در گردهمایی خانواده فناوری اطلاعات بانک عنوان شد
هدف بانک کارآفرین، تبدیلشدن به بانک هوشمند است
گردهمایی خانواده فناوری اطلاعات بانک کارآفرین با هدف تبیین اهداف و چشماندازهای بانک در تغییر سیستم بانکداری متمرکز و ایجاد تحول ساختاری در حوزه نرمافزاری و سختافزاری موسوم به «پروژه مهاجرت» برگزار و مدیرعامل بانک ضمن تاکید بر تسریع در دستیابی به اهداف، خواستار تدوین برنامه ۵ ساله کیفی و کمی در حوزه فناوری اطلاعات شد.
فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین، روز جمعه بیستم مردادماه سال جاری، سالن همایشهای هتل بزرگ ارم تهران شاهد برگزاری گردهمایی صمیمانه و تخصصی مدیران و کارکنان هلدینگ نگاه، نگاه پرداخت و نگاه بانک به عنوان بازوهای فناوری اطلاعات بانک کارآفرین در حضور مدیرعامل و اعضای هیاتمدیره بانک بود که با هدف هماندیشی و بررسی میزان پیشرفت در پروژه «مهاجرت» به معنای ایجاد تحول ساختاری در بخش های نرم افزاری و سخت افزاری و تغییر در سیستم بانکداری متمرکز بانک (کُر بانک) برگزار شد.
ارزش دادهها؛ فراتر از نفت
در ابتدای این همایش رئیس هیاتمدیره هلدینگ نگاه و شرکت نگاهبانک با بیان اینکه «مهاجرت» در صدر مهمترین اهداف بانک قرار دارد، گفت: «دادهها در آینده ارزش بیشتری نسبت به نفت پیدا خواهند کرد و خودشان به مولدی برای ارزش و دارایی تبدیل خواهند شد بنابراین اهمیت ایجاد زیرساختهای بهروز در حوزه نرمافزاری و سختافزاری و تغییر سیستم متمرکز بانک (کُر) بر هیچکس پوشیده نیست.»
عبدالحمید منصوری بر رعایت اصول مهاجرت تاکید کرد و افزود: «مهاجرت همه چیز را تحتالشعاع قرار میدهد به همین دلیل در پروژه بانک کارآفرین، اصول مهم آن از جمله انتخاب زمان و سازماندهی مناسب، اطمینان از صحت محتوا، تطبیق عملیات و روش مهاجرت با دقت بالا عملیاتی شده یا در مرحله اجرا قرار دارد.»
پروژه مهاجرت در مسیر پیشرفت
در این گردهمایی،سید جلال مسعودیان معاون فناوری اطلاعات بانک با تاکید بر اینکه روند پیشرفت در پروژه مهاجرت قابل توجه بوده است، گفت: «هدفگذاری بانک برای سنوات آینده، پوشش تمام خدمات بانکی، از ابتدا تا انتها در قالب محصولات فناوری اطلاعات با رویکرد پکپارچگی مشتری حقیقی – حقوقی است بنابراین در این زمینه باید با دقت و سرعت بالا عمل کنیم.»
مسعودیان با تاکید بر اینکه طبق برنامهریزیهای انجامشده، شرکتهای نگاه با بهکارگیری مفاهیمی از جمله هوش مصنوعی در مسیر سیستم مدیریت محتوا (Content Management system) حرکت خواهند کرد، به تشریح پروژه مهاجرت پرداخت و افزود: «ما در بانک کارآفرین و شرکتهای نگاه در بحث مهاجرت با جدیت در حال فعالیت هستیم و این اقدام قطعا در کلیت فعالیتهای بانک اثر خواهد گذاشت. برآوردهای ما نشان میدهد که طی یکماه و نیم گذشته پیشرفتهای قابل توجهی در این پروژه داشتیم و امیدوارم این روند تا حصول اهداف، با تلاش همه همکاران با سرعت و دقت بیشتر ادامه پیدا کند.»
توجه ویژه به توسعه هایبانک
گردهمایی خانواده فناوری اطلاعات بانک کارآفرین در ادامه شاهد پنلی تخصصی با ارائه محسن ابراهیمی، مدیرعامل هلدینگ نگاه، محمدحسین هاشمینژاد، مدیرعامل نگاهبانک، وحید حجتی، مدیرعامل نگاهپرداخت، رامین ماهوتیان، سرگروه امنیت و زیرساخت و مهسا محمدی، سرگروه مهاجرت سامانههای جانبی بود که طی آن جزئیات وظایف، فعالیتها و دستاوردهای شرکتهای نگاه تشریح شد؛ از جمله مهمترین بخشها در ارتباط با پلتفرم دیجیتال هایبانک و آغاز مناسبسازی آن برای شرایط بعد از مهاجرت بود که به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.
همچنین مدیر پروژه مهاجرت به سامانه داتین، روند و چگونگی انتخاب شرکت داتین برای تغییر در سیستم بانکداری متمرکز بانک (کُر) را تشریح کرد و گفت: «در فرایند انتخاب و طی بازه یکماهه، ۸۶۸ شاخص در حوزه کسب و کار – فنی مورد بررسی و احصا قرار گرفت. همچنین ۲۰۰ شاخصه در بخش امنیت و ۳۰۰ شاخصه در حوزه تکنیکی با همکاری تیم فناوری اطلاعات بانک و شرکت نگاه تهیه شد تا در ارزیابیها مبنای اعطای امتیاز به شرکتهای مدنظر قرار بگیرد. در برآیند این بررسیها، داتین بیشترین امتیاز را کسب کرد و انتخاب شد.»
برگزاری دورههای آموزشی مرتبط با پروژه مهاجرت
انعقاد قرار داد با شرکت داتین، شناسایی عوامل بحرانی، تهیه سختافزارهای مورد نیاز، تهیه مستندات ویژه در بخشهای آموزش، تدوین برنامههای آموزشی و برگزاری دورهها، تدوین چارت سازمانی و تخصیص کارشناسان و نمایندگان، مناسبسازی سامانهها، انتقال اطلاعات، مانورها و عملیاتیسازی سامانه داتین از جمله فازهای اصلی پروژه مهاجرت است.
به گفته نهالبار تاکنون کلاسهای آموزشی ویژه کارکنان بانک و شرکتهای نگاه به طور منظم برگزار شده است و این روند در آینده نیز تداوم خواهد داشت.
بعد از این ارائه نوبت به معاون مدیرعامل در شعب و توسعه بازار رسید که پشت تریبون بایستد.
سهراب صادقی از «تغییر» با عنوان قابلیتی استراتژیک برای افزایش ظرفیت و پاسخگویی سازمان در مقابل ذینفعان یاد کرد و با اشاره به اهمیت وجودی کارکنان در فرآیند تغییر، گفت: «طراحی فرآیندهای کاری جدید و پیاده سازی فناوریهای نوین بدون همراهی کارکنان با سازمان ممکن است اثربخشی لازم را نداشته باشد. بنابراین موفقیت در تصمیمگیری و ایجاد تحول به این بستگی دارد که افراد در سازمان تا چه حد از این تغییر استقبال میکنند.»
صادقی پروژه مهاجرت را به یک نمایش تئاتر تشبیه و از نیروهای شرکت نگاه با عنوان «کارگردانان اصلی این نمایش» یاد کرد و افزود: «بازیگران این نمایش همکاران ما در شعب و برخی از واحدهای ستاد بانک و مخاطبان آن مشتریان بانک هستند که با توجه به بررسیهای انجامشده در سطح کلان، کارگردانان و بازیگران تاکنون موفق شدهاند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.»
وی با اشاره به اهداف پروژه مهاجرت، تاکید کرد: «برای ایجاد جذابیت بیشتر در مخاطبان فعلی و جذب مشتریان بیشتر لازم بود تا سناریوی بانک یا همان کُر بانک با همراهی کارگردانان و بازیگران فعلی تغییر کند.»
پروژه مهاجرت؛ خط قرمز بانک کارآفرین
در بخش دیگری از این گردهمایی، عضو هیاتمدیره بانک پشت تریبون ایستاد و تصمیم به اجرای پروژه مهاجرت و تغییر در سیستم بانکداری متمرکز بانک را حاصل برگزاری بیش از ۸ ماه جلسات فشرده در عالیترین سطوح تصمیمگیری با حمایت مدیرعامل محترم بانک اعلام کرد و گفت: « بقا و ادامه حیات هر شرکت و سازمانی از جمله بانکها در گروی قدرتمندبودن بخش فناوری اطلاعات آنهاست.»
سیفعلیشاهی با بیان اینکه تاکنون منابع لازم برای تقویت بخش آیتی تخصیص داده شده و حمایت همهجانبه از پروژه مهاجرت تا دستیابی به اهداف تعیینشده ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: «اجرای حرفهای و درست پروژه مهاجرت با کمترین خطا باید خط قرمز برای همه همکاران، باشد چون این مهم به ارتقای نام و جایگاه بانک در جامعه منجر خواهد شد.»
عضو هیاتمدیره به کارگروههای تخصصی تشکیلشده در پروژه مهاجرت اشاره کرد و افزود: «حرفهای ترین نیروهای بانک در این کارگروهها جمع شدهاند تا کار به شکل ایمن با کمترین خطا و پایینترین ریسک ممکن انجام شود بنابراین باید کمک کنیم تا این کارگروهها بتوانند به وظایف ذاتی خود عمل کنند.»
سیفعلیشاهی در پایان صحبتهای خود به پلتفرم دیجیتال بانک اشاره کرد و گفت: «Hibank، فرزند عزیز بانک کارآفرین است؛ باید تقویت شود و توسعه پیدا کند.»
تدوین برنامه ۵ ساله توسعه کیفی و کمی در حوزه آیتی
گردهمایی خانواده فناوری اطلاعات بانک کارآفرین با سخنرانی مدیرعامل به ایستگاه پایانی خود رسید.
احمد بهاروندی با بیان اینکه شبکه پولی، ویترین اقتصاد ایران است، گفت: «اتفاقاتی که در بخش فناوری اطلاعات هر بانک رخ میدهد، نوع نگاه به آن را نزد مشتری، سهامدار و … میسازد به نحوی که میتوان گفت حوزه آیتی، ویترین خدمات است و با توجه به تغییرات گستردهای که طی سالهای اخیر در سطوح مختلف تکنولوژی رقم خورده است میتوان پیشبینی کرد که فناوریهای نوین بتواند اقتصاد را به سمت تحولات بنیادین پیش ببرد. همانطور که اکنون هم میتوانیم بارقههای این تغییر را در پلتفرمهای بانکداری جمعی ببینیم.»
بهاروندی نقش کارشناسان و متخصصان فناوری اطلاعات بانک و شرکتهای نگاه را در سرنوشت بانک و در سطح بالاتر شبکه پولی ایران تعیینکننده دانست و افزود: «تصمیم بانک کارآفرین برای ایجاد تغییر در سیستم بانکداری متمرکز (کُر) در راستای یک حرکت بلندمدت توسعهای از جنس کیفی و کمی است و امیدوارم با ریلگذاریهای انجامشده و ایجاد توسعه در حوزه فناوری اطلاعات بتوانیم از پیشرفتهترین امکانات بهره ببریم.»
مدیرعامل بانک با تاکید بر اینکه شرکتها برای رقابت موفقیتآمیز باید مزیتهای خود را تقویت کنند، ادامه داد: «ما هم در بانک کارآفرین از این موضوع مستثنی نیستیم و باید در مسیر تحول، تیمهای مجزایی برای نگهداشت، ترمیم و توسعه مزیتهای گذشتهمان ایجاد و بتوانیم خدمات جدیدی به بازار عرضه کنیم. در همین راستا از کمیته فناوری اطلاعات میخواهم نسبت به تدوین برنامه ۵ ساله که تمام ابعاد کیفی و کمی پیشرفت در آن دیده شده باشد، اقدام کند.»
به گفته بهاروندی این کمیته نقش پیشبرندگی در کسبوکارها را به عهده خواهد گرفت و نتایج جلسات کارشناسی و تخصصی آن نیز مصوب خواهد شد تا بتوان به فراخور نسبت به تامین بودجه و اجراییکردنشان اقدام کرد. همچنین براساس این برنامه باید به بازبینی در حوزه فرهنگ سازمانی که منجر به ایجاد و توسعه محصول میشود، بهای ویژهای داده شود.
هدفگذاری؛ تبدیلشدن به بانک هوشمند
مدیرعامل بانک دو وظیفه مهم برای حوزه فناوری اطلاعات برشمرد و افزود: «حوزه فناوری از یک سو موتور محرک کسب و کار است به نحوی که بانک را به دنبال خودش بکشد. بنابراین باید بتواند برمبنای برنامه ۵ ساله توسعه کیفی و کمی، برای بانک سیاستگذاری تحول داشته باشد. وظیفه دوم نیز نقش پشتیبانی و رفع نیازمندیهای تامینی، رگولاتوری، سیاستگذاری و درنهایت برطرفکردن خواست مشتری است.» بهاروندی بر تعریف سبد خدمات مشتریان در قالب پلتفرم جامع تاکید کرد و گفت: «دسترسیها به این پلتفرم باید آسان و قابل بهرهبرداری برای همه مشتریان بانک باشد؛ از جمله خدمات در حوزه گروه مالی، شرکتهای صرافی، بیمه، کارگزاری و بخشهای سرمایهگذاری و رفاهی.»
مدیرعامل در پایان سخنان خود هدف اصلی بانک را تبدیلشدن به یک بانک هوشمند اعلام و تاکید کرد: «باید برای دستیابی به این هدف، سرعتمان را افزایش دهیم. هرچقدر این سرعت بیشتر باشد، دستیابی به موقعیتهای مناسب در بازار نیز سریعتر رقم میخورد. بنابراین باید در سیاستگذاریهای حوزه فناوری، همزمان کیفیت، کمیت و سرعت درنظر گرفته شود.»
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: