جمعه ۱۳ تیر ۱۴۰۴ 2025-07-04
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

امکان پرداخت چک‌های بانک سپه در شعب و از طریق سامانه چکاوک فراهم شد | مهلت امکان وکالتی کردن حساب‌های بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو تمدید شد | فعالیت‌های عام‌المنفعه بانک مسکن با تکیه بر منابع قرض‌الحسنه مردمی | امکان وکالتی کردن حساب در بانک مسکن برای ثبت نام در ششمین دوره ثبت درخواست خرید (اولویت بندی) محصولات ایران خودرو | قدردانی مدیرعامل بانک مسکن از ایفای نقش نیروهای انتظامات بانک در جنگ ۱۲ روزه |

کد خبر: 17344
تاریخ انتشار: 9 آبان 1400 - ۱۱:۳۱

علل ناکارآمدی فروشندگان کوچک بررسی شد:

صرفه اقتصادی، دلیل استقبال از فروشگاه‌های بزرگ

رشد و توسعه هر کشوری در گرو تغییر و تحول ساختارهای کهن و جایگزینی آنها با ساختارهای مدرن و امروزی است. طی سال‌های اخیر با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور، خرید کالاها و اقلام موردنیاز برای مردم بسیار آسان‌تر و در عین حال مقرون به صرفه‌تر شده است. شواهد موجود حاکی از رضایت عموم جامعه از ایجاد و افزایش تعداد این فروشگاه‌ها در مناطق مختلف شهرها و حتی شهرستان‌ها است. چرا که امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضمن اینکه تناسب بیشتری با سبک زندگی مدرن و شهری دارند، در عین حال منجر به صرفه‌جویی در وقت و هزینه مشتریانی می‌شوند که این فروشگاه‌ها را برای خرید و تامین مایحتاج روزمره خود انتخاب می‌کنند.

فرهنگ اقتصاد _ در واقع با توجه به اینکه امروزه مردم به دلیل مشغله بسیار و کمبود وقت این امکان را ندارند که مانند گذشته برای خرید مایحتاج خود به مغازه‌‌های مختلف مراجعه کنند، لذا شرایط ایجاب می‌‌کند تا به دنبال فروشگاه‌هایی باشند که نیازهای آنها را یکباره و یکجا برآورده می‌سازد و آنها را از مراجعه به سایر مغازه‌ها بی‌نیاز می‌کند.

مزایای خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای
فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل تنوع بالای محصولات، دسترسی آسان به مایحتاج روزمره‌ شامل مواد خوراکی، مواد شوینده و بهداشتی و حتی ابزار و وسایل، مردم را بیشتر به سمت خرید از این مراکز هدایت می‌کند. این در حالی است که سوپرمارکت از نظر دامنه‌ کالاهای تجاری، کوچک‌تر و محدودتر از فروشگاه زنجیره‌ای است و مردم برای خرید هر کدام از این مایحتاج، باید به یک مغازه‌ جداگانه مراجعه کنند. یکی دیگر از مزیت‌های فروشگاه زنجیره‌ای در مقایسه با سوپرمارکت، وجود تخفیفات همیشگی است که در حجم بالای خرید مبلغ قابل توجهی خواهد بود؛ اما دلیل ارائه این تخفیفات از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای چیست؟

فعالان این حوزه در پاسخ به این پرسش می‌گویند: از آنجا که در فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای، کالاها و محصولات بدون دخالت واسطه‌ها و به طور مستقیم از دفتر مرکزی تهیه می‌شوند، آنها می‌توانند به طرق مختلف اقدام به سرشکن کردن هزینه‌های خود کنند و منابع مالی عایدی از این طریق را به صورت تخفیف‌های دوره‌ای روی بعضی از کالاهای پرمصرف ارائه دهند. در حالی که در سوپرمارکت‌های قدیمی ‌به دلیل شیوه‌ تامین منابع، این امکان برای مغازه‌دار وجود ندارد و همین مساله به عاملی برای تشویق مشتریان برای خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای منجر می‌شود.

بر این اساس، مزیت دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای امکان بهره‌مندی مشتریان از مزایای خریدهای بیشتر از این مجموعه‌ها است. به طوری که آنها به هر میزان خرید از این فروشگاه‌‌ها، می‌توانند از مزایایی نظیر کارت‌های تخفیف، شرکت در قرعه‌‌کشی، خریدهای بیشتر یا تخفیفات بالاتر بهره‌مند شوند. امتیاز دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کنترل کیفی محصولات توسط متخصصان است که با انجام آزمایش‌های مربوطه می‌توانند سلامت محصولات را تایید کنند. این بررسی‌های کارشناسی، تولیدکنندگان را وادار می‌کند که نسبت به ارتقای سطح کیفیت و استاندارد محصولات تولیدی خود اقدام کنند.

یکی دیگر از مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای، به روز بودن محصولات است و به دلیل تنوع بالای مشتریان مراجعه‌کننده، افراد می‌توانند با طیف وسیعی از محصولات روبه‌رو شوند که این امکان در سوپرمارکت فراهم نیست.

در عین حال با توجه به اینکه بسیاری از این فروشگاه‌‌ها به فضای بازی کودک مجهز هستند، با خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای امکان تفریح برای کودکان فراهم می‌شود. سایر امکانات رفاهی گسترده شامل پارکینگ، سیستم تهویه‌ مناسب در فصول تابستان و زمستان، وجود دوربین‌های مداربسته، وجود قفسه‌بندی‌های مناسب و بخش‌بندی و تابلوهای راهنما از جمله دیگر مزایایی هستند که منجر به پیروزی این فروشگاه‌ها در رقابت با سوپرمارکت‌ها می‌شوند.

پاسخگویی سریع به نیاز مشتریان
در این میان در فروشگاه زنجیره‌‌ای کار مشتریان به صورت روان و بدون معطلی انجام می‌شود. در این فروشگاه‌ها به دلیل تخصصی شدن امور، هر نیروی انسانی به انجام کاری مشغول است. پاسخگویی به سوالات مشتریان در حین خرید، مسوولیت صندوق پرداخت، نگهبانی و حراست، رسیدگی به امور مشتریان توسط نیروهای مختلف انجام می‌گیرد؛ در حالی که در سوپرمارکت صاحب مغازه باید به تنهایی از پس همه‌ این نقش‌ها بربیاید که گاهی نمی‌تواند به سرعت پاسخگوی همه‌ مشتریان باشد و این به معنی اتلاف وقتی بیشتر آنها است. در عین حال بارها مشاهده شده که افراد امکان پیدا کردن جای پارک مناسب برای پارک خودروی خود را ندارند و درنهایت از خرید از سوپرمارکت منصرف می‌شوند.

وجود این مزیت‌ها به عنوان نیازهای اساسی زندگی مدرن امروز، کافی است تا خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به عنوان یک اولویت برای مردم تبدیل و انگیزه بیشتری را برای خرید از آنها در بین مشتریان ایجاد کند.

سنگ‌اندازی در مسیر توسعه
در این میان اگرچه طی سال‌های اخیر روند ایجاد و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای رو به رشد بوده است، اما وجود برخی مسائل مانع از توسعه قابل توجه این فروشگاه‌ها در کشور شده است. به طوری که در مقایسه با دیگر کشورها، در ایران به دلیل حاکم بودن فضای کسب و کار سنتی، جایگاه این فروشگاه‌ها آن‌طور که باید توسعه پیدا نکرده است.

در کنار مهیا نبودن بسترهای لازم برای توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، حتی سنگ‌اندازی‌هایی در مسیر فعالیت آنها وجود دارد. به طور نمونه به‌رغم استقبال بالای مردم برای خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای، اما این فروشگاه‌ها متهم به کم فروشی و گرانفروشی می‌شوند.

بنا به ادعای منتقدان، فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای با تبانی تولیدکنندگان وزن کالا را کمتر کرده و با درج قیمت بالاتر روی کالا، آن را با تخفیف به مصرف‌‌کننده عرضه می‌کنند که این رویه مصداق بارز گرانفروشی و کم ‌فروشی است.

اتهام بی اساس کم‌فروشی و گرانفروشی
این اتهام در حالی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای وارد می‌شود که با کمی ‌تامل در می‌یابیم حتی اگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای قصد گرانفروشی و کم‌فروشی داشته باشند؛ از سوی دیگر تولیدکننده‌ای که طی سال‌ها زحمت و تلاش کالای خود را به برند تبدیل کرده، این ریسک را به جان نمی‌خرد که محبوبیت خود را در بین طرفداران و مصرف‌‌کنندگان خود از دست بدهد. از طرفی، حتی اگر تولیدکننده این ریسک را بپذیرد و اقدام به انجام این کار کند، نهادهای ناظر پس از مدتی متوجه قضیه خواهند شد و این ضربه‌ بزرگی برای اعتبار فروشگاه زنجیره‌ای و تولیدکنندگان است.

علاوه بر این، باید توجه داشت که فروشگاه‌های زنجیره‌ای از شفافیت مالی بالایی برخوردارند؛ به طوری که این فروشگاه‌‌ها مالیات خود را به طور معمول پرداخت می‌کنند، کالای قاچاق به این فروشگاه‌‌ها ورود نمی‌‌کند و تمام زنجیره توزیع آن کاملا مشخص و ثبت شده و قابل ردیابی است؛ بنابراین گرانفروشی و تبانی با تولیدکننده از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای منطقی به نظر نمی‌رسد.

از همین رو فعالان این صنعت می‌گویند: بر خلاف خرده‌ فروشی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حجم‌های بسیار بالا خرید می‌کنند و از سوی دیگر واسطه‌ها برای این فروشگاه‌ها حذف شده‌اند؛ بنابراین فروشگاه‌های زنجیره‌ای با کاهش حاشیه سود خود و ارائه تخفیف، رفاه و رضایت مشتری را در نظر می‌گیرند و در بلندمدت حاشیه سود کاهش یافته، با افزایش تمایل مشتریان به خرید از این فروشگاه‌ها جبران خواهد شد. ضمن اینکه با توجه به تعداد بالای فروشگاه‎‌های زنجیره‌ای رقابت بالایی میان آنها برای جذب مشتریان شکل‌ گرفته ‌است و همین مساله اتهام‌های مطرح شده به آنها را با تردید روبه‌رو می‌سازد، چراکه اولا در فضای رقابتی میان این فروشگاه‌ها، گرانفروشی و کم‌‌فروشی اصلا منطقی نیست و منجر به از دست رفتن سهم بازار این فروشگاه‌ها و نابودی کسب‌وکار آنها خواهد شد. دوم اینکه در شرایط کنونی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای افزایش سهم خود از بازار، به شدت به دنبال ارائه نازل‌ترین قیمت‌ها هستند تا بازار خود را حفظ کنند، نه اینکه به دنبال گرانفروشی باشند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجبار نه انتخاب
درمجموع اگرچه یکی از نقدهایی که به این فروشگاه‌ها وارد می‌شود، این است که با توسعه فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌های کوچک توان رقابت با آنها را از دست خواهند داد و چراغ کسب و کار آنها خاموش می‌شود، اما نباید فراموش کرد که اصولا مردم همچنان برای خریدهای کوچک همچنان به سوپرمارکت‌ها مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر هرچند ممکن است با فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کسب و کار تعدادی از افراد از رونق بیفتد، اما درمقابل، امکان اشتغال‌زایی برای تعداد بیشتری از افراد در این فروشگاه‌ها فراهم خواهد شد.

در عین حال، برای حرکت در مسیر رونق اقتصادی، چاره‌ای جز این نداریم که مانند دیگر کشورهای پیشرفته در مسیر توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همسو با این جریان حرکت کنیم و دست از تعصبات سنتی در این بخش برداریم تا متناسب با نیاز روز شهروندان حرکت کنیم و پاسخگوی این نیاز باشیم. چرا که امروز به دلیل تغییر شرایط زندگی، سبک و سیاق فعالیت مغازه‌های قدیمی ‌جوابگوی نیازهای شهروندان نیست.

امروز در کشوری مانند ژاپن ۹۰درصد، در کشورهای اروپایی ۶۰ تا ۸۰درصد و در آمریکا ۸۵درصد فروشگاه‌ها به صورت زنجیره‌ای اداره می‌شوند و این میزان در ایران تنها حدود ۱۰درصد است، بنابراین با توجه به مزایای متعدد فعالیت و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای که خدمات بهتر و متنوعی را به مشتریان خود عرضه و زمینه اشتغال جوانان زیادی را نیز فراهم کرده‌اند، نباید با اتهامات بی‌اساس در روند فعالیت این فروشگاه‌ها خللی ایجاد کرد.

به هر حال ما ناچاریم به سمت توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای حرکت کنیم و به عقیده کارشناسان برای جلوگیری از بیکاری افراد شاغل در بخش سوپرمارکت‌ها به مرور باید بسترهای لازم فراهم شود تا صاحبان این مشاغل شغل خود را عوض کنند یا با فروشگاه‌های بزرگ ادغام شوند.

برچسب ها: افق كوروش, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/17344

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • حسن مونسان به عنوان عضو هیات عامل بانک اقتصادنوین منصوب شد
  • اقتصاد ایران در اختیار رفقا و قوم و خویش مسئولان است/ کسانی که ارز را بالا بردند، اجازه کاهش آن را نمی‌دهند
  • بروکراسی و مشکلات ارزی، مهم‌ترین موانع پیشرفت صنعت
  • “پیشگامی شرکت دانش‌بنیانی نفت و گاز سرو در قلب نفت ایران”
  • “طنین باشکوه “فلک‌الافلاک”در قلب خرم‌آباد باسمفونی همدلی و هنر پس از سال‌ها انتظار به صدا درآمد”
  • طرح آزادسازی قیمت برق و گاز و بازتوزیع
  • یک روز از زندگی عابد سلامه موشکافی یک تراژدی در بیت المقدس
  • پیام تسلیت دکتر جواد شاه محمدی مدیرعامل شرکت پتروشیمی اصفهان به مناسبت فرا رسیدن سالروز رحلت جانگداز حضرت امام خمینی(ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد
  • استمرار روند رو به رشد پروژه راهبردی تفتان آریا در منطقه استراتژیک مکران
  • پیام مدیرعامل بانک سینا به مناسبت سالروز رحلت جانسوز حضرت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد
  • پتروشیمی تبریز تندیس زرین رضایتمندی مشتری را دریافت کرد
  • تسهیلات‌دهی گسترده بانک مسکن به پروژه‌های بزرگ‌مقیاس نهضت ملی در دولت چهاردهم
  • پیام مدیرعامل پتروشیمی پارس به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره)
  • پیام محمد شریعتمداری به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره
آخرین اخبار
  • امکان پرداخت چک‌های بانک سپه در شعب و از طریق سامانه چکاوک فراهم شد
  • مهلت امکان وکالتی کردن حساب‌های بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو تمدید شد
  • فعالیت‌های عام‌المنفعه بانک مسکن با تکیه بر منابع قرض‌الحسنه مردمی
  • امکان وکالتی کردن حساب در بانک مسکن برای ثبت نام در ششمین دوره ثبت درخواست خرید (اولویت بندی) محصولات ایران خودرو
  • قدردانی مدیرعامل بانک مسکن از ایفای نقش نیروهای انتظامات بانک در جنگ ۱۲ روزه
  • اعلام شعب کشیک بانک ایران زمین در استان های تهران و البرز در روز پنجشنبه دوازده تیر ۱۴۰۴
  • حضور مدیران و کارکنان پست بانک ایران در گردهمایی بزرگ عاشوراییان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • جلسه بررسی آخرین وضعیت ساختمان مرکزی پست بانک ایران با حضور مدیر عامل برگزار شد
  • اعلام شعب کشیک بانک کارآفرین در روز۱۲ تیرماه
  • پیگیری اخذ مجوزهای زیست‌محیطی ۲۳ طرح توسعه‌ای شرکت ملی مس
  • کلیه شعب بانک سپه جهت خدمت رسانی به مشتریان فردا پنجشنبه ۱۲ تیرماه فعال است
  • خدمات غیر‌حضوری و اینترنتی بانک سپه فعال شد
  • برگزاری مراسم پرفیض زیارت عاشورا و عزاداری سیدالشهدا(ع)، در ساختمان مرکزی مؤسسه اعتباری ملل
  • اعلام شعب کشیک مؤسسه اعتباری ملل در تیرماه ۱۴۰۴
  • پایان موفقیت‌آمیز عملیات اورهال در مجتمع پتروشیمی گچساران

منهای اقتصاد
  • افزایش ساعات کاری مراکز فروش و خدمات همراه اول در استان‌های شمالی
  • پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده استان سمنان
  • حمله مجدد رژیم صهیونیستی به اطراف تبریز
  • در حمله تروریستی اسرائیل به ایران چه گذشت؟
  • اسامی شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی
  • سودآوری مستمر و رهبری بازار ادامه دارد
  • رونمایی از «سایرابات»؛ چت‌بات هوشمند بانک تجارت با همکاری همراه اول

فیلم
    از پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات کاشانه امید خلیج فارس تا صدور مجوز بزرگترین تامین مالی بازار سرمایه


     
    بررسی کارنامه یکساله و تشریح نقشه راه هلدینگ خلیج فارس در سال ۱۴۰۴ در نشست هم‌اندیشی مدیران گروه
    «هیهات له ذلک منّی هیهات منّا الذّلّة» فرا رسیدن شام غریبان را به شما تسلیت عرض می‌کنیم
    قدردانی معاون حقوقی رییس‌جمهور از نقش بی‌بدیل هلدینگ خلیج فارس در صادرات غیر نفتی و توسعه همه جانبه کشور
    ورود بلندترین تاور پروژه پتروشیمی دهدشت به سایت این شرکت
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی پتروشیمی دهدشت، این تاور یکی از تجهیزات اصلی پروژه است و نقش مهمی در فرایندهای تولیدی پتروشیمی ایفا خواهد کرد.

    ورود این…
    پایان خوش ایران اکسپو ۲۰۲۵ برای بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران / انتخاب گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان شرکت برتر صادرات گرا در اختتامیه این رویداد
    تجلیل از شرکت پتروشیمی نوری به عنوان شرکت برتر در حوزه ی کار و حمایت از حقوق کارگران
    فرهنگ اقتصاد _ در این مراسم که با حضور مدیران عامل، مدیران ارشد و فعالان حوزه کار و تولید در منطقه برگزار شد، از تلاش‌ها و دستاوردهای…


عکس
    دیدار مدیر ارشد مجتمع و تعدادی از همکاران با خانواده شهید احسان فتحی به مناسبت روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم
    استانها و شعب در مسیر تحقق اهداف برنامه ای بانک توسعه تعاون هدایت می شوند
    فرهنگ اقتصاد _ محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در جلسه شورای معاونین اظهار داشت: مجمع عمومی عادی سالیانه بانک با حضور اعضای مجمع در سطح…
    بازدید مهندس عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت صنایع ملی پتروشیمی از غرفه شرکت پتروشیمی تبریز
    افتتاح اولین مدرسه انعطاف‌پذیر استان بوشهر به‌همت شرکت آریاساسول
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، این رویداد با حضور مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، مدیرکل آموزش پرورش استان بوشهر، امام جمعه شهر…
    مراسم عزاداری شهادت سید مقاومت در آریاساسول برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، مراسم عزاداری برای شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله علیه)، دبیرکل حزب‌الله، با حضور محمدرضا…
    بازدید دکتر خلیلی‌نیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از غرفه پتروشیمی تبریز
    دیدار نوفرستی مدیر بانکداری شرکتی بانک تجارت با دکتر میراشرفی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی تبریز در هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست


     
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب