برند مختلف دیده می‌شود و در فروشگاهی دیگر از همان کالا ۲یا ۳ نوع برند دیده می شود. در این شرایط برخی پرسش‌هایی پیش می‌آید که بیشتر از نوع حاشیه‌هایی هستند که نتیجه عدم آگاهی کافی از اصول کاری این فر‌وشگاه‌ها است. پرسش‌هایی از این قبیل که آیا برندی که تنوع بیشتر دارد، بیشتر به مشتریان فکر می‌کند یا آنکه تنوع کمتر دارد و تخفیف بیشتر؟

تنوع مزیت است یا تخفیف؟
این پرسش از جایی مهم جلوه می‌کند که طی مدت زمان اخیر و با بروز بحران‌‎های اقتصادی و افزایش قیمت‌ها، منجر به افزایش هزینه خانوارها شد. افزایش هزینه یک سوی ماجرا بود و سوی دیگرش توان و تهیه کالا و مواد غذایی و خدمات مختلفی بود که مردم نیاز داشتند.

این در حالی بود که فروشگاه‌های سنتی با توجه به روش‌های کسب و کاری که دارند توانایی پاسخ گویی به نیازها را نداشتند. در این شرایط بحران کرونا نیز مزید بر علت شده بود اما نقش آفرینی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نحوه ارائه خدمت و فروش محصولات متنوع در کنار خدماتی مانند خرید آنلاین، اپلیکیشن و ارسال آن به منازل باعث شد که هم نیازهای مردم برطرف شود و هم با جلوگیری از عبور و مرورهای ضروری و غیر ضروری از گسترش و شیوع بیشتر کرونا جلو گیری کنند.
در واقع این بخشی از خدمات ارائه شده از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بود. چرا که بخش دیگری از این خدمات شامل تنوع محصولات و تخفیف‌هایی بود که در شرایط اقتصادی موجود از جذابیت و استقبال زیادی برخوردار شدند.

تمام این عوامل موجب شد که اثرگذاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیش از پیش به چشم بیاید.
در واقع نقشی که این فروشگاه‌ها در شرایط بحرانی ایفا کردند از جهات مختلف قابل بررسی است که از میان آنان به طور خلاصه می‌توان به این موارد اشاره کرد: ۱) حذف واسطه گری و دلالی و رساندن مستقیم کالا از تولید کننده به دست مصرف کننده ۲) کاهش هزینه‌های تولید کننده و مصرف کننده ۳) ایجاد فضایی برای دسترسی به انواع خدمات و کالاها ۴( مدیریت زمان مصرف کنندگان ۵(ادامه حیات تولید کنندگان ۶(سود معقول و منطقی به دلیل حجم بالای خرید۷ (ایجاد فرهنگ جدید مشتری مداری، ۸) ایجاد اشتغال،۹) مدیریت تخصصی کسب و کار دانش محور، ۱۰) دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به خدمات و قیمت‌های یکسان، بخشی از مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند.

با این حال چرایی اینکه برخی فروشگاه‌ها از تخفیف بیشتری برخوردار هستند، پرسشی است که این روزها گاهی اوقات مطرح می‌شود.

تنوع یا تخفیف؛ خوب یا بد
واقعیت این است که تنوع محور و یا تخفیف محور بودن فروشگاه‌های زنجیره‌ای را نمی‌توان با چرتکه خوب و بد محاسبه کرد. بلکه باید دلیل این امر را با کمی دقت در استراتژی و انتخاب اصول فروش این فروشگاه‌های زنجیره‌ای جستجو کرد.

به بیان ساده‌تر، اینکه یک فروشگاه زنجیره‌ای تخفیف محور عمل می‌کند و دیگری تنوع محور، کاملا مبتنی بر راه و روشی است که برای فروش انتخاب شده است.

چرا تخفیف می‌دهند؟
عده ای هستند که عرضه کالاهای تخفیف دار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به عدم کیفیت مرتبط می‌کردند و این جمله که هیچ ارزانی ای بی‌دلیل نیست. اما بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره ای ثابت کردند که مصداق این ضرب المثل واقع نمی‌شوند، بلکه دلیل تخفیف، ریشه در خرید عمده و بی واسطه از تولید کننده‌ها دارد. طبیعتا هنگامی که استراتژی فروش مبتنی بر تخفیف باشد باید حجم خرید به اندازه‌ای باشد که هم برای تولید کننده صرفه و توجیه اقتصادی داشته باشد و هم قیمت تمام شده پایین باشد تا فروشگاه‌های تخفیف محور بتوانند اصول خود را پیاده کنند.

این مساله یعنی حجم خرید، ظرفیت انبار و شرایط مناسب نگهداری کالا باعث می‎شود که محصولات یکسان از تنوع کمتر و تخفیف بیشتر برخوردار باشند. در واقع این نوع از فروش به جای تنوع بیشتر بر تخفیف تمرکز دارد و مصرف کنندگان نیز این موضوع را درک کرده و انتخاب بر اساس نیاز دلخواه خودشان است.

تنوع بیشتر، تخفیف کمتر
اما در مقابل استراتژی برخی فروشگاه‌ها مبتنی بر تنوع بیشتر است تا بتوانند شرایط بهتر برای سلایق مختلف را فراهم کنند. در این شرایط مسلم است که کالاها از تنوع بیشتر و تخفیف کمتری برخوردار هستند. چون تنوع باعث می‌شود که این فروشگاه‌ها به دلیل وضعیت انبارها با حجم کمتری اقدام به خرید کنند. خرید کمتر طبیعتا به قیمت تمام شده بالاتری منتج می‌شود. بنابراین در این فروشگاه‌ها مانند برندهای دیگر خبری از تخفیف‌های بالا نیست بلکه آنچه برای آنها مهم جلوه می‌کند تنوع بیشتر است. تنوع بیشتر از یک سو شرکت‌های بیشتری را درگیر می‌کند و از سوی دیگر سلیقه‌های بیشتری را پوشش می‌دهد.

بنابراین هر دو نگاه و استراتژی مشتری محور هستند و در عین حال هر دو نگاه باعث تدوام چرخ‌های تولید و ادامه اشتغال می‌شوند. ضمن اینکه این روش‌ها قدرت انتخاب مردم را بالاتر برده و شرکت‌ها را به سمتی هدایت می‌کند که بر اساس آن بتوانند برای حفظ مشتریان و جذب خریداران جدید، راه و روش‌های جدیدتری پیدا کنند.

برچسب ها: افق كوروش, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/21544

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • طرح آزادسازی قیمت برق و گاز و بازتوزیع
  • “طنین باشکوه “فلک‌الافلاک”در قلب خرم‌آباد باسمفونی همدلی و هنر پس از سال‌ها انتظار به صدا درآمد”
  • در حمله تروریستی اسرائیل به ایران چه گذشت؟
  • مزیت‌ها و ضرورت‌های توسعه باتری‌های آبی(نیروگاه های تلمبه ای ذخیره ای)
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • همدردی “فرهنگ اقتصاد” با خانواده بهاروندی (همکار) در غم از دست دادن مادربزرگ
  • حمله مجدد رژیم صهیونیستی به اطراف تبریز
  • اعلام میانگین قیمت های جهانی محصولات پتروشیمیایی
  • مجمع بوعلی برگزار شد
  • بیمه دی پیشتاز صنعت بیمه کشور در بهار ۱۴۰۴ با رشدی خیره‌کننده
  • پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده استان گلستان
  • رونمایی از باما بانک ایران زمین به عنوان بانک محلات
  • سرپرست جدید حراست پیدمکو معارفه شد
  • جزئیات پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه پتروشیمی دهدشت
آخرین اخبار
  • برگزاری آیین بزرگداشت سالروز بازگشت آزادگان در پتروشیمی بندرامام
  • استفاده از نیروی جوان و متخصص در انتصابات اولویت اصلی بانک است
  • فروش اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری (خاص) با نرخ سود ۲۵ درصد در بانک کشاورزی
  • دیدار صمیمی مدیرعامل بانک کشاورزی با جمعی از آزادگان
  • فرهنگ ایثار، سرمایه‌ای برای خدمت صادقانه به مردم است
  • ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بانک مسکن در شرایط ناترازی انرژی
  • پیام تبریک مدیرعامل بانک رفاه کارگران به مناسبت فرا رسیدن شصت و پنجمین سالروز تأسیس این بانک
  • انتقال خدمات باجه کتابخانه ملی کرمان به شعبه کرمان (کد ۲۰۰۱)
  • هشدار بانک اقتصادنوین درباره اجاره دادن حساب بانکی
  • پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس، دومین شرکت با بیشترین رشد رضایتمندی کارکنان/ استقرار سامانه «بازتاب» تحولی نو در منابع انسانی
  • استراتژی جریان‌ساز بانک سینا برای مدیریت هزینه پول
  • استقبال گسترده جوانان از طرح‌های «ثمر» و «توان» بانک مسکن / نیمی از مشتریان؛ در بازه سنی ۳۱ تا ۴۵ سال
  • پیام مدیرعامل بانک سینا به مناسبت سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی
  • تمدید مهلت جشنواره حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت تا پایان شهریور
  • پیشتازی بانک ملت با ثبت درآمد بیش از ۶۷ همتی از محل اعطای تسهیلات

منهای اقتصاد
  • شرکت مخابرات ایران روزانه یک گیگ اینترنت رایگان به زائران اربعین در مرزها ارائه می‌دهد
  • فناوری تلفن همراه در ایران ۳۱ ساله شد
  • استاد فرشچیان دار فانی را وداع گفت
  • همراه اول؛ نخستین اپراتور خارجی با خدمات حضوری در فرودگاه نجف
  • استقرار پاورباکس‌های همراه اول در حرم‌های مطهر عراق
  • رونمایی همراه اول از بسته خدمات دیجیتال ویژه زائران اربعین
  • اخذ گواهی دانش‌بنیان برای سه پروژه فناورانه همراه اول

فیلم
    دو رونمایی جدید صنعت پتروشیمی در غرفه پتروشیمی اروند انجام شد


    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، در آئین شب پایانی پتروکم که با حضور دکتر شریعتمداری برگزار شد، پتروشیمی اروند با رونمایی از تجهیز…
    حضور شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در نمایشگاه پتروشیمی اهواز ۱۴۰۳
    فرهنگ اقتصاد _این نمایشگاه به عنوان رویدادی مهم و مستقل، فرصتی ویژه برای گردهمایی متخصصان، صنعتگران و سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی فراهم کرد و پتروشیمی…
    از پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات کاشانه امید خلیج فارس تا صدور مجوز بزرگترین تامین مالی بازار سرمایه


     
    داخلی‌سازی بیش از ۲۶۰۰ قطعه به ارزش ۳.۲ هزار میلیارد تومان در هلدینگ خلیج فارس/ وندورلیست گروه بروزرسانی می‌شود
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، رضا مهدی‌نژاد، رئیس چرخه عمر دارایی‌های…
    صنعت بیمه به دنبال جلب رضایت بیشتر مشتریان است + فیلم
    فرهنگ اقتصاد _ علی جباری در گفتگویی گفت: دغدغه رضایتمندی برای شرکت های بیمه ای یک دغدغه الزامی بوده و به عبارت بهتر امروزه صنعت بیمه نیاز به جلب رضایت مردم دارد که…
    سهام پتروشیمی اروند بزودی با نماد «اروند» عرضه می‌شود
    پیگیری ویژه امین‌نژاد برای تامین و ارسال یوتیلیتی پایدار به شرکت‌های هنگام و آپادانا
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در اولین روز حضور و بازدید میدانی محمود امین‌نژاد به همراه تعدادی…


عکس
    بازدید دکتر خلیلی‌نیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از غرفه پتروشیمی تبریز
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    دیدار نوفرستی مدیر بانکداری شرکتی بانک تجارت با دکتر میراشرفی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی تبریز در هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست


     
    مراسم عزاداری شهادت سید مقاومت در آریاساسول برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، مراسم عزاداری برای شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله علیه)، دبیرکل حزب‌الله، با حضور محمدرضا…
    گزارش تصویری گرامیداشت هفته دفاع مقدس


    فرهنگ اقتصاد _ گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور مدیران و کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

    گزارش تصویری این مراسم را در اینجا مشاهده نمایید.
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    بازدید مهندس عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت صنایع ملی پتروشیمی از غرفه شرکت پتروشیمی تبریز

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب